V Praze vznikl nový učební obor pro údržbu vlaků, absolventi mají jistou práci u ČD

Mechanik opravář kolejových vozidel. Ilustrační foto: České dráhyMechanik opravář kolejových vozidel. Ilustrační foto: České dráhy

Nový obor má pomoci řešit nedostatek zaměstnanců ve správkárenských profesích.

Odebírat
Upozornit na
guest
60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Nedělejte si iluze že to půjde někdo dělat. Nás ve třídě Mechanik silnoproudých zařízení bylo asi 25.5 lidí propadlo v prváku, dalších 5 se k maturitě nedostalo a ten zbytek co vystudoval tak šel na VŠ. Jeden utekl do zahraničí a už tam žije. Já dělám servis elektrických spotřebičů a asi dva se věnují silnoproudé instalaci (rozvody ).

Takže z 25 lidí jsou tři lidi co se tak nějak pohybují v oboru.

hor411

Jenže to je tak ve většině oborů. Já jsem taky „elektrikář“ a nedělám to

David Peca

Skvělý počin. Je ale potřeba, aby ta práce těm lidem dávala do budoucna smysl. O budoucnosti železnice nikdo nepochybuje. Když chceme kvalitní zaměstnance, musíme je zaplatit.

Pajin

Odpovědní pracovníci a hlavně odboroví bossové by měli pochopit, že každý region má v konkurenčním prostředí jinak nastavené mzdové hladiny a konečně se tomu přizpůsobit.
O technické obora je rvačka (viz poslední Podcast zde na serveru ). Určitě studenti zůstanou u ČD a neskončí v Malešicích/Uhříněvsi/jinde ?

Rypáček

Jo, sice každý region má jiné požadavky na plat, ale naši politici tomu rozumí víc a toto je jasně zakázané a pokud firma platí různě podle kraje, bude mít brzy problém.

Lenka Dios

Dobrý den,musí se absolvovat přímací zkoušky?

hor411

Myslím si že ne, to by tam nikoho nedostali

Já

Nový učební obor? Ale ne, tohlejse se vyučil v České Třebové. Rok 91-94.

Tomáš

Však píšou, že byl na čas tento obor zrušen pro nezájem.

Ares

To je bez maturity?

Kubrt

Ano; je to tříletý učební obor, jak stojí v článku.

Miloš

No,o nový učebnì obor rozhodně nejde!!ještě dlouho po revoluci se na tento obor žáci hlásili,jako pro odrazovou možnost stát se strojvedoucìmi.

hor411

A kolik budou po nástupu brát? Aby to zas nebylo tolik, že v lidlu budou mít víc…

Otakar

Po xyz znovu: Co se píše na billboardu není to, co v Lidlu člověk dostane za klasickou směnu. Bývá tam kouzelná klauzule: „Po odpracování všech naplánovaných směn“.

Herold

A co je na tom špatně? Vždycky se uvádí mzda za plnou pracovní dobu, ne?

Cedník

Naplánovaná směna může být i přesčasová. Jestli je naplánovaných přesčasových směn víc, pak jsou i peníze vyšší a odpovídá to větě „Po odpracování všech naplánovaných směn“. Bez přesčasů to tam nebude finančně zřejmě žádný oheň. Ostatně jako v mnoha jiných podnicích.

hor411

To tam dříve nebývalo, ty prachy měli za standard 40 hodin za týden

Michal M

Dokonce za míň – 37,5 nebo tak něco.

s J.

No to právě že nemůže. Zaměstnavatel nesmí kompenzovat nedostatek pracovníků plánováním přesčasů. SUIP za tohle může pokutovat.

https://www.suip.cz/vsechny-clanky/-/asset_publisher/BwIpyjT9IXe0/content/prace-presc-1

Roman

To se dá dohledat poměrně snadno. Stačí si stáhnout kolektivní smlouvu, na konci jsou platové tabulky. Samozřejmě je k tomu třeba ještě připočítat benefity a bonusy.

s J.

