V Polsku začíná obnova další trati. Šedesátitisícové město se po 33 letech dočká vlaků
Zahájení revitalizace trati Lomže - Śniadów. Foto: PKP PLK

Vlaky po trati jely naposledy v roce 1993.
Vlaky po trati jely naposledy v roce 1993.
Nejsou v tom náhodou i vojenské důvody? Fakt nevím, ale Suwalki nedaleko a to je zásadní strategická oblast ve vazbě NATO na Pobaltí.
Pro nákladní dopravu ta trať funguje celou dobu.
Pro porovnání cestovní doba Lomža – Bialystok:
– vlakem dle článku 1 h, 35 minut,
– autem dle mapy.com: lehce přes hodinu 1 h,
– autobusem: přímé spojení dle goodle map prakticky neexistuje (asi není poptávka).
autobus 1:10 – 1:50 h. Jezdí přibližně co hodinu
A zřejmě se bude obnovovat dále.
https://www.tvsudecka.pl/artykul/28089,kolej-scinawka-broumov-historyczna-szansa-na-nowe-polaczenie-pl-cz?fbclid=IwY2xjawJuVUhleHRuA2FlbQIxMQABHn6MXUe1EXEH6vZIw2pMNnY7s1zAjTyxVxk0i6SlsZM5HVGIpPEZGz3tf63C_aem_WTAIpdkjy9c0RU9UtnfVUg#m9lw0ujxdtibz76lqee
v polsku s vyjímkou okolí Waršavy doprava tak jak ji znáte u nás neexistuje jezdí tam polorozpadlé dodávky/maršutky -sdílené taxi či jak to nazvat /podle jízdních řádů které nejdou najít na nějakém centrálním vyhledávači ,zastávky jsou neoznačené.Běžně neexistuje doprava z velkého města do sousedního menšího /10000 ob. /vzdáleného třeba jen 20 km
Vubec netuším o jakém Polsku tedy mluvíte. Neplete si to náhodou s nějakým státem byv. SSSR? Já teda s Polskem mám v posledních deseti letech jen a jen vynikající zkušenosti. Skvělí usměvaví lidé, kteří nás Čechy mají velmi rádi. Nízké ceny, ubytování a restaurace na úrovni. I ty vlaky si z dřívějšku pamatuji že byly okay. A to nemluvím o letištích, ba dokonce kvalitě silnic a dálnic. Polsko je budoucnost Evropy!
Do Polska jezdím dvacet let, mám tam spoustu kamaradů, o maršrutce jsem tam nikdy neslyšel (tu jsme potkal v Bělorusku, v Rusku, trochu v pobaltí) ale počongem jsme dojeli skoro kamkoliv, ale nejvíce lidí jezdí auty a autobusy, těmi se opravdu dostanete úplně všude, např. na Helskou kosu.
Za tyto penize cca 1,55 mild tolik hotove prace? Porad premyslim, kde delaji u nas v soutezich chybu!
Soudruzi u nás dělají chybu, že poklepávají kladívky… To víte, takové kladívko, to stojí peněz… (ironie, i když :-D)
Severovýchod, pěkná rovina všude. Zbavit se přejezdů (na severu venkov není hustě osídlen), udělat pár nezbytných úprav a vlaky by v současné trase mohly jezdit +230 km/h
V regionální dopravě, a ještě ji vést mimo sídla? Nesmysl. Kdyby to dělali pro dálkovou, neřeknu.
Potom, co jsem četl na Rynku Kolejowem o velkorysé modernizaci trati ve Varmijsko-Mazurském vojvodství a že tam nadále bude jezdit 5 párů vlaků a 2 dálkové, tak absolutně nechápu místní plánování dopravy. Čím to je? Nedostatek peněz, vozidel, personálu nebo všeho najednou?
Které trati konkrétně?
Tohle se týká zřejmě Elk – Korzse
To je pěkné, že Lomža se vrací na železniční mapu, ale s plánovanou nabídkou spojů je to stejně reálně k ničemu. Je někde definován cíl té akce – kromě prostého návratu vlaků? Např tato akce umožní spojení z A do B za x minut, což bude atraktivní pro …
Je to takové rovnou nachystané na postupné zastavení Os.
