V Plzeňském kraji přibude železničních spojení, integrovaný tarif bude i v pendolinu
RegioShark na plzeňském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Plzeňský kraj je dalším regionem, který s novým jízdním řádem navýší rozsah objednávané železniční dopravy. Regionální spoje mají v období
Asi jsem si naivně myslel, že když se pořídili Pendolína a konečně začaly fungovat a jezdit jako vlaky vyšší kvality, že to tak zůstane a cestující “ dálkový“ ho budou volit jako rychlý, pohodlný a luxusnější vlak pro přepravu a ne, že se z něj začne pomalu stávat náhražka rychlíků apod. především v Plzeňském kraji potažmo možná již brzy v Karlovarském. Zažil jsem to několikrát ,když „bezmístenkáči“ lítaj po soupravě tam a zpět a hledaj volnej flek než se usadí. Tak s takovouto politikou běžte víte kam Plně souhlasím s Dopravákem : …když už tam někdo chce mít „pendolína“, tak… Číst vice »
Souhlasím s Vámi, vyřadit ty dva páry spojů SC ze závazku veřejné služby, a místo nich v těchto časových polohách provozovat standardní Ex. A dopravce pokud o to zajíždění za Plzeň s Pendoliny tak moc stojí, ať si je provozuje na komerční riziko a tam ať si klidně dá podmínku povinné rezervace a nasadí speciální ceník. Ale dokud je to vlak v závazku veřejné služby, tak se tam prostě všechny ty kategorie cestujících – dálkoví, regionální i místní frekvence musí nějak popasovat s tím, že žádná z nich nemá automaticky přednost před jinou skupinou. Kdo chce, má možnost si pořídit… Číst vice »
„tak je to prostě u všech vlaků, nevím proč zde by to mělo být jinak“
Problém je v tom, že „pendolíno“ je konstruováno fakticky pro provoz s pouze sedícími cestujícími a pro stojící tam není dost vhodného místa, takže při nedostačující kapacitě soupravy je do něj jízdním řádem nelogicky naháněna i další frekvence, která nemá alternativu, a výsledek je „z nouze ctností“ pro všechny
nesouhlasím, mnohokrát už jsem na stojáka v Pendolinu mezi Prahou a Plzní jel a je to stejný jako být na stojáka v jakémkoliv jiném velkoprostoru. A ta hodina cesty se dá v pohodě vydržet. Stěžujte si na ministerstvu dopravy, že sem nesystémové SC cpou.
Ano, Dopravák má pravdu, jen bych to upravil, že „z nouze ctnost“ to je pro ty co nemají místenku, pro ty co mají to je „bídný úděl “ Konstrukčně je Pendolíno apod. stavěno na dálkové jízdy jako konkurence letadlu, stojí snad někdo v letadle a kymácí se nad sedícími cestujícími nebo lítá po letadle a hledá volný flek???
To by se Vám líbilo jak, co tady furt máte něco proti, aby tyto vybrané vlaky byly pouze místenkové.
PS: U paštikáře a žluťáka snad někdo stojí, taky si musíte kecnout na prdel 🙂
To je jasné zhoršení. Sice víc vlaků, ale neplatí v nich režijka..
A co zastávka Milíkov, která byla vybudována za velké peníze a vlaky tam nestaví (2 nástupiště, podchod atd.)?
Nějaké vlaky tam zastavují, i když je jich velmi málo (1 pár Os Svojšín – Plzeň a 1 pár letních víkendových Sp).
Význam má v současné době to, že Milíkov funguje jako výhybna (jsou tam dvě koleje) a dá se tam křižovat.
V článku je chyba. Vlak ve 22:30 z Blatné do Kasejovic byl zrušen.
Jestli se pise to, ze bude platit jen integrovany tarif Plzenskeho kraje, tak me to prijde nevyhodne a slozite pro ty, co maji predplacene Inkarty nebo slevy z toho. A slozitost, co bude a co nebude uznavano v ramci rychliku, expresu a resit prestupy a shanet jizdenky. Proc CD takove smlouvy podepsali, kdyz je to vyhodne jen pro dopravce a nikoliv pro cestujici. Kdo ma z toho mit profit? Jen Kraj? Tohle to by melo byt reseno mimo cestujici, kteri jsou diky par papalasum z Kraje, co vlaky asi moc nejezdi, obeti integrovaneho systemu, ktery stejne neplni to, co ma.
Mohou za to právě ty ČD svou kreativitou ve vykazování… Jinak by kraje k brutto nemusely přistupovat.
V tiskové zprávě ČD chybí trať 162, stále se její funkční kousek nachází v plzeňském kraji.
Doprava tam je v objednávce JČ kraje, možná proto to v TZ pod PK není.
