V Paříži vyjelo poprvé metro na část budoucí okružní linky kolem hlavního města

Nové metro pro linku 15 v Paříži. Foto: Grand Paris ExpressNové metro pro linku 15 v Paříži. Foto: Grand Paris Express

Provoz s cestujícími má začít na prvním úseku za dva roky. Vyhloubeno je už přes 34 kilometrů nové trati.

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zdenek

Neznám zas tak Paříž, jako technicky asi jo 100 kmh.
Před 15 lety asi fajn nápad. Ale nevím no. V dnešní době předměstí Paříže. Si představuju jen bordel a ekonomické migranty.. A má to cenu?

Juraj

Neznáte sice Paříž, ale hlavně, že máte představu…

TPal.

Možná trošku zvláštní myšlenka, ale subjektivně by se mi do těchto vlaků hodila 1.třída. V Dauhá, Dubaji a příští rok v Rijádu mají metra s první třidou a tohle mohla být příležitost, jak mít v Evropě první metro s něčím jako 1.třídou (automatická metra, takže kratší intervaly a větší kapacita; dlouhá trasa).

Ale pařížské podmínky neznám.

Kubrt

V Paříži v metru dříve 1. třída bývala (do 60. let, tuším). Na její obnovení názor nemám.

Juraj

Takže peníze ušetřené za strojvedoucí se vloží do průvodčích, kteří budou kontrolovat a vymáhat první třídu? Nebo – ještě lépe – udělá se část vlaku neprůchozí?

Nemá to smysl. Taky se nepočítá, že tím někdo pojede celý okruh. Je to prostě napáječ radiálních linek, který z menší části pobere i čistě tangenciální frekvenci.

SYN

Dauhá, Dubaj, Rijád… skutečně typická evropská města?? Šejkové si stavějí modelovou železnici v měřítku 1:1, to bych určitě nesrovnával s Paříží… zastávka každé 1,5 – 2 minuty a budeme tam vymýšlet jedničku třídu?

Radek Janata

Kdyby radši postavili jednotné průjezdné centrální nádraží. Mají tam v centru 6 hlavových stanic ze kterých jezdí dálkové vlaky. Takhle špatné to snad není v žádném jiném evropském městě.

Kubrt

V Londýně je to stejné. Máte nějakou konkrétní realizovatelnou představu, jak a kde v Paříži takové centrální nádraží vybudovat?

Radek Janata

Asi jako v každém druhém velkoměstě v Německu. Nebo v Barceloně. Podzemní tunel pod městem spojující existující hlavová nádraží. Takže např. pro začátek z Est/Nord na Montparnasse. Uprostřed může být podzemní zastávka (žádné vlaky by v ní nebyly výchozí, takže by nemusela mít moc hran). Ano, levné by to nebylo, ale v Německu to taky není levné. Stávající přístup je poněkud sobecký ke komukoliv, kdo nechce přímo do Paříže. Pak takový člověk radši letí letadlem, když každá cesta dál, nez do metropole sousední země znamená nepříjemné přestupy. Přitom třeba relace z Bordeaux do Beneluxu či západu Německa by mohla být… Číst vice »

Jakub P

Asi je to nepálí zdaleka tolik, jako potřeba rozšiřovat síť metra a další MHD. A není se moc čemu divit, z těch šesti nádraží jsou nejpoužívanější myslím 4, přičemž 2 z nich jsou kousek od sebe. Jedno z těch menších je pak jen přes řeku od dalšího z těch velkých. A mezi většinou z nich se celkem v pohodě dostanete RER. A vzhledem k významu města se dá čekat, že většina cestujících spíš míří do Paříže, než aby tam jen přestupovala na jiný vlak. Ne, že by se nějaké spojení těch nádraží skrz centrum občas nehodilo, ale upřímně, byla by… Číst vice »

czhunter

Měl jste jim jít poradit – oni vědí že Češi jsou v dopravních stavbách v hlavních městech odborníci na slovo vzatí, určitě by Vám dopřáli slechu.

Radek Janata

My už jsme to sjednocení v Praze dokázali (jinde než na hlaváku končí už jen pár osobáků). Samostatná nádraží jsou dědictví 19. století, kdy každou trať postavila a provozovala jiná firma.

Osamělý Vlk

Tak holt Paříž.

Maces

Ještě bych zmínil že se okružní linka stavěla hlavně kvůli olympijským hrám 2024, do kterých se to samozřejmě neotevře.

Kubrt

Doplním, že první úsek M15 měl být otevřen 2020.

Jakub P

Což je samozřejmě velká škoda (ty hry) i jinak je to zpoždění samozřejmě nepříjemný. Ale furt budou mít v dohledný době výrazně rozšířenej systém kapacitní MHD. A to už předtím bylo pařížský metro se 14 linkama po celým vlastním městě slušná síť. Klasická okružní linka sice chyběla (respektive okruh postavili nejdřív tramvajovej myslím v podobě T3a a T3b), ale vzhledem k počtu linek a jejich provázání nebyl moc problém pohybovat se metrem po okrajích města a nezajíždět úplně zbytečně do centra. Troufnu si říct, že Praze jakejkoli kapacitní kolejovej okruh chybí podstatně víc, tangenty jsou velmi bolavá Achillova pata pražský… Číst vice »

Kubrt

Určitě, já to nemyslím nějak pejorativně, chápu, že stavět cokoliv v takhle zastavěném území je náročný proces.