Doprava ve městě Tramvaje

V Praze vznikne nová tramvajová smyčka kvůli nové železniční zastávce

Tramvaje 15 T z první i druhé série na konečné ve Stromovce, ilustrační foto. Foto: Jan Sůra
Plány DPP navazují na budovanou železniční zastávku Zahradní Město, výstavba proběhne příští rok.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vybuduje pod Lanovým mostem novou tramvajovou smyčku. Důvodem jsou velké změny v oblasti Zahradního města, které souvisí s modernizací železniční trati mezi Vršovicemi a Hostivaří.

DPP již vypsal veřejnou soutěž na firmu, která smyčku s odhadovanou cenou 115,5 milionů korun postaví. Stavět se má příští rok v koordinaci se samotnou stavbou železnice. Smyčka nahradí stávající u zastávky Radošovická, kam zajíždějí tramvaje nezajíždějící až k zastávce Nádraží Hostivař. Napojení bude v křižovatce Švehlovy a Topolové ulice pod Lanovým mostem.

Z tratě ve Švehlově ulici se do ní bude vjíždět Ždánickou ulicí. Ve smyčce nebudou zastávky, nástup a výstup cestujících proběhne v zastávkách přímo na hlavní trati,“ řekl vedoucí oddělení komunikace DPP Daniel Šabík.

U Lanového mostu vzniká nová železniční stanice Praha – Zahradní Město, která má být novým přestupním bodem různých druhů veřejné dopravy. Smyčka má podle Šabíka zajistit kapacitní návaznou tramvajovou dopravu. Tramvaje, které dosud končí u smyčky Radošovická, budou jezdit až na Zahradní Město.

Tramvajová smyčka už u Zahradního města byla

DPP nepředpokládá, že stavba smyčky nějak ovlivní tramvajový provoz. „Výstavba smyčky na provoz tramvají vliv nemá, výluku provozu bude vyžadovat pouze její napojení do trati a to máme v úmyslu realizovat během výluky, kterou nárokuje Správa železnic pro přestavbu prostoru pod mosty u budované železniční stanice v létě 2021. Nebude tedy samostatná výluka pro napojení smyčky, využije se jiná již plánovaná výluka,“ dodal Šabík. Plánovaný termín stavby koordinuje DPP se Správou železnic, mělo by k němu dojít od března do září příštího roku.

V  prostoru Zahradního Města již tramvajová smyčka dříve existovala: od roku 1936 do roku 1987. Původně byla koncová, právě pro obsluhu Zahradního Města, od roku 1954 pak nácestná na prodloužené trati do Hostivaře. „Ke zrušení smyčky došlo při výstavbě Jižní spojky, kdy byla na jejím místě zřízena rampa z nové komunikace do Švehlovy ulice. Její obnovení po více než třiceti letech bude kromě možnosti posílení dopravy k železniční stanici jistě praktické i  pro případ potřeby operativního ukončení spojů v  případě provozních mimořádností,“ uvedl DPP ve svém firemním časopise DP Kontakt.

Odebírat
Upozornit na
guest
70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hara_Pes

Není náhodou myšlen most Y529-SDO-ČSD? Jak se má někdo podle „Lanový most“ orientovat.

Spravedlnost

Vyhozené peníze, stačí jak to je.

Démon

Smyčka Radošovická „se zruší“ a od Zahradního města směrem do centra je třeba posílit spoje. Aby všechno nejezdilo na točku do Hostivaře, bude se jedna linka točit až tu.

Martin

Nezrusi, jen nebude v provozu… podobne jako jine smycky…

Xyz

mne sa mari cosi ze spominali, ze sa bude dalej vyuzivat pre nocne spoje, nie?

Martin
Alibaba

Takže tramvaje co dneska končí na smyčce Radošovická budou jezdit až do Hostivaře?
Nebo Budou stále končit na smyčce Radošovická, a lidi co budou chtít přestoupit na Zahradním Městě budou přeplňovat tramvaje co jedou až do Hostivaře?
Nebo si lidi dojdou ze smyčky Radošovická na Zahradní Město cca 1km pěšky?

Jedine autem

Kdyz se nechteji mackat, muzou jet autem nebo jak pisete pesky.

KarelF

Než něco k článku napíšete bylo by fajn si ten článek přečíst. Pak by jste se nemusel namáhat psát tento příspěvek.

