V Praze je první zastávka s přístřeškem vyrobeným 3D tiskem betonu
Nový přístřešek u zastávky v Praze u Výstaviště vyrobený 3D tiskem betonu. Foto: So Concrete
3D tisk má potenciál vyrábět zejména stavební prvky se složitými tvary.
Kolik pryskyřic je v tom „betonu“ potřeba tentokrát?
No, slouží… tvůrci dostali zadání, že tam nesmí pršet, ale umělá inteligence to nedostatečně vyhodnotila. Nejsou tam okapy a při dešti to čůrá ze všech stran. Nedostatky byly sepsány a mělo by se to údajně opravovat.
Přístřešek, který skoro není přístřešek, protože pod ním i při menším větru a dešti už bude pršet. Navíc vzhledem odpovídá dnešní depresivní době šedého moru namísto krásných barev.
Napadlo mne totéž – zda tento konkrétní přístřešek bude v dešti při větru plnit svoji funkci? Třeba to není jeho skutečný účel?
Nachází se ve Stromovce, fakt je v tomhle místě potřeba, aby hrál všemi barvami?
Kdyby tam nechali ten provizorní přenosný (příp. tam kvůli kapacitě dali ještě jeden), tak by udělali lépe a levněji 🙁
A cena?
Neměl by být článek označen jako „placená inzerce“? Je v něm podstatně více informací o použitých technologiích a jejich zdánlivých výhodách (čirý marketing výrobce), než nějaké plnohodnotné informace, jaké to snese srovnání se stávajícími přístřešky, ve velkém montovanými po celé Praze. A mimochodem, jestli si tohle někdo dokáže představit v reálném provozu, tak bych ho urychleně odkázal na vyšetření do Bohnic. Takováto designovka někde na periferii nemá šanci vydržet v původním stavu déle jak pár dní. Ostatně i u toho výstaviště to bude zajímavý experiment, tam je to v noci slušně odlehlé a scházet se tam mohou všelijaké existence. Nebo… Číst vice »
„A zedníci nebudou mít co žrát“, Stella Zázvorková ve filmu Pelíšky
To začalo už v dobách, kdy někdo vymyslel plachtu. Víte kolik veslařů by našlo práci za Kryštofa Kolumba, aby přeplul Atlantik?
Hezká 3D hi-tech moderní zastávka, ale já bych byl radši, kdyby na ní osadili 2D obyčejný infopanel nejbližších odjezdů.
Digitální panel s odjezdy tam je 🙂
Při 3D tisku betonu ušetříte za nekvalifikované dělníky na montáž bednění, ale připlatíte IT co to zvládnou naprogramovat 🙂
S tou ekonomickou a environmentální udržitelností bych byl taky opatrný; směs pro 3D tisk obsahuje více cementu a přísad, než „normální beton“. Ale tak na designové kusovky, kde na nákladech moc nezáleží, je to fajn.
nic se programovat nemusí stačí schopný kreslič ve 3D, zbytek obstarají ovladače tej tiskárny
Jenže ty ovladače nerostou na kávovníku jen tak. Je potřeba ty kávové boby zpracovat na kafe a kafe na zdrojový kód ovladačů. Programátor ale nepracuje jen za to kafe, takže …
3D tiskárny jsou záležitostí tak od roku 2000 takže ovladače už jsou dávno vyvinuty. váš příběr s kafem je blbý až pitomý
Mno, kolem pár projektů na toto téma jsem se mihl a je to opravdu dost složitá problematika a rozhodně nejde o to, koupit na ebay tiskárnu, v Bauhaus pytel cementu a začít tisknout barák.
Takže asi jako v dobách RepRap pro klasický 3D tisk? Tehdy to bylo jen pro otrlé nadšence a software nebyl moc promakaný. Co tiskárna to originál.
Ale doufám, že stejně jako s plastovým tiskem se posuneme dál k seriové výrobě, takže bude stačit nakoupit Beton Printer 9000 a k tomu balení směsi na tisk a pojede se.
Tiskárny na beton se staví v rámci vývojových týmů, kde jsou strojaři, IT a stavaři. Beton je na tisk komplikovanější než plast nebo kov, protože samozřejmě nejde roztavit, vytisknout a nechat ztuhnout, ale: vedle tiskárny stojí míchačka. Z ní se musí betonová směs čerpat do tiskové hlavy, vytisknout a právě teď musí začít tuhnout tak, aby držel tvar a následující vrstvu. S níž by se ovšem měla první vrstva co nejlépe spojit. Tedy požadavky na konzistenci směsi a její čas tuhnutí jsou velmi náročné a do značné míry protichůdné. Směs je velmi citlivá, vliv má i vlhkost vzduchu a teplota.
to jsem také netvrdil
No zrovna typově na tomto objektu ten tesař, co bude dělat bednění, kvalifikovaný spíš bude. Jasně, nebude mít doktorát z betonových konstrukcí, ale musí to být fachman. Udělat bednění podle takového přání architekta není jako sešroubovat pár desek z PERI.
Doufám, že kromě ušetření materiálu to šetří i náklady. Bohužel jsem o tom v textu žádnou zmínku nenašel.
Ono není ani zřejmé, k čemu se ta deklarovaná úspora materiálu vztahuje.0
Vytvářet jedinečné zastávky skrz metropoli je skvělý nápad. Jen se nesmí zapomínat na odstranění těch stávajících v jejich místě…
Rozhodně jsem pro více různých zastávek, ale na méně frekventovaných turistických místech. Třeba by to přitáhlo i pár turistů na méně navštěvované lokace, které jsou ale také zajímavé.
Stávající byly odstraněny dost rychle. Nebo myslíte ty prastaré, černě kovové? Snad na ně taky dojde řada.
Ano, tu prastarou jsem myslel.
Já bych tu starou ještě nějaký čas nechal. Bude dobrá pro srovnání a možná se tam někdo ještě rád schová před deštěm.
Ne zde, ale jestli se myslí staré zastávky jako třeba v Hostivaři, pak možná před deštěm kryjou líp než ty nové.
Tam nebyla stará černá, celkem nedávno tam dali novou, s dřevěnou lavičkou a se stříbrnou podlahou.