Doprava ve městě Tramvaje

V Plzni po 29 letech otevřeli novou tramvajovou trať, jezdí až k univerzitě

Tramvaj EVO2 na konečné na Borských polích. Foto: PMDP
Tramvaj EVO2 na konečné na Borských polích. Foto: PMDP

Cestující v Plzni mohou od dnešního rána využít novou tramvajovou trať. Jde o prodloužení linky číslo 4 z Lochotína na Bory. Trať vede až k Západočeské univerzitě na začátek průmyslové zóny Borská pole.

Úsek o délce 1,4 kilometru stál 616 milionů korun s DPH a 355 miliony Kč ho podpořila EU. Do listopadu 2020, na kdy je plánována kolaudace, tam budou jezdit tramvaje ve zkušebním provozu.

Podle předsedy představenstva Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) a náměstka primátora Romana Zarzyckého (ANO 2011) se naposledy rozšířila tramvajová síť v Plzni v květnu 1990. Novou stavbu Plzeň připravovala asi 20 let, do nákupu pozemků dala 170 milionů Kč.

Dloooouhá tramvaj 🚋Na lince číslo 4 se od dnešního rána cestující vozí 45 metrů dlouhou vysokokapacitní soupravou…

Gepostet von PMDP, a.s. am Montag, 16. Dezember 2019

Nová trať vede od křižovatky Klatovská-Kaplířova-U Borského parku k ulici U Letiště, kde je točna. Před ní je ještě jedna točna v Dobřanské ulici u bývalého fotbalového hřiště. Právě tam je také nový přestupní terminál MHD a veřejné linkové dopravy Plzeňska. Součástí stavby tratě je 38 metrů dlouhý most přes silnici I/27 od Klatov.

Dosud obsluhovaly Borská pole pouze autobusy a jedna linka trolejbusu. Teď už nebudou muset lidé při cestách z centra přestupovat,“ řekl při slavnostním otevření trati primátor Martin Baxa (ODS). Nová trať zajistí dostatečně kapacitní napojení území, kam byl problém se v ranních špičkách dostat. „Studenti a zaměstnanci se dostanou rychleji do školy. Propojily se tak fakulty v centru s těmi na Borských polích,“ řekl rektor ZČU Miroslav Holeček.

Na trase linky číslo 4 přibyly čtyři zastávky v obou směrech – ‚Borský park‘, ‚Bory‘ v nové točně v Dobřanské ulici, ‚Technická‘ u univerzity a ‚Univerzita‘ poblíž ulice U Letiště. „Do točky Bory budou zajíždět všechny tramvajové spoje, ale jen některé (polovina ve špičkách) budou pokračovat až na konečnou Univerzita,“ řekl generální ředitel PMDP Jiří Ptáček.

Hotový už je také nový přestupní uzel Kaplířova-Dobřanská za 63 milionů korun, který je podle náměstka primátora Michala Vozobule (TOP 09) pro Plzeň klíčový. Umožní přestup na linky MHD z příměstských autobusových spojů z Přeštic, Nýřan a jejich okolí, které už nepojedou na centrální autobusové nádraží. Přesunuly se tam také autobusy MHD z ulice U Borského parku. EU dá na stavbu 39 milionů Kč.

Mapa prodloužení tramvajové trati v Plzni. Foto: PMDP
Mapa prodloužení tramvajové trati v Plzni. Foto: PMDP

Křižovatka Kaplířova-Dobřanská se změnila v okružní. Kvůli zvýšení přehlednosti křížení Klatovská-Kaplířova-U Borského parku tam město instaluje světelnou signalizaci. U úřadu práce je parkoviště pro 69 vozů. Ode dneška mohou auta opět projet Kaplířovou ulicí.

