V Praze se cyklisté bojí, že zemřou. Klíčová je souvislá trasa, shodli se zástupci mikromobility

Bikesharingu se daří. Rekola přidávají dalších 500 sdílených kol. Zdroj: RekolaBikesharingu se daří. Rekola přidávají dalších 500 sdílených kol. Zdroj: Rekola

Osobní bezpečnost je pro jízdu na kole či koloběžce to hlavní. Proto na nich lidé v Praze moc nejezdí.

Odebírat
Upozornit na
guest
76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Stačí aby měl stavebně oddělený cyklopruh i chodník větší prioritu než parkovací místo. Dokud není cyklopruh nelze kolem komunikace vybudovat parkovací místa.

Nose Peak

Jak já to vidím, tak spíš než cyklopruhy budou vznikat pruhy pro samořiditelná vozidla…

Jiří

Zemřeme přece nakonec všichni. K článku s bulvárním titulkem se nic jiného dodat nedá.

Paja

Přijde vám taky tak absurdní žehrat na to, že Praha má moc dobrou MHD a kvůli tomu málo lidí jezdí na kole a to dneska není cool? A za vzor dávat města, která jsou rovinatá a zjevně tak rozvinutou MHD nemají?

Tomáš Flaška

Praha, na rozdíl třeba od Berlína, nebo Amsterodamu, je kopcovitá. To je první problém.

Druhým problémem pro mě je, že přijedu zpocený. Nemám v práci možnost ani sprchy, ani převleku.

Tím pádem pro mě pracovní cyklistika neexistuje. A ve volném čase na kole najezdím ročně přes 4000 km.

Clovek

Tomu moc neverim, po par mesicich jezdeni na kole po Praze a na obcasny vylet me uz Prazske kopce nespoti. Tedy ty bezne, jako treba na Zizkov, Vinohrady nebo Pankrac. Jestli pracujete v Bohnicich nebo na Tocne, tak asi jo

MP22

Však nemusíte jet jako na TourDeFrance, já občas do práce na Rekole jedu a zpocený nepřijedu. Jedu si pohodičku a i přesto mi cesta trvá stejně jako MHD. A že je Praha kopcovitá? Jo to je, ale proč teda neexistují souvislé trasy v nížině a v terasách typu Praha 4 nebo Stodůlky?

Tomáš Flaška

Pracuji v centru. A bydlím v Újezdě nad Lesy. Tedy tak 20km. S tím nemám problém, vzhledem k tomu, co ročně najezdím. Ale zpotím se, protože ten průměr kolem 20 chci držet. Abych jel 10 a jel jednu cestu 2 hodiny, to fakt ne.

MP22

No tak to máte napsat hned ze bydlíte kdesi za městem… Tak to potom ano,ale nějak si pletete pojmy městská cyklistika a dálkové dojíždění. Protože drtivá většina lidí co by po Praze jezdila ráda by kole to má do 5km, velká část třeba do 2. Takový lidé si můžou dovolit pohodovou cestu do práce a o takových lidech to celé je, takových závodníků co jezdí do práce 20 je jen pár a pro ně se to nikde nestaví.

Eman

Vaše bohorovnost, s jakou ostatním radíte, co mají nebo nemají dělat, to je doslova na pár facek.

Michal Bartoníček

V době, kdy existují elektrokola, je kopcovitý terén irelevantní argument. Tudíž odpadá i druhý problém, protože nepřijede zpocený.

Tomáš Flaška

Ale to je problém – cena. Kam to kolo bezpečně uschovám?

Clovek

Po Praze používám kolo poslední dva roky jako primární způsob dopravy, (ze začátku pro zlepšení zdraví) a můžu potvrdit a doplnit spoustu problémů, které pražská cyklistika má: Zmíněná až přehnaně dobrá a extrémně dotovaná MHD. Lidi nepřemýšlí o jiných možnostech, když tramvaj jede každé tři minuty a autobus vymete každý blok. Cyklopruhy jsou vymyšlené jako prostředek ke zpomalní aut, ne pro nějaký reálný užitek cyklistů, přiznávají to i politici. Jinak by cyklopruhy nemohly vést odknikud nikam a ústit do neřešených rušných křižovatek. Skutečné cyklopruhy na silnici opravdu oddělené od aut jsou velmi vzácné. Taky v cyklopruzích pořád někdo parkuje. Cyklopásy… Číst vice »

Matěj

Díky dávám palec nahoru a s většinou se ztotožňuji

Michal

No a kde mám jako kurýr zastavit, když parkovací místa pro zásobování jsou obsazena drahými auty přes celý den !
A když vezu zakázku, tak jí vezu načas, nemám čas někde hledat nějaké parkovací místo a pak k zákazníkovi docházet x stovek metrů !? By jsi pak stěžovali že jim to ještě doručuji pozdě a za to můžu být potrestán

Pat

Tohle si ale musíte vyřešit se svým šéfem, neospravedlňuje to porušévání zákona.

