V Praze začne další výluka, do konce srpna neprojedou tramvaje z jednoho směru na „Kulaťák“
Svatovítská ulice v Praze. Foto: Google Street View

Během výluky vznikne přímé spojení mezi Podbabou a Divokou Šárkou
Během výluky vznikne přímé spojení mezi Podbabou a Divokou Šárkou
Občas si říkám, že by tato rozsáhlá trať (Dědina – Podbaba a v budoucnu – Suchdol), mohla mít alespoň ještě jednu propojku s centrem. Míst kudy trať vést by nebylo málo; podobné výluky, kdy dojde k odříznutí této části nejsou zrovna výjimečné
Je v plánu trať Podbaba – Kobylisy 😉
Jinak mě nic moc smysluplného nenapadá – Dejvická nebo Pelléova? To závisí na osudu Buštěhradské dráhy. A dál?
Spíš bych tipoval něco ve smyslu Dědina, Slánská, Řepy, Zličín, Řeporyje, Holyně…
To asi někdy v budoucnu ano (ačkoliv to území s tím vůbec nepočítá a není tam žádný vhodný koridor), ale Kafro načal konverzaci tématem „propojka s centrem“, což tato západní tangenta úplně nesplňuje 🙂
To ne, to je nesmyslně daleko, mnohem víc by vyhovovalo propojení od vozovny Vokovice přes Petřiny na Vypich – už kvůli délce „jalových“ výjezdů a zatažení na Petřiny a zpět (Bílou Horu v budoucnu pokryje nejspíš mnohem dřív Motol). Dávalo by to smysl i v pravidelném celodenním provozu, ale raději nedomýšlím, jaký povyk by takový návrh vzbudil mezi obyvateli Petřin: nejsou tam zdaleka jen ty velké obytné sídlištní domy (některé ještě možná dokonce cihlové), které stojí podél tramvajové trati. Ale možná by nějaký šikovný urbanista dokázal i pro tu oblast něco smysluplného vymyslet – třeba podjet „buštěhradku“ u Libického rybníku,… Číst vice »
V „pravidelném celodenním provozu“ tuhle relaci pokrývá metro (můžeme si o něm myslet cokoliv, ale už tu je) a bus 191, obávám se, že momentálně už tam je tramvaj neobhajitelná (ač mě osobně by se taková tramvajová tangenta líbila). A samozřejmě – výškově by to bylo na nějakou estakádu.
To jste mě nepochopil úplně přesně: jako odklonová trasa z centra na „kulaťák a do Podbaby“ při výlukách úseku Prašný Most – „kulaťák“ to samozřejmě žádný smysl nemá, ale jde o to, že každá taková výluka včetně výluk na „Lenince „odřízne od sítě vozovnu Vokovice – a to je mnohem větší komplikace než potřeba nějaké výlukové NAD. Celodenní provoz třeba linky č. 2 od „centra“ tud do Šárky a na Dědinu (místo toho fousu ke Hvězdě) by kromě lepší obsluhy Petřin zajišťoval i chybějící rychlé přímé spojení severozápadu Prahy 6 se spádovou ÚVN, což také není úplně nevýznamné. A jinak… Číst vice »
Vám se po tom Leninovi stýská, co?
Vokovice do Petřin se nejspíš neudělá. Petřiny budou daleko pravděpodobněji napojené skrz Vypich spojkou z Motola o které se už dost vážně uvažuje.
Máte sice zjevně pravdu, ale přesto se ani to s mým návrhem vzájemně nevylučuje – to vše by naopak mohlo tvořit (spolu s tratí z Podbaby přes Bohnice do Kobylis) základ nějakého „vnějšího tramvajového okruhu“.
A jen na doplnění: u Džbánu (u jižního břehu) má údajně přibýt ještě nějaká nová zástavby.
Co třeba Podbaba – Stromovka – Výstaviště? 🤔
To by sice asi bylo relativně snadno prosaditelné díky trase relativně nekonfliktní vůči (obytné) zástavbě, ale velký význam pro pravidelnou dopravu by to asi nemělo, protože víc než polovina té poměrně dlouhé trati by vedla parkem. Rychlé spojení Podbaby a Holešovic i Buben teď tam dokáže zajistit vlak, když „městská linka“ by klidně mohla jezdit i po čtvrthodinách (a kdyby byl skutečný zájem, jsou tam i místa vhodná pro zřízení další vlakové zastávky), a postaví-li se TT z Podbaby do Bohnic a dál do Kobylis, tak bude i jako součást „okruhu“ nesporně významnější. Ale hloupý nápad to určitě není a… Číst vice »
Dejvická ulice, dávalo by to smysl. Ale to se bohužel nikdy nestane.
