Automobily Doprava ve městě

V Praze 3 vzniknou další zóny s omezením rychlosti na 30 km/h

Tramvaje v Seifertově ulici v Praze na Žižkově. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tramvaje v Seifertově ulici v Praze na Žižkově. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Radnice Prahy 3 zavede další zóny s omezením rychlosti na 30 kilometrů v hodině, a to v okolí Biskupcovy ulice a Na Třebešíně. Rozhodli o tom radní městské části. V roce 2016 radnice tzv. zónu 30 zavedla po celém Jarově, letos ji zřídila kolem ulic Na Parukářce a Ke Kapslovně. Místostarosta Ondřej Rut (Zelení) ČTK řekl, že by zóny měly být ve všech rezidenčních oblastech Prahy 3 s výjimkou hlavních tahů, ale musí o tom přesvědčit koaliční partnery.

První nová oblast, kde omezení začne platit, bude ohraničena ulicemi Koněvova, Jana Želivského a Malešická, parkem Židovské pece a areálem kolejí VŠE Jarov. Podle schváleného materiálu úprava odpovídá obytnému charakteru čtvrti a přispěje ke zpřehlednění a sjednocení dopravního značení a zvýšení bezpečnosti chodců. „Dojde k vytvoření ucelené oblasti se zónou 30 – celá oblast Prahy 3 na východ od ulice Jana Želivského,“ stojí v materiálu.

Druhá plánovaná zóna 30 podle dokumentu souvisí s chystaným zavedením zón placeného stání v sousedních Malešicích a Strašnicích. Aby se parkující auta nepřesunula na Prahu 3, budou zóny zavedeny také v malé části Prahy 3 sestávající z ulic Pod Kapličkou a Na Třebešíně. Omezení rychlosti je součástí zavedení zón v obou městských částech. „Zóny 30 umožňují zlepšení rozhledových poměrů a ponechání parkovacích míst zejména na křižovatkách a před přechody pro chodce,“ uvádí dokument.

Místostarosta Prahy 3 pro dopravu Rut řekl, že by do budoucna rád zavedl zóny 30 do všech rezidenčních oblastí s výjimkou hlavních průjezdových tahů, kde má zůstat limit 50 kilometrů v hodině. „Jaké konkrétní oblasti budou další, o tom zatím představu nemáme, ale určitě je navrhneme,“ řekl. Dodal, že na rozšiřování však nepanuje koaliční shoda a pokud by se mělo uskutečnit, bude nutné přesvědčit koaliční partnery. Zelení na Praze 3 vládnou s TOP 09, která drží post starosty, a dále se STAN a Piráty.

Zóny 30 platí v metropoli například na celém území Prahy 7 s výjimkou hlavních silnic, v Karlíně nebo v některých oblastech Smíchova.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mzp

Zóna 30 je fajn, žel nikdy jsem neviděl, že by ji někdo na P3 kontroloval. Běžně (hlavně v noci) slyším jezdit auta mnohem rychleji. Přitom rozdíl v čase je mezi 30 a 50 km/h téměř nulový – jde jen o pár metrů, než se člověk dostane na Koněvovu / Malešickou.

mikiqex

Zóna 30 je i na Ořechovce. Dlouhodobě tam bojovali s řidiči nerespektujícími rychlostní omezení, tak tam postupně přibyly vyvýšené přechody a nakonec to vyřešili obecnou předností zprava. To je fakt zlo, hlavně když řidiči odbočující vpravo vůbec neřeší, že mezi domy nejsou vidět a před křižovatkou ani nebrzdí. Proč, žejo, když mají přednost a sami žádnou dávat nemusí… :-/

Nezbedney

No a? Stejně si každej pojede jak chce 😏

kanafasik

začnu vyrábět červené prapory, brzy po nich bude velká poptávka

Jan

To spíš na železnici, na přejezdech a na nezabezpečených tratích.

Eduard

Jak vidím, tak se Žižkovští radní činí. Nejprve zavedli svým obyvatelům modré zóny, proti kterým tak svého času protestovali a teď na řadě přichází snižování rychlosti. Co přijde příště?

Jan

Žižkovští jsou dnes vesměs s modrými zónami spokojeni. Když se včas vymáhají, tak mají místní kde parkovat.

