V Praze cestující v tramvaji uslyší poprvé nové hlášení o zastávkách

Tramvaj 14T a autobus SOR NB 12 v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel ŠabíkTramvaj 14T a autobus SOR NB 12 v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel Šabík

V autobusech začne nový hlas znít během jara, probíhá náhrávání.

132 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Frantík

> Park Maxe van der Stoela
Zastávky podle názvů ulic beru jako poslední možnost, ale tady by určitě více lidí uvítalo „jednoduchou“ Myslbekovu. Kromě toho, to jméno zastávky už existovalo…

medical_examiner

No…nejlepší by asi bylo pojmenovávání podle výrazných prvků v okolí.
Ale to už v Praze buď realizováno je (Smíchovské nádraží), nebo to příliš realizovat nejde.

Vít

Kromě přidání anglického hlášení v centru by to především chtělo přidat a upravit anglické hlášení ve 119, protože tím jezdí denně stovky zmatených turistů z a na letiště. Anglicky se jim ohlásí jen zasátvky terminál 3, terminál 1 a přísští zastávka terminál 2 (při příjezdu k terminálu 2 se už se ale zcela nelogicky hlásí jen česky). Navíc, když nastoupíte v opačném směru (z letiště do centra), první hlášení v angličtině je až po 15 minutách „next stop, Nádraži Veleslavín“. Myslím si, že zrovna tady by to hlášení i v angličtině chtělo (a kdyby se přidalo třeba i jen jednoudché… Číst vice »

Filip Jirsák

Současné hlášení vychází z mylné úvahy, že až bude cestující hlášení v angličtině potřebovat, tak ho v angličtině uslyší. Problém je, že cestující neví, že to tak je, že najednou po několika jenom českých hlášeních uslyší i to anglické. Na začátku by nemělo zaznít jenom „Welcome to Prague“, ale mělo by tam anglicky zaznít, že přestup na metro je až poslední zastávka, kam autobus přijede za 15 minut. A nejspíš i to, že přestup na metro bude oznámen. A anglicky by se měly hlásit i ty mezilehlé zastávky, aby cizinci věděli, že se s nimi v hlášení počítá. Bylo by… Číst vice »

Frantík

Doufám, že už má namluvené i plánovane zastávky (např. Nový Žižkov) ať to zase nezní jinak.

Například zastávky Zapova a Václavská byly přidány nedávno, ale pořád zní jako „mladá“ Hazdrová.

Filip S.

Ještě by s tou změnou mohli konečně začít hlásit příští zastávku až po odjezdu ze zastávky; jak je to snad jinak téměř všude.

Frantík

Mně to přijde zbytečně, protože to většinou dokážu odhadnout / vidět při čekání na zastávce a nástupu do vozidla.

Naopak u naší MHD se občas zastávky vynechavaji, takže by bylo dobré vědět, že mi hrozí přejeti a vystoupit včas.

Optimální by to bylo hlásit, když jsou dveře otevřené a tedy cestující se tomu ještě mohou přizpůsobit. To ale by v hluku nastupování nemuselo být slyšet.

medical_examiner

Proč ne, ale to by napřed musely tramvaje obdržet normální tabule. Ty „teploměry“ jsou řešení řekněme…nešťastné…

Honza V.

Jestlipak to v příměstské dopravě zase dopadne tak, že polovina aut st. bude namluvená správně jako autobusové stanoviště, zatímco druhá polovina jako autobusová stanice? Tradiční zkratky jsou asi vůbec problémem. Myslím, že ropid z názvů zastávek na rozcestích vypustil ty desetinné kilometrické údaje i proto, že si nevěděl rady s tím, jak to akusticky hlásit. ale tím rozbíjejí ten tradiční promyšlený celostátní systém pojmenovávání zastávek.

Frantík

Nechat rozcestí u názvu zastávky, ale v autobusech hlásit bez čísla?

Frantík

Možná ty stanice mají správně, jak víte jak to obce pojmenovaly? Problém je v nekonzistenci dopravců.

Honza V.

O názvech zastávek regionální a dálkové dopravy nerozhodují obce.

Hara_Pes

Až na to, že správně je to stanice. A chyba je naopak, že si někdo na městě usmyslel říkat tomu stanoviště, protože „stanice, tam přece jezdí vlak ne?“.

Honza V.

To je právě problém, pokud na nahrávky dohlíží někdo, kdo nezná základní dopravní a technickou terminologii, která platí už víc než půl století, ani význam běžně užívaných zkratek. Najděte si body 3.11 a 3.12 v ČSN 73 6425-2, pokud takto základní terminologii neznáte. Ale je fakt že zejména u organizátorů dopravy dnes často pracují všelijací mlaďoši, kteří legislativu ani zavedenou terminologii neznají.

Honza V.

Nedávno jsem se byl projet v IREDO a předpokládám, že tam ty nahrávky jsou tak 10x levnější. Podle kvality to tak vypadá.

Ladislav

V iredu se hlavně všude hlásí špatně “autobusová stanice” místo stanoviště

Mirek

Nevím jak jinde, ale na Trutnovsku v Iredu bylo hlášení tak tiché, že ani nebylo slyšet. To je pak k ničemu.

Libcha

Hezké, akorát ten zbytečný slepenec „příští zastávka –…je na znamení“ by chtěl donahrát ještě jednou jako celek.

