V Polsku začíná obnova další trati. Šedesátitisícové město se po 33 letech dočká vlaků
Zahájení revitalizace trati Lomže - Śniadów. Foto: PKP PLK

Vlaky po trati jely naposledy v roce 1993.
Vlaky po trati jely naposledy v roce 1993.
V Česku se debatuje, jestli zastavovat expresní vlaky v 15k obyvatel městečku u nádraží a projíždět dvakrát větší Kolín. 😀
69tisícové Kladno má koňku přestavěnou na parní provoz a díky totální ignoraci ze strany ROPID, IDSK a MD tam jezdí regionovy, hydry a 845 🙁
A ze strany SŽ se chystá projekt za nějakých 180 mld, který tu koňku zadrátuje, párkrát vyžehlí a cestovní doba bude horší než autobusem a metrem. A takhle tady žijem.
Modrogumy slibovaly Desira místo 814. Ze strany Středočeského Kraje byla spíše naivita než ignorace nabagrovat jim to bez výběrka.
Tak my už Polákům budeme závidět nejen dalnice…?
To jo, že dali na mapu železnice 62 tis. město 🤣🤣
Odhadem 100 milionů za 1km… důležité pro porovnání s cenami v ČR
To je ale tím, že oni jsou samá rovina, kdežto u nás jsou velehory a taky je to větší trh a mají jiné chuťové preference …a tak. Ale jsem si jist, že u nás to nejde!
Mohu vědět, do kterého českého města srovnatelného s Lomží u nás nejde jet vlakem?
V článku mi chybí informace zda jde o úpravy pro osobní dopravu na trati, kde nákladní vlaky jezdi, nebo obnovu na trati kde se roky nehlo kolo. Ceně by odpovídala spíš ta první varianta.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_kolejowa_nr_49
https://www.facebook.com/profile.php?id=100072152953214&locale=pl_PL
Na 33 let nepoužívání vypadá to stavědlo velmi zachovale
Protože tam po celou dobu v případě potřeby výpravčí slouží, pokud tam zrovna něco jede.
Občas tam jezdí nákladní vlaky. Pro obnovení osobky teoreticky stačí zamést nástupiště, prakticky se to bude dělat na dnešní požadavky (bezbariérovost).
Škoda, že neobnoví přeshraniční tratě, které existovaly.
Meziměstí – Broumov – Nowa Ruda, nebo Náchod – Kudowa Zrój.
Nesrovnatelné případy, Poláci nyní obnovují tratě takového významu, že by u nás na nich nikdy nebyl zastaven provoz, navíc ty tratě nikdy nepřestaly fyzicky existovat a na některých stále jezdily alespoň náklady. Oproti tomu dráha z Náchoda směrem na KZ fyzicky neexistuje a v její stopě stojí dnes budovy. Ale u toho Broumova se diskutuje s přestávkami už desítky let, tak třeba někdy.
V Tlumaczowě proběhla minulý týden ,nebo je to 14 dnů jednání o obnově trati Scinawka Srednia – Broumov – Meziměstí.Jde o úsek Tlumaczow- Otovice ,který je třeba dostavět,resp.obnovit.Poláci na to hodně tlačí a naši zastupitelé nejsou proti,tak se snad ledy pohnou.
Trať Náchod – Kudowa Zdroj to bylo za války.Po válce sneseno,zlikvidováno.Dnes to je oblast sci-fi.
V Polsku pouze zastavují provoz, ale nervou koleje a nesnaží se překotně dělat z toho cyklostezky, které už nepůjde předělat zpátky, kdyby náhodou motyka spustila.
Tak v Polsku staví cyklostezky podél hlavních silnic jako jinde. U nás vede první třída údolím a cyklostezka přes kopce. Navíc tady celou dobu na té trati jezdil náklad, zrušila se v roce 1993 jen osobní doprava.
Podobně jak u nás. My taky nerveme koleje.
Ale rveme. Není to ani 14 dní, co bylo formálně rozhodnuto o “nezrušení” (tj. vyškubání a pralticky nevratné transformaci na cyklostezku) u tratí Horní Slavkov, Polná, Kralovice. Mutěnice jsme si zrušili úplně.