Radek

Je to tak, stěžujte si u politiků a jejich voličů, kteří odmítají takový systém parkování, který by uměl prioritizovat míru akutnosti/potřebnosti jednotlivých parkujících. Dokud budeme mít tady ten pseudosocialistický systém, tak z něj budou vždy benefitovat nejvíce ti, kteří jezdí nejméně. Což je dost bizární a v podstatě přesným opakem definice funkčního a efektivního systému.

mgr.pavel

Já bych na vašem místě dal výpověď.

Mně by se příčilo dělat práci, kde denně vědomně porušuji dopravní předpisy a někoho tím omezuji.

Michal Bartoníček

Proč se na tohle ptáte cyklisty? Když nebude někde místo, tak jste schopen někomu vjet i na neohrazený soukromý pozemek a budete se vymlouvat „kde mám jako kurýr zaparkovat?“? To snad nemyslíte vážně.

Rudolf

Proč extra pruhy když si každý druhý jezdí kudy ho zrovna napadne. Pár dní zpátky jsem viděl jak se nějaký trouba prodírá plným tržištěm jen aby sportovec to neměl o deset metrů delší, jestli ho vůbec napadlo že by mohl jed okolo. Pak takový křičí jaké jsou ohledy a infrastruktura jinde ve světě ale aby se tam taky podívali na chování to už né.

Daně

Zbytečná organizace CAMP a na daně přisátá pijavice Beránek jsou přesně ty důvody proč je třeba přejít Schwarz a přestat jim ty nesmysly financovat ze svých daní. Camp zrušit a budovu kde sídlí zprivatizovat.

MP22

CAMP je narozdíl od vás extrémně veřejnosti prospěšná organizace, díky které je o rozvoj města konečně zajímají i běžní obyvatelé.

superhero

S praxí a pravidelným ježděním ten strach z městského provozu za chvíli opadá.

pes.387

Ten titulek vymyslel sám autor, nebo to říkají cyklisté?
Každopádně cyklista je velmi zranitelný, podle toho by se měl při jízdě chovat…

Nose Peak

Oni se podle toho chovají. Odtud ty nářky na jízdu po chodníku…

Evžen jan

Ano , na silnici mají terč na sobě a bojí se a na chodníku jsou jako přímo ožralý vrah či turisti na e-shitech vrazi přímo, včera 4 ožralí turisti e kolobrndy Karlákem pěkně na červenou v protisměru směrem do Žitný, 3 auta od Lazarské ohrozili, pak oxidovali na chodníku a na přechodu pro změnu malém srazili chodce na zebře, ani korunu bych nedal na cyklopruh, atd. úplně je vyčlenit jako u Vltavy, jinak útrum, motorkám se taky nic nestaví a pak vás jen těmito nesmyslnými pruhy na úkor rozměrům pruhů normálních ještě navíc ohrožují zmíněné motorky, banda kurýrů všeho druhu… Číst vice »

Rudolf

U nás jsou pruhy pokud nejsou něčím zúžený tak o půl metru užší než v Německu nebo Francii……… autobus nebo větší auto v levém pruhu nemá šanci aby někam nekoukal

mgr.pavel

Cyklista je zranitelný, a proto by pro něj měla být přizpůsobena infrastruktura.

Toada

Osobní zkušenost pár dní zpátky: v nově rekonstruované ulici Na Florenci byl cyklopruh směrem na západ zablokovaný asi 7-10 auty „na blikačkách“, které tam stáli a dělali si z toho parkovací pruh (majitelé nikde, většina ani neměla blikačky zapnuté). V opačném směru mi do cyklopruhu najel a zablokoval mi cestu taxík, který nabíral paní. V celé ulici to měly být cyklopruhy fyzicky oddělené vysokými obrubníky, šlo by to udělat i dodatečně teď. Je velká ostuda, že nová ulice v úplném centru nemá v 21. století adekvátní cykloinfrastrukturu. Města na všechny světové strany jsou na tom lépe a Praha dále zaostává… Číst vice »