Město vybuduje do roku 2021 na bývalém fotbalovém hřišti v Dobřanské ulici záchytné parkoviště s 370 místy, zatím největší v Plzni. Dnes je tam technika stavebních firem. Budou na něm zdarma parkovat řidiči, kteří přijedou z jihu nebo západu, a lidé z univerzity a úřadu práce. Investice do zpevněné plochy si vyžádá jednotky milionů korun.

Město s PMDP zvažují také výstavbu tramvajové trati na sídliště Vinice, kde se plánuje další výstavba na Sylvánském vrchu. „Je první v pořadí, kterou bychom rádi ve spolupráci s městem zařadili do plánu a následně posunuli k realizaci,“ uvedl dopravně provozní ředitel PMDP Miroslav Macháň.

Podle něj se hovoří i o prodloužení linky číslo 1 do bývalých kasáren Slovany na Nepomucké třídě, kde by se měly vzniknout stovky bytů i podnikatelské objekty. V záměrech zatím naopak není prodloužení tramvaje na konec Borských polí ve směru na Domažlice. „Ale nedá se vyloučit, že poptávka po dopravě v téhle oblasti ukáže, že to bude zapotřebí,“ uvedl Macháň. Vozobule dodal, že chce příští rok nechat zpracovat generel veřejné dopravy, který řekne, kam má ještě význam vést tramvaj.

(ČTK)

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jack Brody

Netušíte, proč ta TT po překročení I/27 dělá takový oblouk doprava a nevede rovně podél stromořadí? Tím by vedla skrz areál univerzity…a možná jsem si odpověděl, co bylo důvodem. 🙂 Škoda, cestující by to měli blíž do centra univerzitního areálu.

kakov

původně měla vést přímo přes univerzitu, na to tam byl nechán koridor, se kterým se počítalo, ale univerzita protestovala, že by neměla klid, proto se TT odsunula za univerzitu, ono pokud má stanovisko vydávat někdo, kdo zásadně jezdí autem, těžko to může dopadnout jinak

kakov

největší pikantnost celé stavby je, že sice začala jezdit tramvaj, ale firma jaksi nedodělala silnice, chodníky a travnaté pásy, dává si dvouměsíční prázdniny a nechá to tam rozvrtané, včetně nemožnosti průjezdu křižovatky Klatovská/Kaplířova v přímém směru, to je snad možné jen v Plzni

bkv

Evidentně se počítalo s „držiteli ŘP“, kteří netuší že v daném místě by měla tramvaj přednost. A asi se také chtělo ulehčit při přejíždění Klatovské z ulice U Borského parku do Kaplířové.

kakov

nepočítalo, on se ten přímý průjezd dokončí po 16. únoru a bude zprovozněn, jedná se o čisté lajdáctví stavební firmy a nekompetentnost úředníků+politiků, rozhodně se nejdená (!) o promyšlené dopravní řešení
https://www.krimi-plzen.cz/a/prvni-tramvaje-dojely-na-borska-pole/

bkv

prosím nešiř tady nějaké své bludy. To že bude od 15. prosince 2019 – 16. února 2020 křižovatka ulic Klatovská tř. – Kaplířova v provozu v omezeném režimu, bez stavebních prací se plánovalo od začátku stavby. Viz třeba odkaz https://www.qap.cz/object/stavba-tramvajove-trati-na-borska-pole-v-plzni-prinese-omezeni-104199 (etapa 3A a následující).

kakov

to nejsou bludy! takový postup považuji za nehorázné pohrdání obyvateli!

kakov

úvodní fotka není konečná na Borských polích (tj. Univerzita), ale terminál označený jako Bory v Dobřanské ulici na konci ulice Kaplířova

súdružka Kolesárová

„Do točky Bory budou zajíždět všechny tramvajové spoje…“ řekl generální ředitel PMDP Jiří Ptáček. Nechci byt hnidopich, ale TOČKA asi neni uplne ten spravny termin, pan ridici by se mohl do novin vyjadrovat ponekud odborneji (obratiste nebo smycka)

