V Praze vyjela první tramvaj v novém barevném schématu PID
Tramvaj po údržbě má přelakované čelo, boky skříně mají polepy.
Vozidlo 14T číslo 9121 se stalo první tramvají, která získala nové barevné schéma pro Pražskou integrovanou dopravu. Ve stejných barvách by postupně měla jezdit po Praze většina tramvají, autobusů nebo v budoucnu i trolejbusů.
Na zkušební jízdu upozornil jako první na svém facebookovém profilu server MobilniTabla.cz. Snímky tramvaje v novém laku už unikly v době pobytu tramvaje v dílnách, kde docházelo k pravidelné údržbě. Podle serveru jsou přímo lakovaná obě čela tramvaje a některé detaily, boční plochy jsou ale tvořeny nalepovací fólií.
V novém barevném designu jezdí už od září 2020 po Praze na lince 176 mezi Karlovým náměstím a Strahovem autobus SOR NB12. Autory designu jsou Mikuláš Macháček, Petr Štěpán a Bohumil Vašák ze studia superlative.works. V soutěži Czech Grand Design získali minulý týden třetí místo v kategorii Grafický designér roku.
Praha nepočítá s plošným přelakováním všech vozidel, půjde jen o nově pořizovaná vozidla nebo opravy či výměnu polepů. Podle pražských radních designéři navrhli velmi moderní, čisté grafické řešení celého systému, které svou barevností odkazuje také k ikonické tramvaji T3. „Důležitým kritériem byla zejména přehlednost systému, komfortní čitelnost písma a bezpečnost. Bez nutnosti zvýšených nákladů budou nově pořizovaná vozidla pražské MHD v moderním a jednotném barevném provedení, které vzešlo poprvé v historii z designérské soutěže,“ uvedla Praha v tiskové zprávě loni po vyhlášení vítězství superlative.works. Od nového grafického manuálu si slibuje sjednocení městských a příměstských autobusů.
Vítězný návrh využívá pro Prahu symbolickou červenou barvu. Je doplněna odstínem světle šedé, která sjednocuje dosavadní rozdílné lakování dopravních prostředků. Aktuálně se totiž využívá minimálně 12 různých odstínů barev (mimo vlaků, kde je barev ještě více). Nové řešení pak počítá pouze se 3 barvami (včetně vlaků). Manuál zahrnuje i jednotící prvky pro systém PID a organizátora dopravy Ropid. To se má projevit v podobě jednotných logotypů institucí i ve veškeré komunikaci.
Sjednocení na 15 let
Nejvýraznějším prvkem na vozidlech jsou červené vertikální pruhy, které vycházejí z nového vizuálního stylu. Podpoří bezpečnost v provozu, snadnou viditelnost na dálku a orientaci při nastupování, neboť zpravidla označují jednotlivé dveře. „Zvolený odstín šedé navíc podpoří dojem celkově čistších vozidel, na dosud používaných bílých lacích bylo znečištění způsobené běžným provozem více patrné. Výraznější použití nového loga PID posílí povědomí o jednotnosti systému napříč všemi druhy dopravy,” doplnil loni při představení designu Ropid Petr Tomčík.
Základem nového loga je litera „i“ s výraznou tečkou, která symbolizuje dopravní cestu a zastávku, výsek orientačního plánu, ale také figuru člověka/cestujícího. Zastupuje též slovo “integrovaná” ve značkách PID nebo ROPID. Písmo PID Grotesk, které na míru vytvořil přední český typograf Tomáš Brousil, splňuje požadavky na bezproblémovou čitelnost v tisku i na displejích.
„Ke sjednocení grafiky dojde postupně v horizontu 15 let. Podobnou vizuální údržbu vozů nyní chystají České dráhy na všech vlacích CityElefant, které jezdí na pomezí Prahy a Středočeského kraje. Jsem rád, že vítězný návrh vizuální identity je moderní, originální a zapamatovatelný, se silným a funkčním konceptem. Nová vizuální identita zajistí jednotné schéma označování dopravních prostředků tak, jako tomu je v předních evropských metropolích,“ uvedl loni pražský primátor Zdeněk Hřib.