posily_do_teamu

V posledním městě dojezdí v MHD autobusy Tedom, Ústí si jeden nechá pro retro jízdy

Autobus Tedom v barvách ústeckého dopravního podniku. Foto: DPMÚLAutobus Tedom v barvách ústeckého dopravního podniku. Foto: DPMÚL

Vozidla českého výrobce jezdila v Ústí nad Labem od roku 2009.

Odebírat
Upozornit na
guest
23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Kavan

Jak s nimi byli spokojeni řidiči a jaká byla poruchovost?

Tedom

Jako řidič jsem měl občas možnost s nimi v posledních letech jezdit, bylo to jednou za čas takové zpestření, ale pravidelně bych je určitě nechtěl. Motorově dobré, brzda nepříjemná (ale to si člověk zvykne), nepohodlná sedačka, kladně hodnotím širokou uličku a z místa řidiče přehled po celém voze. Občas škubala převodovka. Občas hrála palubka všemi barvami. Ale jezdilo to. A v zimě topilo.

libcha

Líbí se mi že dopravní podniky na fanoušky myslí. Předem informace o vyřazení, zachování jednoho kusu, krása.

automatic

přišlo mi vždy škoda, že se Tedom víc neprosadil. Moderní konstrukce, po faceliftu i vcelku moderní design, LF i LE verze. A když si srovnám, že v době kdy SOR nabízel jako skoro novinku – seriová výroba necelé dva roky) Tedom udělal C 18, který se alepsoň za mě designově a moderností nedal srovnat – jak z pohledu cestujícího tak i když jen postavím ty autobusy vedle sebe. Prostě nechápu ten zmařený potenciál. Stejně pak Ekova s elektrobusy – na základě dokumentace Tedomu mimochodem. Zakázky na západě, a potenciálně dobré a výsledek zase nic. Předpokládám že nyní výrobní dokumentace Tedomu… Číst vice »

automatic

srovnával jsem NB18 a C18

Kuba1

Bohužel Tedom nevydržel do období EU dotací na CNG. Hnědý prototyp je sešrotovaný a trolejbus se půjčil jedné SŠ v Ostravě jako učební pomůcka. Taky mi to přijde škoda, že Škoda tu karoserii Ekovy nevyužila, i kdyby třeba redesignovala čela aby to nebylo tak viditelné. Přitom interiérem je i po těch letech stále lepší než NS od SORu.

Kubrt

Taky je otázka, za jakých okolností (objem výroby, investice do výroby) by karoserie od Ekovy byla produkovatelná za náklady, které by zákazník zaplatil a výrobce něco vydělal.

automatic

jenže Ekova před tím, než jí koupila Škoda ty karoserie už normálně vyráběla, měli komplet linku na výrobu (včetně kloubové verze, která ale existovala jen v LE provedení). Tudíž pro Škodu to byla koupě hotového produktu, navíc již produktu v provozu (Ostrava, Německo, Švédsko,..) a tudíž stačilo možná na předek nalepit logo Škoda a hurá s tím na trh- místo toho pokusy s Temsou, kdy karoserie pro trolejbusy a elektrobusy jsou vlastně taky kusovky, protože Temsa dodává na turecký trh elektrobusy v úplně jiné karoserii a vtipně i v kooperaci s jiným dodavatelem výzbroje a baterií. Opravdu si vedle sebe… Číst vice »

Jirka K.

Pokud jsem se ptal v Ekově, tak to vyráběli v podstatě na koleně v zadní „hale“. Na větší objemy karosérií (už třeba 1 denně) potřebujete značný prostor.

automatic

to jo, ale mě šlo o to, že s Ekovou Škoda koupila kompletní výrobní dokumentaci a i linku (byť v omezených podmínkách) na kompletní výrobu elektrobusů (i kloubových ) a trolejbusů na základě “licence” od Tedomu. A to prostě beru jako promarněnou šanci na to být nezávislý na výrobních (dvou) karoserií, kteří je navíc prodávají i dalším výrobcům nebo si hotový elektrobus či trolejbus montují kompletně pod svou značkou a Škoda tím dost ostrouhává. Navíc to kdo vystupuje jako dodavatel si určuje výrobce karoserie podle toho co je pro něj výhodnější (Škoda trolejbusy v Itálii či Francii raději pod značkou… Číst vice »

Kuba1

Přitom u tramvají Škoda koupi finského Transtechu hodně využila, tak proč ne i v případě Ekovy. Ale úplně bez změn by to nebylo, musela by se použít výzbroj od Škody, přeci by Škoda neprodávala výrobek, který má karoserii i výzbroj od skoupené konkurence… Nicméně Ekova na to, že se vyvíjela s vlastním elektrobusem a trolejbusem, mi tehdy nepřišla příliš aktivní na to se více na trhu prosadit, aspoň s elektrobusy, když trh s trolejbusy byl více „specifický“ kvůli Škodě.

