V Plzni zavádí zkušební trolejbusovou linku, otestují na ní parciální vozidla
Trolejbus Škoda 27 Tr v barvách Plzeňských městských dopravních podniků. Foto: PMDP
Linka bude v provozu dva měsíce.
Linka bude v provozu dva měsíce.
„Dopravce si na ní chce vyzkoušet provoz parciálních trolejbusů, které umožňují část jízdy bez baterie.“
“ bez baterie“ – takže to pojede jako „normální“ trolejbus.
Co na tom chtějí zkoušet?
Zdravíme z Plzně a rádi blíže vysvětlíme: 1) Zkouší se jízda na profilu linky 22, který je náročnější než linka 11 nebo 12, kde už parciály od roku 2017 jezdí. 2) Ověřuje se také, jestli i bez zatím chybějící trolejové propojky z Průmyslové směrem na Slovany je tento projekt životaschopný a můžeme využít pro linku 22 od letoška trolejbusy (souvisí také s dokončením prodloužení trolejbusové trati do nové konečné Malvíny na Borských polích, kam bude linky 22 z Karlova přesměrována). 3) Některé spoje bez cestujících zajíždějí k Faiveley (U Přivaděče), čímž dochází k překračování parametrů dojezdu u starších vozů. I… Číst vice »
Děkuji PMDP za podrobné objasnění podmínek na trase.
Jestli můžete (jsem asi dost natvrdlý) přidejte prosím ještě jedno vysvětlení:
V textu článku se píše, že se zkouší část jízdy bez baterií.
Vy píšete, že se jedná o jízdu v úseku bez trolejové propojky.
Já z toho vyvozuju, že buď má zkušební parciální trolejbus ještě nějakou třetí možnost pohonu, např. dieselagregát, nebo bude (alespoň jedním směrem) v úseku bez troleje a bez baterií, jezdit pomocí gravitace.
Dokud nebude postavená propojka, musí se na baterie jezdit delší trasa (nyní se na baterie jezdí ze zastávky Průmyslová). Až bude propojka hotová, dojedeme po troleji až na kopec na Slovany a ušetříme tím cca 4-5% kapacity baterie.
To muselo dát zabrat vymyslet něco podobného.
Není to tak dlouho někdo vymyslel trasu trolejbusu na severní předměstí. Dokonce se zaparkoval trolejbus před UMO 1. Ona ta linka která vozí více lidí během dne dává větší smysl než experimenty které úspěšně vozí autobus a natažení trolejí do budoucna nedává smysl.
Když PMDP chce zkoušet baterie, může vozit lidi z Chrástu, nebo „Víkendy bez troleje “ na zámek Kozel … 🚎
Linka 9 se testuje proto, že:
– jezdí v rámci svého jízdního řádu manipulačně na baterku mimo pravidelnou trasu.
– linka 22 nemá trolejbusovou licenci
– profil linky je naprosto odlišný od jiných našich linek, zejména co do množství rozjezdů a brzdění a také sklonových poměrů.
– přejezd v Doudlevcích, hlavně při cestě do kopce, je příliš velké riziko vzhledem k předpokládanému stavu trakční baterie v době průjezdu vozidla.
Jenže ona je tam jedna velká proměnná – stav baterie třeba za další dva, tři roky. To co teď může fungovat zcela v pohodě, může být za dva roky na hraně a za tři v mrazech bez šance.
Slyšel jsem o svou scénářích, jak řešit snižující se kapacitu baterie. První, že se na starší vozy bude pohlížet jako na vozy bez pomocného pohonu a druhý, že se sada baterií vymění. Mluvilo se tehdy o 5-7 letech provozu, načež budou baterie v háji.
Naše nejstarší bateriové trolejbusy mají 7 let za měsíc a stále s původními bateriemi zvládají i všechny bateriové výkony.
Na vámi nastíněnou situaci situaci je tedy tedy dopravní podnik už řadu let připraven, ale navzdory očekávání tato situace ještě nenastala.
To nejsou baterie z mobilů, ta životnost je úplně někde jinde. Je to takovej otřepanej nesmysl hlavně u elektromobilů, že za tři roky se musí vyměnit a stojí to jednou tolik co nové auto. Spousta lidí tomu fakt věří, děsivé..
Tuší někdo, proč to netestují na té lince 22, kde budou jezdit?
https://zdopravy.cz/v-plzni-zavadi-zkusebni-trolejbusovou-linku-otestuji-na-ni-parcialni-vozidla-232635/#comment-1551839
Nejsem tedy v Plzni, ale pamatuji si, že trolejbus na baterie (nebo na spalovací motor) jezdí k Hypernově v Černicích (nebo u Černic). Takže to mají vyzkoušené. Když jsem byl vloni v restauraci Kalkikovský mlýn (nebo tak nějak), jel tam také troilejbus s klacky dole. Takže nevím.
Ano, jezdí na 11 a 13. Na 11 z CAN do Křimic je to víceméně rovinou, 13 z Černic k obchoďáku se už za ty roky mohla zatrolejovat. 9 pojede až do Doudlevec pod trolejí, nevím jestli je výhybka z Průmyslové do Zborovské směr Slovany. No a bez trolejí by pak jela jen ze Slovan. Ono kdyby se chtělo tak se mohla pomalu vybudovat trať 30 aspoň v úseku Bory-Doubravka, tam těch propojek moc nechybí.
V prvním odstavci článku je asi myšleno „bez troleje“ a nikoliv „bez baterií“.
To může klidně znamenat i to, že cestující budou muset vystoupit a trolejbus budou tlačit. No a bez baterií to bude drobet lehčí. 😁
Co chtějí zkoušet? Takzvané „parciální“ trolejbusy (tedy trolejbusy s bateriemi) již v Plzni mají a používají (do NC Černice, do Letkova a při výlukách) už nejméně od roku 2016…
Možná třeba to, že u zmíněných linek, se jede cca 90% linky z troleje a 10% na baterie, u této je to cca 2/3 trolej a 1/3 baterie.
Taky tohle věčně testování něčeho už dávno odzkoušeného nechápu… Tak snad vědí, kolik procent trasy je pod trolejí a profil tratě bez ní. Navíc – pokud uvažuji o elektrifikaci linky 22, tak to mohli udělat formou vložených spojů přímo na ní a během týdne mohlo být otestováno tam, kde pak ty parciály budou skutečně jezdit…
Souhlasím s Vámi Jackube. I já jsme velmi překvapený proč se zavádí pro vyzkoušení particiálních trolejbusů pro linku 22, zřizuje testovací linka číslo 9. Dle mého vložené trolejbusové spoje přímo na lince 22 by dokázaly vše otestovat mnohem lépe. A rychleji.
Trolejbus pojede trochu v jiné trase než zmizeny autobus…
Ten drobný rozdíl jestli přejezdem nebo kolem Gigantu je tak 2 minuty
A dokonce i linku do Malesic,kde se jede bez troleje asi 6 km.