JČ kraje asi těžko. Je to že trať z Rakovníka do Kralovic
Pardon, já četl 192. Omlouvám se.
Proč proboha kraj objednal vlaky Holýšov-Poběžovice jako přípoje k Západním expresům, když není schopen dosáhnout toho, aby v těch Západních expresech byl uznáván tarif IDP? Pokud je pravdivá informace uvedená v článku, a sice že „Největší změna nastane od 1. července, kdy začne kraj vyžadovat ve vlacích Českých drah pouze svůj tarif.“, tak bez zaintegrování Západních expresů, by nemělo smysl ty vlaky vůbec provozovat. Stejně tak by byl nesmysl trvat na vazbě krajské dopravy v Domažlicích na uzel v S:00. Líbí se mi to usilovné mlčení všech zainteresovaných k tomuto problému.
Já předpokládám, že k integraci Ex6_Mnichov dojde k 15.6/1.7 s ohledem na IDP tarif. Ono mohou třeba běžet nějaká jednání s MD/BEG o kvalitě té linky – páteční Ex 362 z Plzně se 2 vozy ČD například – aby byly integrace možná a funkční.
Nějaká jednání mezi POVED a Ministerstvem dopravy k integraci Ex6 do Domažlic proběhla. V půlce července mi k tomu Ministerstvo dopravy napsalo, že „Na základě uvedené schůzky zaslala společnost POVED ministerstvu žádost o integraci uvedené linky do IDP. Ministerstvo na žádost odpoví v rámci zákonné lhůty, která však ještě neuplynula.“. Nezbyde tedy než si o uvedenou odpověď ministerstva požádat, jen se obávám, že ani v ní nebude jasno, jinak už by se úspěchem dohodnutí integrace od nějakého data někdo dávno pochlubil. Proslýchalo se někde, že integraci se usilovně brání samotný dopravce.
Bodejť by nebránil, když se běžně nedaří dodržet řazení soupravy, které má v úplném řazení už i tak nedostatečnou kapacitu – dopravce správně tuší, že by z toho bylo jen další neštěstí v podobě rychlíků mezi Prahou a Kolínem s jízdenkami PID.
Jestliže chtějí tarif druhého omezovat, tak bych se na ně s nějakou integrací vykašlal. Resp. něco za něco, integrace IDS, tak ale kraj bude respektovat i jiné tarify.
Když si kraje chtějí hrát na svém písečku, tak ať si hrají, ale se všemi důsledky, automaticky vyřadit IDS ze všech vlaků, které neobjednává kraj.
To nejde. Integraci vlaků dálkové dopravy totiž dlouhodobě požaduje i Ministerstvo dopravy.
To platí jen částečně, viz vyjádření Ministerstva dopravy: „Zástupci POVED uvedli, že by uvítali celoplošnou integraci na území kraje, zatímco představitelé ministerstva sdělili, že ministerstvo není v současnosti připraveno plošně integrovat vlakové spoje prvního přepravního segmentu a neuvažuje o převedení této povinnosti na dopravce……Ze strany ministerstva však byla zároveń vyjádřena ochota k jednání o případných výjimkách a zároveň bylo sděleno, že požadavek na integraci vlaků druhého přepravního segmentu bude stanoven v připravované smlouvě mezi Ministerstvem dopravy a Českými drahami, která se bude týkat budoucího zajišťování veřejné vlakové dopravy na území celé republiky“. Bohužel Ex6 i v úseku Plzeň-Domažlice je tvrdošíjně… Číst vice »
Ale stejný problém byl donedávna na úseku Plzeň – Cheb. A MD tam změnilo názor.
Však tam také nastane ještě větší „maso“ než doposud – dálkoví cestující se mají na co těšit …
Mínus za to „bohužel“ v posledním souvětí: vidíme, co dělá tarif PID v rychlících mezi Prahou a Kolínem.
Porovnávat Pha-Kolín a Plzeň-Domažlice…
Při těch problémech s kapacitou (z viny německé strany) tam každá desítka cestujících navíc bude sakramentsky znát.
PID mezi Prahou a Kolínem dělá přibližně to, že tím jezdí lidi.
Má ministerstvo objednávat převážení vzduchu?
Je zjevné, že situaci v reálu vůbec neznáte: platnost tarifu PID mezi Prahou a Kolínem (v dálkových vlacích) dělá to, že dálkoví cestující často až do Kolína stojí, protože místa jim obsazuje „krátká“ kolínská frekvence – o nějakém „převážení vzduchu“ v této relaci (v obou směrech) nemůže být ani řeči.