Lidlu jde marketing velmi dobře. Ale pod těmi super částkami najdete malým písmem, že taková částka může platit až po několika letech a odpracování všech směn.

Lidl se aktivně brání vzniku odborů a pokud je mi známo, kolektivní smlouvu nemá. Takže to co bude v pracovní smlouvě je „dohoda“ mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem.

Třeba Billa nebo Penny KS mají ale platové tabulky mají neveřejné.

Tomáš M

To asi podle platu není práce, ale životní styl!!!

roman

Vidím spíš problém v tom, že ČD nedělají učebnímu oboru dostatečnou reklamu. Na ČD Cargo jsem neviděl žádný leták, email atd… který by dělal oboru reklamu. (ano vím je to dceřina společnost) Chce to hledat potencionální studenty po celé ČR, nejenom v Praze. Protože jsou lidé, kteří ví že po skončení školy chtějí pracovat na dráze.

Josef

Nevíte někdo, jaké mají platy pracovníci okolo údržby vozidel? (Mechanici, elektrikáři, seřizovači), pokud začnou hned po škole?

Adam

Tady se nabízí otázka: A co za to? V depu u ČD jsem dělal rok a stačilo. Špinavé prostředí, špinavá práce, kolektiv složený převážně z jednoduchých lidí, alkoholiků (pití přímo na dílně), trosečníků v exekuci, z party 10 lidí reálně pracují 2-3, zbytek je studený odchov a to vše za plat menší než za doplňování housek v Kauflandu. Sám jsem odešel dělat elektromechanika mimo dráhu a s penězi jsem o 10-15tis výš, než bych měl nyní v depu a ikdyby srdíčko chtělo zpět k mašinkám, tak hypotéka atd. říkají ne. Takže dokud se nezvedne úroveň prostředí, kolektivu a požadované práce… Číst vice »

Cedník

To je přesně ono. V nejmenovám podniku měli problém s řidiči, kteří odcházeli kvůli penězům jinam. Nebylo zbytí, podnik musel svým řidičům peníze přidat a najednou řidiči jsou. Takhle to holt chodí.

Petr Novotný

Tak pane Kraus, ještě sehnat odpovídající mzdové prostředky… Jinak vám utečou, z keců o ČD se neuživí.

Jan

Udržovat vlaky bych teda v dnešní době nechtěl, když vidím tu hrůzu, co u nás jezdí po kolejích!

libor

práce zaručena na mnoho let 🙂

JackBrno

Tak zrovna v posledních letech, dráhy nakoupily tolik nových vozidel, jako nikdy před tím. Takže ono se to už začíná projevovat i na údržbě, že si už všude nepřipadají jako v muzeu.

roman

kdy jste jel naposledy vlakem?

Geralt

Za plat srovnatelný s doplňovačem zboží v Lidlu.

Patrik

V Lidlu jsem dělal 8 dní, za ty prachy děláte úplně. Ne jen doplňování zboží, ale i pekárnu hlídat, jít za kasu a uklízet.

libor

Tak je potřeba jim pořádně nasypat a tím je nalákat. Na druhou stranu po nich chtít správné pracovní nasazení. Se podívejte kolik v dnešní době chce za práci soukromej instalatér/ elektrikář apod… Prostě nikdo to (hlavně pokud není nemakačenko) nebude dělat za trochu nad MM + oběd a hadry…

Cedník

Nevím jak teď, ale před lety bylo provádění údržby a prohlídek kolejových vozidel, zejména dieselelektrických otročina jak pro mechaniky, tak elektrikáře a za nic moc peníze. Zvlášť údržbové práce na neuvěřitelně špinavých spodcích vozidel. Mnozí šli na dílnu jen proto, že měli šanci dostat se za nějakou dobu na pozici strojvedoucího a kdo mohl, tak toho hned využil. Strojvedoucí s prohřeškem měli dílnu za trest. Doufám, že dnes je to lepší a lidi jim při dnešních možnostech z dílen neutečou.

