V Praze vznikla nová železniční zastávka, na týden z ní bude konečná pro vlaky od Berouna
Nová železniční zastávka Praha-Zlíchov. Foto Ropid

Místo Smíchova Zlíchov. Vlaky od Berouna přes Rudnou budou končit a začínat u tramvajové zastávky.
Dobrý počin, ta zastávka se tam přímo nabízí, a klidně by tam mohla zůstat nafurt. Škoda jen, že nešlo udělat přestup hrana – hrana a k tramvajové zastávce je to „daleko“ (celých 100 m) 😉
Je to vůbec legální, takhle otevřít zastávku bez reklamních poutačů?
Ano, je to legální.
Radi bychom pouzili rychlost vzniku teto zastavky jako argument pro obnoveni vlakove zastavky Praha-Konvarka, zbyva 18 podpisu v petici, pokud byste souhlasili, prosime o podpis:
https://e-petice.cz/petitions/obnoveni-vlakove-zastavky-praha-konvarka.html
(obnoveni zastavky je planovane za 10+ let, to nam prijde skoda cekat)
ps. neslysel jste nekdo o pripadu/moznosti „recyklace“ stavebnich prvku nastupiste? v idealnim pripade verim, ze by nektere z nich sly pouzit prave na obnoveni blizkych zastavek.
Vy jste to ještě nepodali? Tak proč jsme vám to vlastně před už víc než rokem také podepsali?
Těch nových či obnovených zastávek mělo být na semmeringu v době, kdy vznikaly ty v Rudné a okolí, ještě víc (třeba také Motol), tak pokud se vám Konvářku konečně podaří prosadit, měli byste chtít přístup na perón i z druhého konce (od podjezdu).
Relativně stále ještě nové obytné zástavby je tam hodně, takže nějaká frekvence by tam (na rozdíl od dávných let) asi dnes být mohla, zvláště kdyby ty vlaky nekončily jen na Smíchově.
Obnovení zastávky Praha-Konvářka rozhodně není plánováno za 10+ let, ale dříve. V souvislosti se zpracováváním záměru projektu na elektrizaci tratě Praha-Smíchov – Hostivice investor zadal jako jednu z podmínek prověření obnovy právě této zastávky (+ Hlubočepy zast.) a datum realizace této stavby si troufám bude dříve než za 10 let.
Jaký by byl obrat takové zastávky? Autobus 4x do hodiny vám nestačí?
V duchu přejmenovávací doby bych název stávající zastávky MHD „Zlíchov“ změnil na „U kostelíčka“, protože termín Zlíchovský kostelíček je známá zdaleka ne pouze mezi šotouši, a názvem „Zlíchov“ bych nahradil ten dosavadní Hlubočepy, který dával smysl naposled v době, kdy se tam přestupovalo na autobusové linky č. 104 a 105.. Ale kdyby se tentokrát nenašlo dost farníků a klerofilních městských zastupitelů, aby ten „kostelíček“ pomohli prosadit, tak třeba název „Zlíchov, škola“, který tady někdo už dříve navrhoval, by byl též docela dobře použitelný.
A jinak: tu zastávku vlaku jako „trvalou na znamení“ samozřejmě zachovat, o tom není třeba diskutovat.
A jako pro koho ji je třeba zachovávat? V tom místě je zbytečná i zastávka tramvaje…
Pro vás.
Nějaké sjednocení názvů a logika je asi na místě, ale dokud je Kačerov, Vltavská, Smíchovské nádraží, Náměstí Republiky, Modřany zastávka nebo Eden každé jinak, tak i ten Zlíchov matoucí hlubočepský nebude prioritní. Pokud je jediný Kačerov, pak nádraží netřeba ale Čakovice apod. už to Nádraží asi chce… I když je to jen kus perónu a ne nádražní budova.
Používat v případě takovýchto vlakových minizastávek pro zastávky návazné dopravy název „Nádraží xyz“ mi přijde jako zbytečně velká degradace smyslu slova „nádraží“ – ale možná si časem budeme muset zvyknout i na to. Jen si říkám, že když linkové autobusy uměly (a snad někde i ještě stále umějí) rozlišovat názvy „žel.st.“ a „žel.zast.“, tak by se někdo chytrý mohl pokusit vymyslet něco podobného i pro MHD.
Arriva bude jezdit nadále z hln a Smíchova přes Rudnou? Nebo bude také začínat na praha-Zlíchov?