Dejvická ulice by hlavně měla být plnohodnotnou pěší zónou. Tramvaj tam není potřeba neboť je tramvají dobře a rychle obsloužena z obou stran.
Nemáte tak docela pravdu: obsluha oblasti u jížní části Dejvické ulice nikdy nebyla „nic moc“ a navíc ji zhoršila i likvidace původních zastávek tramvají Prašný Most, a protože nebyl vybudován ani druhý přístup do stanice metra „Hradčanská“ (od dejvického nádraží), tak situaci nezlepšilo ani metro.
Ale jinak: TT a pěší zóna jako jeden společný prostor se samozřejmě nevylučují – jen byste tam musel nějak pod zem „zahrabat“ všechna ta auta.
Teoreticky by se to mohlo někde od Bořislavky přešplhat na Ořechovku k trati z Petřin po trase pinďabusu, ale to by vedlo rezidenční čtvrtí a nemělo by to jiný význam, než to propojení… Pak by to šlo až dole u Thákurovy nahoru k Vozovně Střešovice, ovšem to už ani není rezidenční čtvrť a efekt opět pouze propojovací… No a skrz ty Dejvice by to asi byla škoda… Ty výluky zas až tak často nejsou a tohle by po opravě mělo nějaký čas vydržet… Leda snad z Letné od tunelu přes Korunovační a Pod Kaštany, tam je to široké dost a… Číst vice »
TT vedené Pevnostní (k vozovně) nebo Starodejvickou (Bořislavka) jsou jednak neprojednatelné (viz „rychlodráha“ na letiště) a hlavně by, krom kolejového propojení, neměly žádný dopravní význam. Krom toho na křižovatce s Gymnasijní bude začínat KES, což ve finále pomůže i těm tramvajím přes kulaťák. Trasa Korunovační-Pod kaštany-ČSA by jako alternativa Svatovítské dávala smysl, ale za bezvýlukového stavu by to bylo tak na jednu linku. Oblast Pod kaštany žádné cestující nevygeneruje (vygeneruje leda lobbystický odpor proti stavbě). Z blokové zástavby Bubenče by ta TT nějaké cestující stáhla (na úkor Vítězného náměstí/Dejvické a Hradčanské), ale nevím, jestli to stačí jako důvod (plus ty… Číst vice »
Trasa Korunovační – Pod kaštany – Čsl. armády by sice byla zajímavá a možná i užitečná, ale kdyby ji postavili nejpozději někdy v dobách „hlubokého bolševika“, kdy tudy jezdila velmi oblíbená autobusová linka č. 125 jako rychlé spojení Prahy 6 s centrem (Bořislavka – U Matěje – Zelená a pak právě tudy a Letenským tunelem k Vltavě u Revoluční ulice): tunel sice tramvajemi nikdy nepočítal, ale ta trať mohla nahradit přímé spojení Letné a Bubenče na „kulaťák“ a autobus mohl jezdit Wolkerovou, jak tomu ostatně také kdysi bylo i bez té TT. Dnes už je ovšem takové řešení nemyslitelné i… Číst vice »
Takových tratí je v Praze povícero, třeba (dosud) z Výtoně do Libuše, Anděl – Řepy, Anděl – Barrandov…. Tato má aspoň na cestě vozovnu, Barrandov, Libuš a další jsou bez ní. A ve své podstatě, když se kouknete na mapu sítě, tak, je rozsáhlá „jižní“ síť se středem Prahy a druhá „severní“ síť které mají pouze 4 propojky a z toho v centru 3, takže jakmile něco nejede (hlavně Dlážděná), tak je to pak zajímavé když třeba dvě jsou mimo provoz, což se čas od času stane. Tyto problémy možná částečně odstraní plánovaný okruh, ale to je věc na desítky… Číst vice »
Problém je hlavně v tom, že novější vozovny byly budovány až u konců dlouhých ramen sítě bez možnosti náhradních tras za aspoň části těch ramen, takže každá výluka či porucha na těch celých dlouhých ramenech znamená úplné odříznutí vozovny od sítě bez možnosti adekvátní náhrady.