V Praze se objevil první obelisk nové navigace pro pěší. Postupně nahradí kritizované hnědé cedule
Prototyp navigace v rámci projektu Čitelná Praha se testuje u nové Štvanické lávky. Inspirací autorů je Londýn.
Lidé, kteří v Praze míří na nově postavenou Štvanickou lávku ze zrekonstruovaného Bubenského nábřeží, si mohou všimnout netradičních navigačních rozcestníků pro pěší. Praha se rozhodla nový systém s názvem Čitelná Praha otestovat právě u zastávky Holešovická tržnice.
Nové obelisky a směrovky nahradí a podle představitelů magistrátu výrazně zkvalitní stávající značení hnědými turistickými směrovkami, které cílí především na turisty. Nově panely obsahují i mapy bližšího i širokého okolí s vyznačením docházkové vzdálenosti a významných orientačních bodů. V Londýně se autoři inspirovali natočením prvků z pohledu chodce.
Tým projektu Čitelná Praha spadá pod ROPID. Prototypy nových prvků mobiliáře se teď budou testovat. Teprve poté získají finální podobu a systém se rozšíří po celé Praze.
Klíčovým prvkem navigace je obelisk, který přináší souhrnné informace o okolí dané lokality. Samostatně stojící sloup obsahuje mapy okolí v docházkové vzdálenosti 5 a 15 minut, směrovky navigující na okolní body zájmu včetně nejdůležitějších turistických cílů nebo index ulic i důležitých cílů v okolí.
Obelisk je natočen z pohledu chodce, který má tak možnost pouhým zvednutím očí porovnat realitu s mapou. „Fyzická podoba prvků je sjednocena v rámci celé rodiny nosičů wayfindingu Čitelná Praha, aby byly na první pohled jasně rozpoznatelné,” uvádí mluvčí ROPIDu Filip Drápal.
Navigace používá stejnou základní antracitovou barvu jako nové zastávky pražské MHD. V záhlaví obelisku ji doplňuje výrazný oranžový pruh a piktogram „Pražského chodce“.
„Štvanická lávka je primárně určená pro pěší a cyklisty, a proto je to ideální místo pro testování nových prvků městské navigace. Naším dlouhodobým cílem je zjednodušit a zpřehlednit pohyb po městě v souladu s koncepcí města krátkých vzdáleností tak, aby lidé měli služby a strategické cíle v docházkové vzdálenosti zhruba do patnácti minut od svého bydliště,“ říká náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
„Pěší pohyb po městě je důležitou součástí zdravé mobility a někdy až překvapivě výhodným doplňkem veřejné hromadné dopravy. Proto má i pěší navigace velký význam v rámci projektu Čitelná Praha,“ popisuje ředitel ROPIDu Petr Tomčík
Právě organizátor pražské dopravy zajišťuje výrobu a instalaci těchto prvků. Spolupracuje na nich i Institut plánování a rozvoje (IPR) a Prague City Tourism, který cíle i umístění vytipovává. Za fyzickou podobou obelisku a směrovek stojí ateliér A69, grafickou podobu veškerého obsahu zpracovává studio Side2.
Dvě mapy a cíle v okolí
Na obelisku se nacházejí dvě mapy – detailní (větší) s vyznačenou pětiminutovou docházkovou vzdáleností a přehledová (menší) s patnáctiminutovou docházkovou vzdáleností. Detailní mapa je umístěna tak, aby na ni viděli i imobilní osoby nebo děti.
„V záhlaví obelisku uvádíme i názvy čtvrtí a případné přestupy na MHD a vlaky. Nechybí ani navigace do nejbližších dopravních uzlů s docházkovým časem v minutách. Přehledová mapa je důležitá pro lepší orientaci v rámci kontextu celého města,„ popisují designéři Tomáš Machek a Richard Jaroš z grafického studia Side2.
Vedle názvů páteřních ulic, čtvrtí, parků a památek systém zobrazuje také stanice metra. „Pro vyznačení významných budov či památek jsme vytvořili stylizované lineární symboly, tzv. landmarks. V mapě pak rozlišujeme detaily chodníků, vozovek a městské zástavby. Pro bezpečný pohyb chodců jsou zobrazeny také jednotlivé přechody,“ doplňují.
„Říká se, že v jednoduchosti je krása. Nejde nám přitom o estetiku, ale o nezatěžování vnímání lidí složitostmi a nechání prostoru pro podstatnější věci – pro samotné informace,“ přibližuje tvůrčí proces a jeho hlavní cíle architekt Jaroslav Wertig z ateliéru A69.
„Prvek obelisku s mapou je v zahraničí běžným prvkem, např. v Londýně nebo New Yorku,“ říká ředitel IPR Ondřej Boháč.
Pilotní trasa na výstaviště
Zpětnou vazbu bude nyní Praha sbírat prostřednictvím sociálních sítí, po letních prázdninách pak proběhne odborný výzkum přímo na lokaci. Pro aktuální podoby těchto prvků se sbírala data u makety obelisku na Palackého náměstí, které prováděl IPR během června. Navigaci v metru Praha testovala na jaře také na Palmovce.
Dalšími místy, kde se obelisky objeví bude Praha 7, okolí vstupů do stanic metra Palackého náměstí, Palmovka a Háje. Pilotní trasou pak bude cesta ze Staroměstského náměstí na holešovické výstaviště. Některé obelisky a směrovky by se v těchto lokalitách měly podle magistrátu objevit ještě letos, osazení všech lokalit plánuje město během příštího roku. Celou Prahu má systém pokrýt od roku 2025.