Arriva pojede z hl.n. a Smíchova přes Karlštejn, nějak se tam vejde, není potřeba úsek na hl.n. rušit a na zlíchovské zastávce to není zabezpečeno, aby tam zároveň přijela S6.
Pokud by byla trvalá, tak by asi už nevycházeli obraty na Smíchově ne?
Na Smíchově je na obrat půl hodiny.
Nepřijde mi, ve špičce se přijede a hned jede zpět
Ne, to je jen při hodinovém intervalu. Při půlhodinovém je na obrat 4-5 minut a zpoždění se velmi často přenáší zpět. Tím spíš když se do toho ještě připlete odjezd S65 napříč přes stejné zhlaví.
Já žasnu, jak najednou jde postavit zastávku rychle. Když obce chtějí novou zastávku, trvá to někdy i desetiletí, než se ji podaří prosadit a to i v případě, že si ji chtějí zaplatit.
A kde je modré zábradlí? To bude mrtvých.
Jak jsem nedávno zjistil, SŽ od modrého zábradlí ustupuje, hlavně při rekonstrukci historických budov.. Ono to s tím nařízením EU, na kterým se neustále oháněli, nebude tak horké.. Spíš někdo vlivnej to zábradlí vyrábí, nebo někomu dal obálku..
Zásadní vlastnost – provizorium.
To jistě, ale toho by bylo klidně možné zneužívat i při výstavbě zastávek kdekoli jinde: považovat formálně za účel třeba „průzkum zájmu frekvence“ přece zakázáno nikde není a princip „na hrubý pytel hrubá záplata“ jako součásti boje proti přehnané byrokracii je snad přípustný také.
Rychle? Projekční a papírovací příprava Smíchova probíhala určitě několik let, a v rámci nich se mohlo papírovat klidně dlouhé měsíce.
Taky se jedná o dálniční a železniční křižovatku, kde není nikdo, kdo by tomu kladl odpor.
Jinak kde obce chtějí stavět zastávku a někdo jim klade odpor? Neoderhávají se zase podobné situace jen v Herbrikově paralelním vesmíru?
Například Praha-Nové Strašnice, Praha-Malešice, Praha-Jiráskova čtvrť a Praha-Jahodnice…
A to je seznam čeho? Ropidích fantasmagorických zastávek na nákladních tazích, které hodil magistrát na městské části k realizaci a ty to – s nulovou motivací – (ne)realizují…
Informace „Cestující by měli využít právě tramvají, zastávku obsluhují linky 4, 5, 12, 20 a 94.“ je zavádějící, protože po dobu, kdy tato zastávka bude v provozu, nebude vůbec obsluhována linkou č. 4., která je vedena jinudy.
V článku je to jednou bez čtyřky a podruhé s ní…
Prostě jeďte tramvají. Číslo je nepodstatné jedním i druhým směrem.
Ve vlaku pojede osoba A, která ví, že tramvaj odjíždí ze zastávky Hlubočepy. Uvidí, že vlak zastavuje ve stanici Praha – Hlubočepy, vystoupí, ale žádná tramvaj tam není.
V tramvaji pojede osoba B, ví, že vlak odjíždí ze stanice Praha – Zlíchov, uvidí, že tramvaj zastavuje na zastávce Zlíchov, vystoupí, ale žádný vlak tam není. Ve výsledku ani osoba A ani B nejsou na správné zastávce, protoze tři různá místa mají stejná pojmenování.
Toto je ještě větší bordel než Jezulátko, Vltavská a nádraží Praha – Zličín na sídlišti Řepy.
V tramvajích už drahnou dobu v přestupních uzlech zní hlášení „Přestup na vlaky linky S“ či něco v tom smyslu, tak to určitě DP bude umět zohlednit i u zastávky vlaku Praha – Zlíchov.
Při cestě v tramvaji z centra by člověk to hlášení slyšel až po zastávce Zlíchov, takže pozdě. Druhá věc je, že pro někoho, kdo nerozumí česky, je toto hlášení k ničemu.
No jeste že je ta ikonka vláčku už i v tramvajích.
Uz zase neni 😀
Klasika DPP.
Pro toho, kdo neumí česky, neumí číst, neumí zacházet s vyhledávači a mapami a je celkově slabomyslný, bude cestování vždycky náročné. Horší ovšem je, pokud takový člověk o něčem rozhoduje.