Juraj

Nebo to zjednodušit na „zastávka na znamení“, jak to mají jinde, a bude klid.
Nemluvě o tom, že tramvaje hlásí „zastávka na znamení“ i při příjezdu do zastávky, zatímco autobusy ne. Prostě zbytečný chaos, kterého se DPP/Ropid bude zarytě držet.

Frantík

Vždyť takhle to bylo u Hazdrové. Proč to kazí…

kombi

Skvělá práce, ukázka zní velmi dobře! S výjimkou některých nepřirozených střihů („přestup na metro C“ s pomlkou před „C“) jsem spokojený a těším se na nová a energičtější hlášení. Poslední nahrávky paní Hazdrové už zněly přece jen hodně jinak než ty z doby před 20 lety. Takže klobouček a hlavně doufám, že už nikdy neuslyším toho dřeváka s rozbitou intonací, co blahé paměti na céčku hlásil „vystupujte vpravo ve směru jízdy“ či „přestup na linky S“. Naštěstí se později podařilo domluvit nahrání i těchto chybějících hlášení osvědčeným Tomášem Černým.

Frantík

S tou pomlkou u metra… Jakože místo „Přestup na metro A/B/C/D/E/O“ namluvil jenom „Přestup na metro“ a písmenka samostatně? To mi přijde jako šetření na špatném místě.

Honza V.

Pokud by to uměli správně plynule spojit do věty, tak by to nevadilo.

Honza

Neví někdo zda se uvažuje o doplnění anglického hlášení?

Přecejenom, turistů tu v létě bývá dost a čas na to hlášení většinou je.

Párkrát jsem viděl zmatené skupinky turistů, kteří chtěli vystupovat když slyší „příští zastávka Hlavní nádraží“ a T3 stojí ještě na předchozí zastávce. Páč asi někde odposlechli „Hlavní nádraží“ ale už ne „příští zastávka“

MajsterN

To je chyba a taky se mi to jednou stalo (se sluchatkama). V tramvajich bych upravil displej (pridat EN) a v metru pridal i anglictinu.

Alexandr

Ideální by bylo hlásit příští zastávku po zavření dveří. Byl jsem svědkem podobného zmatení cizinců už několikrát.

Petr Novák

Přesně tak. Vůbec tento pražský systém hlášení, kdy se příští zastávka hlásí nezřídka ještě před příjezdem do té aktuální, nechápu. Nedává to absolutně žádný smysl. Bohužel to u nás není jen pražská specialita. Naopak, měst, kde se hlásí příští zastávka tak, jak se sluší a patří, tedy až po odjezdu.

Twix

Souhlas, ostatně v metru se to tak nedělá. V autobusech je to ještě o to podivnější když se hlásí „příští zastávka je na znamení“ ale její jméno zaznělo kdo ví kdy předtím. Když jsem tady ale kdysi psal ať se příští zastávka hlásí prostě jen jednou uprostřed úseku (tak jako jsem to v tramvajích T6 v Rostocku slyšel už v roce 2006), čímž by se délka hlášení zkrátila na půlku, dostal jsem negativní reakce, proč to nejde. Mimochodem tehdy už v Rostocku segmentové displeje uměly zobrazit na jaké linky je přestup, v Praze to ty obrazovky neumějí dodnes. A taky… Číst vice »

Luk

V busech jsou dneska navíc dva druhy hlášení. Busy DPP hlásí: „(název zastávky), příští zastávka (název zastávky) … … cink … příští zastávka je na znamení“. U ostatních dopravců (Arriva, Stenbus…) je hlášení: „(název zastávky), zastávka na znamení, příští zastávka (název zastávky), zastávka na znamení“. U linek integrovaných v posledních dvou letech dokonce ještě znějí staré názvy zastávek, úplně jiným hlasem (přestože „příští zastávka“ atd. je už ve stylu PID). Snad se to teď v rámci PID všechno sjednotí. Jinak hlášení příští zastávky zároveň s tou současnou se může někdy hodit. Například když je kvůli výluce zastávka zrušená, člověk si… Číst vice »

Petr Novák

V případě výluky by se výlukový směr měl ideálně hlásit už po odjezdu z poslední zastávky na normální trase. Takto to právě funguje už léta v Brně, kdy se to pak na té poslední nevýlukové zastávce odhlásí ještě znovu a to nejen dovnitř, ale i vně vozu, aby i nastupující věděli, že je něco „špatně“. Jen by se ještě v Brně mohli naučit hlásit aktuální zastávku tak, jako v pražském metru, nebo třeba i v Bratislavě, před příjezdem a ne až po otevření dveří a bylo by to za mě hlášení „kantor ideál“.

Filip Jirsák

Napsal jste „po odjezdu z poslední zastávky na normální trase“, předpokládám, že jste myslel předposlední.

Petr Novák

Ups! Samozřejmě, předposlední. To je tak, když člověk píše ve dvě ráno.

Honza V.

Hlášení příští zastávky je dobré nejen kvůli tomu, aby se cestující v čase připravili k výstupu, ale také aby včas vystoupili v aktuální zastávce, pokud po lní vůz pokračuje jiným směrem, než oni chtějí. Což je důležité zejména v centru, když jsou každý týden jiné výluky a do toho spousta vyjíždějících zatahujících nebo přejíždějících spojů. Na kratší vzdálenosti lidé většinou nečekají podle čísla linky a ani nemají čas předem studovat všechny jízdní řády.