Ale pak to zase někdo třeba obnoví.
Vykázat, že se staráme i o spojení vlakem, když už jsme vedle vylepšili silnici. V podstatě skoro jako u nás. 🙂
Mě trochu překvapila ta relace „za roh“ do Bialystoku, čekal jsem že to spíš spáduje směr Ostrolẹka – Varšava.
Bialostok je hlavní město příslušného vojvodství 🙂 Ne, je to divný, po silnici je to mnohem blíž. A do Wwy mají přímou dálnici.
V Česku jsme měli štěstí, že jsme tu měli 810. Můžeme si o nich myslet co chceme, ale díky nim dodnes existuje spousta regionálních tratí (včetně třeba Praha – Rudná – Beroun, u které se v 90. letech uvažovalo zrušení).
To je fakt. Stačí se podívat na aktuální situaci u Polregio na trati Bialystok-Ostroleka (z které odbočuje právě trať o které se píše v článku). Tragický nedostatek motorových jednotek způsobil že tady musely jezdit autobusy. Nabídka vlaků jsou celé dva páry denně. Tak se vymyslela náhrada klasickou soupravou. Dovezl se z Leszna jeden patrový vůz, ovšem našlo se na něm tolik závad, že nemohl být ani nasazen do provozu a snad dva měsíce se opravoval. Pak to konečně mělo vyjet, ovšem zamýšlená SU42 z posunu v Bialystoku leč nedlouho po P4, nebyla schopna traťového výkonu. Tak se dovezla druhá, ta… Číst vice »
Smazáno pro šíření bludů.
Vláda s tím nemá moc společného. Stát objednává především dálkovou přepravu v rychlíkové a expresní vrstvě. Ta jezdí především po hlavních tratích, které se neruší. Ohroženy jsou hlavně lokálky, kde provoz objednávají kraje.
Samozřejmě můžeme se bavit o nějakém přerozdělování peněz, kdy kraje jich nedostávají od státu tolik kolik by potřebovaly. Jenže lokálky by padly postupně i tak. Jsou prostě drahé na to, jak malý přínos do sítě přináší. Jejich klientelu často odveze jedna dodávka za pětinu ceny…
Vláda ale rozhoduje o infrastruktuře (dopravní „politika“) a přerozděluje část peněz mezi kraje. Přínos kolejí pak odvisí pochopitelně i od toho, co nabízejí. Pokud zůstávají utnuté někde v půli cesty, jsou plné pomalých jízd a zastávky (s nákladišti) nebyly přisunuty ke zdrojům cest, nelze čekat valný zájem. Řešení ale často není v rušení, jak se s oblibou podává. Zničené silnice a obce obtěžované nadměrným provozem jsou svědky…
Které tratě zrušila tato vláda?
Největší rušení v poslední době prosazoval Kolovratník z ANO.
Které tratě myslíte? Prosím konkrétně. A ne, tato vláda nemůže za současnou situaci JHMD, kdybyste náhodou myslel je.
Vsaďte se, že odpověď od toho čůráka nedostanete. Proč asi…
As tak.
Nalet trolla
To sice přímo nemůže, ale zrovna tam dlouhodobě tolerovala právě ODS to, kam JHMD směřovaly. Tunel zcela zjevný.
Nastavení systému, dopravní „politika“, to vše mělo a má vliv. Ne, že by se mnoho posledních vlád od sebe v tomto nějak lišilo.
Ktera ministerstvem objednavana linka ma zaniknout?
Ano, máte pravdu. Od mnoha Poláků jsem slyšel názor, že osmsetdesítky nám zachránily regionální a lokální tratě. V Polsku bylo rušení tratí mnohem intenzívnější, než u nás.
tak proč je od nás nekoupili 🙂 maďaři je taky mají, ne?