Eduard

Tak to bych ani neřekl. Svého času se proti nim hodně bouřili, ale bohužel jim to nebylo moc platné. Ano přes den je spousta volných míst, ale večer ti tak není pomalu kde zaparkovat. Navíc místní jsou štěstím bez sebe, když jim má přijet návštěva, nebo nějaký řemeslník. To mají radost dvojnásobnou.

Zvoník

Jasně. To má logiku: Snížit rychlost vozidel na rychlost chodců (cca 5km/h) a rozšířit chodníky, po kterých skoro nikdo nechodí na šíři minimálně 10m. A to na úkor jízdních pruhů. A je vymalováno…

Eduard

Tak nějak. Nebojte cyklostezky budou všude i na Žižkově. To že je to do kopce nevadí, však jsou elektrokola. Jistě na to někdo vymyslí nějaký šikovný dotační program.

Jan

Žižkovem vede městská cyklotrasa a nějaké rozšiřování jsem nezaznamenal. Spíš je snaha mít ony celoměstké trasy vedeny řádně a ne aby jezdili cyklisti po chodníku. Elektrokola máme na stojanech o několika firem, každý si ho může půjčit. Já tedy preferuji jezdit MHD za 10 Kč denně a všude dojdu pěšky od zastávky.

...

MHD za 10 Kč denně budete mít jen do konce roku.

Eduard

Že Vy, ale je spousta lidí, co z nejrůznějších důvodů nemohou používat pro svůj transport kolo a své nohy. Jinak vím, že je na Žižkově cyklotrasa. Myslel jsem to tak, že Žižkov je v kopcovitém terénu, což je pro mnoho lidí překážkou k používání kola jako dopravního prostředku.

Zdeněk

Ještě větší překážkou, než kopcovitý terén, je naše klima. Deště, mrazy, sychravo – tyto typické rysy českého klimatu cyklistice zrovna nepřejí. Půl roku jakžtakž slušného počasí v roce to nezachrání..

Jan

Nevím jak u vás, ale v úzkých ulicích Žižkova není kam rozšiřovat chodník. Vyklidit celý pás parkovaných aut podél jednoho bloku si nedovolí ani Zelení. Pouze při rekonstrukci ulice se nové řešení projektuje tak, aby se vešlo podle platných norem, tedy často chodník i jízdní pruhy na minimální legální šířku.

Eduard

No aby jste se nedivil. Na spoustě míst v Praze jsou zhovadilosti nad kterými rozumný člověk kroutí hlavou. A to všechno ve jménu podpory MHD a ekologie. To že jsou ta opatření kontraporuktivní, že díky nim lidé přichází o čas, produkuje se více spalin jaksi nikoho kompetentního netrápí.

Zdeněk

Pro některé fanatiky omezování čehokoli bude i rychlost 5km/h příliš. Nejlépe snad bude zavést místo dopředného pohybu couvání, to snad potom budou spokojeni.

Zabakovec

Dáme radary na přehlednější místa a budeme rejzovat 😀

Eduard

Tak nějak. Ono modré zóny asi málo sypou, tak je třeba vymyslet nový šolich.

Jan

Do bočních ulic se radary opravdu dávat nebudou.

Eduard

Aby jste se nedivil. MP v tom jak vybírat pokuty je velice kreativní, vynalézavá a proaktivní.

MichalN

Zájmem Trojky by spíše měl být MO, aby bylo uleveno komunikacím, které jej suplují. Jinak v uvedených rezidenčních oblastech zóna 30 by mnoho nezměnila, rychleji to tam ani moc nejde. Tedy kromě možnosti zúžit profil a něco tam přidat. Akceptoval bych místo toho raději taktiku, aby taková zóna byla nástrojem pro eliminaci živelného průjezdu těch, kteří skrze rezidenční oblast hledají zkratku, když jim nějaká chytrá aplikace zahlásí problém. Na druhou stranu bych připomněl, že při třicítce a s nabouráváním jakž takž plynulé jízdy k tomu máte emise z jednoho auta jako při stotřicítce. Ale to už představitelé zelené politiky nedodají,… Číst vice »

Jakub P

No pro zastupce mesta jsou emise z jednotliveho auta nevyznamnej parametr. Je musej zajimat celkovy emise ze vsech aut dohromady. Pokud by se jim podarilo mnozstvi aut nejakym opatrenim vyrazne snizit, muze jim byt uplne jedno, ze u jednotlivejch aut narostou (samozrejme pokud snizeni poctu bude vyraznejsi nez ten jednotlivej narust).

