V Praze vznikl nový učební obor pro údržbu vlaků, absolventi mají jistou práci u ČD
Mechanik opravář kolejových vozidel. Ilustrační foto: České dráhy
Nový obor má pomoci řešit nedostatek zaměstnanců ve správkárenských profesích.
Bože, co mechaniků kolejových vozidel a elektrikářů silnoproud prošlo mýma rukama za 15 roků do počátku 90. let.
Pro řadu lok. dep pro celou Moravu.
A nyní se znovu pracně začíná s velkými fanfárami budovat to, co se halasně rušilo jako nepotřebné. (K velké lítosti těch, kteří jsme do toho viděli, jenže nás nikdo neposlouchal.) Narušily se tím i letité rodinné tradice železničářských rodin
To nikdo netušil, že vlaky budou jezdit pořád a že je bude nutné opravovat?
Výuční list mechanik motorových lokomotiv a motorových vozů
rok 1970 -1973, LD Hradec Králové , po vyučení plat 900 KČ
v motorárně . Pracovní podmínky a zázemí pro zaměstnance
nebudu raději komentovat .
Kčs
Valtice?
Úča
Není to všude tak špatné, bežte se podivat do depa Veseli nad Moravou. Snad vás tam ochranka po domluvě pustí 🙂 Z ušmudlaného depa ze 70-tek, …taky to nešlo…je za nového vedeni po 2 letech hezka fabrika, krásné prostředi, čistá jidelna, pořádek na halách. Mají dost práce, pracují u nich mladí a žáci. Zájemců o práci maji dost a nevýhoda je, že kdo si chce vydělat musí pracovat…
Takový obor v soustavě oborů neexistuje, viz databáze oborů pod MŠMT: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-stredniho-odborneho-vzdelavani-rvp-sov/databaze-vsech-rvp-sov-od-1-9-2023/
Informace v článku je zavádějící, možná nepravdivá.
Právě ve vašem odkazu je.
https://www.edu.cz/rvpsov/revize/23-68-H01.pdf
… což je motorových, a ne kolejových. To tam není, ale revize je loňská – 1. 9. 2023.
V Šumperku bylo svého času Střední odborné učiliště železniční a obory elektromechanik, mechanik opravář kolejových vozidel, traťový dělník, dnes už škola neexistuje a to je v Šumperku depo a Škoda Pars, kde se opravují nebo montují jednotky Panter, Štadler atd.
Chytré by to bylo jinde než v Praze…
Jediná funkční náborová kampaň je správná mzdová politika.
Platilo, platí a platit bude.
Jak se zde pise. Je to o penezich. Drive tento obor byl ve Trebove rozdelem na A a B tridu. A byli motorari a vcelku vsichni jako kandidati na strojvedouciho. B trida pro vozovku. Z A tridy na dilne rok a neco a hura do pomocneho provozu , pak pomocnik a strojvedouci. Kdo zdravotne prestal vyhovovat zustal na dilne. To skoncilo prevratem. Do te doby to byl fungujici system s presne stanovenym poctem novych ucnu pro kazde depo. Ale nastala jina doba a uz se to jen lepi jak se da.
Býval jsem „A“ a po letech jsem došel do cíle, v porevolučních časech drastického poklesu nákladní dopravy to bylo čekání na léta,ale vytrval jsem.. Jinde ale mnozí odešli a po letech bylo hrozné divení,že nejsou lidi na správkárnu,ani strojvedoucí..a tak to pokračuje dodnes..
Vyučil jsem se jako mechanik opravář pro kolejová vozidla v SOUŽ Valtice. Prioritní obor na 40 měsíců,brali dva z okresu Třebíč.Práce mě bavila,ale po příchodu z vojny 5/1991 o nás nebyl zájem, lokomotivní depo Jihlava dávalo peníze těm kteří dobrovolně odcházeli. Přitom práce na řadách T478.1 a 2 a ještě skleníky M152 ve strojové stanici Velké Meziříčí,to byl můj sen. Občas jsem se svezl,to bylo úžasný! Žil jsem ČSD a byl to velký koníček a práce zároveň. Jenže to dopadlo vše jinak a já se slzami v očích ( přiznám jako chlap!) odešel dělat skladníka na Temelín za trojnásobnou výplatu.
