V Praze poprvé přistál Airbus A350, Smartwings s ním odveze cestující na Krétu

Airbus A350-900 Ethiopian Airlines po přistání v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / flyrosta.comAirbus A350-900 Ethiopian Airlines po přistání v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / flyrosta.com

Poprvé v historii přistál v Praze Airbus A350-900. V 10:33 dosedl stroj letecké společnosti Ethiopian Airlines na letu z Frankfurtu.

81 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ald

Netuší někdo znalý, zda se tato atrakce na Krétu bude opakovat?

Marek Sourak

Taky by se mi libilo…

Marek

Ano, plánuje se to

Y.K.

Mě by jen zajímalo, jestli někoho posadili do Cloud Nine Ethiopianské bussines class (30 míst). A jestli jo, jak si to zasloužil 🙂

Yirina

Ano, posadili tam ty, co měli Business přikoupený na původní let…potkala jsem zrovna v gatu známého co to měl na původní let, tak byl rád, že jim to tak vyšlo…

MartinS.

Se Smartwings se da na Kretu koupit business? To asi tezko, ze…? Klasicky business class se sedadly 2+2 je snad jenom na Zanzibar. Na Kapverdy a do Senegalu neobsazuji prostredni sedadlo, ale jinak nema tarif Flex s business vubec nic spolecneho… to by se jim do tech letadel 189 pax asi neveslo…

Jen tak

Řeč není o flexu. to je normální Economy na linkách.

u cestovky si můžeš za pár tisíc koupit „business“. Fischer to prodává jako „Preimum seating“ . takřže to bude nejspíše tohle. je v tom jídlo, salonek (v čechách) atd.

Marek

V tom businessu seděl kdokoliv kdo si od cestovky, nebo přes web zakoupil rezervaci na 1. – 5. řadu a nebo kdo při odbavení požádal o místa v těchto řadách, protože celý let byl odbavován v režimu „all economy“ Nejinak tomu je při letech OK-YBA na PMI.
Žádnou jinou vědu v tom netřeba hledat.

Y.K.

Tak to je hodně slušný upgrade. 🙂 Bych si též nechal líbit.

Petr

Nápad na vyuziti letadla skvelej, jen si nejsem jisty, jak k tomu pristoupi nekteri klasicti cesti dovolenkarsti burani(asi kazdy vime, o jakem typu lidi mluvim), kdyz se budou boardovat do letadla Ethiopian airlines…Posadka bude predpokladam ceska, ale i tak se beztak najde par krupanskych „slusnocechu“, kterym to bude vadit.

Milan

Pochybuju o tom ze by posadka mohla bejt ceska kdyz na tom litaj etiopsky posadky. Smartwings jim maximalne vypujci jednu letusku ktera bude speaker. To zas bude ostuda az ty jejich letusky budou obsluhovat cesky koupaky co poleti poprvi letadlem.

Lucycc

Jsou tam 4 letusky od Smartwings ….

Y.K.

Tak to se SW plácnul přes kapsu, protože tam nemohou být ve své základní profesionální roli, jakožto nevycvičené na typ A350.

Jen tak

pri prumernem platu letusky je to primcene celeho pronajmu nepatrna castka. 🙂

Y.K.

To nepochybuji. 🙂

Lucycc

Jsou tam kvuli nasemu servisu, jelikož jejich posadka ho nezna…

mikiqex

Palubní personál je v letadlech kvůli bezpečnosti a ta je na určitém typu všech společností stejná. Kdyby tam byl kvůli servisu, tak ho řada společností ráda zruší. Asi SW počítal s tím, že řada koupáků neumí anglicky, což by mohlo ohrozit průběh případné nouzové situace.

Picasso

Lucy CC, takže mi chcete říci, že tam byly jako normální CC zapsané v posádce ? V případě, že tomu tak bylo a neměly provedený výcvik na tento typ letadla, tak je to dost zásadní porušení příslušných předpisů! To je stejné, jakoby jste měla řidičák skupiny B a dovolila si řídit kamión. No prostě průser milá Lucy CC, ale u QS je vše možné, asi.

Lucycc

Ne, to jsem nikde nepsala. Psala jsem jen, ze zde byly me kolegyně kvuli servisu na palube. Operujici posádka byla jejich, jako to na klasickych ACMI pronajmech byva….