Xyz

nestaci, po vybudovani prestupneho terminalu zahradni mesto by elektricky vyplytvali kopec casu jazdou az do hostivaru

asi si neuvedomujte, ze to obratisko je vzdy za prestupnym uzlom, nie pred nim, rovnako je tomu aj dnes u Nadrazi strasnice, ktore vsak zrovna prestupnym uzlom nie je kvoli slabym 2 linkam busu a tiez dost tragickemu prestupu hlavne pre seniorov a inych menej mobilnych cestujucich

ene bene

A tato smyčka bude současně největším úspěchem volebního období dopravního mága, páně Scheinherra. Zakření se a pohovoří, jakého úžasného rozvoje tramvajové sítě bylo pod jeho vedením dosaženo. Velká pozornost bude věnována tomu, jak je tramvajová síť zodolňována pro případ výluk a mimořádností – čehož hmatatelným důkazem je právě ta skvělá smyčka. Pak vezme nůžky a přestřihne pásku. Do voleb bude v tu chvíli zbývat -odhaduji- necelý rok. O to více se bude na všechny usmívat.

robert

Zase bych mu nekřivdil. Z důvěrných zdrojů se pracuje na tramvajové trati do Slivence, na trolejbusech 119 a 140, rekonstruuje se tramvaj do Modřan, projektuje se tramvaj do Libuše, za chvíli se začne rekonstruovat trať na Pankrác, teď se natahuje trolej nad smíchovským nádražím a je tam příprava pro most Dvorce. Není toho málo a to je jen Praha. Vzhledem k tomu, že tyhle projekty nezařízl, tak peníze má a stavět se bude. Jak rychle to bude postaveno, už ale nezáleží na Scheinherrovi, protože na tom pracuje omezený počet lidí a termíny musíme posouvat.

Martin

No on je i velky nedostatek prijmu z turismu, ted se ma jeste rekonstruovat Barrandovsky most apod…
Ono to spis neni videt a neni moc v mediich… holt nekdo rad medialni prostor nekdo zas az tak ne…

Otazkou take je, co zmuze sam primator a co magistrat jako takovy…

Bob

Magistrát jako takový v tom snad tak zásadní roli nehraje. A koncepční a projekční příprava jde asi spíš přes specializované městské organizace než přes magistrát. A politické a ekonomické rozhodování přísluší městské samosprávě, tedy opět ne magistrátu. Ten tak nanejvýš bude v přenesené státní působnosti formálně schvalovat to, co nespadá pod městské části, jako speciální stavební úřad.

Jan

Náměstek pro dopravu snad už něco zmůže a třeba má možnost trochu přitlačit a dát prioritu tramvajovým stavbám. V zásobníku už mají víc jak třicet projektů a na kolika se aktivně pracuje? K tomu nějaké systémové plánování, zrychlování na 80km/h na samostatném tělese, prodloužení zastávek pro delší soupravy, je potřeba to připravit už teď, i když postaveno bude třeba ža za 10 let. Ale je pravda, že Scheinherr nakonec tramvaje nebrzdí jak se někde ozývalo, osobně se moc těším na ten Václavák, centrum je přetížené.

Martin

Zrychlovani neni mozne, leda opravdu na separatni trati, napr. Modranska od Pristaviste po Obchodni namesti (Nadr. Modrany) a pak Sofijske nam. (Pol. Modrany az Levskeho)…
Jina trat byt na samostatnem telese neni vhodna, uz ted tramvaje prudce brzdi pred kazdym prejezdem (krizovatkou) kvuli tomu, ze ridici nedavaji prednost…

suri

…té tramvajové trati do Slivence, jejíž výstavba bude opakovaně každoročně už tak od roku 2013 „napřesrok“ zahajovaná? Je možné, že to bude důvěrná informace, v uplynulých letech vždy v létě vyšel článek, že stavba (myšleno pokračování trati, ne těch 20 m kolejí u smyčky Sídliště Barrandov, co se udělalo v rámci letní výluky letos jako 0. etapa) už bude za rok zahájena, ale letos v létě jsem na takový článek ještě nenarazil 🙂

Démon

2021

robert

Že jsi na článek nenarazil, neznamená, že se neprojektuje.

