V pardubické MHD testují zobrazování čísla linky v bílé barvě

Vůz DPMP s bílým číslem linky za denního světla. Zdroj: DPMPVůz DPMP s bílým číslem linky za denního světla. Zdroj: DPMP

Pokud se zkušební provoz osvědčí, mohou se bílá čísla rozšířit i na další vozy.

Odebírat
Upozornit na
guest
67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Anton

Ano, ze všech problémů v dopravě v Pardubicích byl tento naprosto nejzásadnější. Proč radši nevrátí přímou trasu z Dubiny na hl. nádraží? 8 a 88 mívají takové zpoždění, že někdy jezdí rovnou dvě za sebou, ta zpožděná o 10 minut a ta o 30. I v noci, kdy jede pět a půl člověka a silnice jsou volné, zvládají mít 5-10 minut zpoždění. Navíc na této trase plné důchodců snad cíleně nasazují autobusy s úzkými schody „do patra“ a zastavují zásadně co nejdál od ostrůvku, takže pak můžete s napětím sledovat, jestli důchodkyni do té díry opravdu zapadne chodítko nebo taška,… Číst vice »

Baraba

A teď si vemte, že někteří rebelové používají i zelenou barvu https://foto-busy.eu-central-1.linodeobjects.com/187886.jpg nebo dokonce i červenou, nebo úplně jiné neidentifikovatelné barvy https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQpnzqn5Q8Cjp-mugKMkOAHnriYbeq4km2VQE0AXHBdjj3LyvxSbLx5nWY2euOvzsa1ogY&usqp=CAU

M.Z.

Pokud jde o násvit segmentů překlápěcího displaye, pak snad. Pokud jde o přímý osvit, pak to není dobré řešení. Resp. ještě jinak. Pokud tam jsou jen bílé (tzn. modré led s fosforem), tak ke složkovému posunu nedojde. Pokud jde o „barevný display“ s multiled jako například oblíbená WS2812, pak je jedno, jestli je sklo mokré, poškrábané, nebo má cestující brýle nad čtyři dioprie, nedej bože astigmatismus… …nepřečte absolutně nic. I samotná 450nm modrá složka je prakticky nečitelná (viz. tragická celomodrá tabule odjezdu autobusů v HK), v kombinaci s červenou/zelenou je ostrá pouze ta část tabule, kterou pozorujete osou brýlí. Klidně… Číst vice »

Martin Šubrt

Zajímavé… V Praze důkladně testováno. Bílá v protislunci byla vidět zásadně hůře než jantarová. V případě větší vlhkosti a lehkého zamžení předního skla se bílá opticky rozpíjí do nečitelnosti. Při volbě více barev některá čísla slabozrací nerozpoznají vůbec. Hlavní problém je, že pak je každá linka i číslo opticky pro ně zcela jiná. Také vypadá jinak odstínově při různých světelných podmínkách. To jim určitě nepřináší výhody. Proto byla v Praze po důkladném focení, pozorování a testování s nevidomými zvolena jantarová. Před řadou let. Letos na jaře znova nevidomí dotazováni na potvrzení, že jantar preferují a jednoznačná preference potvrzena. Jako negativní… Číst vice »

DjDD

Slabozraký nejsem, ale taky mi vždy přišla ta jantarová jako nejlépe viditelná. Bílá je nevýrazná…

Nemo

Někdo objevil Ameriku. To bude byznys.

Ant

Novinka ??

218

Dneska jsem to viděl naživo a na první pohled je číslo viditelnější než název konečné.

Nemel

To asi aby to více připomínalo barevné zdobení na pověstném pardubickém perníku…

Šťoural

Podle mého, když už inovace, tak by se to číslo mělo zobrazovat v Braillově písmě

Petr

To by ten displej musel být na nárazníku 😀

Michal Bartoníček

I nad takovými banalitami se musí přemýšlet. Ale v zájmu zachování zdraví by za tmy neměl být jas těch světel tak výrazný. Po setmění mám ztlumené barvy na mobilu i počítači a světlo mě tak neřeže do očí. Zřetelný kontrast kvituju, ale nemělo by se to s tím přehánět. Pak je z toho jen rozmazaná šmouha.

M.Z.