MHD ma byt co nejjednodussi na pouziti, tak aby to nematlo lidi, tak aby to fungovalo i kdyz jste na cizim miste kde to nepoznate a tak aby to pochopilo dite/senior. 99% cestujicich nema zalibu sledovat schemata a linkove vedeni, cist grafikony nebo smluvni podminky. A taky nema zalibu rozlousknout proc jsou 3 ruzne zastavky pojmenovane stejne nebo jedna zastavka ma dve ruzna jmena.
To máte jak tramvajovou zastávku Sídliště Řepy, vedle níž je nádraží Praha – Zličín, ovšem metro a stejnojmenná konečná autobusů je z druhé strany Zličína, cca 20 minut pěšky….
Jo. Hlavně přejmenovat každou druhou stanici metra, co je u ní usoplená zastávka, na „Nádraží Něconěco“.
Pocitaji se i jina drazni vozidla, napriklad trolejbusy (Nadrazi Letnany, Nadrazi Palmovka atd.)?
Nejlepší by bylo spojit Prahu 5 Zličín a Prahu 17 Řepy. Stejně většinu věcí musíme jako obyvatelé Zličína vyřizovat na úřadu Prahy 17 (OP, pasy,stavební úřad).
Kdysi byla dnešní konečná Hlubočepy uváděna v přehledu linek jako Hlubočepy, Perkutov. Možná, když už je zastávka vlaku zvaná Hlubočepy konečně v jejich středu, a nikoli ve stanici na opačném okraji, než zastavuje tramvaj :), bylo by možné tuto zastávku nazvat i jinak. Jenže my radši vyrábíme Jezulátka, Prdlavky a podobně, než bychom řešili nějaké systémové věci. Nakonec, i Dvorecký most vede po dohadech zase jen na okraj Dvorců, kde kromě plaveckého stadionu, u nějž ani nebude zastávka, nic moc dalšího není. Tohle je tu ještě nadlouho zkrátka marné. 🙂
Tohle ovšem musí spravit DPP a pojmenovat současnou tramvajovou zastávku Hlubočepy správně.
Když to je dost těžké rozlousknout, když zastávka Praha-Hlubočepy dávno existuje. ale tramvajová zastávka stejného jména je také dávno o dost jinde.
Možná to mohla být ta provizorní něco jako Praha-Hlubočepy tram 🙂 nebo jiný přídomek dle drážního vkusu. Jiný účel než přestup stejně mít v těch místech nebude.
Nádraží Zličín leží na katastru Zličína a smyčka na katastru Řep, dříve se to jmenovalo Zličín-Řepy, v momentě kdy do názvu přidali Praha vypadlo Řepy.
Zlíchov je část katastru Hlubočep, stejně jako Spořilov je část katastru Zaběhlic, nejsou to samostatné městské části.
Cestujici katastr neazjima, pojmenovani ma byt intuitivni i pro nemisto znali lidi. Kdyz vystoupite na Praha-Zlicin tak metro a bus Zlicin je 1.5km vzdusnou carou.
Navyse katastralni uzemi jsou casto delana dost historicky a nezohlednuje aktualni stav, napr. sidliste Petriny je katastralni uzemi Brevnov z dob kdy tam nic nebylo. A zastavka Praha-Vystaviste taky podle katastru pojmenovana nebude.
Copak Zličín, zkuste od zastávky vlaku Praha-Stodůlky dojít na metro Stodůlky, rychlou chůzí se to zvládne za hodinu 🙂 Ale věřím že katastrálně je to taky správně a nikdo nemá potřebu to měnit…
Praha-Stodulky nejsou dokonce ani v katastralnim uzemi Stodulky ale Kosire.
No ony totiž Stodůlky byly původně snad celé Jihozápadní město… Tyhle baráčky z jedné strany a konec Stodůlek z druhé, mezi tím osady Malá a Velká Ohrada, Lužiny a Luka už jsou snad jen názvy metra, třeba OC Zličín už patří ke Třebonicím (a jak jsou daleko), Nové Butovice jsou snad ještě součástí Jinonic… Odspoda se tlačí Řeporyje, ovšem ty Stodůlky byly (zřejmě i stále jsou) plochou extrémně velké… Což nic nemění na tom, že nádraží (lépe výhybna) Stodůlky je v lese 😅😅
Což pochází z dob, kdy z vesnice na vlak to bylo půldruhého kilometru a všem to připadlo normální. Tohle kritérium vzdálenost zastávky od starých Stodůlek perfektně splňuje. V mapě jsou perfektně vidět staré komunikace přerušené Rozvadovskou spojkou.