ene bene

Že má peníze, není jeho zásluha. Kde že se pracuje na trati do Slivence? 40 (nebo kolik) m je hotových a slouží k zodolnění sítě při výlukách. Té trati, co ji měl začít stavět Dolínek, ale asi měl v přípravě nějaké chybky – kolik let je potřeba na odstranění těchto chybek? Když chce někdo v dohledné době postavit 30 tratí, kolik že staveb musí za rok zahájit? Jednu? Ne, to je málo, musí více! Tak aspoň že běží ty opravy, a že se nám to nerozsype docela (jako ta lávka) vy optimisto! Projektování, ano, to jim jde, ale bohužel to… Číst vice »

robert

Pracuje se v projekčních kancelářích. Jak chceš něco stavět, když nemáš podle čeho? Chyby se odstraňují tak dlouho, jak dlouho trvají jednání.

Jirka

Ještě jste zapoměl na Trojskou lávku.
Nicméně tato smyčka zmenší parkoviště P+R, takže je to jen částečný úspěch.
Za 2 měsíce už budou vládnout piráti v Praze 2 roky a výsledek je dost tristní.

Jaaaa

Co chcete za dva roky? Zázraky na počkání, nemožné do 3 dnů?

Jirka

Co zatím udělalali za 2 roky?
Vnitřní okruh přepracovali návrh tak, že je předražený a musí se znovu dělat EIA, takže se do prodlouží i časově.
Radlickou radiálu zakonzervovali, s výstavbou se nepočítá.
Žádná nová silnice se nestaví ani nepřipravuje.
Ubírají se pruhy a parkocí místa.
V MHD také téměř nic. Na metru D se zasekli, žádná nová tramvajová trať se nestaví a přípravy jdou pomalu.

Juraj

Vnitřní okruh jen konečně dostal realistickou podobu. Obyvatelé u ul. V Holešovičkách by mohli vyprávět. Teď pominu, že vnitřní okruh nic zásadního nevyřeší, úplně stejně, jako nic moc nevyřešila Blanka. Ale „ažbudeokruhismus“ je oblíbená pražská disciplína, tak budiž. Radlická radiála je dopravní omyl vycházející z myšlení 70. let, které se tady i ve světě dávno zcela zdiskreditovalo. Počty aut jsou někde jinde než před desetiletími, a také mnohem lépe chápeme efekt dopravní indukce. Ta stavba reálně nikomu chybět nebude. Kde konkrétně Praha potřebuje víc silnic? Když na to přijde, víc pruhů taky neznamená větší plynulost, jen to vytváří úzká hrdla… Číst vice »

KarelF

Blanka nic nevyřešila.Jel jste tam někdy před Blankou a po Blance. Jen čas z Pelc Tyrolky na Smíchov nebo do Motola je nejméně o 15 minut kratší.

Kalanis

To je kvalitní lež. Aspoň z mého pohledu. Blanka vyřešila celkem dost – kdo nemusí jet přes Malostranskou, tak tamtudy už nejede. Šlo zklidnit Malostranské náměstí a omezit Helichovku. Omezil se provoz ve Veletržní – jen 2 pruhy + nové parkování. To že někdo dok****l napojení Strojnické je jiné kolo. Zácpy na dlaždičkách na Letné jsou také v zásadě minulostí. Když už se stojí, tak od sparťanského stadionu. Totéž Korunovační.

Jakub P

Kalanis: Zato totálně ucpala Břevnov, Střešovice, Dejvice a okolí a přispěla k ucpání Smíchova. Nevyřešila skutečně téměř nic, jen část problémů přesunula…
KarelF: v noci ano, ve špičce je to spíš podstatně delší, než to bylo, protože ten rychlý průjezd (když je náhodou otevřená) láká o dost víc lidí do aut, než ten stav předtím, a okolí vjezdů/výjezdů to absolutně nemůže pobrat…

David

Ad metro D – Scheinherr vybojoval pravomocné územní rozhodnutí, zahájil geologický průzkum, podal žádost o stavební povolení (které snad bude brzy vyhověno) a vypsal zakázku na zhotovitele prvního úseku, k tomu soutěže na výtvarné ztvárnění stanic, výkupy pozemků, řešení financování, všechna ta administrativa okolo… Je to málo?

Bob

Na tom parkovišti stojej obvykle asi tak 4 auta, z toho 2 jsou vraky obydlené bezdomovci. Je otázka, jestli blízkost železniční zastávky jej učiní atraktivnějším.