Juraj

Zajímavá teorie, ovšem v praxi zcela nefunkční.
Nikdo se včas na výstup nepřipravuje, zato přespolní to mate dokonale.

Možná by stačilo, aby se zastávky hlásily konzistentně v určité chvíli, a ne každý řidič jinak.

Honza V.

Takováto hlášení jsou přesně tou příležitostí, kde se může cizinec bezpečně seznámit se základy místního jazyka. A překládat vlastní jména zastávek je samozřejmě nesmysl. Pouze u složitějších mimořádných hlášení by bylo vhodné nějaké resumé v jiných jazycích. Například na lince 119 před letištěm se hlásí anglicky.

Juraj

No jasně, vy si taky jistě rád dáte pár lekcí čínštiny nebo arabštiny, abyste se pak lépe orientoval.
Tohle může napsat člověk, který buďto v životě nikde nebyl, nebo bere veřejnou dopravu jako adrenalinový sport.

medical_examiner

Hmm, některá místa by šlo přeložit dobře (náměstí, nádraží). Ale jak by byl anglicky takový „Klárov“?

medical_examiner

Hmm…nebo naopak udělají s účinností k 1.dubnu tu úpravu, že na zastávkách ani v tramvajích naopak nebude v žádném cítím jazyce ani písmeno 😂.

Juraj

Hlas je to super, jen mě mrzí, že se tato příležitost nevyužila k pročištění kostrbatých a krkolomných hlášení. „Příští zastávka je na znamení“ – proboha proč? Stačí říct „zastávka na znamení“, jak to mají někteří dopravci v busech. „Upozorňujeme cestující…“ – koho jiného taky, že? „Tento vlak končí jízdu…“ – ano, správně nádražácky je to tramvajový vlak, ale cestující se nad tím podivují. Nemohlo tam být „spoj“? „Přestup na linky S a další vlakové spoje“ – na většině zastávek žádné „další spoje“ nejsou, a i když ano, je to takové… meh. DPO má „přestup na dálkové a regionální spoje“, případně… Číst vice »

MajsterN

Jojo, souhlas. Stejne jako kdyz clovek jede metrem a 10x zavirame dvere a ukoncujeme vystup a nastup. Pritom by stacilo bliknout a pipnout (je mi jasne, ze zrovna lidi jeste utikaj podle toho, ze znaji hlaseni, ale ono jde nacasovat i tohle). To je nejaka vec, ktera tam je snad od zacatku provozu a nikde na svete neni tak dlouhe hlaseni. A jaky to ma smysl? My, co tim jezdime, to zname a cizinci tomu nerozumi. Ted jsem premyslel – kdyby nejezdily babicky a dedeckove, tak se muzem celeho zvukoveho hlaseni zbavit. Mozna za tricet let tam dojdeme. A bude… Číst vice »

Filip Jirsák

„Ukončete prosím výstup a nástup, dveře se zavírají“ považoval za znělku pražského metra. Zároveň je to takové polidšťující – cestující nejsou stroje, aby reagovali na bzučák. Nechal bych to tak, protože to ničemu nevadí – nezdržuje to, nezní to místo jiné podstatnější informace, zbytečně to nevyrušuje (i cizincům musí nejpozději na čtvrté stanici dojít, že to souvisí se zavíráním dveří), neředí to nějakou podstatnou informaci.

MajsterN

Tady jde o zvukovy smog. Taky by to mohlo hlasit pocasi a zprav TV Nova.

Jelen

Počasí a TV nova nijak nesouvisí s tím, proč se v metru cokoli hlásí.

MajsterN

Dobre tedy.

„Vazeni cestujici, pohodlne se usadte, zacina jizda. Jmenem dopravniho podniku hlavniho mesta Prahy, vitame vas v metru na stanici Dejvice. Za deset sekund zavirame dvere. Deset, devet… Ukoncete vystup a nastup, dvere se zaviraji.“

Pojdme hlasit tohle.
Snad je jasne, co jsem chtel sdelit. 🙂

Napriklad v Dubaji staci „Doors closing“.

MajsterN

A v momente, kdy v praze budou platform screen doors, tak by to bylo asi opravdu komicky – ty maji ve zvyku biikat a pipat pri zavirani… takze snad k uprave dojde.

Filip Jirsák

Ano, technicky to stačí, ale je to víc neosobní. Ale když ničemu nevadí, že se tam řekne 5 slov navíc, zní to osobněji a tvoří to jakousi značku pražského metra, proč to rušit?

Jenda

V Teheránu zase hlásí „In the name of God, this is line 1 to Tajrish, next stop is…“ 🙂

Filip Jirsák

Nejde o zvukový smog. Zvukový smog jsou informace, které zneužívají zvukový informační kanál, i když nejsou tak podstatné a stačilo by je sdělit méně naléhavým způsobem.