Eduard

Pokud by to mělo být prioritou, tak by se město mělo snažit, aby rychlost projíždějících aut byla co nejvyšší, aby doprava byla co nejplynulejší. Pokud auta pojedou plynule rychlostí cca 70 – 80, tak budou mít nejen nízkou spotřebu, ale i emise. Ale tady nejde o emise, ale o šikanu řidičů a hlavně o výběr pokut.

Jakub P

To je prave velmi omezeny pohled, kdy se koukate jen na emise jednotlivyho auta a ne vsech aut ve ctvrti. I kdyby slo ulice na tohle udelat pro aktualni pocet aut, coz nejde, tak realne auta plynule projizdejici mestem 70 nalakaj do aut tolik dalsich lidi, ze se to zase zaseka a budou poskakovat. Leda byste znacne casti lidi auta proste zakazal, aby par vyvolenych tech 70 mohlo jezdit.

...

Vy děláte, jako by každý ve volném čase měl potřebu jezdit po městě pořád dokola aute a pro jistotou za sebou tahat ještě jedno na provázku, aby jich nebylo málo. A také říkáte, že doprava musí být opruz, nepohodlná a trvat dlouho, aby co nejvíc zájemců odradila. S takovým přístupem jsme neměli slézat ze stromů.

Eduard

To si nemyslím. Pokud někde to plynule pojede, tak tudy se nikdo nevydá jen proto, že je to průjezdné. Není potřeba nikomu nic zakazovat. Stačí když se dostaví Pražský okruh nové linky metra a tramvají. Věřte mi, kdo nemusí, tak do auta nesedá.

Jan

Nižší rychlost bude vždy plynulejší. Když někdo pojede 50 a více, bude muset na každé druhé křižovatce zpomalovat kvůli přednosti zprava.

Eduard

Na to jste přišel jak. Nejnižší spotřeba je při plynulé, podotýkám plynulé jízdě cce 70 -80 km. Většina aut, tak jede na nejnižší otáčky. To, že semafory nejsou správně seřízené je už věc druhá, stejně jako, že něco takového (jet ve městě rychleji) je pro některé kardinální zločin, který je třeba co nejdrastičtěji ideálně tučnou pokutou trestat.

Nekdo

A neni to prilis Antone Pavlovici? Ja bych zavedl omezeni na 10 kmh a povinnost aby sto stop pred kazdym vozidlem bezel kluk nebo holka s cervenou vlajeckou!

švestka

Auta zakázat a obnovit koňské povozy, jedině to je 100% ekologické!

eLKá

A v ulicích bude koblih doslova jak nas…. 😀

Eduard

Ale to je eko hnojivo. 🙂 A když toho bude dost, dá se za dotace postavit bioplynová elektrárna.

...

Byla to právě auta, co zachránilo New York a Londýn začátkem 20. století před ekologickou katastrofou, způsobenou koňmi.

Bob

No nevím, po úzkých obslužných komunikacích v zástavbě mezi řadami zaparkovaných aut jezdí rychleji než 30 km/h stejně jen magor, takže spíš je ten zákaz zbytečný. Jo a mimochodem, před každým tím klukem nebo holkou s vlaječkou by mělo jet vozidlo s blikajícím majáčkem.

Eduard

To máte pravdu, ale pokud tu 30 zakážete tak máte krásný důvod vytáhnout radar a kasírovat. A o to hlavně jde. O nic jiného.

Leinad

Jak parkování v křižovatkách? V Praze je málo míst, které hasiči neprojedou?

Jan

Namátkou jsem našel příklad: https://img.blesk.cz/img/1/normal620/3038637_doprava-silnice-dopravni-situace-zona-30-praha-7-bezpecnostni-prvky-krizovatka-v2.jpg

Tam, kde je třicítka je možno parkovat až k přechodu nebo k začátku křižovatky. Pro rychlost 50 km/h už musí být lepší rozhledové poměry, což znamená podle způsobu parkování vyklizení 10 a více míst na křižovatku. Stávají stav se nechává, jenže při každé rekonstrukci by již musela být ulice uvedena do soulady s platnými předpisy. To by šlo jednorázově řešit zavedením třicítky pro rekonstruovaný úsek, ale za chvíli by to byla pěkná změť značek tvořící nepřehlednou situaci. Takže je lepší to řešit plošně pro několik bloků.

...

Nechť tedy nedělají rekonstrukce, ale jen opravy. Při opravách stačí uvést do původního stavu po zřízení.