V podstatě dneska to hodnotím kladně, že nás mladé začátkem 90 let po „úspěšné“transformaci a faktické likvidaci průmyslu na ostravsku a s tím spojenémů zásadnímu omezení vozby v podstatě jak píše Zdenda povyhazovali.Za jiné peníze a bez nočních a víkendů (jezdil jsem letmo)jsem dneska spokojen.A s tím účňovksým školství?Opět jsme objevili ameriku.Co fungovalo za rakouska uherska po komanče se opět v devadesátkách zlikvidovalo, každá fabrika měla účňáky a vychovávala si mladé.Dnešní pracovníci z dálného východu sice neumí nic, ale jsou levní bez nároků, korporace má svoje a a systém jde sice do kopru, ale po nás potopa.
No a pak to u ČD, nebo třeba ČDC vypadá jako v zaopatřovacích ústavech.
Jako tento směr je dobrý, spolupráce se školami. Ale nejsem si jist, že ŠIKOVNÍ absolventi budou chtít dělat za tu almužnu, co ČD (a ostatní) nabízí lidem v opravárenství.
Když se podívám po našem depu vypadá to jak na srazu ze školy.Ale po čtyřiceti letech😁Ale až to důchodci čekatelé zabalí budou muset min 10000.-přidat aby udrželi nové zaměstnance.
A pořád to nebude nic moc.
Nikdo nečeká déšť diamantů, ale s +10k by to bylo aspoň použitelné.
Nedělejte si iluze že to půjde někdo dělat. Nás ve třídě Mechanik silnoproudých zařízení bylo asi 25.5 lidí propadlo v prváku, dalších 5 se k maturitě nedostalo a ten zbytek co vystudoval tak šel na VŠ. Jeden utekl do zahraničí a už tam žije. Já dělám servis elektrických spotřebičů a asi dva se věnují silnoproudé instalaci (rozvody ).
Takže z 25 lidí jsou tři lidi co se tak nějak pohybují v oboru.
Jenže to je tak ve většině oborů. Já jsem taky „elektrikář“ a nedělám to
Já jsem elektrikář a dokonce jsem to i dělal..
Stanjura je taky elektrikář.
Já jsem taky jenom vyučený silnoproud a na lokomotivě za páčkama je mi fajn 🙂
Skvělý počin. Je ale potřeba, aby ta práce těm lidem dávala do budoucna smysl. O budoucnosti železnice nikdo nepochybuje. Když chceme kvalitní zaměstnance, musíme je zaplatit.
Odpovědní pracovníci a hlavně odboroví bossové by měli pochopit, že každý region má v konkurenčním prostředí jinak nastavené mzdové hladiny a konečně se tomu přizpůsobit.
O technické obora je rvačka (viz poslední Podcast zde na serveru ). Určitě studenti zůstanou u ČD a neskončí v Malešicích/Uhříněvsi/jinde ?
Jo, sice každý region má jiné požadavky na plat, ale naši politici tomu rozumí víc a toto je jasně zakázané a pokud firma platí různě podle kraje, bude mít brzy problém.
Jde o to zda by dceřiná společnost ČD „Depo oprav XXX“ musela ze zákona mít stejné platy jako dceřiná společnost ČD „Depo oprav YYY“ Je to drbání se pravou rukou za levým uchem, ale existují holdingy, které si takto poradily. VUŽ je taky dceřinka…
Dobrý den,musí se absolvovat přímací zkoušky?
Myslím si že ne, to by tam nikoho nedostali
Je to výučák bez maturity, tedy bez přijímacího řízení
Podle zákona není nutný. Ale ředitel učňáku by stejně měl napsat do pravidel, co udělá, když přihlášek bude víc než kapacita prváku 😀 jinak trochu riskuje.
Nový učební obor? Ale ne, tohlejse se vyučil v České Třebové. Rok 91-94.