Zvuková informace před zavřením dveří ale je potřeba. Ano, ta informace by se dala sdělit za kratší dobu i nějakým bzučákem, ale v tomto případě ta délka ničemu nevadí.

medical_examiner

Což je vlastně problém hlavně u vlaků.
Tam by pro začátek stačilo jen „Rychlík číslo 774 ve směru Plzeň a Klatovy odjede mimořádně ze 4.nástupiště 7.koleje!„. Tedy že by se hlásily jen mimořádnosti.
A na zastávkách by se hlášení úplně zrušilo současně se zavedením odjezdové tabule s nápisem „Nejbližší vlak ve směru“ a pod ním např. „Krnov“ a „Opava“. A u toho by byl čas příjezdu, případně odpočet.

Frantisek

Zkrátit to lze, ale je otázkou, zda je lepší smog zvukový nebo vlnový (všichni už neustále honící své vysílačky). 🙂

M19

Tak když to nebude hlásit nic, bude ticho. Žádný zvukový smog….

Petr Novák

Aneb ukázkový popis přístupu Správy železnic k hlášení. Raději mít ticho, než cestující informovat. Stejně jsou cestující jen obtížný hmyz, který je třeba pozabíjet, nejlépe tím, že ho neupozorníme na přijíždějící vlak. Grr!

Honza V.

V metru to od počátku bylo jen náhražkové řešení, protože soudruzi do těch starobylých vozů zapomněli nainstalovat ke každým dveřím signalizaci.

Honza V.

Když přejezdové zabezpečovací zařízení místo zvonění a blikání pokřikuje „pozor tramvaj“, nepřipadá mi to ani tolik polidštěné jako spíš trochu bizarní.

Filip Jirsák

On je taky „trochu“ rozdíl, jestli vás přejede tramvaj a zabije vás, nebo jestli vás přiskřípnou zavírající se dveře a maximálně budete mít modřinu, když budete mít smůlu.

medical_examiner

Jistě že cestující nejsou stroje…ale spíš ovce…

Georg

to asi prislo z ruska. puvodne to snad hlasil pomocnik strojvedouciho primo do mikrofonu. komedie.
v kazdem pripade je v mhd i v primestskych vlacich strasne moc akustickeho smogu a k nicemu.

Původní Aleš

V hlavním městě (a jeho okolí) nejvyspělejší země světa (USA) hlásí název stanice do mikrofonu fíra
Stejně tak hlásí osobně při rozjetí následující stanici. A pokud nezavře dveře po hlášení že záznamu, opakuje to taky osobně 🙂

Původní Aleš

Myslím tím v metru. A to metro je mladší než pražské.

Honza V.

V RegioJetu jim taky připadá stylové, když místo kvalitní nahrávky na cestující chrchlají a drmolí do nekvalitních mikrofonů puberťáci s vadami řeči a nucenou nevkusnou intonací.

Juraj

Tohle beru jako takový „zvukový brand“ pražského metra, ale je fakt, že kromě východních zemí to nikde nemají, a přesto kupodivu cestující nebývají skřípnutí ve dveřích…
Reálná potřeba pro to neexistuje.

Původní Aleš

V USA to mají běžně, včetně New Yorku.

Juraj

Pravda, uznávám. „Stand clear of the closing doors. Ding dong.“

Asi jsem to vytěsnil, protože v NYC se hlásí i na eskalátoru, že se má člověk držet 😀

Butrusik

Jistě, není to nic specificky pražského a hlas Světlany Lavičkové na áčku od dětsví miluju, nerušit to, já to třeba celou cestu vnímám jako příjemné podbarvení. Koneckonců:
Charlie Pellett, the voice of the New York City subway system: What an honor to be able to say,
„Stand clear of the closing doors please.“ To be able to say it every single day to millions of New Yorkers.

medical_examiner

Ano, už teďby šlo hlášení citelně zkrátit, a po mezigenerační výměně skoro zrušit…

David

Z DPO bych si příklad opravdu nebral, ten paskvil, který nazývají hlášením se nedá poslouchat, a hlášení na meziměstských linkách v tomto kraji už vůbec ne.

Hlášení v Praze je skvělé a spolu s hlasem paní Hazdrové moc příjemné, nechme se překvapit, jaké bude to nové.

Jediné přínosné v Praze by bylo nahrazení “ukončete prosím…..” v metru, to opravdu zdržuje.

Juraj

Minule jsem v Ostravě přinutil zahraniční kolegy jet na Svinov tramvají místo taxíku.

Hlásí se: „Příští zastávka: Svinov,mosty. … Nex stop is Ostrava Svinov Railway Station, transfer for long-distance and regional connections.“

Je to možná trochu dlouhé, ale každému naprosto jasné a nikdo vůbec nezaváhal. V Praze by bez lokální znalosti měli problém.

Jelen

Ohledně přestupu na linky S by bylo vhodnější hlásit „přestup na vlak“, jak to už nyní u některých autobusových dopravců je. Je to jednodušší a přitom jasné a srozumitelné pro všechny.

Honza V.

Ovšem pokud se v hlášeních mluví i o tramvajových vlacích, tak zde není jednoznačné, že myslí vlakový vlak, Tedy železniční.

Jelen

Myslím, že při hlášení přestupu na vlak nikoho nenapadne, že by se tím mohla myslet tramvaj.

Frantík

„Přestup na linky s a další vlakové spoje“ by se dal zkrátit na jednoduché „přestup na vlak“. A vlastne k čemu kdyz Ropid chce mít u všech vlakových zastávek Nádraží…

medical_examiner

A případně nahrát i „přestup na tramvaj“, ať je to komplet 😂.