Jen tak

vite, co je pruser?

kdyz nekdo neumi cist, chapat psany text a pak zvani na duskusich nesmysly.

zkuste se zamyslet, vy prusere.

Picasso

Vážený pane jen tak, vy jste ten člověk s licencí pilota? Tak pokud je to pravda, tak určitě dobře víte, že člověk vykonávající funkci CC, musí splňovat určité podmínky a být držitelem oprávnění létat jako CC na daném typu letadla. Pokud to v tomto případě tak nebylo a zaměstnanci QS v počtu 4 nebyly součástí posádky, ale prováděly servis, což je divné, tak doufám, ze za tyto osoby QS zaplatila letišti řádnou odletovou taxu, jako platime my cestujici, to jen tak. Lucy CC bohužel jasně napsala, ze jsou tam z důvodu servisu! A kdybych se zeptal cestujících jestli měly uniformu… Číst vice »

Jen tak

ve vsi ucte … zvanite kraviny. jak uz vam tady ostatne napsali i ostatní.

Tom

Milý Picasso, od té doby, co jsi se tady na těchto stránkách objevil, tak tady jenom blbě, ale fakt blbě kvákáš ty svá moudra. Buď prosím tak hodný a přejdi je prezentovat někam jinam, ju. Ty jseš typickej případ toho, jak někdo chce jen neustále vypruzovat. Neumíš ani číst, ani ničemu nerozumíš.

Víťa

Tak nemyslím si, že by se někdo zlobil, kdyby rozjely svůj standardní servis 🙂

Sitgestravel

Na letech tragedie servisu aka smarti zadny servis neni, posadka nema, co by mela znat 😂🤦‍♂️🤷‍♂️

Jen tak

na liniach sice zadny servis neni, icmene na charterech samozrejme byt muze, a nezridka je – v zavislosti na tom, co objedna cestovka.

krom toho na charterech ma tvs docela solidni “catering za penize” – napr. rizky jsou takrka legendarni

Jiří

Posádka nebude česká, neboť není žádná česká posádka vycvičena na A350, proto je to vlastně krátkodobý pronájem se vším všudy.

Ixuxu

Letušky a kopilot budou české národnosti.

Y.K.

Zdroj? Kde by vzali českého FO s ratingem pro A350?
Letušky také nemohou být české, protže namají výcvik na A350, maximálně tam můžou být navíc jako pomoc s anglicky nemluvící klientelou, ale ne v roli cabin crew předepsané předspisy a se znalostí typu.

Víťa

Tak ten FO může sedět celou dobu na jumpseatu a být tam jen proto, že zná obě letiště a trasu, případně může k cestujícím promluvit z kabiny.

Jen tak

pilot “trasu” ani letiste znat nemusi. tohle neni zeleznice, kde musi mit pilot nejake seznani (az na vyjimky, jako treba courchevel nebo lonfon city) . proto tam nebyl.

marek

Buransky spis vypada vas prispevek. Takove to ceske, musim se vyjadrit ke vsemu a za za kazdou cenu

David

Už to startuje z Etiopie, imatrikulace ET-AUC. 🙂

Honza

Jen by mě zajímalo, nemá někdo představu jestli se to může SW vyplatit? Zaplatit přelet z Frankfurtu a zpět? A jaká bude na letu posádka? Neměl by alespoň jeden steward umět česky? Nebo využijí posádku z ČSA 330? Díky za odpovědi

Y.K.

Proti vlastním letadlům se to nevyplatí, ale v nouzi je to asi slušné řešení. To letadlo má prostoj a muselo by parkovat na FRA, což obojí stojí peníze, takže se asi dala získat dobrá cena.

Posádka tam bude Etiopská, SW nemá lidi s kvalifikací na A350. Nemusí tam být nikdo kdo umí Česky (to by letectví nefungovalo) – kdyby to byl půjčený Boeing tak tam můžou dosadit jednoho Čecha, ale u A350 spíše ne (byl by tam jen překladatel). Posádky A330 ČSA nemají typovky na A350.

Martin V.