Však píšou, že byl na čas tento obor zrušen pro nezájem.
Viditelně ho nenaučili číst. A teď mu dejte něco opravit…
Jj, ucilo se na SOUŽ na Skalce, třída A a B. Sám jsem se zde vyučil
To je bez maturity?
Ano; je to tříletý učební obor, jak stojí v článku.
Ano a je i psáno v článku, že se jedná o studium zakončené výučním listem
No,o nový učebnì obor rozhodně nejde!!ještě dlouho po revoluci se na tento obor žáci hlásili,jako pro odrazovou možnost stát se strojvedoucìmi.
V novodobé historii, ale ano, bylo zdůrazněni, že byl zrušen pro nezájem
A kolik budou po nástupu brát? Aby to zas nebylo tolik, že v lidlu budou mít víc…
Po xyz znovu: Co se píše na billboardu není to, co v Lidlu člověk dostane za klasickou směnu. Bývá tam kouzelná klauzule: „Po odpracování všech naplánovaných směn“.
A co je na tom špatně? Vždycky se uvádí mzda za plnou pracovní dobu, ne?
Naplánovaná směna může být i přesčasová. Jestli je naplánovaných přesčasových směn víc, pak jsou i peníze vyšší a odpovídá to větě „Po odpracování všech naplánovaných směn“. Bez přesčasů to tam nebude finančně zřejmě žádný oheň. Ostatně jako v mnoha jiných podnicích.
To tam dříve nebývalo, ty prachy měli za standard 40 hodin za týden
Dokonce za míň – 37,5 nebo tak něco.
No to právě že nemůže. Zaměstnavatel nesmí kompenzovat nedostatek pracovníků plánováním přesčasů. SUIP za tohle může pokutovat.
https://www.suip.cz/vsechny-clanky/-/asset_publisher/BwIpyjT9IXe0/content/prace-presc-1
Kde to tam vidíte? 😉 https://www.cesbrod.cz/item/nabidka-prace-23711
To se dá dohledat poměrně snadno. Stačí si stáhnout kolektivní smlouvu, na konci jsou platové tabulky. Samozřejmě je k tomu třeba ještě připočítat benefity a bonusy.
Lidlu jde marketing velmi dobře. Ale pod těmi super částkami najdete malým písmem, že taková částka může platit až po několika letech a odpracování všech směn.
Lidl se aktivně brání vzniku odborů a pokud je mi známo, kolektivní smlouvu nemá. Takže to co bude v pracovní smlouvě je „dohoda“ mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem.
Třeba Billa nebo Penny KS mají ale platové tabulky mají neveřejné.
Vidím spíš problém v tom, že ČD nedělají učebnímu oboru dostatečnou reklamu. Na ČD Cargo jsem neviděl žádný leták, email atd… který by dělal oboru reklamu. (ano vím je to dceřina společnost) Chce to hledat potencionální studenty po celé ČR, nejenom v Praze. Protože jsou lidé, kteří ví že po skončení školy chtějí pracovat na dráze.
Taky záleží, s jakou školou se dohodnete, ale co jsem tak zaslechl, tak se to má rozrůstat, ale nevím co je na tom pravdy
Nevíte někdo, jaké mají platy pracovníci okolo údržby vozidel? (Mechanici, elektrikáři, seřizovači), pokud začnou hned po škole?
Takové mají platy že mě mladě jak si trochu udělal praxi tak zdrhnul,bylo to na přežití a nemyslím si že by se tam platy za deset let zlepsily..elektrikáře je lepší dělat jinde
Tady se nabízí otázka: A co za to? V depu u ČD jsem dělal rok a stačilo. Špinavé prostředí, špinavá práce, kolektiv složený převážně z jednoduchých lidí, alkoholiků (pití přímo na dílně), trosečníků v exekuci, z party 10 lidí reálně pracují 2-3, zbytek je studený odchov a to vše za plat menší než za doplňování housek v Kauflandu. Sám jsem odešel dělat elektromechanika mimo dráhu a s penězi jsem o 10-15tis výš, než bych měl nyní v depu a ikdyby srdíčko chtělo zpět k mašinkám, tak hypotéka atd. říkají ne. Takže dokud se nezvedne úroveň prostředí, kolektivu a požadované práce… Číst vice »
To je přesně ono. V nejmenovám podniku měli problém s řidiči, kteří odcházeli kvůli penězům jinam. Nebylo zbytí, podnik musel svým řidičům peníze přidat a najednou řidiči jsou. Takhle to holt chodí.