Opravdu ne? Co třeba taková polovina trati Wolsztyn-Nowa Sol, Wodzislaw Slaski – Zebrzydowice, Zlocieniec – Polczyn Zdroj, Karlino – Kolobrzeg, Nowy Targ – Trstená, Torun – Unislaw, Swarzewo – Krokowa, a tak dále…
Tak nebyly to náhodou reparace do Ruska po 1945 ?
Jestli ty reparace nebyly po šedesáti letech, tak ne.
Heh, to myslíte vážně? Třeba Nowy Targ – Trstená se neprovozuje od roku 1945.
V Polsku maji cyklostezky, o kterych se cyklistum v Cesku muze jenom zdat. S jejich stavbou necekaji az se uvolni teleso starych nepouzivanych trati.
Nejsou v tom náhodou i vojenské důvody? Fakt nevím, ale Suwalki nedaleko a to je zásadní strategická oblast ve vazbě NATO na Pobaltí.
Pro nákladní dopravu ta trať funguje celou dobu.
Napsal jsem asi fakt blbost. Jedině, že to ospravedlní nějaké investice typu reko mosty apod.
Pro porovnání cestovní doba Lomža – Bialystok:
– vlakem dle článku 1 h, 35 minut,
– autem dle mapy.com: lehce přes hodinu 1 h,
– autobusem: přímé spojení dle goodle map prakticky neexistuje (asi není poptávka).
autobus 1:10 – 1:50 h. Jezdí přibližně co hodinu
A zřejmě se bude obnovovat dále.
https://www.tvsudecka.pl/artykul/28089,kolej-scinawka-broumov-historyczna-szansa-na-nowe-polaczenie-pl-cz?fbclid=IwY2xjawJuVUhleHRuA2FlbQIxMQABHn6MXUe1EXEH6vZIw2pMNnY7s1zAjTyxVxk0i6SlsZM5HVGIpPEZGz3tf63C_aem_WTAIpdkjy9c0RU9UtnfVUg#m9lw0ujxdtibz76lqee
v polsku s vyjímkou okolí Waršavy doprava tak jak ji znáte u nás neexistuje jezdí tam polorozpadlé dodávky/maršutky -sdílené taxi či jak to nazvat /podle jízdních řádů které nejdou najít na nějakém centrálním vyhledávači ,zastávky jsou neoznačené.Běžně neexistuje doprava z velkého města do sousedního menšího /10000 ob. /vzdáleného třeba jen 20 km
Vubec netuším o jakém Polsku tedy mluvíte. Neplete si to náhodou s nějakým státem byv. SSSR? Já teda s Polskem mám v posledních deseti letech jen a jen vynikající zkušenosti. Skvělí usměvaví lidé, kteří nás Čechy mají velmi rádi. Nízké ceny, ubytování a restaurace na úrovni. I ty vlaky si z dřívějšku pamatuji že byly okay. A to nemluvím o letištích, ba dokonce kvalitě silnic a dálnic. Polsko je budoucnost Evropy!
Však nejste ve při. Nízké ceny a příjemní lidé není totéž co kvalitní a spolehlivá veřejná doprava.
Nepíšu o tom ,že je v polsku špatně,jezdím tam často a rád ,ale doprava našeho typu tam skutečně není .Zkuste se dostat například ze stotísícové Legnice veřejnou dopravou do pár km vzdálených měst Prochovice nebo Zlotoryja .V polsku je dobrá dálková železnice někde i místní ale autobusová ani náhodou .Jezdí dálkové busy ,jen nezjistíte při koupi jestli je to bus nebo 16 místná dodávka a pokud nemáte jízdenku předem může být plná.Místní busy jsou většinou malé mikrobusy místní jím říkají busík ,já používám výraz maršutka .O víkendech většinou nejedou vůbec
Nízké ceny jsou už minulostí, s ostatním souhlas.