A nedal by se ten přelet z Frankfurtu využít i na linku FRA-PRG (ať už pro Lufthansu nebo pro ČSA), kdyby to chtěli někdy zopakovat a naplánovalo by se to dost dopředu? Organizačně by to bylo komplikovanější, ale dal by se zpeněžit jinak prázdný let ze čtvrté nejnavštěvovanější destinace létané z Prahy.

Ondra

A zpátky z Prahy by jeli lidi vlakem do Frankfurtu ? Vždyť tu čekají na odlet

Jen tak

vetsinou kdyz letadlo leti jednim smerem, musi letet i druhym.

coz by v tomto pripade trosku nebylo mozne.

Martin V.

Nebylo možné? Já se naopak domníval, že bude nutné, aby se po návratu do Prahy zase přesunulo do Frankfurtu ke zpátečnímu letu do Addis Abeby. Nebo v této části sezóny létají koupáci jen ve směru na Krétu a nikdo se nevrací zpátky, takže letadlo poletí prázdné z Kréty rovnou do Frankfurtu? Lidí na lince FRA-PRG lítá dost na to, aby se jich část přesunula o pár hodin dopředu či dozadu (pokud by se to naplánovalo zavčas a byli k tomu motivovaní cenou letenky).

Jen tak

letadl musi litat podle letovyho radu. vesmes jsou planovana tak, aby na aebe navazovala rizna spojeni.

pokud by to letelo “jako lufthansa”, tak sice by obslouziˇ jednu linku do prg, ale co ta, co se ma vratit? jaksi by chybela.

no a pak kdyz by nahradil nejaky vecerni let, tak by zase chybel let z fra do prahy.

je to nonsens.

lvy

Dal, ale jak vidno většina lidí tady to není schopna pochopit.

Y.K.

Většína lidí asi chápe, že běžně je ta linka obsluhována jako „jeden let sem a druhý za hodinu zpět“, v případě ČSA opačně, takže když si na jeden půjčíte cizí letadlo, co se pak vydá jinam, na ten druhý vám bude letadlo chybět. Můžete ho zrušit, ale proděláte na kompenzacích. Takže to postrádá smysl.

Jen tak

tak povidej, chytroline, jak bys to udelal? 🙂

Jen tak

na cesky koupaky je potreba nekdo ceskymluvici.

takze jedna letuska tam bude “navic” od smartwingu (mozna i vic, v tom eru bude nejspis pul letadla neobsazena) aby to stado hrochu zvladli

Jan Kolacek

Ten let je plny

Michal

K obsazenosti, tou A350 nahrazují dvě 737-800 takže by mohla být plná. Kromě letu QS1104 nahrazuje i QS1140 který měl plánovaný odlet 12:15 a dnes je zrušen.

Jen tak

ok.

Dita

Byla jsem v letadle, 3cesi a 1 rumunsky steward od tvs

Petr

Posádky A330 ČSA mají v průkazu kvalifikaci na A350. Čímž netvrdím, že s ní můžou nebo umí létat 🙂
Z nějakého důvodu je v průkazu k A330 napsaná i A350.

Jan Kolacek

Ano, i tak se to vyplati. Puvodne se dokonce uvazovalo o B747.
Posadka tam bude i ceska aby pomahala cestujicim

Y.K.

To si koupáci nadávající na nejhorší aerolinku na světa ani nezaslouží. 🙂 SW jim zajistí jazykový servis.

Jen tak

vyjde to levnejc, nez 360 lidem vyplacet 400 euro …

Jiří

A jako proč by musela posádka mluvit česky? Je mi jasné že koupáci kteří jsou nasraní, i kdyby letěli s 747-8 tak budou brblat jak blbej to byl let, že si mysleli že někde spadnou atd. 😔

Jen tak

primarne proto, ze prumerny cesky koupak umi v cizim jazyce leda tak “pivo”.

Zdeněk

Kdo by to kdy řekl, ža naše lidi budou jednou vozit na dovču Habešani? 🙂

Tom

Super nápad jak využít letadlo, které by jinak bylo odstavené na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem. Myslím, že výhodné pro všechny zainteresované strany – Ethiopian, Smartwings i cestující. To jim teda přeji!

železničář v důchodu

Až na ten přesun „po prázdnu“ -škoda, že nemohl být využit lépe …

MartinS.