(A propos: proč tam asi ROPID + IDSK objednal letos další spěšné vlaky až do / z Kutné Hory, bohužel však jen pro pracovní dny a ne i na víkendová dopoledne a podvečery?)
Já vím že se tím jezdí i na stojáka, ale pořád je to lepší než kdyby místní frekvence jezdila autem. Nejsem proti místence(i expresní rezervaci), negarantování(odjezd z Kolína do Prahy ihned po ukončení výstupu), zákazu integrace (busy smí být navázaný na Sp, ne Ex), ale tarif PID uznávat.
Sp kraj platí protože je na ně poptávka.
Když pojede „na stojáka“ ta místní frekvence, vzal to (= ji) čert, ale dálkové vlaky jsou určené především pro dálkovou frekvenci, která by v nich měla mít nějaké cestovní pohodlí, a ne že bude ve stoje čekat do Kolína, až ta místní frekvence, která má k dispozici množství osobních a spěšných vlaků, vystoupí a uvolní té dálkové frekvenci místa. Regionální frekvence v tak velkém rozsahu (a s výjimkou jen okrajových období dne) zkrátka do dálkových vlaků nepatří – jen mimochodem: „plívové“ brněnské rychlíky mají hlavní frekvenci z Prahy do úseku Svitavy – Brno, ale nesmyslně vozí nejen regionální frekvenci mezi… Číst vice »
Tak ať si dálková frekvence kupuje místenky.
Tak ať se nikdo nepodivuje nad tím, že nejsou strojvedoucí. Oni jsou pořád stejně, dokonce jich i přibývá, jen jejich nárůst nestačí kopírovat nesmyslný nárůst dopravy z krajů. Jenže když si krajští úředníci můžou bez znalosti souvislostí objednávat dopravu jak zboží na e shopu, to je těžké. A kdyby tam byla přeci jen mezirka někde pro náklad, tak nejlepší by bylo vzít silikonový tmel a pěkně to vymazat. Ať se nám tam žádný ten náklad neprotáhne!!
Ehm, většina těch výkonů jsou zlepšené oběhy vozidel třeba vlivem zavedení taktu na Klatovy (kdyby před několika lety (2010 až cca 2015) SŽDC neřečnila a makala (například snížila SJD o 2-3 minuty na Plzeň-Chlumčany, což dlouho ví, že je třeba, už to je pár let)…
Strojvedoucí jsou problém dopravce, ten ať se stará.
Krajští úředníci můžou objednávat to, co dopravci nabízí, nikdo dopravce nenutí hlásit se do výběrek.
Chápu, že převzít TZ ČD je bez práce – ale informace jsou neúplné. Ano, na 183 zůstane 2h takt, ale s ohledem na vyšší potřebu souprav na hodinový takt Klatovy – Plzeň – (Rokycany/Praha) jsou přímé R Praha – ŽRuda redukovány na 2 páry, jinak přestup v Klatovech. Mimochodem je ostudou, že Středočeský kraj ty díry v R16 nedoplácí, když Plzeňský ano…
Ona je to spíš ostuda ministerstva dopravy, že se chvástá, že z Prahy do Plzně je hodinový takt rychlíků a v reálu tam jsou dvouhodinové díry.
Ani ne, 2h takt v sedle je u linek II. přepravního segmentu standard. Ale STČ šotoušci radši zahušťují takt 810/814 do Čisté, než řešit nějaké Hořovice někde z jejich pohledu na periferii. 🙂
Tady je krásně vidět, že přidaná hodnota článku je nulová, protože to samé v tiskové zprávě ČD a z ní odvozených článků už bylo recyklováno v různých médiích v týdnu. Třeba k trati 183 šlo napsat, že díky posunu taktových poloh vznikne v Alžbětíně až na výjimky celodenní těsná přestupní vazba na vlaky do/z bavorského vnitrozemí a tedy poměrně luxusní spojení českého Pošumaví s Podunajím. Ale to už by vyžadovalo přidat k tomu vlastní myšlenky a zapojit vlastní mozek, což je těžší než Ctrl+C a Ctrl+V.
Já jsem sem tohle nechtěl psát, právě aby to neměl autor na stříbrném podnose…
A taky by si to autor měl po sobě aspoň pořádně přečíst, než to edituje, protože mnoho vět tam vůbec nedává smysl nebo si vzájemně protiřečí, protože kvůli výběru pouhých útržků pomocí „Ctrl+C a Ctrl+V“ tam zjevně leccos podstatného vypadlo.
Ministerstvo tvrdí, že má 1h takt, co by kraj doplácel díry? A jaké díry vlastně, má na středočeské části být 0.5h takt?