Změnit hlavně ten kolktiv který jste vystihl. prostředí si tam kolkrát zničili sami.
True story. Byl jsem párkrát v depu. Pracují tam 2 z 10. Zbytek se poflakuje. Lidé v exekuci vysmátí, zbyde jim minimum, takže zda mají 30 nebo 50 tisíc jim je jedno. Motivace nula. Co jinde udělají za den, tady dělají týden. A alkohol? Ten se neřeší. Lidé před důchodem – to tu už doklepem. Platy nízké o 10 tisíc než jinde. Tam bych fakt nešel. Do budoucna tam nebude mít kdo pracovat.
Tak pane Kraus, ještě sehnat odpovídající mzdové prostředky… Jinak vám utečou, z keců o ČD se neuživí.
Udržovat vlaky bych teda v dnešní době nechtěl, když vidím tu hrůzu, co u nás jezdí po kolejích!
práce zaručena na mnoho let 🙂
Tak zrovna v posledních letech, dráhy nakoupily tolik nových vozidel, jako nikdy před tím. Takže ono se to už začíná projevovat i na údržbě, že si už všude nepřipadají jako v muzeu.
kdy jste jel naposledy vlakem?
Všude?
A kde, v DO Praha Libeň udržujete brejlovec řady 750.7 a motorové vozy řady 854, ve Vršovicích od Regionov po Vectrony a ONJ především elektrické jednotky CityElephant RegioPanter II. gen. Pendolina atd.
Co je DO? Liben je SÚ -Středisko údržby.
Za plat srovnatelný s doplňovačem zboží v Lidlu.
V Lidlu jsem dělal 8 dní, za ty prachy děláte úplně. Ne jen doplňování zboží, ale i pekárnu hlídat, jít za kasu a uklízet.
Tak je potřeba jim pořádně nasypat a tím je nalákat. Na druhou stranu po nich chtít správné pracovní nasazení. Se podívejte kolik v dnešní době chce za práci soukromej instalatér/ elektrikář apod… Prostě nikdo to (hlavně pokud není nemakačenko) nebude dělat za trochu nad MM + oběd a hadry…
Pravdu máš. Ale zkus si to v lidlu. Tam je za směnu nezastavíš. Co jinde dělají 3, ty děláš sám. Peníze tam jsou vysoké, ale také efektivita práce je vysoká a po směně jsi vyšťavený jak pomeranč.
Nevím jak teď, ale před lety bylo provádění údržby a prohlídek kolejových vozidel, zejména dieselelektrických otročina jak pro mechaniky, tak elektrikáře a za nic moc peníze. Zvlášť údržbové práce na neuvěřitelně špinavých spodcích vozidel. Mnozí šli na dílnu jen proto, že měli šanci dostat se za nějakou dobu na pozici strojvedoucího a kdo mohl, tak toho hned využil. Strojvedoucí s prohřeškem měli dílnu za trest. Doufám, že dnes je to lepší a lidi jim při dnešních možnostech z dílen neutečou.
To je vše v podstatě pořád stejné,jen s rozdílem,že povinná dílenská praxe budoucích strojvedoucích je omezená na minimum.Místy jsou alespoň trochu lepší pracovní podmínky ,ale pořád je to práce rukama.
Už není ani to minimum. Kurz, jízdní zácvik, zkoušky a hurá na trať. Vše v rámci úspor. Žádná správkárna, žádný výcvik u vozmistrů, prostě nic.
nemají sice už montérky a nic neopravují, ale většina dopravců se snaží po té dílně alespoň provést a něco jim ukázat. Je to lepší když je takhle instruktor provede, než když jim dílenský parťák řekl „nemam pro vás práci, zalezte někde do vagonu a učte se předpisy“
To je zase orací vlakvedoucích a posunovačů
Omyl k vozakum se chodi.
