V Plzni začaly zkušební jízdy nejdelšího českého trolejbusu
Plzeňská Škoda Group ukázala první tříčlánkový trolejbus Škoda Solaris 24m pro Prahu. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný
Zkušební jízdy probíhají zatím bez cestujících.
Napadá mě zmínit, že v Aaborgu nedavno začal ostrý trvalý provoz dvoukloubových bateriových elektrobusů Solaris na páteřní lince 2 s budoucím prodloužením do nové univerzity. Linka přes celé město, interval 7,5 minut. Kompletně zrenovovali infrastrukturu, vyhrazené pásy jen pro bus, prodloužené a bohatě vybavené zastávky s velkými přístřešky, automaty, panely atd. A nepotřebují troleje. Jak každým rokem postupuje technologie rychleji, bylo by dobré zvážit, zda místo do přežitých trolejí neinvestovat spíše do něčeho, co cestujícím přinese další užitek (jako např. ty zastávky).
Tedy porad si nemuzu zvyknout na to, ze tu silena konstrukce pro vedeni lan a uchyceni tykadel neni zakryta alespon z casti, vypada to, jako kus zabradli na strese a kazi to dojem…
PS: Prijde mi, ze prostredni vuz ma predni cast nize nez zadni, jako kdyby byla naklonen predkem vic k zemi. Nezda se mi, ze to je opticky klam, je to videt prakticky na vsech fotkach.
Kde jsou uloženy trakční baterie?
V troljebusu
Staré letiště až do letiště bude baterie bez trolej.letiste mají trolej pouze přestávka parkoviště. Staré letiště až metro Velešín jsou trolej
A česky ?
Ja to pochopil… Asi prekladac,…
Na střeše
Proč nemají tónované skla? To si Praha nedokáže narozdíl od Budějc finančně dovolit?
Má klimu tak má determální skla. Co vás vede k mínění, že ne? I na fotkách to je vidět.
Je někde spočítané, že se determál opravdu vyplatí, i u elektráku?
Když to není skleník, v létě nemusím klimatizovat ale v zimě musím topit 😀 u nafťáka je dost odpadního tepla, ale u elektráka topení vždycky žere.
Zajímavý úhel pohledu. 😀
Determály taky nepustí teplo ven z busu, takže efektivnější topení (i když nevím jak moc, proti síle slunce to bude asi okrajové). 🙂
V zimě se jen holt neohřejeme sluníčkem, no. Ale je fakt, že ty letní pražírny jsou nejkritičtější a ubrat většinu IR záření není vůbec nepříjmené.
Nevim co je determal, ale u izolacnich skel se pouzivaji protislunecni skla anebo nizkoemisni skla… Nízkoemisní skla – na povrch je naneseno několik vrstev oxidu vzácných kovů, vrstva odraží tepelné záření zpět do interieru. Pro zlepšení tepelně-izolačních vlastností se vnitřní prostor izolačních dvojsklel plní plynem s nízkou tepelnou vodivostí – Argon, Krypton. Protisluneční skla – s různými úrovněmi světelné reflexe, řízení prostupu sluneční energie a prostupu světla, více odrážejí světlo v červeném a tepelném spektru a naopak propouští modré světlo. Funkce řízeného prostupu sluneční energie je dosaženo nanesením selektivního kovového povlaku. Skla mohou být čirá i zabarvená. Na skla muze… Číst vice »
Nevíte, jestli se pan designér, co navrhl to červeno-stříbné provedení všech strojů, se stále podílí na návrzích nových mašin? Protože toto se mi zdá z venku takové halabala. Vím, že on sám kritizoval už snad tramvaje, že totálně rozbili samotný design těch mašin za pomoci nevhodně navrženého střídání barev.
To si nejspíš pletete autory nového vizuálu, superlative.works, s Patrikem Kotasem, který do barev nemá moc co mluvit.
Nevíte někdo, proč se instalují do nových vozidel pořád tyhle miniaturní panely (cislo linky, cilova stanice), a ne nějaký větší rozměr? To zasklení je zjevně na o dost větší. Jde o jediný, případně největší kompatibilní panel s odbavovacím systémem nebo to jsou skladové zásoby?
To by mě také zajímalo, zejména ten Solaris má ty otvory opravdu velkolepé a na snímcích z jiných provozů je patrné, že tam panely příslušných rozměrů dát lze…
Odhadem to bude způsobeno tím, že konektelácký SW větší panely nepodporuje.
Evidentně dvorní dodavatel informačních systémů pro DPP větší panely nedělá/nedodává a nebo DPP nepoptává.
Stačilo by dát od bustecu nebo někoho jiného větší…to samé i ty vnitřní panely, také mě to štve
Mimochodem, v Basileji teď začaly na letiště jezdit tříčlánkové elektrobusy od Hess. Vzhledem k podobnému stáří to tak bude velmi zajímavé srovnání v hlučnosti, pohodlnosti, bezbariérovosti a přívětivosti. Sám jsem zvědav jak z toho Škoda/Solaris vyjdou.
Několik rozdílů je vidět už jen z fotek. U Hess se dveře otevírají do stran a nikoli dovnitř, což mi přijde z hlediska cestujících praktičtější. Druhým rozdílem je pak ona bezbariérovost a praktičnost, kde Hess má jak police na zavazadla, tak velké multifunkční prostory pro kočárky / zavazadla / vozíky ve všech článcích.
Police na zavazadla a prostory pro kočárky nejsou ani tak věcí výrobce, jako spíš zákazníka. Předpokládám, že kdyby tam DPP chtěl police, má je tam také…
Předsuvný dveře umí i Solaris. Postačí si je objednat a zaplatit. To stejný i police…
Všechny rozdíly jsou věcí dopravce, jak si to objedná.
Předsuvné dveře a policie nejsou u Solarisu problém, stačí objednat navíc.
Interiér je největší zklamání a zcela nepochopitelná chyba DPP. Pro srovnání, Bratislava teď zařazuje na letištní linku 18m solarisy a police na zavazadla mají.
Bezbariérová je ve voze pouze ulička a prostor u druhých dveří. Vnitřní uspořádání, které DPP požadoval tu bezbariérovost úplně zabíjí.
Tak když u nás (prý) nelze mít kolové motory, tak jsou to hned 2 bedny na podlaze (před hnacími nápravami) navíc…
Když je bude zákazník požadovat… jenže přidaná neodpružená hmotnost znemaná zhoršení jízdní vlastnosti.
A který trbus je používá ? Nebo jen elektrobusy ?
Myslím, že trolejbus žádný, z důvodu potřeby dvojité izolace elektrických zařízení drážních vozidel. U elektrobusu je to jednodušší a tuším Ekova měla motory v kolech.
Motor umístěný před nápravou je specifikum Solarisu. Třeba Sor má motor umístěný za nápravou, stejně jako kdysi Iveco.