Pavel Vavříček

Ještě existuje první prototyp elektrobusu a to je vůz 5007, který jezdí. Hnědý sešrotovaný byl 2.prototyp. Pak tu jsou ty 2 OppCharge vozy. Takže odkaz vozů Tedom bude nadále jezdit ještě.

Kuba1

Jj vím, ale otázka byla na ten hnědý. No snad mají ty tři ebusy baterie stále v dobrém stavu, případně aby pak byla ochota vyměnit baterie, aby nedojezdily na tohle…

Martin Verner

Tedom dojel na zastaralé motory a přílišné ambice vlastníků. SOR jim kdysi nabízel převzetí, ale nedohodli se na ceně, a sami nedokázali udělat objemy potřebné k prosazení na trhu.

automatic

on Sor po tom co dodal všechny NB pro DPP taky není v objemu výroby zrovna ukázkou prosperity a úspěšnosti na trhu. (loni byla většina karoserií NS pro trolejbusy Škoda, ICN je pořád jen pár kusů a většina dopravců v ČR teď kupuje něco jiného než SOR (kromě MHD – Plzeň, Ústí, Liberec, Most) U LE verzí jasně vede Iveco Crossway. A o exportu ani pomalu už nemůže být řeč – výmluvné je samooznačení SORu jako lídra trhu s elektrobusy v Rumunsku a dohromady je to 12 kusů jestli se nemýlím, možná i méně a už i Bukurešť má víc… Číst vice »

liborvavrik82

Jednu dobu byl SOR počtem prodaných autobusů mezi výrobci na 1. místě. Často 2. těsně za Ivecem. V roce 2024 však byla 2. nejprodávanější značka za Ivecem MAN

automatic

to SOR byl, ale jen díky dodávkám pro DPP.

Kuba1

No je divné, že se SOR nesnaží s elektrobusy v Polsku (a koneckonců by mohl i s trolejbusy). Jestli v tom je něco z minulosti kvůli Solbusu nebo nevím. Jaké busy vyráběl Tedom pro Řím? (to si nepamatuju a ani se mi nepodařilo nic dohledat)

automatic

okolo roku 2010 Tedom vyráběl autobusy pod značkou BredaMenarini pro Řím ( ve stříbrné barvě ) s pro další italská města. Pamatuju si zkušební jízdy Tedom C18 v okolí výrobního závodu a všude okolo bylo vidět odstavené stříbrné autobusy BredaMenarini

jeden příklad, vzadu na fotce můžete zrovna vidět prototyp Tedom C18

https://imhd.sk/transport/galeria-media/6734/BredaMenarinibus-Avancity-10-N-CNG/69190/BredaMenarinibus-M240NU-Avancity-Exobus-ktor%C3%BD-bol-zmontovan%C3%BD-v-Tedome?ref=transport%2Fgaleria%2F6734%2FBredaMenarinibus-Avancity-10-N-CNG

automatic

tady o tom píšou v článku na Busportalu.
Myslím že autobusy pro Itálii vyráběli určitě víc jak dva roky a kromě Říma to byla i Verona.
https://www.busportal.cz/clanek/tedom-konci-s-vyrobou-autobusu-z-mfd-s-komentarem-busportalu-9445

Kuba1

Díky za odkazy.

automatic

SOR dodá pár elektrobusů pro Vratislav (Wrocław) což se rovná zázraku že v konkurenci vůbec uspěl ale myslím, že to i tak jsou jednotky kusů a jinak se SOR ani v Polsku moc nesnaží se dostat do soutěží (fakt nevím proč) a pak tam vyhrávají číňani ( Katovice, Varšava, a ještě myslím v jednom polském městě jezdí čínské elektrobusy). Sor je ale netlačí ani na bulharském trhu kde ho válcuje buď Irizar a nebo čínské značky podobně jako v Rumunsku kde ale začínají mít navrh ve všem Turci (tramvaji i elektrobusy a už i trolejbusy) . Moje skromné přání je… Číst vice »

Kuba1

Jj, ale na to kolik měst v Polsku shání/shánělo elektrobusy je to taková kapka v moři. Čínské elektrobusy jezdí ještě v Jelení Hoře. A budou jezdit ještě v Siedlce, Żywiec a dalších městech, celkem hodně se tam rozšiřují. S brněnskými Marii to bude možná ještě zajímavé, v podcastu brněnského DP p. ředitel zmínil, že v plánu jsou bateriová Maria a že měli už i poptávky na Maria od jiných DP vzhledem k situaci na trhu s trolejbusy.