Michellini

anebo moderně LOOP

Sinep Anigav

Mně přijde, že ´pan řídicí ´ měl tou točkou Bory na mysli terminál Bory jako celek, kam „… budou zajíždět všechny tramvajové spoje, …“ tj. některé vjedou do smyčky, některé zastaví v přímé koleji směr Univerzita, protože dál říká “ …ale jen některé (polovina ve špičkách) budou pokračovat až na konečnou Univerzita,“
ale víc než ta terminologická nepřesnost bije do očí, že na obrázku nad článkem (u zastávky Technická) stojí konvoj vozidel proti správnému směru. To možná nějak souvisí s aktuálním mezistavem napojení novostavby trati na stávající trať u zast.Dvořákova ?

súdružka Kolesárová

Tj pravda, takze terminál=točka dle pana ředitele. Podle videa už jsou sjízdné obě koleje, takže by předpokládal, že je to pro promopotřeby (muzu se mylit)

BND30

V neděli se jezdilo po nové trati kyvadlově od zastávky Dvořákova. Tam byl položen kaliforňan, na kterém úvraťovala pravidelná linka 3 (Dvořákova Sady 35), proto to jezdilo proti srsti.

Marian

Vždycky mě fascinuje, jak šotouši vytvoří problém. Samozřejmě, že ten nejzásadnější je, když laická veřejnost se vyjadřuje nepřesně a chybně používá „odporné termity“ 😀 😀 😀 Zatím asi nejbizarnější výraz šotoušů je označování couvání tramvají zpětným pohybem. Podstatné ovšem je, že normální člověk se tomu zasměje, někdo , kdo nad tím víc přemýšlí, si třeba zaťuká na čelo, ale echt správný šotouš při použití dle něho nepřesného výrazu, těžce lomcuje mřížemi klecového lůžka a vykřikuje nepublikovatelné výrazy 😀 😀 😀

František

Tak tady „trať jezdí“ také není úplně, no… Věcně je to ještě větší nesmysl, stejně jako se pohoršovat, že „dálnice stojí“. 🙂

kakov

pmdp nesmíte brát vážně a už vůbec nesmíte očekávat nějakou odbornost, jediné co pmdp dokážou je vybírat pokuty 😉

provokatér

„Na trase linky číslo 4 přibyly čtyři zastávky v obou směrech“
Myslím, že je to poněkud zavádějící tvrzení: na původním konci trati na Borech přece zastávka byla (resp. vlastně dvě = výstupní a nástupní), takže „Borský park“ je ve skutečnosti fakticky jen přejmenovaná původní konečná zastávka, navíc fungující zatím jen ve směru z centra (takže dokonce je to přechodné zhoršení proti původnímu stavu) – ale hlavní je, že se politici mohou chvíli „bít v prsa“ a před koncem roku sobě i svým kamarádům rozdat „zasloužené“ odměny.

A.R.

Když už, tak přibyly dvě zastávky, ale čtyři stanoviště. Zastávka je reprezentovaná jedním názvem a může zahrnovat jedno nebo více stanovišť, jako např. zastávka Slovany, která má 9 stanovišť.

Kubrt

Přibyly tři zastávky..

A.R.

Jo, máš pravdu. Borský park, Technická, Univerzita. Je to správně?

Kubrt

V mém vidění světa je dnešní zastávka Borský park náhradou staré smyčky Bory a nové jsou zastávky Bory (nová smyčka), Technická a Univerzita.

súdružka Kolesárová

Logicky se musela postavit nova zastavka Borsky park (ZC), pac tam tramvaje uz nebudou zajizdet do smycky. Takze 4 nove ne?

Kubrt

Jak píšu, je otázka vidění světa 🙂 Stavebně jsou/budou nové 4 zastávky, ale z pohledu obsluhy území jen 3, páč Borský park nahrazuje starou smyčku Bory (takže zastávka tím nepřibyla – jen se posunula do nové polohy a nepřinesla obsluhu nějakého nového kusu města).