Vlaky z hlavniho na ONJ taky nevozí nikoho do Vršovic… 😉

železničář v důchodu

Ale třeba na Smíchov ano – to je jen záležitost včasné a chytré organizace dopravy …
U Vršovic to zatím třeba mohl být problém počtu peronních hran, ale po dostavbě dalšího perónu už by to nemusel být problém ani tam – pak ale nastoupí problém se spolehlivostí dopravy (dodržováním jízdních řádů u dálkových vlaků) …

Zbyněk

To bude překvapení, až poctivy pracujycy (jak se dodnes říká v našem regionu, hádejte kterém) uvidí, že jinde, např. v Africe, v letadlech existují pohodlná sedadla, spousta místa na nohy a příjemný a ochotný personál.

Jen tak

vy jste v tom letadle zkevne nikdy nebyl 🙂

uplne obycejne sedacky, uplne normalni mnozstvi mista a uplne normalni posadka

Matouš

Oproti Smartwings? Každé „úplně normální letadlo” je oproti Smartwings luxus 😂

Matouš

A ano, letěl jsem s nimi…

Ondra

Hloupý názor, stejně místo jako u SW je v KLM a ostatních a to ze nemají ife – třeba etihad ho v malých letadlech ruší

MildaIV

Neruší, ale nahrazují zásuvkou + připojením k internetu.

Ondra

Takže jinými slovy ruší IFE. Zásuvka a připojení k internetu je trošku něco jiného. Btw – u ČSA by to bylo již dávno jenže pořízení bylo extrémně drahé, bohužel ani u SW si to lidi nejsou ochotni zaplatit takže se do toho nešlo.

Y.K.

Já bych jen chtěl vidět takové ty existence „nejsem rasista ale…“, na koupacím zájezdu se jich jistě najde dost, jak budou zírat do čeho to nastupují a pak uvidí černoškou posádku. Aby si pak někdo nestěžoval TV Nova, že utrpěl kulturní šok. 😀

Milun

Myslím, že po těch pronajatých Mongolech, co měli problémy se domluvit anglicky, už si zvykli…

David

Na mongolském letadle byli vždy 3 stevardi Smartwings 😉 Plus vedoucí kabiny mongol:)

Johnny998

To budou koupáci čumět. Čekejme článek na tn.cz.

Ondra

Děláte z koupaky dementy schválně ? Ano ja taky letim se SW – ad1 na dane místo nikdo jiný od nás neleta, ad2 je to nejlevnější varianta

Jen tak

vetsina koupaku dementi vskutku jsou.

Y.K.

No já s takovým charterem také létám, když chci v létě z PRG někam do středomoří a postřehnutelně vysoké procento cestujících je opravdu takových, řekněme homolkovsky vidláckých, bez plošnější zkušenosti s cestováním a s interakcí s cizinci (zajišťuje jim delegát). Nevysmívám se jim, ale jsou zvláštní. 🙂

Kdyby na mě osobně na takovém charteru vyšel Ethiopský A350, tak jsem unešen a děkuji za bonus k výletu.

Jakub

Ethiopian jsou jistě nejlepší, když jim zrovna něco nepadá.

Lkprak

Spadl jim jeden MAX, jak se později ukázalo, kvůli chybě softwaru letadla. Ještě něco?

filip

A co let ET409 dne 25.01.2010 z Bejrutu? Na to jste zapomněl, to už je dávno!

Lkprak

To ale nic nemění na tom, že Ethiopian Airlines jsou všeobecně považovány za nejlepší africké aerolinky, plně srovnatelné se „západními“ společnostmi.

Mimochodem, jen o půl roku dříve, měly nehodu třeba Air France a o dalšího zhruba čtvrt roku dříve Turkish Airlines. A přesto o bezpečnosti obou zmíněných leteckých společností nikdo nepochybuje.

ales

na takove zoufalce jako Jakub nema cenu reagovat.

Jakub

Nejsem zoufalec, měl to být jen vtip.

Aleš

Tak příště za svůj příspěvek dej smilika. Teďka říkáš, že nejsi Zoufalec, aby jsi z toho vybruslil čistý. Ale bohužel jsi Jakoubku

Ondra

pěkně blbej vtip, hodný děcka na Zš