Ondra

Tuší někdo, jak je to s anglickými nahrávkami? Budou též od p. Vondráčka?

Georg

a uz je i napadlo nehlasit pristi zastavku pred sastavenim na te soucasne? to je totiz naprosta a nelogicka pitomost.
nasledujici zastavka by se mela hlasit az po rozjezdu, stejne jako v metru.

Petes

Napovídá to směr jízdy. Metro u nás zatím odbočky nemá 🚇 😀 🚊

Juraj

Ten argument znám, ale nechápu ho.
Že by někdo nastoupil do tramvaje zcela náhodně a každou zastávku zjišťoval, zda náhodou nejede špatně?

Naopak to nebetyčně mate cizince, protože ti vědí jen to, že mají slyšet „Národní divadlo“.
A tak když uslyší: „Újezd. Příští zastávka: Národní divadlo“, tak se hrnou ke dveřím.

(Pominu teď, že Praha zatím vzdoruje hlášením v angličtině, která má třeba i Ostrava!!!)

Filip Jirsák

Nikoli. V úseku mezi křižovatkami nastoupí do první tramvaje, která přijede – protože proč čekat až na další. No a když přijede na zastávku před křižovatkou, potřebuje vědět, zda tramvaj pokračuje jeho směrem, nebo má vystoupit. Ještě důležitější je to u zatahujících tramvají, které v Praze stále jezdí pod původním číslem po úplně jiných trasách, takže bez pečlivého nastudování trasy tramvaje netušíte, kam pojede.

Původní Pražák

To mi nedává smysl. Pokud někdo skočí naslepo do první tramvaje, tak asi ví, kam jede a kde má přestoupit, nebo se zorientuje pomocí grafiky ve voze. A ne ze na Andělu vlezu do devitky a pak se divim, že nejede na Karlák. Ale kdo potřebuje přestupovat a nezná to, tak se řídí názvem přestupní zastávky a ne zastávky následující. A v případě, že jede jen jednu zastávku, tak se po nástupu nedozví, že vystupuje už na té příští.

Filip Jirsák

Ano, ví kam jede do následující zastávky – protože tam jedou všechny tramvaje, protože jinam koleje nevedou. Nicméně jde o pokračování dál, kde už jsou křižovatky. Zorientovat se podle grafiky ve voze je možné (pokud dotyčný vidí), ale to je možné i ohledně aktuální zastávky. Navíc grafika ve voze v dnešní době není vidět odkudkoli z tramvaje, někdy se k ní musíte plnou tramvají prodírat.

Zkrátka nějaká informace o dalším směru tramvaje je užitečná, nicméně jak jsem psal níž, to hlášení další zastávky je pro spoustu lidí matoucí a myslím, že by bylo lepší další směr oznamovat jinak.

Juraj

Přiznám se, že neznám moc lidí, kteří nastupují do dopravního prostředku, aniž by se podívali na číslo linky. Když už, tak tam, kde opravdu všechno jede stejně.

Ale i kdyby, tuto informaci MNOHEM lépe poskytne vizuální IS ve vozidle. Navíc někteří řidiči zahlásí ještě před zastavením, jiní až na zastávce, někteří až skoro když zavírají dveře.

Toto je prostě špatný systém, který víc škodí než pomáhá, ale v Praze se bohužel drží.

Filip Jirsák

Z čísla linky nepoznáte směr, pokud tu linku neznáte. Vizuální IS v tuto chvíli tuto informaci bohužel neposkytuje. A v dopravní prostředcích jezdí i lidé, kteří z vizuálního systému nic nemají.

Já si myslím, že to hlášení příští zastávky ještě před aktuální je špatně, ale není to tak, že by ta informace byla k ničemu.

V tramvajích se stanice vyhlašují automaticky a docela to funguje – zrovna včera jsem byl překvapen, když byla zastávka odhlášena až v dalším úseku, protože už jsem to hodně dlouho nezaznamenal.

Honza V.

Vedení linek se každou chvíli mění, ani místní obyvatelé nejsou všichni šotouši aby se učili vedení všech linek nazpaměť a neustále sledovali změny. Poloha a názvy zastávek jsou mnohem stabilnější než čísla linek. Pro rychlou orientaci jsou velmi užitečné také směrové šipky na zastávkových sloupcích, ale i ty jsou čím dál méně viditelné a čitelné, a čím dál méně důsledně umisťované.

Filip Jirsák

„ale i ty jsou čím dál méně viditelné a čitelné, a čím dál méně důsledně umisťované.“ Tím myslíte to, že jsou stále stejně velké i barevné, jako dřív, akorát je nyní nad nimi umisťován nápis označující směr? Stejně tak jsou pořád umisťované stejně, akorát se trochu změnila jejich logika – neoznačují nutně nejbližší křižovatku, ale mohou některou méně významnou zastávku přeskočit. Takže například na tramvajové zastávce Pražského povstání z centra je už rozlišení směrů na Pankrác a vozovnu, přestože ještě následující zastávka Kotorská je pro všechny linky společná. (Za mne je tohle narušení předchozího systému dost sporné, byť zrovna tady… Číst vice »

Honza V.