KarelF

Jako, že tam bude 8 aut z toho 6 vraků s bezdomovci? 🙂 🙂

Jan

Trojská lávka už stojí, za pár týdnů se otevře. Piráti v Praze vládnou v koalici, o dopravu se stará Praha Sobě, tedy Scheinherr, ten to řídí dost samostatně. Ale jak tu psal robert málo toho není, pár dní zpátky rada schválila i elektrifikaci linky 134, což je za mě taky dobrý počin. Ono udělat nějakou revoluci v dopravě fakt za dva roky nejde, zvlášť když tam přijde úplně nový člověk zvenku. Vnitřní okruh do tunelu je super a stojí to za ty peníze. Nevím proč by se zrovna skrz město měla stavět povrchová dálnice, těch už tu máme dost.

Démon

na P+R nikdo neparkuje, je k ničemu.

KarelF

Fakt ?? Možná tak Běchovice. Běžte se ráno podívat na Letňany, Černý Most atd.

Martin

Nepocita se s tim, ze by ve vyluce jezdili tramvaje v useku Z.Mesto-Nadr.Hostivar?

Bob

Nepočítá – to se bude s velkou slávou přestavovat o pět let později, protože to „nikoho nenapadlo“. Až zase někdo strhne dráty v podjezdu, tak se to může odpískat celé od Průběžné až k Nádraží Hostivař.

Občan

Tak podle plánu bude podjezd přestaven tak, aby už ke strhávání nedocházelo, ale kdo ví

Martin

Ano, tramvaj tam bude mit sve koleje, silnice po stranach…. ale strhnout to nekdo muze na krizovatkach…

Lemmy

Co se bude přestavovat? Smyčka snad vznikne souběžně s přestavbou podjezdu, kde bude mít tramvaj vlastní pruh, nehledě k tomu, že nový podjezd má konečně normální výšku.

Martin

Myslim, ze oba jsme mluvili o moznosti vyuzit smycku pro tramvaje i z Hostivare, kdyz bude vyluka mezi Strasnicemi a Z.Mestem, napr. kvuli udrzbe tram. trati, nebo nehode…

Xyz

odkedy to tam stavaju tak paradoxne snad nebola ani raz strhnuta trolej

ked to tam nestavali tak bola strhnuta minimalne raz do mesiaca

robert

Obvykle nejsem proti, ale dnes je na tom místě P+R pro 175 aut. Jak moc je to parkoviště využívané? Nebude chybět? Bude náhrada? Taky zde není napsáno, kdo smyčku projektoval, ale podle použitých značek tipuju Metroprojekt.

...

A zrovna tohle P+R by po zprovoznění železniční zastávky smysl dávalo.

Martin

P+R tam zustane, jen se posune, otazkou je, jak moc bude kapacitni, ale i tak je tam prostor pro nejake patro navic, pokud by nestacilo,… *Nechapu, ze se v projektu s parkovacim domem nepocita…

Bob

V současné době to parkoviště není využívané vůbec a možná proto si nikdo netroufne tam plánovat nic většího. Ono nechat si auto na takovémto odlehlém nehlídaném parkovišti mimo zástavbu je asi tak stejně moudré jako zaparkovat si ho v Chánově u popelnic.

Martin

:-D… ano, ale pocital bych s tim, ze s nadrazim tam vznikne celkem dobry prestupni uzel… a jedna, dve kamery navic by neskodily…

Rob

Přestupní uzel Zahradní město vznikne, ale na co parkoviště? Aby tam pražáci jezdili autem a dál pokračovali příměstskou dráhou?

Rob

Přestupní uzel Zahradní město vznikne, ale na co parkoviště? Aby tam pražáci jezdili autem a dál pokračovali příměstskou dráhou?

Rob

Naco parkovaci dům na Zahradním městě? Aby tam pražáci jezdili autem a dál pokračovali příměstskou drahou?

Jakub P

A není to na P+R u vlaku už trochu moc uvnitř města? Zejména, když je tam poměrně vytížená tramvajová trať? P+R v týhle vzdálenosti u centra mi přijdou lepší u metra (a Skalka i Depo Hostivař , který jsou relativně blízko, P+R maj, samozřejmě je otázkou kapacita.