Stanice Praha Masarykovo nádraží nebo Praha hlavní nádraží se taky nejmenují podle katastru a nevadí to. Co ale vadí je, když se v katastru A jmenuje stanice podle jiného katastru B.
Ne, nevadí. Normální lidi nějaké katastry nezajímají.
Pokud za normální lidi považujete ignoranty, tak ti se skutečně nezajímají vůbec o nic, nejméně ze všeho o nějakou pravdivost nebo správnost.
Nádraží, letiště a zastávky se mnohdy pojmenovávají podle toho, k obsluze jakého území především slouží, nikoliv na čím území leží.
To je vcelku intuitivní, že po Zličínu se jmenují objekty v různých částech Zličína.
Prvni panelak sidliste Repy je doslova 100m od stanice Praha-Zlicin a zastavka MHD Sidliste Zlicin je ve stejne krizovatce jako ta stanice.
Kdyz vam tohle prijde intuitivni tak urcite budete za to aby se Praha-Kacerov prejmenovali na Praha-Michle, Praha-Rajska Zahrada na Praha-Cerny Most, Praha-Zahradni Mesto na Praha-Strasnice a Praha-Eden na Praha-Strasnice zastavka.
Ona to zas tak velká katastrofa nebude, protože cestující si spojení vyhledávají v IDOSu a aplikacích jemu podobných, a ty mu nabídnou tu správnou zastávku .
Městské části (mimo Prahu části obce) nemají s katastrálními územími nic společného. Na jednom k.ú. (čísla parcel) může být i více městských částí (čísla popisná) a stejně tak může městská část zahrnovat více k.ú.
Motáte páté přes deváté. Městská část je termín pro samosprávný celek ve statutárním nebo hlavním městě. Evidenční jednotky, podle kterých se přidělují domovní čísla, se nazývají „část obce“, a v Praze postavení částí obce ze zákona mají katastrální území.
Já tedy mám za to, že Zlíchov zasahuje jak do Hlubočep, tak na Smíchov.
To je fajn že se tam dá přestoupit na tramvaj, škoda že ten přestup Idos ani PID Lítačka nenajdou. Píše mi to abych ze zastávky Praha-Hlubočepy (což je jinde) jel nejdřív busem na Zlíchov (což je taky jinde) a tramvají až odtud…
Správně mi to na mobilu našel CG Tranzit – sice je placený, ale funguje offline.
„Mapy.cz“ tu vlakovou zastávku už také znají = viz:
https://mapy.com/cs/zakladni?source=pubt&id=29625689&x=14.4050210&y=50.0411014&z=16 ,
a dokonce s jízdním řádem vlaků platným do 7.7. …
Ale no tak, víme všechno: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://provoz.spravazeleznic.cz/portal/Show.aspx%3Foid%3D2197338&ved=2ahUKEwiw9IPZtpeOAxULQ_EDHcUlAAQQFnoECA8QAQ&usg=AOvVaw2r8gUF1fUV4E_HFHrlp-rh
Ve výhledu ROPID je navržena tato zastávka jako trvalá. Tak uvidíme.
Moc jist si tou její prospěšností nejsem. Pěkná S-bahn zastávka by dávala smysl na Lihovaru, ze kterého bude díky Dvoreckému mostu ještě důležitější uzel.
Není to moc blízko od Smíchova?
Ale jinak ano, taky by se mi tam vlastně líbila.
Je to přes kilometr a v místě, kde to je dopravní uzel. V Mnichově je S-bahn zastávka Hackerbrücke 800 metrů od hlavního nádraží.
Na svých pravidelných cestách můžu jet S7 nebo busem, a pak dalším busem přes barranďák. Idos ve špičce preferuje spojení busem, protože časově, i přes pomalejší dopravní prostředek, vychází rychleji ušetřit čas za cestu na Smíchovské nádraží a přestoupit na Lihovaru.
Jako nahoře na té budově? 🙂 Jo, jinak asi dávala, ale to smíchovské nádraží už je odtud opravdu kousek, nyní dokonce jen jediná zastávka i tramvají (když už není ČSAD, kterou by obsluhovaly). Jednu zastávku navíc na přestup budou mít i jiní uživatelé tzv. Dvoreckého mostu, když budou chtít přestoupit z linky, která přes něj mine Dvorce, na autobusy ze Dvorců.