(Klidně bych na místě ROPIDu prohlásil něco podobného)
Jaké díry? Třeba ty 2 páry R, co nejedou dopoledne a je tam tak 2krát 2h pseudotakt? Aspoň si ten JŘ otevřete…
Vím, ale narážím na reklamu ministerstva.
Docela by mě zajímalo, jak budou v souvislosti s tím krajským tarifem řešit místenky do Pendolina.
Ty už se neřeší v úseku na západ od Prahy dnes (FL-Cheb – Praha jako IC bez povinných mistenek).
Povinné sice nejsou, ale když si ji někdo bude chtét koupit?
Aby to nebylo tak, že pojedu sice na krajsou Ideesku, ale k ní si budu muset ještě dokoupit místenku u ČD. 🙁
A tak to přesně bude. 🙂 Ostatně už to tak je dneska (u předplatného IDP).
V úseku Plzeň – Cheb suplují vlaky Ex a SC vrstvu vlaků R. Proto má integrace Pendolin do IDP smysl.
A to je právě ta blbost, protože frekvence „přetéká“: když už tam někdo chce mít „pendolína“, tak by měla fungovat jako „luxusnější“ vlaky navíc a ne suplovat regionální rychlíky (protože pendolína mají pro pohodlnou jízdu jen omezenou kapacitu).
Normálně. Místenkář má přednost a mistenky to i normálně zobrazuje na displejich u sedadel.
FrantaM. Pendolino zobrazuje místenky na displeji?
Ano
Od nedávné rekonstrukce interiérů už zobrazuje, jako nová to neuměla.
Vašek: Mě by spíš docela zajímalo, jak se bude řešit kapacita vlaků vedenýchpendolínem: místenky jsou zadarmo, takže vlak je běžně zcela „vymístenkován“ i v úseku, kde není povinná rezervace (= na západ od Prahy všude), a když se tam pustí ještě frekvence s jízdenkami za krajský tarif, tak tam cestujících ještě přibude a „polezou si po hlavách“.
No a proč by si „nelezli“ po hlavě, když je to vlak v závazku? Když je vyšší poptávka, tak se běžně stojí i v jiných vlacích, Pendolino není z tohoto pohledu žádná výjimka. Podle mě je blbost, že se na Ex6 provozují tyto 2 páry nesystémových SC, vhodnější by bylo sem Pendolino vůbec netahat a mít linku Ex6 jednotnou jen jako soupravy Ex Praha-Plzeň-(Cheb). Stejně přidaná hodnota Pendolin od Prahy na Cheb není, protože přes možnost naklápění úspora času žádná kvůli tomu, že držíme časové polohy klasik.
Souhlas – proto jsem ostatně také jinde napsal, že „když už tam někdo chce mít „pendolína“, tak by měla fungovat jako „luxusnější“ vlaky navíc a ne suplovat regionální rychlíky (protože pendolína mají pro pohodlnou jízdu jen omezenou kapacitu)“: pak už by i mohlo být využito i naklápění a cestovní doba mezi Prahou a Chebem by proti běžným vlakům mohla být i o dost kratší.
Já si myslí, že jako luxusní vlak Pendolino nikdo na západ od Plzně (Prahy) nezaplatí. Tady jde spíš o reklamní tah „Pendolínem z Ostravy do Františkových Lázní“. To že jsou v taktu s expresy a v závazku za Plzní jen umožňuje ten „luxus“ zaplatit.
Když ten „luxus“ nikdo zaplatit nechce, tak je zjevné, že to tam jezdit vlastně nejen nemusí, ale ani nemá – zejména když to zároveň omezuje nabízenou už i tak nedostačující kapacitu: z pohledu cestujícího, který potřebuje a chce někam dojet a žádné reklamní tahy k tomu mít nemusí, bude mnohem výhodnější, když tam pojede kapacitnější „klasická“ souprava. Já bych za mnohem lepší marketingový tah považoval třeba i jen jediný pár „luxusních“ vlaků v trase přes celou ČR (dopoledne do lázní a odpoledne zpět), ale vedených mimo pravidelný takt běžných vlaků jako opravdu „extra rychlé“ spojení pro skutečně dálkové cestující, s… Číst vice »
A jsou tam oblouky které stojí za řeč? Možná ministerstvo mělo ve výběrku chtít krátké jízdní doby(tedy klopidla)
Ano, na Praha-Plzeň udělá Pendolino rozdíl 6-9 minut proti GVD (tj. Praha-Smíchov – Plzeň cca 1.00h) a dalších 10-15 min na Plzeň-Cheb. Jenže třeba co se prokladem mnichováků… 🙂
Udělat linku Praha-Plzeň-Cheb v něčem co stihne kratší jízdní doby(neříkám 680, koupit nové naklápěcí soupravy)