Mohu se zeptat kde? V Pha už ani náhodou.
Já byl na dílně 2 dny a 2 dny u vozmistru… Nic moc
Povinná už dávno není. Někteří neviděli mašinu zespoda nikdy a jezdí.
Dejme tomu že bude potřeba 10-12 zájemců aby v ročníku otevřeli třídu. V lepším případě půjdou na ONJ/Vršovic/Libně pracovat 3-5. Po roce 1-3 utečou na strojvedoucího. Zůstanou dejme tomu dva, kteří utečou po cca 5ti letech jinam.
A kde jinde se za 200 na hodinu budou půl až 3/4 směny flákat?
To už dneska nejde, proflákat půlku směny. Bejvávalo…
Tak co tam jiného děláte? Z onj a jejich na všechno času dost mě jednou klepte
Strojvedoucí bez maturity? To fakt nejde, tedy u ČD.
V roce 2021 jsem k ČD na pozici strojvedoucí nastoupil i bez maturity.
Šlo to i s vyučením ve strojním oboru.
to padlo někdy cca 2012
I strovrdoucí u ČDC, tedy Ondra s Jakubem, kteří mají své YT kanály, tak na jednom společném streamu řekli, že mašiny jako Vectron jsou tak složité, že se vám dnes vyplatí spíše elektrotechnika, než obor provoz a ekonomika dopravy, to je dobré pro lidi, kteří chtějí jít k SŽ na dispečera
Nejde? Proč by to FAKT nešlo?
Něco si prvně zjisti. Na licenci nepotřebuješ maturitu a ČD bere vše co chce jezdit.
Jsem si myslel, že údržbu vozidel se naučili absolventi v učebním oboru Železničář a vše okolo dráhy
Učební obor železničář směřuje na dopravní profese, nikoliv na dílenské.
Vůbec. Učební obor Železničář směřoval lidi spíše na nižší pozice v řízení dopravy (, k vlakvedoucím a pozicím při sestavování vlaků (vedoucí posunu, tranzitéři..)
upřímě úplně zbytečný obor. Na vámi vyjmenované pozice dnes uděláte kurz za 2 měsíce.
Upřímně úplně zbytečný názor.
Tak něco ti lidé studovat musí, to že vám to přijde zbytečné je vaše věc.
Utecou jen co uvidi v cem ty lidi pracuji..
vse pamatuje komance
spíš bych se obával, že ani nepřijdou… v praze je jistota práce u ČD spíš negativum 😀
Tak očividně zájem je, když se do oborou přihlásilo 20 studentů. Ono situace se středními v Praze a okolí není ideální, ale i tak u učňáků nebyla situace úplně že musíš brát cokoliv. Takže tam šli dobrovolně.
těch 20 studentů ale může být jen provopočáteční euforie, za 10 let až budou na střední školy nastupovat opět slabší ročníky už ten obor pro nízký zájem opět nemusí otevírat.
No tak se zruší. Obory vznikají a zanikají… Situace se mění neustále. To už k životu patří.
Každopádně za těch 10 let třeba vycvičí 150 nových lidí. A to se počítá.
Tento učební obor zamecnik kolejových vozidel se učili v Plzni. Ale to už je asi padesát let.
Ale v tu dobu bylo učiliště zajišťující tento učební obor plný učňů.
Bůhví, co bude za deset let. Ani nejlepší ekonomové vám neřeknou, co bude příští rok. Resp. někteří možná řeknou, ale často se šeredně mýlí.
Hlavne aby se clovek mel dobre v Praze tak minimalne 80-100K na dilne by mel nosit domu…
Za jeden troj-úvazek, s nějakým tím přesčasem a i kilčo bude!!
Naprosto nereálné, když programátorovi stačí 40-50k.
Myslíte ty z 89′, nebo 45′ (a ono i tam by se možná mělo ‚trochu přidat’…