Toada

Mimochodem včera na státní svátek (kdy jsem očekával, že moc lidí nepojede autem do práce, že zásobování nebude a řemeslníci také budou mít volno) byla vskutku bizarní situace na Malé Straně. V horní části Nerudovy ulice je zabraná část chodníku kvůli 4 parkovacím místům navíc. Malostranské náměstí bylo plné parkujících aut, některá z nich stála i přes čáry modrých zón a nerespektovala příčné vs podélné parkování. V ulici vedle sv. Mikuláše směrem k Mostecké stálo asi 5 aut na semaforu a další přijížděla z horní části náměstí. Auta zde zbytečně mají 2 pruhy (jeden odbočovací a jeden přímý) a ještě… Číst vice »

Karel II

Co na té situaci bylo tak bizárního? Takhle to tam vypadá plus minus denně.

Toada

Naivně jsem si myslel, že v den státního svátku bude jindy auty zahlcená oblast volnější. Bohužel my přišlo, že to bylo ještě horší, než je běžný stav.

Evžen jan

V centru je metro, ulice omezené prostorem a každé místo bez parkování a zásobování na úkor cyklonesmyslu je na lynčování a na návštěvu Bohnic

Rudolf

Být tam obrubník tak si budete stěžovat že se nedá přejet a že jste si z kola udělal osmičku atd

Jindr

Nepřijde mi, že se cyklisté nějak bojí o život…v dopravě se chovají, jako by se jim nemohlo nic stát. Za to na chodnících jsou za největší hrdiny!

Toada

V každém civilizovaném městě jsou adekvátní cyklostezky a cyklisté tak nemusí jezdit ani po chodníku ani po silnici.

Jan

Cyklisté zemřou nakonec stejně, jenom snad ne na silnici…

Nose Peak

“They are all dead. Everybody’s dead, Dave…”

Tom

Ještě je problém, že když máš slušné kolo, tak s ním nemůžeš nikam jít a někde ho nechat. Ukradnou Ti ho kdekoliv.

superhero

Posedlost slušnými koly je jedním z blokerů rozvoje cyklodopravy. Většina mentálně vyspělých lidí nepotřebuje slušné kolo, ale vystačí si s běžným městským kolem, třeba i několik (desítek) let starým, ale udržovaným.
Mor horských kol, který se tu rozmohl v 90. je absurdní a ve státech s rozvinutou městskou cyklodopravou se nám musí smát, co jsme to za blbečky a proč po městě jezdíme na kolech určených na hory.

Matěj

Nejsem úchyl na značky a naopak bych se v oblečku a s kolem z TdF cítil trapně, ale po Praze, pokud se chci někam za rozumnou dobu dostat, oceňuji lepší kolo s převody do kopců a typické městské kolo alá holandsko nebo ty „sdílená“ jsou podle mne nevhodná. Ale ať si každý jezdí na čem chce, tohle vnucování jediného „správného“ nemám rád.

Pražec

Po několika měsících pražského ježdění do práce jsem musel přesedlat na horáka, kterému jsem jen obul jemnější pláště.
Dokud máme i na značených cyklotrasách kočičí hlavy, nelze jinak. Když se to nemám bát pustit 30 po rozbitém asfaltu, potřebuju širokou gumu a sakra dobrý odpružení. Totéž propadané kanály u kraje vozovky, kam mě občas vytlačí nějaké auto.

Až tu budou stezky jako v Holandsku, rád horáka vyměním za městské kolo, na kterém můžu jet s rovnými zády.

Jihočeský velkoměšťan

Jen doplním, že široké pneu je taktéž nutnost pro jízdy po tramvajovém pásu, jako je třeba značená cyklotrasa přes Arbesák a Švanďák. Nikomu nepřeji, aby se mu tenká guma městského kola zaryla do žlábku kolejnice. 🙂

Matěj

No stalo se mi to už, ale přežil sem i na úzkých pláštích a dávám si ještě větší pozor než dřív, ale právě proto neodsuzuju lidi na horských kolech v Praze. Další věc je, že né každý má na víc kol a nebo je nemá kde uskladnit.

Eman

Neznám nikoho, kdo by si koupil horské kolo pro dojíždění do práce po Praze. Všichni známí ho mají pro rekreační ježdění mimo město. A je celkem logické, že když v posledních pár letech začalo být vůbec možné se pohybovat s kolem i po Praze, tak lidi jezdí na tom, co mají. Nehledě na to, že použitelnost městských kol v Praze je z mnoha důvodů poněkud omezená. Jestli se tomu smějí Holanďani a pár českých blbečků je mi úplně jedno.

