V Praze začala půlmiliardová oprava tramvajové tratě na Barrandov, přes dva měsíce pojedou jen autobusy
V Praze dnes začala jedna z největších tramvajových výluk a investičních akcí v městské hromadné dopravě. Až do konce května
V Praze dnes začala jedna z největších tramvajových výluk a investičních akcí v městské hromadné dopravě. Až do konce května bude uzavřená trať ze Smíchovského nádraží na Sídliště Barrandov. V součtu se mezi Smíchovem a Barrandovem prostaví 550 milionů korun.
Součástí oprav jsou i další akce: Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) začne na Barrandově s budováním napojení nové tramvaje do Holyně a Slivence a u Lihovaru založí odbočku k plánovanému Dvoreckému mostu. Výluka potrvá do 31. května,
„Tramvajová trať v Nádražní ulici na Smíchově představuje kriticky zchátralý úsek,“ uvedl technický ředitel DPP pro povrchovou dopravu Jan Šurovský.
DPP zavede místo tramvají náhradní autobusovou linku X12. Na přelomu května a června se má vrátit do provozu alespoň úsek Hlubočepy – Barrandov, čímž vznikne takzvaný ostrovní provoz. Podobně řešil DPP situaci i loni o prázdninách, na smyčce Barrandov za tím účelem vybudoval provizorní montážní jámu. Letos ale bude muset podnik vyřešit přetah tramvají na odloučený úsek z Hlubočep dále na Barrandov. Tramvaje nejspíše přetáhne skrze Nádražní tahač, v ulici už by v té době měla být průjezdná jedna kolej, i když bez trolejí. Ostrovní provoz je naplánovaný na další čtyři měsíce.
První etapu prací začne DPP letos na několika místech současně. V úseku od smyčky Smíchovské nádraží, na které budou po více než šest měsíců končit všechny tramvajové linky od Anděla, až po výjezd z podzemního parkoviště stanice metra (tzv. u Koberců) vymění na trati panely a kolejnice. V tomto úseku je v budoucnu plánovaná rozsáhlá investice tzv. Smíchovských terminálů, proto je potřebné zajistit bezproblémovou sjízdnost tratě s životností 10 až 15 let. Poté začne oprava úseku až ke křížení Nádražní ulice s Křížovou. V tomto úseku bude nově tramvajová trať vedena v těsném sousedství vedle železniční tratě, nikoliv prostředkem ulice, jak je to v současnosti. Výhodou tohoto řešení je úplné oddělení tramvajové dopravy od silničního provozu.
Paralelně s tím bude DPP pracovat na opravě tramvajové trati v úseku Hlubočepy – Sídliště Barrandov, která již více než 16 let nepřetržitě slouží pražské MHD bez větších výluk, což je znát na značném opotřebení kolejového svršku. Proto DPP využije výluky v Nádražní ulici na položení nových bezžlábkových kolejnic v celé délce úseku, osazení komfortnějších dilatací železničního typu na všech čtyřech předmostích a na rekonstrukci mostních uzávěrů. Tato akce výrazně zlepší stav tramvajové tratě, což cestující i obyvatelé Prahy 5 pocítí snížením hluku a zlepšením jízdního komfortu.
DPP velké výluky využije i k zahájení budoucích staveb. Na smyčce sídliště Barrandov vznikne prvních 40 metrů kolejí, aby nemusel při pokračování stavby na Slivenec omezovat DPP provoz na smyčce. Podobně proběhne příprava pro stavbu Dvoreckého mostu v lokalitě u Lihovaru. Pro budoucí přemostění Vltavy založí kolejový trojúhelník.
Druhá rekonstrukce v Nádražní ulici začne od pondělí 1. června 2020. Během ní DPP obnoví ostrovní tramvajový provoz v úseku Sídliště Barrandov – Hlubočepy. Výluka bude nadále probíhat mezi smyčkou Hlubočepy a obratištěm Smíchovské nádraží. Plán vedení náhradní autobusové dopravy v této etapě je od stanice metra Anděl – Na Knížecí po ulicích Křížová a Na Zlíchově do Hlubočep, kde cestující přestoupí do tramvaje. Ve druhé etapě bude DPP rekonstruovat samotnou tramvajovou trať v Nádražní ulici, TSK opraví chodníky, povrchy vozovek a most nad železniční tratí Praha – Plzeň, který pochází z roku 1988.
Změny tras tramvajových linek
Linky 4, 5, 12, 20 a 94 budou ve směru z centra ukončeny v obratišti Smíchovské nádraží.
Po dobu výluky bude zavedena náhradní autobusová doprava X12 v trase Smíchovské nádraží – Sídliště Barrandov.
Zastávky linky X12:
směr Sídliště Barrandov
Smíchovské nádraží – nástupní: v Nádražní ulici, v zastávce tramvají směr Sídliště Barrandov
Lihovar: v Nádražní ulici, v zastávce autobusových linek
Geologická: v ulici K Barrandovu, v zastávce autobusové linky č. 170
Högerova, Chaplinovo náměstí: v Lamačově ulici, v zastávkách autobusové linky č. 170
Poliklinika Barrandov: v Tréglově ulici, v zastávce autobusové linky č. 170
Štěpařská: ve Štěpařské ulici, v zastávce autobusové linky č. 170
Záhorského: ve Voskovcově ulici, v zastávce autobusové linky č. 170
Sídliště Barrandov – výstupní: ve Werichově ulici, u výjezdu z obratiště tramvají
směr Smíchovské nádraží
Sídliště Barrandov – nástupní: ve Werichově ulici, přibližně 40 metrů za výjezdem z obratiště tramvají, v zastávce určené pro náhradní dopravu
Poliklinika Barrandov: v Tréglově ulici, v zastávce autobusové linky č. 170
Chaplinovo náměstí, Högerova: v Lamačově ulici, v zastávkách autobusové linky č. 170
Geologická: v ulici K Barrandovu, v zastávce autobusové linky č. 170
Lihovar: ve Strakonické ulici, před křižovatkou s ulicí Císařská louka, v přemístěné zastávce autobusových linek
Smíchovské nádraží – výstupní: v Nádražní ulici, ve výstupní zastávce autobusů
Linka X12 bude v ranní špičce posílena vloženými spoji ze zastávky Štěpařská ve směru na Smíchovské nádraží a v odpolední špičce ze Smíchovského nádraží do zastávky Štěpařská.
Změny v zastávkách autobusů
Přemísťuje se zastávka Lihovar, směr Smíchovské nádraží, do Strakonické ulice před křižovatku s ulicí Císařská louka.
Zřizuje se (pro linky č. 120 a 128) zastávka Lihovar.
– pro směr Na Knížecí v Křížové ulici, přibližně 30 metrů za vyústěním protilehlé ulice Nový Zlíchov,
– pro směr Zlíchov v ulici Na Zlíchově, přibližně 20 metrů za křižovatkou s ulicí Křížovou.
Změny v provozu autobusů
Linka č. 128 bude vedena v trase Na Knížecí – Zlíchov – Žvahov – Zlíchov – Na Knížecí. Upozornění: Během této fáze výluky je oblast Zlíchova obsluhována pouze linkami č.120 a 128.