V Plzeňském kraji nevyjely desítky spojů autobusů, dopravci chybí řidiči

Autobus Iveco Crossway (145 ks). Pramen: ArrivaAutobus Iveco Crossway (145 ks). Pramen: Arriva

Arriva získala souhlas kraje si dočasně najímat cizí dopravce s autobusy nesplňujícími standardy IDPK.

V Plzeňském kraji nevyjely tento týden desítky plánovaných spojů veřejné autobusové dopravy na Tachovsku, Plzni-severu a Domažlicku. Firma Arriva má problémy s nemocností i nedostatkem řidičů. S krajem i s Plzeňským organizátorem veřejné dopravy POVED hledá řešení, které minimalizuje počty neodjetých spojů, které se od počátku týdne snižují. ČTK to řekl vedoucí krajského odboru dopravy Dušan Pakandl. Arrivu podle mluvčího Jana Holuba situace mrzí, nedostatek řidičů je dlouhodobý problém. Na vyčerpaném trhu práce je podle něj těžší nalákat nové zájemce.

Na pondělní výpadky spojů upozornilo regionální ydání Mladé fronty DNES. „Stále evidujeme nevyjetí spojů v nižších desítkách, rozhodně ne 50 jako v pondělí. Jde o asi 1,5 procenta z celkové objednávky,“ řekl dnes ČTK Pakandl.

Kraj už podruhé jednal s Arrivou a dohodly se na krocích, které budou směřovat k okamžité redukci počtu nevyjetých spojů. Kraj v pondělí akceptoval, že dopravce může zajišťovat veřejnou obslužnost v regionu i vozidly, která nesplňují standard dohodnutý ve smlouvě. Tedy i vozy jiných dopravců, které nejsou označené logem a barvami kraje a nemají odbavovací strojky.

Pomoc subdodavatelů jinými autobusy

Arriva, která má s krajem od roku 2020 desetiletou smlouvu, dnes ČTK sdělila, že ji situace mrzí, ale že se potýká s vyšší nemocností v kombinaci s dlouhodobým nedostatkem profesionálních řidičů. Těch podle mluvčího Jana Holuba nemá dost žádný dopravce a je to problém. Firma spolupracuje s POVEDem a hledají možnosti, jak nemocné co nejdřív nahradit. „I přes platy, které teď opět navyšujeme, je kvůli vyčerpanému trhu práce těžší nalákat k volantům nové zájemce. Autoškolu a rozšíření řidičského průkazu zaplatíme. Řidiče lákáme i na nadstandardní benefity,“ řekl. Jmenoval třeba zvýhodněné tankování, bankovní účet a jeho vedení zdarma, pracovní ošacení nebo i příspěvky na nákup v lékárně, na sport a kulturu.

„Prioritou kraje je, aby cestující, který přijde na zastávku, byl odvezený z bodu A do bodu B, což firma akceptovala,“ uvedl Pakandl. Na dnešek firma zajistila subdodávky, například Autobusy Karlovy Vary, které jezdí na části linek na Tachovsku. Dlouhodobým řešením podle Pakandla je, že se Arriva snaží marketingem zvyšovat počty řidičů, organizují a platí jim autoškoly a zvyšují platy.

Kraj se s Arrivou domluvil, že do 14:00 předchozího dne firma informuje kraj a POVED, které spoje následující den nevyjedou. „POVED po 14:00 informuje starosty obcí, kteří to řeknou občanům a ti se také mohou dívat na web www.idpk.cz. A ráno už by se nemělo stát to, že by ještě něco dalšího nejelo,“ uvedl.

Až 1000 korun pokuta za neodjetý kilometr

Současná situace není podle Pakandla problémem kraje, ale dopravce. „Plzeňský kraj objednává, řádně hradí zálohové platby, a dopravce neodvádí takovou službu, jakou by odvádět měl,“ uvedl. Za neodjeté kilometry kraj Arrivě neplatí a bude ji sankcionovat – může nárokovat až 1000 Kč za neodjetý kilometr. „Sankce se uplatňuje po kvartálech, případně letech, promlčecí doba je tři roky a není důvod to řešit ze dne na den,“ uvedl. Podle Pakandla by bylo dobré počkat na výsledek loňského sporu kraje s dopravcem, zda je 1000 korun moc. Městský soud v Plzni zatím nerozhodl.

Arriva argumentuje nemocností, odchody řidičů, které podle Pakandla souvisí s náročností práce, a nedaří se zcela a rychle realizovat nábor. „Dopravce se snaží situaci řešit. Jednoznačně konstatovali, že to je jejich problém, a řekli, jaká opatření k nápravě přijímají,“ dodal. Podle dohody z pondělí je Arriva předloží kraji a POVEDu do deseti dnů.

ČTK

Tagy Arriva Arriva Střední Čechy IDPK nedostatek řidičů Plzeňský kraj Poved
78 komentářů