Proto je vhodné používat mechanicky otočné segmenty displaye s násvitem. Odražené světlo už nikdy není „monofrekvenční“ jako přímý pohled do LED a lépe se čte. Jestli ten segment nasvicovat bílou nebo žlutou je pak otázka provozu v noci. Obecně v rámci redukce modré složky v noci je to cesta špatným směrem (stejně jako nahrazení sodíkových lamp 4000K studenou bílou). Jestli to přinese ve dne nějaké zásadní zlepšení… …nejsem si jist…

XXyy

To jsou důležitý starosti – barvy LED panelů opravdu

Michal Bartoníček

Jsou. Ovšem vy tohle řešit vůbec nemusíte. 🙂

Vavrroch

Jsem zděšen. Pro označování vozidel hromadné dopravy není stanovena jednotná celoevropská (nebo aspoň celostátní) metodika? Vzhled nápisů na vozech je tak ponechán na libovůli hodnostářů územních celků nižších úrovní? Až do přečtení článku mě téma příliš nezajímalo, příslušné vozidlo jsem při cestě vždy bez obtíží našel a grafická úprava nápisu na něm mi byla lhostejná. Ale teď mnou lomcuje hrůza – co když příště budu chtít jet vozem, jehož označení odsoudily desítky procent uživatelů? Nastoupit či nikoli? To je dilema, jež by slabší povahu mohlo zahnat až na konec nástupiště.

XXyy

A proč by to mělo být nějak stanovený celoevropsky?

Roman osobně

Aby mohl Brusel ukázat svoji chytrost a důležitost.

M474003

Nejlepší orientace byl pražský budník na starých tramvajích, to žádný systém nenahradí.

Michal Bartoníček

Nebyl a nahradí. Osvětlený nápis nebo přímo nápis ze světýlek je líp vidět.

Ota

ve Žďáru na MHD má přes 5 let každá linka jinou barvu, barva podle plánku sítě je i na digitálním panelu autobusu v barvě čísla

Petr

Když má MHD pět linek, tak to jde. Ale ve velkých městech se to použít nedá.

PepazDepa

a Bratislava je vesnice?

Jezo

Nie Bratislava je balkan. Vzdy sa tesim ze na zastavke kde chodia linky 93, 98 a 99, co sa uz samo o sebe dost podoba, ide nieco podfarbene cervenou farbou… Vsetky linky maju cervene podfarbenie, sice rozdielne na papiri ale nerozlisitelne na displeji.
To aj k tomu amsterdamu, na displeji sa neda zobrazit dostatocne vela rozlisitelnych farieb ako na papieri…

Chleba Nakup

Ale tak odstínů je taky hodně: karamelková, žabičková …

Hasler

Prosím abyste nám s poruchou barvocitu nechali náš 8 bitový svět a čísla.

Ale mohlo by být zajímavé zrušit čísla, nechat udělat pouze odstíny barev a schválně kolik lidí dojede do cíle 😀

platamond

Zkuste Amsterodam, tramvají mají více než 20 linek a každá má u čísla barevnou kombinaci (proužky, obdélníčky, trouhelníčky). Když jsem se pídil, tak, tak je opatření z historie, kdy přicházelo hodně přistěhovalců neznajících latinku = sice byli gramotní, ale v jiném písmu.

Twix

Jen tak pro zajímavost, v jakém písmu byli gramotní, že neznali arabské číslice?

Jiří Kocurek

Dovolím si tipnout: Dutch East Indies, Holandské kolonie na dálném východě.

Random Jitter

Indonesie. Tam se píše latinkou.

Michal Bartoníček

To mají i v Ústí nad Labem.

MP22

Bílá je skvělá, viděl sem to na více místech, naposledy v Budapešti u modrých vozů. Přiznám se, že teď si nejsem jistý jestli jsou modré autobusy nebo trolejbusy. Vypadá to každopádně naprosto skvěle a moderně a čitelnost je podle mě lepší než u oranžových a zelených, což se zrovna v Budapešti dá ověřit na jakémkoliv terminálu.

Jirka K.

Modré jsou autobusy. Trolejbusy jsou červené.

Ten Ten Ten

Tak to je šok. Co bude příště, zrychlení terminálů ve vozech?

Chleba Nakup

Masážní křesla.

asdfasdfasdf

Za zkušenosti z Havířova, můžu říct, že je celkem fuk jakou to má barvu, ale font je sakra důležitý. Když se před 9 lety změnil s nákupem nopvých busů font, tak se náhle cestujícím na zastávkách nečekaně zhoršil zrak.

Daniel Jablonecký

Font je v mnoha městech u nás strašný. Nejhůř vypadají číslice 4 a 7, to ostatní se dá jakž takž strpět i když ideál to není.

Martin

Idealni, … znam ze zamori… japonci maji barevne snad vse odlisene, usa znam i tu bilou… svycari take…

Sue23

Ano, to máte pravdu ale co ten pravopis probůh?!

Y.K.

Japonci opravdu nemají odlišené barvy autobusových linek. Mají odlišené barvy jednotek, hlavně teda Tokio, jinde už tak ne.

jan.vejrazka

Ve Švýcarsku je normální, že každá (tramvajová) linka má svoji barvu. Bylo to tak už v dobách převíjecích rolet. Dokonce se používaly kombinace převíjecí rolety s barevným číslem linky a maticového displeje pro zobrazení konečné zastávky.