To je jednoduché, buď na ně neměli peníze, nebo neměli zájem, nebo by jich tolik Studénka v danou dobu nemohla vyrobit, nebo vše najednou 😀
Poláci neměli peníze. Stejně tak neměli peníze východní Němci, protože i v NDR se 810.a 010 zkoušely. Peníze našli jen Maďaři a proto tam měli vozy Bzmot 😉.
mohli to za něco vyměnit ne 🙂 ostatně z Polska i NDR se čile pašovalo všechno možné…
Kolik krówek pocitate za jeden sukafon?
Železnice DDR měly své motoráky „Ferkeltaxi“, generačně mezi M131.1 a 810, a měla jich dost. DB měly zase Ürdingeny. V 90. letech Poláci nakoupili rychlíkové motoráky z Dánska, pro jejich výkony zcela nevhodné. Na severu s nimi zkoušel jakýsi soukromník jezdit. Vhodnější by byly ty Ürdingeny. Ty měli v Chorvatsku.
no jo ale ty neměly záchod!
Těch Ferkeltaxe bylo 159, což na tehdejší železniční síť v NDR bylo málo (a nějaký ekvivalent našich 830 a hyder neměli vůbec), takže DR provozovala na řadě místních tratí lokomotivy se soupravami Rekowagen na meiválečném základě.
Nikdy se nepíše Ürdingen.
Především polští mocipáni v 70. a zejména 80. letech měli závažnější problémy, než nějaké pomístní vlaky – vzpurné obyvatelstvo, tristní ekonomická situace až do nedostatku základních potravin (což spolu samozřejmě obousměrně souviselo). Myslím, že ani kdyby měly PKP k dispozici něco jako 810, celá ta původní železniční síť by nebyla udržitelná – v té druhdy německé části dnešního Polska bylo železničních tratí velké množství a zároveň v severní části polského území je dnes dost nízká hustota osídlení (samozřejmě vyjma Trojměstí a okolí Štětína.
U nás se taky nerušily elektrifikované tratě, narozdíl od Polska (Goleszów-Cieszyn, v mezičase už zase obnovena).
U nás jich také nebyl takový podíl elektrifikovaných, protože tady nebylo Prusko, nýbrž Rakousko.
Ta 810 byla prokleti zeleznic. Pokud by železnice byla jen tam kde to ma smysl, treba mesta nad 50k obyvatel, Ska kolem Prahy, Brna, Ostravy, nákladní doprava, tak proste budou z těch peněz SŽ na projekty co mají smysl a ne jen opravy nádraží. V mensich městech je fakt lepší autobus. Vlak v polich s taktem 2h co jede 40kmh průměr nemá šanci konkurovat tomu, že u každého rodinného domu jsou aspoň 2 auta.
Nějak vám do toho nepasuje např. Švýcarsko, kde 810 nebyla nikdy, přitom železnice tam spojuje i menší sídla.
A stejně tak naopak likvidace X % železniční sítě (či aspoň osobní dopravy na ní) není zárukou kvality pro tu zbylou část. Zdravím na Slovensko. Nebo např. do Rumunska.
To je naprostá kravina. 50k město generuje v českých podmínkách ve špičce 471 v čtvrthodině. Na DMU120 v hodině/dvouhodině, což je běžný standard pro kolejovou dopravu, u nás stačí tak 5000 obyvatel podél lokálky.
Nevím sice které 50k město máte na mysli, ale pokud je tomu tak, děsně tam selhává cosi jako územní plánování, když se tam tak moc dojíždí…
Nicméně spojení po hodině a mezi nám nějaká ta nákladní doprava, již jsme už téměř přestěhovali na silnice, by ty koleje i tak využily. I kdyby se nadále v těch místech nadále větší část k vlastní spotřebě i vyráběla.
Sorry jako ale blabolite. SZ je esenci neefektivity, opravy nadrazi jsou tak drahe, ze by i lokalku celou opravili. Jen to vyzaduje vic prace s papiry a krade se tam hur
M152 i M131 byla ve sve dobe zazracna vozidla