Do Polska jezdím dvacet let, mám tam spoustu kamaradů, o maršrutce jsem tam nikdy neslyšel (tu jsme potkal v Bělorusku, v Rusku, trochu v pobaltí) ale počongem jsme dojeli skoro kamkoliv, ale nejvíce lidí jezdí auty a autobusy, těmi se opravdu dostanete úplně všude, např. na Helskou kosu.
Zrovna na Hel jezdí i ty vlaky.
Maršrutky tam jezdí, ale čekal bych je jen jako součást přeshraničních spojů na Ukrajinu.
Já jsem v Polsku mikrobusem už jel a ne jednou. Hlavně do malých obcích v horách to je běžný způsob dopravy
říkají tomu busík a autobusová doprava odkukoliv kamkoliv tak jak jí známe od nás tam opravdu neexistuje
Maršutky se zavádí ve zlínské MHD.
Za tyto penize cca 1,55 mild tolik hotove prace? Porad premyslim, kde delaji u nas v soutezich chybu!
Soudruzi u nás dělají chybu, že poklepávají kladívky… To víte, takové kladívko, to stojí peněz… (ironie, i když :-D)
Severovýchod, pěkná rovina všude. Zbavit se přejezdů (na severu venkov není hustě osídlen), udělat pár nezbytných úprav a vlaky by v současné trase mohly jezdit +230 km/h
V regionální dopravě, a ještě ji vést mimo sídla? Nesmysl. Kdyby to dělali pro dálkovou, neřeknu.
Potom, co jsem četl na Rynku Kolejowem o velkorysé modernizaci trati ve Varmijsko-Mazurském vojvodství a že tam nadále bude jezdit 5 párů vlaků a 2 dálkové, tak absolutně nechápu místní plánování dopravy. Čím to je? Nedostatek peněz, vozidel, personálu nebo všeho najednou?
Které trati konkrétně?
Tohle se týká zřejmě Elk – Korzse
Přesně tak. Tam má být dokonce až 160 km/h. A přesto minimální provoz jako skoro všude. Oni úplně zabíjí svůj potenciál.
To je pěkné, že Lomža se vrací na železniční mapu, ale s plánovanou nabídkou spojů je to stejně reálně k ničemu. Je někde definován cíl té akce – kromě prostého návratu vlaků? Např tato akce umožní spojení z A do B za x minut, což bude atraktivní pro …
Je to takové rovnou nachystané na postupné zastavení Os.
Ale pak to zase někdo třeba obnoví.
Vykázat, že se staráme i o spojení vlakem, když už jsme vedle vylepšili silnici. V podstatě skoro jako u nás. 🙂
Mě trochu překvapila ta relace „za roh“ do Bialystoku, čekal jsem že to spíš spáduje směr Ostrolẹka – Varšava.
Bialostok je hlavní město příslušného vojvodství 🙂 Ne, je to divný, po silnici je to mnohem blíž. A do Wwy mají přímou dálnici.
V Česku jsme měli štěstí, že jsme tu měli 810. Můžeme si o nich myslet co chceme, ale díky nim dodnes existuje spousta regionálních tratí (včetně třeba Praha – Rudná – Beroun, u které se v 90. letech uvažovalo zrušení).
To je fakt. Stačí se podívat na aktuální situaci u Polregio na trati Bialystok-Ostroleka (z které odbočuje právě trať o které se píše v článku). Tragický nedostatek motorových jednotek způsobil že tady musely jezdit autobusy. Nabídka vlaků jsou celé dva páry denně. Tak se vymyslela náhrada klasickou soupravou. Dovezl se z Leszna jeden patrový vůz, ovšem našlo se na něm tolik závad, že nemohl být ani nasazen do provozu a snad dva měsíce se opravoval. Pak to konečně mělo vyjet, ovšem zamýšlená SU42 z posunu v Bialystoku leč nedlouho po P4, nebyla schopna traťového výkonu. Tak se dovezla druhá, ta… Číst vice »
Smazáno pro šíření bludů.