Jan

To se samozřejmě děje, ale nelze to pořád jen udržovat. Pak se k tomu přidá oprava kanalizace, plynu nebo vody a už se vyplatí zároveň předělat celou ulici v jednom termínu.

...

Tak opravou lze nazvat nejenom zalátání díry zalitím, ale i vybourání starého živičného povrchu a jeho náhrada novým. Pokud se neprovedou žádné změny v rozměrech a umístění té vozovky, je to pořád jen oprava.

Pelikán

A co Zák. č.361/2000 Sb. v §27 odst. 1 písm c) a d) ?

Bob

Víte, že místní úprava provozu je nadřazena obecné?

kanafasik

a neměla by místní úprava vycházet resp odpovídat silničním zákonu?

petr 5

Ne, proto je to místní úprava. Pokud namaluje obec parkování až k přechodu nebo křižovatce, pak je to ok. Ale obecné vyhlášení, že v zóně 30 takto můžete parkovat je v rozporu se zákonem.

Bob

Silniční zákon bych do toho nepletl, tady jde spíš o zákon o silničním provozu. Ano, místní úprava by měla vycházet z toho že podle zákona lze provoz oproti obecné úpravě dopravním značením upravovat. Pokud by prováděcí předpis stanovil podmínky pro umisťování dopravních značek, tak to správní orgán samozřejmě je povinen respektovat. § 27 PSP se ovšem týká povinnosí řidičů, ne povinností správních orgánů ani podmínek pro stanovení místní úpravy provozu.

Petr

Marně hledám smysl. Ona v těhle ulicích většina lidí plus mínus tou třicítkou jezdí už teď. Rychleji to nemá moc cenu, protože stejně furt brzdíte kvůli parkujícím autům a přecházejícím chodcům. A kdo jezdí rychleji, bude tak nepochybně jezdit i dál, do rezidenčních ulic se snad radary dávat nebudou.

Tom

Když je to tedy stejně jedno a rychleji to nejde, tak proč to vadí? Jinak oficiální snížení na zóny 30 má, myslím, ty důsledky, že lze lépe pracovat potom s uličním prostorem, například přida cykloobousměrky a pod., protože norma pak nevyžaduje takovou šířku komunikace.

Viz http://www.pjpk.cz/data/USR_001_2_8_TP/TP_179_2017.pdf (strana 99)

Richard

Budu jezdit stale stejne, 60-70

bohyn

debil zustane debilem, s tim se neda nic delat. Snad Vam ty papirou seberou rychlejc, nez nekoho zabijete

petr 5

až dojezdíš, chytráku namachrovaný

Petr

Já neříkal, že to vadí, jen to, že nevidím smysl. Vy jste mi ho našel, děkuji 😀

Jan

Vadí to, že se přidávají omezení a značky, i když v tomto případě pouze na několik vjezdů do celé oblasti. Někteří argumentují, že na to za pár křižovatek stejně zapomenou, nebo až budou odtud odjíždět.

Bob

Vadí to proto, že zamoření ulic a silnic zbytečnými značkami logicky otupuje pozornost a řidiči pak nevnímají ty značky, které by byly skutečně důležité.

milan

Opačnou cestou se vydala Praha 4. Na vrcholu Jeremenkovy je odbočka vlevo, tam nastaly „změny přednosti v jízdě“. Sice mají přednost auta v počtu cca dvou, proti deseti na původně hlavní, ušetřilo se na jedné značce označující hlavní a na jedné vybízející k dání přednosti, ale výhled do té nově upřednostňované je zarostlý keři, takže tam v posledních dvou týdnech byly dvě bouračky, ale je tam značka velikosti plátna v biografu upozorňující na změnu přednosti.Ta navíc k horšímu výhledu mezi keři ještě vydatně přispívá.

Jakub P

Proto je lepsi zona, nez 30 na jednotlivych usecich, ne. Je to podstatne min znacek. U nas taky se zavedenim tricitkove zony zrusili rozliseni hlavnich a vedlejsich na vetsine krizovatek. Celkove tim znacek spis ubylo, nez pribylo. Casem to (rezidencni oblast = tricitka) treba bude natolik standard, ze uz s tim za volantem budem pocitat automaticky.