Tím, že jsou menší a méně čitelné, myslím to, že ty čočky jsou objektivně menší než původních 13 x 13 cm, a že jsou kryté plexisklem nebo fólií, které část světla odrážejí, kromě toho se orosují atd. Krom toho grafika toho značení absolutně nerespektuje, z jaké vzdálenosti mají být které údaje čitelné, například značka přestupu na metro nebo číslo stanoviště vypadají spíš jako nepovedený vtip.

medical_examiner

A teď jen ta malinká revoluce, že by si 5 a 9 prohodily směry. Tedy že by 5 na Andělu jela rovně do Řep, a 9 rovně do Hlubočep…
A obdobně, že by 20 jela na Hradčany, a 22 do Dejvic…

Georg

sorry ale to je uplna blbost. kdo vleze do tramvaje nebo busu asi ma nejakou predstavu, kam ta tramvaj jede.

Honza V.

Tak to možná funguje v nějakém městečku, kde mají pět a půl linek. ale v Praze už se ani většina Pražáků neučí linkové vedení nazpaměť. Znají možná ty linky, kterými jezdí denně, ale pro takové cestující ta hlášení nejsou.

Jan P.

Je to naopak skvělé, že je hlášena následující zastávka při zastavení v předchozí. V hustotě dopravy v Praze to pomáhá orientaci, kam tram/bus jede.

MHD

Slyšel jsem několik stížností od cizinců, které mate, že se díky tomu hlásí jméno zastávky o stanici dříve.
Já, jako šotouš, samozřejmě poznám co je je míněno tím „következő megálló, Следующая остановка, nebo Następny przystanek“ jinde po světě. Ale kdo je dopravou nepolíbený, má kolikkrát dost jiné uvažování a tuhle frázi ve sdělení odlišit nedokáže.

Honza V.

Kdo je nepolíbený, asi by měl jezdit s opatrovníkem. Tomu stejně žádné hlášení nepomůže.

Alexandr

Vy nastupujete do busu, aniž byste věděl kam jede?

Filip Jirsák

Často stačí vědět, kterým jede směrem. Proto jsou na označníku takové šipky a jednotlivá čísla linek jsou seskupená podle toho, kterým jedou směrem.

Honza V.

Pokud v zastávce jezdí třeba 6 nebo 10 linek, tak většinou fakt člověk nemá čas předem důkladně studovat všech 10 jízdních řádů. V okamžiku, kdy vůz přijíždí, už je na to pozdě. Takhle to samozřejmě funguje v centru nebo v úsecích s hustým provozem. ach jen opravdu velcí šotouši se předem učí nazpaměť které z projíždějících linek staví U labutě, na Sulické nebo Nad Jetelkou.

Petr Novák

A ti ostatní mají dnes mobil s Idosem. Takže tenhle argument v roce 2023 už opravdu neberu. Ale pokud i tak někdo nastoupí do prvního spoje, který jede, aniž by si ověřil, že jede tam, kam potřebuje, tak mu už holt není pomoci.

Filip Jirsák

To je fakt zajímavé, jak tady lidé odněkud z vesnice, kde mají 2 hodiny na to najít si spoj a fakt nemusí řešit, která linka to je, poučují, jak by se mělo jezdit MHD v Praze. Pro vaši informaci, třeba ze zastávky Karlovo náměstí odjíždí ve špičce od jednoho označníku 6 spojů během pěti minut. Fakt tam nebude každý zkoumat linkové jízdní řády, aby zjistil, kam která linka jede. Tam je důležité jenom to, zda tramvaj jede doprava na I.P.Pavlova, nebo pokračuje rovně na Národní třídu, nebo pokračuje rovně ale uhne na Lazarskou. Takže když odsud někdo chce jet třeba… Číst vice »

Petr Novák

Možná jsem z malého města (vesnice tedy ne, to si vyprošuji), kde MHD rozhodně nefunguje ideálně a je spíš pro důchodce, ale to neznamená, že nemám zkušenosti s velkými městy, včetně měst mnohem větších, než je Praha a tento přístup k cestování veřejnou dopravou jsem nikde nezaznamenal. Naopak, pokud je někde krátký interval a mnoho linek, tak je o to důležitější si zjistit, jestli ta tramvaj, nebo autobus, jede tam, kam potřebuji. Ostatně, díky JŘ v mobilu se mi ani v Praze ještě nestalo, že bych skončil někde, kde nechci skončit, protože jsem neposlouchal hlášení. Ne. Když chci jet z… Číst vice »

Filip Jirsák

Vy si to možná užíváte, že si pracně hledáte spojení a pak jste v cíli později. Ale lidé, kteří se v Praze orientují dost na to, aby věděli, kterým směrem mají jet, dají přednost tomu, že budou v cíli dříve a nemusí si žádné spojení hledat. Takže si nehledají nějaké spojení v jízdním řádu, které kvůli zpoždění stejně takhle nevyjde, jedou prvním spojem, který je k cíli přiblíží. Spojení má smysl hledat tehdy, když je dlouhý interval a existují alternativní trasy. Pokud přesně víte, jakou trasou pojedete, protože žádnou jinou trasou to nemůže být rychlejší, je vyhledávání spojení zbytečnost, která… Číst vice »

Petr Novák

Co že to, prosím pěkně, překrucuji? To tu vidím spíš od vás. Pokud je někdo místní, tak zpravidla ví, které linky ho dovezou kam potřebuje, aniž by musel poslouchat hlášení a výluky si zjistí předem, nebo přečte na zastávce a zařídí se podle toho. Naopak, nasednout do první linky a pak přestoupit na tu, na kterou jsem mohl rovnou počkat na té první zastávce, abych ušetřil pár minut čekání,mi moc inteligentní vskutku nepřipadá.

