V Praze se bude testovat přesné parkování koloběžek. Senzory pohlídají každý centimetr
Parkovací místa jsou často přeplněná, nebo naopak nevyužívaná.
Minulý týden v Praze odstartoval roční projekt, který má ověřit nové řešení parkování sdílených kol, elektrokol, skútrů či koloběžek. Na starosti ho má konsorcium technologických firem nazvané ParkedByMe, spolufinancuje ho Evropská unie prostřednictvím institutu EIT Urban Mobility.
Cílem je otestovat nové řešení parkování s přesností na jeden centimetr. Využije se k tomu norský patentovaný digitální systém SparkPark. Ten využívá bluetooth senzory, pro které se vyvíjejí algoritmy pro přesné určení polohy a směru prostřednictvím tzv. BLE-Tagů. Testovací fáze proběhne v Praze a Madridu.
Technologie umožňuje rozšířit parkovací místa až na šířku 12 metrů. Nová služba by měla pomoci jak obyvatelům metropolí, tak městským úřadům.
Za českou stranu bude testování probíhat na Praze 7, na starosti ho bude mít společnost PowerHUB.
Projekt ParkedByMe by měl umožnit analýzu využití a způsobů parkování sdílených prostředků mikromobility, zavádění chytřejších parkovacích zón (tzv. geofencing) a zlepšit efektivitu parkování. Praha od něj očekává zejména menší nepořádek na ulicích v podobě špatně zaparkovaných jízdních kol a e-koloběžek.
Obliba sdílených kol, koloběžek či skútrů totiž živelně roste a města k ní často nepřistupují systematicky. Parkovací místa jsou často přeplněná, nebo naopak nevyužívaná.
Porovnání s GPS
Testovat se bude v jednoměsíčních pilotních projektech v každém městě. Ve spolupráci s místními samosprávami a poskytovateli služeb mikromobility se rozmístí 25 senzorů. Ty se budou porovnávat s nyní využívanými GPS senzory.
V Praze je parkování zejména elektrických koloběžek často přetřásaný problém. V září například radnice Prahy 1 zakázala parkování sdílených koloběžek na svých svěřených pozemcích a vyzvala magistrát k témuž pro celou památkovou rezervaci.
Na pozemcích Prahy 1 už nepůjde zaparkovat elektrokoloběžky. Radní argumentují tržním řádem
Podle radních se elektrokoloběžky staly závažným dopravním, bezpečnostním a estetickým problémem historického centra Prahy. Zastupitelstvo také přijalo usnesení, že bude činit veškeré potřebné kroky k úplnému vyloučení sdílených koloběžek z centra.
Největší kritice čelí provozovatelé elektrokoloběžek Lime a Bolt, jejichž zákazníci často vozítka nechávají uprostřed chodníků nebo na jiných nevhodných místech.
V Pardubicích zase radní uzavřeli s provozovateli koloběžek dohodu, že odstraní z aplikací virtuální stání, která nejsou na území označena také vizuálně.
Město chce také plošně omezit rychlost elektrokoloběžek z dosavadních 25 kilometrů na 20 kilometrů za hodinu.
Odhozené koloběžky propadnou městu, plošně se sníží rychlost. Pardubice zpřísňují pravidla