Vláda s tím nemá moc společného. Stát objednává především dálkovou přepravu v rychlíkové a expresní vrstvě. Ta jezdí především po hlavních tratích, které se neruší. Ohroženy jsou hlavně lokálky, kde provoz objednávají kraje.
Samozřejmě můžeme se bavit o nějakém přerozdělování peněz, kdy kraje jich nedostávají od státu tolik kolik by potřebovaly. Jenže lokálky by padly postupně i tak. Jsou prostě drahé na to, jak malý přínos do sítě přináší. Jejich klientelu často odveze jedna dodávka za pětinu ceny…
Vláda ale rozhoduje o infrastruktuře (dopravní „politika“) a přerozděluje část peněz mezi kraje. Přínos kolejí pak odvisí pochopitelně i od toho, co nabízejí. Pokud zůstávají utnuté někde v půli cesty, jsou plné pomalých jízd a zastávky (s nákladišti) nebyly přisunuty ke zdrojům cest, nelze čekat valný zájem. Řešení ale často není v rušení, jak se s oblibou podává. Zničené silnice a obce obtěžované nadměrným provozem jsou svědky…
Které tratě zrušila tato vláda?
Největší rušení v poslední době prosazoval Kolovratník z ANO.
Které tratě myslíte? Prosím konkrétně. A ne, tato vláda nemůže za současnou situaci JHMD, kdybyste náhodou myslel je.
smazáno pro vulgárnost.
As tak.
Nalet trolla
To sice přímo nemůže, ale zrovna tam dlouhodobě tolerovala právě ODS to, kam JHMD směřovaly. Tunel zcela zjevný.
Nastavení systému, dopravní „politika“, to vše mělo a má vliv. Ne, že by se mnoho posledních vlád od sebe v tomto nějak lišilo.
Vláda za to může, byť ne tahle. Za korunu je tehdy prodala..
Ktera ministerstvem objednavana linka ma zaniknout?
Ano, máte pravdu. Od mnoha Poláků jsem slyšel názor, že osmsetdesítky nám zachránily regionální a lokální tratě. V Polsku bylo rušení tratí mnohem intenzívnější, než u nás.
tak proč je od nás nekoupili 🙂 maďaři je taky mají, ne?
To je jednoduché, buď na ně neměli peníze, nebo neměli zájem, nebo by jich tolik Studénka v danou dobu nemohla vyrobit, nebo vše najednou 😀
Poláci neměli peníze. Stejně tak neměli peníze východní Němci, protože i v NDR se 810.a 010 zkoušely. Peníze našli jen Maďaři a proto tam měli vozy Bzmot 😉.
mohli to za něco vyměnit ne 🙂 ostatně z Polska i NDR se čile pašovalo všechno možné…
Kolik krówek pocitate za jeden sukafon?
Železnice DDR měly své motoráky „Ferkeltaxi“, generačně mezi M131.1 a 810, a měla jich dost. DB měly zase Ürdingeny. V 90. letech Poláci nakoupili rychlíkové motoráky z Dánska, pro jejich výkony zcela nevhodné. Na severu s nimi zkoušel jakýsi soukromník jezdit. Vhodnější by byly ty Ürdingeny. Ty měli v Chorvatsku.
no jo ale ty neměly záchod!
A měly aspoň stoleček? To je totiž podle některých základní výbava vlaku.
Ani stoleček. Ale věšáček to mělo!
Těch Ferkeltaxe bylo 159, což na tehdejší železniční síť v NDR bylo málo (a nějaký ekvivalent našich 830 a hyder neměli vůbec), takže DR provozovala na řadě místních tratí lokomotivy se soupravami Rekowagen na meiválečném základě.
Přesně tak, na některých tratích třeba v Krušných horách došlo pak k přemetu o tři generace – z rekowagenů rovnou do Desira. Motorových vozů v NDR žádný přebytek nebyl.
Nikdy se nepíše Ürdingen.