Jan

Za mě je teda vrchol stupidity společný vyhrazený pruh pro BUS a cyklisty, viz. třeba ul. Vrchlického. Poradí mi někdo, jak mám s autobusem toho cyklistu předjet, když ten souběžný pruh je ucpaný?

Jan

Obráceně je to taky téměř neřešitelné…

Nose Peak

Představte si druhou možnost, a sice cyklistu v pruhu vlevo od Vás, se zbytkem aut, kdy Vy ho berete z jedné strany a třeba náklaďák z druhé. Lepší?

Jan

A co třeba cyklostezka podél silnice? Ano, namalovat piktogram na vozovku je levnější…

Nose Peak

Na cyklostezku nebývá místo. Kdyby náhodou místo bylo, dá se tam podélné parkování. Kdyby bylo více místa, dá se tam šikmé parkování….

Dachs

Ale ono tam fakt to místo není (Vrchlického, či kterákoli paralelní možnost). Zato tam je trochu pásu zeleně a dokonce se stromy. Bus pruh je tam nutnost. Parkovací místa po levé straně nenutnost, ale potřebnost, neboť zoufalost rezidentů. Takových uličních prostorů, kde segregování nevyčarujete, je mnoho. Praha už je holt taková a schůzky lobbistů to nezmění. Házet „vinu“ za nižší podíl mikromobility než ve „vzorových městech“ i na hustou síť MHD ovšem pobavilo, byť logice té „úvahy“ rozumím a pojmenování problémů pražské mikromobility svědčí o nesystémovosti. Systém vymyslíte pouze restrikcemi pro „autíčkáře“, v užším, ale i širším centru hodně ostrými,… Číst vice »

Filip Jirsák

Co třeba toho cyklistu nepředjíždět? Tak holt pojedete mezi dvěma zastávkami za ním. Není to ideální, ale když se holt v Praze musí ve všem ustupovat autům, vznikají z toho pro ostatní druhy dopravy takovéhle kompromisy. Je to pořád lepší, než kdyby tam nebyl cyklopruh nebo bus pruh a cyklisté nebo autobusy by museli jet v běžném pruhu.

Daně

A co ti cestující v autobuse? 50 lidí se má omezovat, kvůli jednomu cyklistovi? Mají zaplacenou jízdenku, tak chtějí jet podle jizdního řádu!

JIM

Správně. Ovšem ve většině případů ty tramvaje a busy blokují jednotlivci v óbrkárách.

Radek

Něco podobného si vždycky říkám, když jedu v Brně šalinou po Veveří směrem do centra. Auta parkující v jízdním pruhu v podstatě od Gorkého nutí ostatní auta najet na tramvajový pruh a ve špičce stojí na světlech až po Gorkého, čímž kompletně zablokují i ty přeplněné tramvaje. Takže pár sobců, kteří nutně potřebují zaparkovat pak omezuje a zdržuje vyšší desítky lidí v šalině. Přitom mají zaplacenou jízdenku, tak chtějí jet podle jizdního řádu!

MP22

Tady je problém ten, že ač Prahu i Brno stojí Městská policie obrovské prostředky, tak pracuje extrémně neefektivně a špatně a proto se dlabe na pravidla. To chce strukturální změny odshora až dolů, začít se může vyhozením obou ředitelů. Jenže to by nesměla oběma metropolím vládnout ODS

MP22

Filipe a zrovna vy pak budete hulákat, jak je možné že ten autobus nabral 5 minut zpoždění!!

Já osobně když jedu v takovém pruhu, občas koukám za sebe jestli nejede bus a když se blíží, rovnou mu dělám místo hned jak je to možné, jedině když se k sobě budeme chovat slušně tak bude na silnici bezpečně

suri

Zrovna ta Vrchlického je super pro cyklisty. Když tamtudy jedu a mám za sebou autobus, tak se uhnu co nejvíce doprava a zpomalím, aby mě mohl bus bezpečně předjet. A i když se najde ignorant na kole, který bus nepustí, tak pořád ten bus jede alespoň 30 km/h za cyklistou namísto toho aby postával a poskakoval jako vozidla v levém ucpaném jízdním pruhu. Tamní řešení je pro mě jako cyklistu dobré a nevím o tom, že by tam autobusy díky tomu nějak kolabovaly. Pro cyklisty je třeba peklem Radlická, i když i tam se postupně mění vodorovné značení, které ač… Číst vice »

Ústečan

Já se tam zase bojím na chodníku, kde mě ohrožují cyklisté a koloběžkáři, kteří tam nemají co dělat.

