V Praze zdraží od srpna jednotlivé jízdné i sms jízdenky MHD, roční zůstane

Autobusová linka 112 v Praze. Pramen: ROPIDAutobusová linka 112 v Praze. Pramen: ROPID

Radní schválili kromě zdražení jízdného také nižší jízdné pro lidi v hmotné nouzi.

V pražské integrované dopravě (PID) zdraží od 1. srpna jízdenka na 30 minut z 24 na 30 Kč a 90minutová z 32 na 40 korun. Zdraží rovněž sms jízdenky, a to v případě 30minutové z 24 na 31 Kč a 90minutové z 32 na 42 Kč. Důvodem jsou zvyšující se náklady na provoz veřejné dopravy. Vznikne nový tarif pro lidi ve hmotné nouzi, kteří zaplatí měsíčně 165 Kč. Ceny měsíčních a ročních kuponů zůstanou zachovány. Vyplývá to z dokumentu, který dnes schválili pražští radní. Zdražení kritizuje pražská opozice, které vadí, že jde o další zdražování života v Praze.

PID zahrnuje dopravu v Praze a Středočeském kraji. Hlavní město ročně dotuje PID více než 15 miliardami korun. Další peníze platí Středočeský kraj za veřejnou dopravu na svém území. Praha roční kupon na MHD v roce 2015 zlevnila z původních 4750 na nynějších 3650 korun.

„Pokud chceme udržet a dále rozvíjet společný dopravní systém Prahy a Středočeského kraje, bylo nezbytné se dohodnout na společných cenách alespoň u jednorázových jízdenek. Prioritou Prahy bylo zachovat cenu dlouhodobých předplatních kuponů. Proto se bude s ročním kuponem cestovat po Praze i nadále za 10 korun na den,“ uvedl náměstek pražského primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Zdražení jízdného podle něj navrhli představitelé Středočeského kraje z řad TOP 09, Pirátů, ODS a STAN.

Jízdné kryje náklady na veřejnou dopravu jen 19 %

Krytí nákladů tržbami na území Prahy vlivem zvyšující se nabídky, rozvojem infrastruktury, slev a výhodného předplatného jízdného kontinuálně klesá. „Pokud očistíme náklady i tržby o dopady koronavirové krize, bylo by krytí nákladů tržbami v roce 2020 pouhých 19 procent,“ píše se v dokumentu schváleném radními.

„Jsem rád, že spolupráce mezi Prahou a Středočeským krajem oproti předchozím letům skutečně funguje. Zdražení jízdného je pouze jeden střípek v mozaice restrukturalizace udržitelného systému veřejné dopravy, která se v příštích letech dočká rozvoje železniční, trolejbusové a tramvajové dopravy mezi Prahou a Středočeským krajem. A tento rozvoj musíme nějak ufinancovat,„uvedl radní Středočeského kraje Petr Borecký (STAN).

Radní schválili kromě zdražení jízdného také nižší jízdné pro lidi v hmotné nouzi. Za měsíční jízdné by platili 165 korun a za čtvrtletní 444 korun. Takových lidí je podle odhadu v Praze asi 5500, z nich je část seniorů. Poslanec, předseda zastupitel Prahy Sobě a starosta Prahy 7 Jan Čižinský již v pátek ČTK sdělil, že opatření má zabránit vznikajícím exekucím. „Když si zlevněný kupon koupí, Praha z toho bude mít alespoň něco,“ řekl minulý pátek Čižinský.

Podle opozičního hnutí ANO se po zdražení nájemného, vody nebo svozu odpadu jedná o další zásah do peněženek občanů. „Dramatické zvýšení jednorázového jízdného pro všechny Pražany jen těžko vyváží sleva pro lidi v hmotné nouzi, kterých je v Praze asi 5500, byť je to jistě bohulibý počin. Očekávali jsme, že koalice představí i významné provozní úspory v DPP, ale zjevně se šetřit nechystá,“ uvedl místopředseda zastupitelů ANO Ondřej Prokop.

Loni se v médiích objevila informace, že současné vedení města chce roční kupon znovu zdražit, a to skokově na 5500 korun. Scheinherr dnes pro ČTK zopakoval, že k takovému zdražení se město přistoupit nechystá.

ČTK

Tagy PID praha Pražská integrovaná doprava Středočeský kraj Top
210 komentářů