Vozidel Ferkeltaxi moc nebylo, proto v NDR běžně jezdily soupravy BR110 + osobní vozy tam, kde by u nás jezdily 810 + 010. Stejně jako u nás nebyly v NDR velké motorové vozy, motorové jednotky byly v nedostatečném počtu a většinou předválečné. Uerdingeny nepočítám, to byly vozy, které na začátku 90. let v bývalém západním Německu už končily. Proto přišly po roce 1995 RS1 (naše vzhledově shodné řady 840 a 841), Desira a další stroje. Ovšem bylo jich vzhledem k velikosti Německa málo, takže to byla konečná pro mnoho tratí, kde by u nás nikoho nenapadlo zastavit provoz.
Především polští mocipáni v 70. a zejména 80. letech měli závažnější problémy, než nějaké pomístní vlaky – vzpurné obyvatelstvo, tristní ekonomická situace až do nedostatku základních potravin (což spolu samozřejmě obousměrně souviselo). Myslím, že ani kdyby měly PKP k dispozici něco jako 810, celá ta původní železniční síť by nebyla udržitelná – v té druhdy německé části dnešního Polska bylo železničních tratí velké množství a zároveň v severní části polského území je dnes dost nízká hustota osídlení (samozřejmě vyjma Trojměstí a okolí Štětína.
U nás se taky nerušily elektrifikované tratě, narozdíl od Polska (Goleszów-Cieszyn, v mezičase už zase obnovena).
U nás jich také nebyl takový podíl elektrifikovaných, protože tady nebylo Prusko, nýbrž Rakousko.
V době, kdy se začínalo hodně elektrifikovat, u nich ještě bylo Prusko, ale tady už Rakousko nebylo. V samotném Rakousku se to rozeběhlo, u nás se dalších 30 let jen čekalo.
Ta 810 byla prokleti zeleznic. Pokud by železnice byla jen tam kde to ma smysl, treba mesta nad 50k obyvatel, Ska kolem Prahy, Brna, Ostravy, nákladní doprava, tak proste budou z těch peněz SŽ na projekty co mají smysl a ne jen opravy nádraží. V mensich městech je fakt lepší autobus. Vlak v polich s taktem 2h co jede 40kmh průměr nemá šanci konkurovat tomu, že u každého rodinného domu jsou aspoň 2 auta.
Nějak vám do toho nepasuje např. Švýcarsko, kde 810 nebyla nikdy, přitom železnice tam spojuje i menší sídla.
A stejně tak naopak likvidace X % železniční sítě (či aspoň osobní dopravy na ní) není zárukou kvality pro tu zbylou část. Zdravím na Slovensko. Nebo např. do Rumunska.
To je naprostá kravina. 50k město generuje v českých podmínkách ve špičce 471 v čtvrthodině. Na DMU120 v hodině/dvouhodině, což je běžný standard pro kolejovou dopravu, u nás stačí tak 5000 obyvatel podél lokálky.
Nevím sice které 50k město máte na mysli, ale pokud je tomu tak, děsně tam selhává cosi jako územní plánování, když se tam tak moc dojíždí…
Nicméně spojení po hodině a mezi nám nějaká ta nákladní doprava, již jsme už téměř přestěhovali na silnice, by ty koleje i tak využily. I kdyby se nadále v těch místech nadále větší část k vlastní spotřebě i vyráběla.
Analogicky ale z méně lidnatých obcí vyjíždí za prací o to vyšší % lidí, tzn. v absolutních číslech se to z hlediska vyjížďky se to může blížit městům, ze kterých se za prací jinam tolik nevyjíždí.
I proto nemá tolik smysl řešit, že až od X desítek tisíc obyvatel se prý železnice vyplatí.
Sorry jako ale blabolite. SZ je esenci neefektivity, opravy nadrazi jsou tak drahe, ze by i lokalku celou opravili. Jen to vyzaduje vic prace s papiry a krade se tam hur
Ano, pokud oprava nádražní budovy stojí víc než oprava historického zámeckého komplexu včetně restaurování originálních interiérů, tak je něco hodně špatně. Ale SŽ to prostě prochází.
To je právě omyl.
M152 i M131 byla ve sve dobe zazracna vozidla
Jo, v RVHP leda.