Bob

A časem můžeme dospět k tomu, že pro zastavěnou část obce bude přímo zákonem stanovena nižší maximální rychlost než pro silnici ve volné krajině. Nebo že by to už někoho napadlo?

milan

To bude bydleníčko. Jedná křižovatka za druhou, za každým druhým barákem budeme brzdit, nakukovat do uličky, jestli náhodou některé z těch čtyř aut která tam „bydlí“ náhodou nevyjíždí, znova se rozjíždět, mezi tím štrůdlem vracejících se z práce semtam pětadvacetiletá dodávka a budeme spěchat abychom mohli v rezidenční čtvrti, šest metrů od téhle komunikace usednout na zahrádku, poslouchat ptáčky a inhalovat.

...

Autoři toho dokumentu by se společensky výrazně prospěšněji uplatnili s lopatou v ruce při stavbě dálnic.

Frantisek

A ta je prospěšná čím? 😉

Jan

Zrovna na Praze 3 mimo hlavní ulice přechody moc vyznačené nejsou, tam se spíš brzdí kvůli přednosti zprava, ale to není také případ každé křižovatky. Jinak souhlasím s tím, že efektivita je nízká pokud to nikdo nekontroluje a nevymáhá. Spíš je to nastavení pravidel pro danou lokalitu a aby měli lidi o důvod míň si zkracovat cestu místními uličkami, což navigace může upřednostnit když je ucpaná hlavní.

Leinad

Takže jde o omezení tranzitu? A nebylo by lepší tranzit omezit značkou k tomu určenou (zákaz vjezdu mimo dopravní obsluhy)

Jan

Ve Šrobárově u Vinohradské nemocnice máme značku Průjezd zakázán https://mapy.cz/zakladni?x=14.4693895&y=50.0760086&z=18&pano=1&pid=70142980&yaw=1.699&fov=1.257&pitch=0.074 Ale lidi to moc nedodržují. Protože co se nekontroluje a nevymáhá, tedy nemá postih, to není moc účinné.

Eduard

Jak už jsem psal, ten smysl je ten, že je za A) třeba vybrat co nejvíce peněz za pokuty B) je třeba řidičům znepříjemnit život C) je třeba ukázat všem jak jsme eko a co všechno děláme pro blaho lidí

Petr766

Zelení. Aha.

p73

V Brně to zavádí Brnoautem + ODS, si nevyberete.

Eduard

Za mě raději zkorumpovanou ODS plnou kmotrů, která nevymýšlí hovadiny a dělá skutečně něco pro lidi. Je smutné, že se v naší krásné zemi, plné chytrých lidí nenajde politická síla, která by občanům skutečně pomáhala a ne jim svou neschopností, diletantstvím a ekofanatismem škodila.

Jan

Zrovna na Praze 3 jsme si pomohli od ODS a ANO a současná koalice, jakkoliv stojí na koalici se Zelenými, lidem naslouchá, zabývá se jejich podněty, a je více otevřená občanům. Třeba jednání komisí byla dříve nevřejná. Problém ODS je, že se věnují kmotrům a běžní občané je fakt nezajímají pokud z toho pro ně něco nekápne. Vše rozprodají těm kmotrům a současně se plácají po ramenou jak udržují vyrovnaný rozpočet místo aby šetřili na výdajích a připravovali se na dobu, kdy už nezbude obecní majetek na prodej. Mimo to pak už město nemá kde stavět tolik žádané obecní byty… Číst vice »

Frantisek

Jistě, radši kmotři, kteří betonují krajinu, aby pak bylo více extrémních jevů, hlavně že to sype a Vy si zajezdíte autíčkem. Ale jak to skutečně pomůže lidem (kterým ohromně narostla zátěž ze silniční dopravy, zatímco úspornější železnice je opouštěna), to tedy netuším. Jo, možná je pak dávají dohromady lepšími přístroji v nemocnicích…

p73

Tak ještě jednou:
V Brně zavádí ODS v podobných lokalitách rychlostní limit 30 spolu s modrými zónami.

V čem jsou pak lepší?

IBM

A neměl by před automobilem běžet někdo s praporkem?

Jakub P

Taky by ten praporecnik mohl jet na kole. Hned by si ridici aut cyklistu vazili, kdyby diky nim mohli jezdit rychleji nez s bezci.

Bob

To by nemohli, protože před tím praporečníkem na kole by stejně musel běžet ještě jeden pěší praporečník.

milan

A navíc by museli dávat přednosti zprava.

Bob

Praporečník si přednost musí vyjednat.

Eduard

Měl by, ale nesměl by při tom vypouštět škodlivé plyny a hlavně nesměl by běžet rychleji než 30 km/h.