Nose Peak

Nejsilnější stránkou všech jednostopých vozidel je agilita. Kde má řidič dvě možnosti řešení něčeho, má jich cyklista třeba pět. Jestli jízda podle pravidel znamená pro cyklistu výrazný diskomfort – a když mu jde reálně o hubu, tak to JE výrazný dikomfort – bude cyklista hledat jinou cestu a najde – chodník. Tož tak.

Daně

Na chodníku cyklista nemá co jezdit, může sesednout a kolo vést. Tož tak.

Nose Peak

“Nejlepším kritériem pravdivosti teorie je praxe.”
— V. I. Lenin

MP22

V Berlíně cyklista na chodníku může a přitom se tam žádné katastrofy nedějí..

Luk

Stát v zácpě znamená pro řidiče auta výrazný diskomfort – tedy bude hledat jinou cesta a najde – chodník. Reálně se to naštěstí moc neděje (i když sem tam se nějaký takový pitomec najde – častěji se řidiči cpou na koleje a blokují tramvaje), ale je to stejný mindset. V obou případech si dotyčný řeší svůj problém na úkor někoho jiného: chodce. Občas mě cyklista na chodníku doslova „lízne“, když se řítí značnou rychlostí. Docela mě to děsí. Chápu cyklisty, že se bojí jet ve vozovce, ale mnohde to dělají i v místech, kde je provoz aut prakticky nulový. Někde… Číst vice »

Nose Peak

Řidiči tak agilně zpravidla nejezdí, neb chodníky jsou autem obtížně průjezdné, zato velmi agilně parkují…

Zbynek

Zamenujete diskomfort ridice auta cekajiciho v kolone dalsich aut a realne ohrozeni cyklisty ve vozovce. Ridice auta na vozovce nic neohrozuje.

PetrH

On si většinou vybírá tu nejkratší cestu. Vidím to u nás. Cyklotrasa je značená kolem sídliště, na silnici, která tam končí, tzn. minimální provoz. Ale i tak jedou skrz po chodníku, protože je to kratší. Dobře. A těch chodníků tam je někde víc, klidně by se mohli chodcům třeba obloukem vyhnout po jiném, žejo. Jenže to přidá pár metrů navíc, tak to střihne zásadně nejkratší cestou přes trávník, jedno, že tam jsou lidi a psi.

Nose Peak

Skoro jako by nepotřebovali jet kolem sídliště, ale na to sídliště, že jo…

PetrH

Ne, jedou skrz. Je to menší, vidím celou cestu. Venčím toho psa, tak mám rozhled.

Matěj

No vidíte. Třeba kdyby měli dost bezpečných cyklostezek, tak by po tom chodníku nemuseli ani jezdit. Cyklisti by měli kde jezdit a chodci i řídiči by na ně už neměli důvod nadávat. Jenže by to znamenalo, že musí přijít o trochu místa pro svoje auta, a to oni zas radši budou nadávat než aby nedejbože přišli o 1 pruh, žejo…

Martin S

Ani několikaproudá cyklostezka nedonutí arogantního b.l.ba aby nejel po chodníku a nevynucoval si přednost

Matěj

Jezdím na kole po Praze obden a teda kromě dvou situací, kdy mě ohrozil profi řidič autobusu, se fakt nebojím. Zato za městem na okreskách je to jiné a když není kudy jinudy to vzít, mám stažené půlky

Filip Jirsák

Asi máte posunutou hranici strachu. Buď od narození obecně, nebo otupěla pravidelným ježděním na kole v Praze.

Matěj

Je to možné na auta sem si prostě zvyknul a až na občasné blbouny, kteří jsou mezi všemi skupinami, mi nevadí. Fakt se mi po Praze jezdí na kole dobře a kdyby se nesnažili neustále omezovat hlavní silniční tahy a tím vyháněli auta i do vedlejších ulic, kde to pak musím dýchat, byl bych ještě radši. Snad ty kontroly STK stanic a emisí budou mít smysl.

Pája

A vzal byste sebou bez problémů i děti?

Matěj

Ne to máte pravdu, děti bych nevzal, ale pro ně bych chtěl opravdu oddělené stezky a né pruhy na silnici