Doprava ve městě Metro

V Paříži prodloužili síť metra o necelých šest kilometrů na severu metropole

Rozšíření linky 14 pařížského metra. Foto: Paris.fr
Rozšíření linky 14 pařížského metra. Foto: Paris.fr
Prodloužení metra má ulehčit jiným linkám na severu Paříže.

Přes 220 kilometrů dlouhá síť pařížského metra je o dalších necelých šest kilometrů delší. Zástupci radnice a dopravního podniku RATP tento týden uvedli do provozu nový úsek linky 14 mezi Saint-Lazare a Mairie de Saint-Ouen na severu francouzského hlavního města.

Součástí 5,8 kilometru dlouhého úseku jsou celkem čtyři stanice, jedna bude otevřena v lednu. Nová trasa má ulehčit s provozem především lince 13. Radnice očekává, že ji denně využije kolem 650 tisíc lidí.

Na lince jezdí soupravy bez strojvedoucích, linka 14 byla první, kde byl v roce 1998 v Paříži zaveden autonomní provoz. Trať je nastavena tak, aby vlaky mohly jezdit v intervalu 85 vteřin.

Na trase jsou stanice Pont Cardinet, Porte de Clichy, Saint-Ouen a Mairie de Saint-Ouen. Port de Clichy má být otevřena v lednu, je největší z nich. Stavba metra začala v roce 2014.

Pařížská radnice a region Ile-de-France chystá další rozšíření linky 14 ještě směrem na jih až k letišti Orly.

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Poolman

Nemá být místo autonomní automatický? V Paříži jsou všechny linky autonomní, tedy nesdílí trasu s jinou linkou.

Kalanis

Je to linka 14 – Météor. Automat od začátku. Teď se ještě hádají, jestli jí na jihu prodlouží až na letiště Orly a zruší větvení na 7. Tam je ale veselo, protože 14 je gumová a 7 klasická.

Kalanis

Teď ještě koukám na plány – a pokud by jim to vyšlo, tak vznikne dokonce přímá linka Orly – Bourget.

MaT

Linka se rozšiřovala, nebo prodlužovala? Já bych spíš řekl, že to druhé. Kdyby to první, tak bych si představil třeba rozšíření tunelů, nebo přidání souběžného dalšího tunelu… 🙂

O rozšíření se dá možná mluvit v případě celé sítě, ale ne konkrétní linky…

žbt

Ty dveře na nástupištích, já teda metrem co je má ještě nejel, ale tohle musí kvůli přesnosti zastavování dost prodlužovat jízdu. A v Praze na D nás to čeká taky 🙁

Kamui

Ano, je to pomalejší. Ale je potřeba si uvědomit jinou věc. Ono to je totiž tak normální, to naopak naše pražské metro je atypicky rychlé.

Jakub P

Nepřišlo mi to nijak pomalejší, než ostatní linky tamního metra. Ono to metro v Praze už teď na některých linkách afaik brzdí počítač na přesný zastavení, takže kdyby tam dveře přibyly, žádná změna (otvírat a zavírat se můžou v podstatě současně). Plus teda metro v Paříži je trochu jiný než to v Praze. Je mělko (nebo naopak nahoře nad ulicema), takže cesta z povrchu na stanici je kratší, zastávky jsou blíž u sebe. V podstatě má v systému roli něčeho mezi pražským metrem a tramvajema (tramvaje v centru vůbec nemaj, jen na okrajích a je to relativně novinka). Pro rychlý… Číst vice »

mgr.pavel

Vůbec nemusí. V Kodani mají automatické metro bez strojvůbce (je celkem zážitek sedět úplně ve předu, tam kde normálně bývá fíra :)), všechny stanice mají takovéto bezpečnostní dveře, zastavování je naprosto plynulé a přesné.

U souprav řízených člověkem očekávám nějaký poloautomat / zabezpečovač, který takto zastaví taky.

Kalanis

Na ruku to má třeba Petrohrad.

mfr

Je to úplně jedno, v Miláně je to na fialové 5-ce taky a zastavování je stejné jako jinde se strojvedoucím…

Beekee

Severní prodloužení 14 k budovanému Grand Paris Express okruhu…
https://www.youtube.com/watch?v=ZjuMcWwMqPk&ab_channel=TheB1M

Jižan

„Nová trasa (14) má ulehčit s provozem především lince 14.“ Nemělo tam náhodou být „lince 13?“