Filip Jirsák

Překrucujete, že tu někdo tvrdí, že hlášení příští zastávky ještě na předchozí zastávce je nutnost, jinak by lidé přejeli.

Linkové vedení dvaceti denních tramvajových linek v Praze si opravdu pamatuje jen málokdo, natož aby ještě stíhal všechny aktuální výluky.

To, že vám nepřipadá inteligentní dostat se do cíle s menší námahou a o pár minut dřív, svědčí pouze o nedostatku vaší inteligence.

Pokud je někdo třeba unavený nebo hůře pohyblivý, dá přednost přímému spoji nebo menšímu počtu přestupů a spojení si vyhledá. Ale spoustě lidí přestupování nevadí a prostě se svezou čímkoli, co jede jejich směrem.

Petr Novák

To, že předčasné hlášení příští zastávky je nutnost, tu tvrdí spousta lidí, mimo jiné Honza V., na jehož příspěvek jsem původně reagoval. Takže překrucujete opět vy. A jestli někomu stojí pár ušetřených minut za zbytečný přestup a nervy, aby nepřejel, je to jeho věc. Ale pak musí počítat s tím, že ho může informační systém vypéct. Hlášení není vždy spolehlivé a v Praze to platí obzvlášť. Případy, kdy se několik zastávek nehlásilo, nebo se hlásilo se zpožděním několika zastávek, nebo i kombinaci obojího, jsem v Praze zažil nesčetněkrát. Informační panely zase mohou být vypnuté, nebo jinak nefunkční. Opět zažito mnohokrát… Číst vice »

Filip Jirsák

Ne, to že předčasné hlášení příští zastávky je nutnost, tu netvrdí nikdo. Jenom vám a dalším někteří lidé vysvětlují, k čemu je to dobré. Ale nikdo netvrdil, že informace o dalším směru se musí předávat zrovna hlášením názvu příští zastávky. To, že vy byste neuměl efektivně cestovat MHD ve velkém městě, je váš problém. To ale neznamená, že jsou na tom stejně i ostatní. V Praze takhle lidé cestují běžně – proto je k tomu přizpůsoben i informační systém na zastávkách, který uvádí jednotlivé linky seskupené podle toho, kterým směrem jedou. Když pojedete třeba z Budějovické na Karlovo náměstí, vyhledávač… Číst vice »

Petr Novák

Znovu si, prosím, přečtěte předchozí příspěvky a znovu mi zkuste zopakovat, že tu nikdo netvrdil, že předčasné hlášení je nutnost, vy demagogu.
A nazývat to vaše cestování ve stylu přískoků efektivním… uf. A normálního cestujícího vyplašeným turistou… A dost! Na toto už nemám nervy.

Filip Jirsák

Možná než abych vám tu znovu opakoval, že nikdo nepsal, že je předčasné hlášení stanice nutnost, zkuste si ty příspěvky znovu přečíst vy a zkuste mezi nimi najít jediný, kde někdo psal, že to nutnost je. Kdybyste takový příspěvek našel, můžete na něj vložit odkaz. Ano, cestování, kdy jedete za stejné náklady, stejnou trasou, ale v cíli jste dřív, je efektivní. Normální cestující opravdu z Ípáku na Karlák pojede první tramvají, která pojede, a nebude čekat na desítku, kterou mu našel IDOS. Zkuste si tam někdy zajet a zeptat se pár lidí na zastávce, jak se odsud dostanete tramvají na… Číst vice »

Georg

vyskyt retardovanych vesnicanu neni duvod proc obtezovat nevinne lidi akustickym smogem.
v autobuse je televize jako krava a na ni mate celou trasu. v tramvajich je na boku teplomer.

Filip Jirsák

Někteří lidé informace na obrazovkách nevidí z místa, kde jsou, a někteří je neuvidí nikdy (pokud zásadním způsobem nepokročí lékařská věda). Navíc zrovna tyhle informační kanály bych moc nepropagoval, protože ty tramvajové teploměry zobrazují trasu dost špatně (a shodou okolností matou cestující tím, že příští zastávku vydávají za aktuální, ještě víc než to hlášení). Ale autoři designu těch obrazovek v autobusech se rozhodli, že se nenechají tramvajemi zahanbit, a že dokážou navrhnout ještě horší zobrazení. A povedlo se jim to, na tak velké obrazovce zobrazit tak málo informací a zaplácnout celou obrazovku pěti zastávkama, to je opravdu kousek, který bude… Číst vice »

Frantík

Ale mají tam přes-zastávky, které v tramvajích dost chybí. Nicméně běží dosti pomalu, asi je to softwarem.

Honza V.

Retardovaní vesničané nevědí, kde jaký směr. Ta hlášení jsou určená právě pro místní, kteří vědí, kde co v Praze je, ale neučí se nazpaměť přesné vedení stovek linek a všechny výlukové letáky.

