V Praze začne měsíční testování ostravského elektrobusu, DPP chce zkusit i vodíkový pohon
Cestující v Praze zítra poprvé sveze trolejbus Ekova Electron 12T. Jde o další část testování různých vozidel na jediné trolejbusové
Cestující v Praze zítra poprvé sveze trolejbus Ekova Electron 12T. Jde o další část testování různých vozidel na jediné trolejbusové lince v Praze, které má vést k další elektrizaci některých dosud autobusových linek.
Parciální trolejbus z produkce firmy patřící Dopravnímu podniku Ostrava s trakční výzbrojí Cegelec TV Europulse bude jezdit na lince č. 58 z Palmovky do Letňan po dobu jednoho měsíce. Testování poslouží Dopravnímu podniku hl. města Prahy nejen k výběru vhodné konfigurace vozidla, ale i pro nastavení optimálních provozních parametrů a zajištění provozních dat.
Trolejbus má bez jízdy pod trolejí zvládnout dojet 18 kilometrů bez elektrického vytápění, s vytápěním o 6 kilometrů méně. Při brzdění vozidla plní elektromotor funkci generátoru a vyrobená energie slouží pro vlastní spotřebu vozidla (napájení palubní sítě nebo vytápění), dobíjení baterií a případně rekuperaci do trolejového vedení (pokud se v oblasti měnírny nachází jiné vozidlo, které ji může spotřebovat).
Nová koncepce čistější MHD. Ve hře je i vodík
DPP chce letos představit novou koncepci alternativních pohonů v pražské MHD. „Kromě hybridních autobusů či elektrobusů v ní plánujeme elektrifikaci některých linek obsluhovaných v současnosti konvenčními vozy na naftu,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP . Kromě již schváleného projektu elektrifikace linky 119 chce DPP nasadit troljebusy na linky 131 a 191 na Praze 6, ale také na lince 140 na severovýchodě metropole. „Nechceme jít ale do opačného extrému a vsázet vše pouze na elektřinu, plánujeme také testování vozů na další alternativní pohony, například na vodík,“ dodal Witowski.
Cílem chystané elektrifikace autobusových linek DPP je především snížení emisí CO2 do roku 2030 až o 45 % oproti roku 2010 a dosažení nulových emisí do roku 2050. Postupovat chce i podle stávající infrastruktury. V praxi to znamená především oblast severovýchodu hlavního města s vozidly vyjíždějícími z garáží Klíčov a Vršovice. Nejen zde se dá navíc s výhodou využívat existující tramvajové sítě a napájecí infrastruktury. Další oblastí, kde DPP předpokládá rozvoj elektrifikace autobusových linek v nejbližším horizontu, je levobřežní část Prahy s tím, že by zázemí vzniklo v areálu garáže Řepy.
Technické údaje vozu EKOVA ELECTRON 12T
Délka: 11,98 m
Šířka: 2,5 m
Výška: 3,5 m
Celková hmotnost: 18,5 t
Počet sedadel: 28 (z toho 2 sklopná sedadla)
Životnost: min. 15 000 cyklů
Výkon motoru: 175 kW