Aleš

To je vše v podstatě pořád stejné,jen s rozdílem,že povinná dílenská praxe budoucích strojvedoucích je omezená na minimum.Místy jsou alespoň trochu lepší pracovní podmínky ,ale pořád je to práce rukama.

Petr Novotný

Už není ani to minimum. Kurz, jízdní zácvik, zkoušky a hurá na trať. Vše v rámci úspor. Žádná správkárna, žádný výcvik u vozmistrů, prostě nic.

Středohor

nemají sice už montérky a nic neopravují, ale většina dopravců se snaží po té dílně alespoň provést a něco jim ukázat. Je to lepší když je takhle instruktor provede, než když jim dílenský parťák řekl „nemam pro vás práci, zalezte někde do vagonu a učte se předpisy“

Středohor

Dejme tomu že bude potřeba 10-12 zájemců aby v ročníku otevřeli třídu. V lepším případě půjdou na ONJ/Vršovic/Libně pracovat 3-5. Po roce 1-3 utečou na strojvedoucího. Zůstanou dejme tomu dva, kteří utečou po cca 5ti letech jinam.

Koro

A kde jinde se za 200 na hodinu budou půl až 3/4 směny flákat?

Jan

To už dneska nejde, proflákat půlku směny. Bejvávalo…

Vlakvedouci

Tak co tam jiného děláte? Z onj a jejich na všechno času dost mě jednou klepte

platamond

Strojvedoucí bez maturity? To fakt nejde, tedy u ČD.

Balík

V roce 2021 jsem k ČD na pozici strojvedoucí nastoupil i bez maturity.
Šlo to i s vyučením ve strojním oboru.

Milan

Jsem si myslel, že údržbu vozidel se naučili absolventi v učebním oboru Železničář a vše okolo dráhy

Kubrt

Učební obor železničář směřuje na dopravní profese, nikoliv na dílenské.

Jiří Kohout

Vůbec. Učební obor Železničář směřoval lidi spíše na nižší pozice v řízení dopravy (, k vlakvedoucím a pozicím při sestavování vlaků (vedoucí posunu, tranzitéři..)

Středohor

upřímě úplně zbytečný obor. Na vámi vyjmenované pozice dnes uděláte kurz za 2 měsíce.

Alex

Upřímně úplně zbytečný názor.

Ares

Tak něco ti lidé studovat musí, to že vám to přijde zbytečné je vaše věc.

Patrik K

Utecou jen co uvidi v cem ty lidi pracuji..

vse pamatuje komance

Dejf

spíš bych se obával, že ani nepřijdou… v praze je jistota práce u ČD spíš negativum 😀

Jiří Kohout

Tak očividně zájem je, když se do oborou přihlásilo 20 studentů. Ono situace se středními v Praze a okolí není ideální, ale i tak u učňáků nebyla situace úplně že musíš brát cokoliv. Takže tam šli dobrovolně.

Středohor

těch 20 studentů ale může být jen provopočáteční euforie, za 10 let až budou na střední školy nastupovat opět slabší ročníky už ten obor pro nízký zájem opět nemusí otevírat.

Jiří Kohout

No tak se zruší. Obory vznikají a zanikají… Situace se mění neustále. To už k životu patří.

Každopádně za těch 10 let třeba vycvičí 150 nových lidí. A to se počítá.

Zdeněk

Tento učební obor zamecnik kolejových vozidel se učili v Plzni. Ale to už je asi padesát let.
Ale v tu dobu bylo učiliště zajišťující tento učební obor plný učňů.

Jan

Bůhví, co bude za deset let. Ani nejlepší ekonomové vám neřeknou, co bude příští rok. Resp. někteří možná řeknou, ale často se šeredně mýlí.

Patrik K

Hlavne aby se clovek mel dobre v Praze tak minimalne 80-100K na dilne by mel nosit domu…

Honza Český

Za jeden troj-úvazek, s nějakým tím přesčasem a i kilčo bude!!

Honza Český

Myslíte ty z 89′, nebo 45′ (a ono i tam by se možná mělo ‚trochu přidat’…