BND30

Tož nebuďte ve-při .Pro ty co mají rychlé nohy to není a nebude pořád žádná změna, berou to jako … Hlavní nádraží 🙂

provokatér

Kubrt: Právě nějak tak jsem to myslel.

A.R.

Proč tam zase není uvedeno, kdo to projektoval?

Démon

VALBEK

A.R.

Děkuji. 🙂 A proč to není v článku? Byli přítomni u otevření tratě?

súdružka Kolesárová

„stál 616 milionů korun s DPH a 355 miliony Kč ho podpořila EU“ “ stavbu Plzeň připravovala asi 20 let, do nákupu pozemků dala 170 milionů Kč“. Pecka, 4 nové zastávky na 20 let příprav, to je vynikající tempo (5 let/zast). A jeste to vice jak z poloviny zaplati EU, v Plzni na sebe mohou byt hrdi…

Bespi

no … sice je bezva, ze uz je obslouzena aspon univerzita, ale melo se to udelat rovnou az k Nove Hospode, aby byla obslouzena i cena prumyslova zona. Takhle je to polovicate reseni se dvema konecnima stanicema po par stech metrech.

Démon

Pořád lepší než Praha, tam nejsou schopni ani požádat o dotace na tramvajovou trať 🙂

súdružka Kolesárová

Pozadat asi ano, lec bylo by to pouze klepani na zamcene dvere. Praha na vetsinu dotacnich programu ani nedosahne, pac je to kraj a podle podle nekolika hledisek (HDP překračuje 75 % průměru EU, atp.) prilis bohaty na to, aby mohl camrat dotace.

Jan Tichavský

V Praze už máme naplánováno asi 30 nových tratí, každým rokem to přibývá! 🙂 Do 5 let uz by se ale mohlo kopnout aspoň na tom Václaváku.

Kalanis

Václavák má začít na jaře. Možná dokonce včetně dolní části.

Kalanis

Odpovím sám na sebe: Přišla nebezpečná zpráva – na Praze 1 se rozpadá koalice, takže je možnost, že se k lizu opět dostane ODS a hlavně její vyhlášené mafiánské tlamy, které TT na Václaváku dlouhodobě blokují.

...

Pořád lepší mafiáni z ODS, než ti současní pachatelé dobra…

ene bene

Ono je to prodloužení plzeňské sítě o něco přes 6%. Kolik let na takovou změnu potřebuje Praha?

Jiří Kocurek

Jo, kdyby se tramvajová síť rozrůstala stejným tempem, jako když byla nová, by by dnes v Plzni 500 kilometrů tramvajových kolejí a ne usmolených 23. Co na tom, že nevíme, kam by vedly. Důležité je že by se postavily!

Míra

Plzeň ale tolik nevyrostla, délka tratí nikdy není úměrná počtu obyvatel, je úměrná spíše ploše města. Nejde o délku tratí, jako spíš o hustotu provozu, dříve byly trati jednokolejné s výhybnami. Na druhou stranu je úspěch udržení provozu, modernizace (zrychlení) nebo dokonce rozšíření. Města jako Ústí nad Labem, Teplice, Mariánské Lázně, Jihlava, Jablonec nad Nisou, Opava nebo České Budějovice by mohla vyprávět.

Michellini

Jo Plzeň, tam ještě převládá starý dobrý německý duch a pracovitost. Ta rychlost jak to stavěli. To anarchie Praha nezvládne nikdy. Konečně i každá moravská vesnice maká lépe než Pražská městská část. Např. Praha Zbraslav – 200 metr kanalizaci stavělili cca 5měsíců

Kalanis

Vůbec rekonstrukce pražských kanalizačních stok – to je neskutečný. Víš, jak vypadá reko kanalizace v Praze na Patočkově (pro neznalé – radiála z D6 k tunelům)? Tam je to DC neskutečný porod. A nejen ta. IPák/Bělehradská byl na cca rok taky.