Samozřejmě se jedná o stejné barvy jako ve schématu linek. Barevná čísla linek MHD se zobrazují třeba na odjezdových tabulích nebo na displejích v přípojných spojích.

Honza V.

Něco takového jsme měli v Praze taky. Do roku 1908, kde bylo vynalezeno číslování linek. Rozlišovat dnes asi 40 různých barev by bylo nepraktické. Proto se barvou rozlišuje už jen druh linky, a i do toho hodily digitální displeje vidle.

M474003

To bylo úpně ideální pro lidi s poruchami barvocitu. V Praze to bylo zdůvodněno velkým podílem negramotných lidí. Jak to bylo možné, když povinná školní docházka byla zavedená 150 let před tím?

Šejdr

Povinná školní docházka sice byla, ale kontrola byla nedůsledná a na venkově si se školní docházkou nikdo moc hlavu nelámal. Dítě stejně zůstane na vesnici, tak hlavně ať se naučí pracovat na poli a starat se o dobytek. A do školy půjde až potom, co bude doma na hospodářství všechno hotové. Takže přijde do školy jen na pár měsíců přes zimu a učiteli, snaž se. Výsledkem bylo plno téměř negramotných. Problém nastal, když děti poslaly rodiče k šípku a místo práce v zemědělství vyrazily do Prahy hledat štěstí ve fabrice. Ona totiž migrace do Prahy byla vždycky, to není jen… Číst vice »

Jiří Kocurek

Ostatně proto jsou letní prázdniny: Děcka byly potřeba na poli u sklizně.
Jiným případem byla migrace za vzděláním, Karel IV ji velmi podpořil a dobře udělal.

Karel Mio

Teď jsem si vzpomněl, určitě někdo zde bude vědět, kde to je.

Někde (asi v Evropě) jsem viděl, že každá tramvajová linka má vedle čísla svůj symbol, který je kombinací různé barvy a tvarů. Např. dva modré proužky a mezi nimi červený. Přišlo mi to tehdy roztomilé, ale nenapadlo mě, pro koho je tenhle systém přehlednější, než jen samotné číslo.

Karel Mio
Jan

Okurková sezona vrcholí, závažnost zpráv stoupá každým dnem…

Martin

Taky mi to tak připadá. Juniorní novináři jsou si na brigádě.

Ondros

Nebyl bych tak přísný, já se to rád dozvím. Dosud z velkých DP užíval vicebarevné zobrazení snad jen ústecký DP.

Michal Bartoníček

A vy máte taky okurkovou sezónu, že máte čas číst okurkové články? 🙂

Honza V.

Hlavně ten typ písma je otřesnej. Devítka vypadá tak, aby byla co nejlíp zaměnitelná s osmičkou, a číslice 1 a 2 v čísle 12 jsou skoro slité dohromady.

Jihočeský velkoměšťan

Jestli je to RGB, tak pozor na chromatickou aberaci. Stačí mít na očích silnější brýle a místo číslic vidíte duhu.

Anonymní alkoholik

Hergot, ale ta LSD komunita se musí nacpat všude!!!!

/i

Frantisek X

Že by si měli s alkoholiky tolik co vyčítat… 😀

Jiří Kocurek

Záslužný počin … by byl intergrovat MHD do krajského IDS.

https://iredo.info/mestska-hromadna-doprava/

Kamui

Může mi někdo vysvětlit, jak se taková blbost testuje?

Josef

No „Reknete nam jak se vam to libi“ asi neni uplne vhodna metrika.

Leinad

Ropid občas posílá do provozu brigádníky s dotazníkem.
Když se testoval novej jezevčík, tak to bylo například „všimli ste si? Líbí se vám? Je přehledný? Najdete informace?…“ + podobná anketa na webu.

Jan

Napíšete do diskuse „já ji vidím“, pokud ji vidíte…

Ondros

Zavedete a čekáte kolik přijde stížností 😉

Filip Jirsák

Je to napsané v článku.

FrantaM

Tady se někdo evidentně nudí a vymýšlí 3,14čoviny.

Jirka K.

Říká se tomu „změnový management“. Kdyby se tato manažerská disciplína zrušila, poměrně dost absolventů vysokých škol by pošlo hlady.

Michal Bartoníček

To není z nudy, je třeba řešit i takto banální záležitosti.

Martin

Hlavně aby z toho neudělali omalovánky jako v Liberci, kde vymysleli, že každému typu linky (normální, školní atd) dají jinou barvu. Jen pak nějak zapomněli říct cestujícím, co která barva znamená, takže vypovídací hodnota tohoto výjevu se limitně blíží nule. Nehledě na to, že některé jejich kombinace barvy čísla a barvy podkladu jsou hodně špatně čitelné.

Ten Ten Ten

Tak to obvykle dopadá, když o MHD rozhoduje někdo, kdo MHD nejezdí.