Filip Jirsák

Pro cestující, kteří to znají, a kteří se orientují v názvech stanic, je to informace o dalším směru jízdy. Pro cestující, kteří to neznají, je to dost matoucí, a určitě kvůli tomu spousta hlavně cizinců vystoupí o stanici dříve. Radši bych tuhle informaci viděl jako šipku na informačním panelu. Dalo by se to i hlásit „tramvaj pokračuje rovně“, „tramvaj odbočuje vpravo“. Otázka je, zda by si na to lidé zvykli – já si lepší představu o směru jízdy udělám z té směrové informace, jména zastávek si musím „převádět“. Ale je možné, že to někdo má opačně a hned se zorientuje… Číst vice »

Honza V.

Víte, kolik je lidí, kteří si do dospělosti pletou pravou a levou?

Filip Jirsák

To je pravda. Ale kolik lidí z hlášení na Kooh-i-nooru Čechovo náměstí/Bohemians pozná, zda tramvaj jede nahoru na Vinohrady nebo pokračuje do Vršovic?
Směr by určitě měl být zobrazen šipkou na displeji, stejně jako na zastávkovém sloupku. To by pomohlo hodně. A v hlášení by podle mne neměl zaznívat žádný jiný název, než aktuální zastávka (asi s výjimkou přestupů do významných směrů, napadá mne jen „přestup na autobus na letiště“).
Většina rozlišení směrů bude rovně × vlevo/vpravo, tam by hlášení pomohlo i těm, kteří se strany pletou.

Honza V.

Vzhledem k tomu, že uvnitř vozů není zveřejněn kompletní jízdní řád, je nezbytné, aby informační systém poskytoval dostatečnou informaci o směru další jízdy. V dnešní době ale asi už není nutné, aby všechny informace byly i akusticky

Filip Jirsák

V dnešní době je naopak více než dříve nutné, aby podstatné informace zazněly i akusticky. Protože už lidi s různými omezeními (např. nevidící nebo slabozraké) nepovažujeme za lidi druhé kategorie.

Pražec

Hlas paní Hazdrové nám bude po těch letech chybět. 😢

(Ale je jasné, že když se už blíží devátý křížek, musí přijít někdo mladší – slyš např. poslední nahrávku zastávky „Viktoria Žižkov“).

Každopádně bych jí chtěl alespoň zde poděkovat za to, že nás v Praze skoro třicet let provázela svým důstojným a přece přívětivým hlasem.

Jan P.

ANO! To její pomalé oznamování přerušení jízdy lanovky na Petřín nikdy nebude jako dřív. 🙂

Pražec

❤️

looki

Mě jen trochu mrzí, že pár zastávek nenamluví trochu jiným hlasem, jako třeba Vočko ze Simpsonů apod. 🙂 Jan Vondráček je skvělý herec a i dabér!

Jarda

píše se o spojích tram, bus i trolejbus, proč ho nedají i do metra a do vlaku?

Filip Jirsák

Vlaky ČD mají svůj hlas pro celou republiku, nedávalo by smysl měnit za jízdy vlaku hlas. A ještě mít ty společné části textů v paměti nahrané několikrát, pro každý kraj jiným hlasem.
Metro je v Praze přeci jen něco speciálního a trochu exkluzivního (třeba architektura stanic), tomu odpovídá i to, že má každá linka metra svůj hlas.

medical_examiner

Hmm, třeba ten strašlivě otrávený na A a naopak celkem příjemný na C…

Kamui

Kdyby použili syntezátor (což DPP už umí), tak by od toho byl jednou pro vždy pokoj, a nedocházelo by k nekonzistencím v intonaci.

U22

Pořád lepší nekonzistence než špatná intonace a nepříjemný a otravný syntetický hlas.

Georg

to vite, ze to muze byt ono. a mimochodem, hlasit zastavky neni ani nutne, pokud mame fungujici displeje ve voze.

Petr

Pro takové nevidomé je fungující displej k ničemu…..

Martin Prager

Ano, stejně jako pro hluché ta akustická hlášení …

medical_examiner

A že těch hluchých je víc…

MajsterN

Zalezi. Dneska uz jsou i lepsi TTS, na neuronovych sitich. Ale pro cestinu je proste jednodussi to namluvit clovekem. Zatim.

Georg

treba anglicke hlaseni v metru je velmi dobre a to syntetika uz bude.

Mickey

Protože to prostě pořád není ono, syntetický hlášení zajímavostí v metru je furt jak robot Emil. Zastávky je třeba mít namluvené pořádně.

Kamui

Ono to může být „ono“, akorát je třeba nekupovat vždy to nejlevnější.

Georg

asi tak. a prijde mi, ze by to mohlo byt i cistejsi nez je ta nahravka zde uvedena.

Honza V.

V době, kdy automatické překladače ještě nezvládly ani základy české gramatiky, opravdu nelze doufat, že by syntezátor dokázal správně a inteligentně intonovat a frázovat. Takové umělé hlášení je prostě stejné jako jiné laciné nekvalitní náhražky. Ostatně je spousta oborů, kde ruční výrobky jsou ceněné mnohem víc než sériové.

U22

Skvěle. Tak konečně po dvou odkladech to nasadí. Je dobře že mohla hlasovat veřejnost a nedostali jsme příšerný hlas jako v Ostravě. A naštěstí ani žádný umělý hlas.