Podle mě je tady právě proto, že je to z vlakového nástupiště na tramvaj pár kroků po rovině a bez přecházení sousedních kolejí.
Na Lihovaru? Vždyť to je už (pořád ještě) na Smíchově, kde je přestup na tu samou MHD.
Koukám na obr. 4, to zakrytí předzvěsti rychlostníku asi není úplně v pořádku.
Naopak, to je právě to, co dělá SŽ tím čím je…
Ještě horší je to grafitti na něm
správně je předvěst
Předvěst jako předzvěst
Hodinky jako holinky
Že?
Na to že zastávka má být jen dočasná je celkem luxusně zařízení. Třeba to s tou dočasností nebude tak horké.
Říká se, že provizoria mají nejdelší životnost, tak se k tomu SŽ aspoň postavila čelem.
Mně na obrázku 4/6 docela zaujaly dvě věci:
– chodník podél silnice, kolikrát bylo těch několik metrů záplatováno
– péče TSK o pohledové oddělení zmíněného chodníku pruhem odolné vegetace, rostoucí ze škvíry u obrubníku, od silnice
až tam bude chodit víc lidí, trávy v chodníku bude méně 🙂
Jednotka dočasnosti u nás je 1 furt.
Ten byl ovšem posléze zkalibrovaný na 22 let.
Taky jsem si říkal – jestli je toto na týden, tak jsme strašně bohatá země.
Železniční zastávka Praha-Zlíchov u tramvajové zastávky Hlubočepy? Ale tak hlavně že přejmenování zastávky Helichova máme vyřešené.
Pokud zastávka nakonec nebude jen dočasná (v což doufám), tak můžeme očekávat brzké přejmenování přilehlé tramvajové zastávky na Nádraží Zlíchov 🙂
Nádraží Zlíchov a ze současného Zlíchova Škola Zlíchov
To mi připomíná jistou městskou část začínající na S. Ale každopádně by bylo zajímavé sledovat, jak DPP nacpe Nádraží Zlíchov (S) na kotasovské cedule (jak ty pevné černobílé, tak i ty dožívající APEXácké třeba o výlukách, když je tam ta smyčka). Ono to nakonec asi stejně ale celé zanikne s výstavbou portálu Tachlovického tunelu, takže tohle bude spíš opravdu dočasná věc…
Na cedule to nacpe úplně stejně jako Nádraží Hostivař …
V tom případě doufám, že dočasná bude. 🙂 Nádraží z každé zastávky a školy s názvy katastrů… 😀 Přitom by krásně stačilo pro vlaky i MHD jen Hlubočepy (v Hlubočepech) a Zlíchov (či Perkutov – pokud to nebýval ideologický název -, aby se nemusel hledat nový název pro zastávku Zlíchov uprostřed Zlíchova).
Tak on ten problém asi vzniká někde tady…
https://mapy.com/s/negelesuge
Tak Praha – Hlubočepy už existuje o zastávku dál a jsou to ty “skutečné” Hlubočepy a ne okraj. Tohle by musela být tak maximálně Praha – Hlubočepy zastávka a to už by bylo dost matoucí, víc než Zlíchov.
Praha-Hlubočepy. Spojovník, ne pomlčka. Ale oni v tom mají hokej i drážní písmomalíři.
Praha-Hlubočepy zast. zase existovala na Semmeringu a možná se i dočkáme jejího obnovení. Podle vzoru OpenTTD bych pro další zastávka navrhoval třeba Praha-Hlubočepy polesí.
Možností je více, každopádně Hlubočepy už bych z toho vynechal, pokud by to mělo být nastálo. A to pak i pro tramvaj. Autobusová zastávka v Hlubočepech by pak mohla být zvána jen Hlubočepy (přestup na S6).
Souhlasím že Hlubočepy by z toho měly pokud možno vypadnout, nejlepší je asi ten název Zlíchov a sousední tramvajovou zastávku přejmenovat. A ideálně před otevřením Dvoreckého mostu, kdy se má zdejší smyčka opět začít využívat jako konečná tramvajové linky.
Prazsky Budulinek😂
Problém že Zlíchov je část městské části Hlubočepy, není to samostatná městská část. Správně by to mělo být Praha-Hlubočepy, Zlíchov.
Ne MČ, ale katastru. Městská část je to Praha 5 🙂
Půlka Zlíchova patří na Smíchov.