Martin

No je to na MO… tak to vnodne si myslim je… Mj. by jej mohli vyuzivat i mistni (pokud by se chtelo)

Jakub P

No kdo už jednou najede autem na tuhle část MO a doskáče ve špičce do těchto míst, toho už P+R v takovýmto místě nejspíš fakt nenaláká…

Martin

…ale to porad mluvime o soucasnem stavu, ted tam bude prestupni uzel a celkem vyznamny, a snad jednou v budoucnu bude i okruh kolem Prahy…

KarelF

To je stejné jako Běchovice kdo doskáče do Běchovic tak dál už to může být skoro jedno.

Rob

Přestupní uzel Zahradní město vznikne, ale na co parkoviště? Aby tam pražáci jezdili autem a dál pokračovali příměstskou dráhou?

Mickey

Dneska tam stojí tak jedno dvě auta. Až to bude u nádraží, bude jich tam stát deset až dvacet, zas tak dobrá lokalita to není, tak bych se nebál, že to nebude stačit.

robert

To já právě nevím, proto se ptám. Díky. 🙂

Bob

Možná kdyby bylo normálně hlídané, tak by si tam někdo občas třeba i zaparkoval. Ale v dnešním stavu je to asi jako zaparkovat mezi feťáckým doupětem a sběrnými surovinami.

watslaw

Ono občas docela využívané je, a evidentně se majitelé o zničení vozidel nebojí, viz:
https://hostivar-hlavni.rajce.idnes.cz/200211/1427775473

Ale hlavní účel, proč tam to P+R je to asi není.

Jan

To je jedno auto nakopírovaný 14x, ne? 🙂

Bob

V tu chvíli, kdy to bylo focená, měla nejspíš všechna ta auta bez espézetek stejného majitele. Zajímavý nápad, že si z toho nějaký autosalón udělal překladiště.

watslaw

Zrovna dneska jich je tam docela dost. Spousta manažerů s SPZtkami stejné řady vydala do Prahy a v Zahradním Městě vzorně přestoupili na MHD a pokračovali sockou do centra (snad autorovi odkaz nevadí):
https://hostivar-hlavni.rajce.idnes.cz/200925/1460422874
https://hostivar-hlavni.rajce.idnes.cz/200925/1460422875

michalspina

uvnitř města má rozhodně větší smysl tramvajová smyčka než parkoviště. P+R patří do Uhříněvsi a dál.

Helena

On totiz nejvetsi problem tohoto parkoviste je, ze je sice na MO, ale je k nemu sjezd pouze z jednoho smeru, a to z toho „ven z Prahy“. Pro ty, kteri prijizdeji od Cerneho Mostu, je absolutne nepouzitelne, protoze na nej neni najezd. Proto je taky prazdne po vetsinu casu (max par kusu, ale na desitky se opravdu parkujici vozy pocitat nedaji). Takze ano, tohle bylo velmi rychle a snadno otevrene P+R, ale jen aby se ukazalo v cislech. Protoze smysl vubec, ale opravdu vubec nedava. Ze ktereho smeru by mel kdo prijet „az sem“ a nechat na auto na… Číst vice »

Jakub

Je to stanice nebo zastávka? V textu se píše obojí

Alex

Dojde ke zrušení stávajících zastávek Na Padesátém a Zahradní město. Nová tramvajová zastávka se přesune pod most – kde bude přímý přestup na vlaky (Praha-Zahradní město je formálně stanice). A tramvaje, co dnes končí u Nádraží Strašnice se protáhnou až k Zahradnímu městu…

Jan Dobiáš

Myslím, že zastávka Zahradní město zaniknout nemá. Pouze místo zrušené Na padesátém vznikne o něco jižněji Nádraží Zahradní město.

Xyz

Zahradni mesto sa rusit nema, len Na padesatem

nejaky zdroj k tomu? lebo teda tam pod mostom je to teda dost od ruky pre ludi co vystupuju aktualne na zahradnom meste, ale zase asi prilis nahusto by to bolo ak by ju nezrusili…

Pavel

Nejlepší by bylo zrušení zastávky Zahradní Město na hlavní trati (pro zrychlení cesty do a z Hostivaře) a zároveň zastávka ve smyčce pro ty, kdo to mají do podjezdu daleko nebo jsou hůře mobilní.

Bob

Ve většině stanic je i zastávka, bez toho stanice nemá moc smysl. Ostatně jsou i stanice, ve kterých je víc zastávek.