dpp

V Pardubicích se srazily expres RegioJetu s nákladním vlakem, čtyři cestující zemřeli

Srážka vlaků v Pardubicích. Foto: Drážní inspekceSrážka vlaků v Pardubicích. Foto: Drážní inspekce

Provoz na koridoru je zastaven, oba strojvedoucí nehodu přežili.

Odebírat
Upozornit na
guest
566 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
martin

Když jsou peníze na posílání Oligarchům na Ukrobanderostán (a aby se potom např. část vrátila do Fialové kampeličky) , tak musí být peníze i na ETCS !!

Franta

To je strašný příspěvek, dejte si pár facek za takové žvásty

El Barto

Čichám čichám ban…

Bez přezdívky

Tohle je na okamžitý ban.

marek hudec

pockal bych si jeste na pripadny dukaz od autora prispevku….

Originální jméno

Běž se z toho nesmyslu vyzpovídat

Roman

Na tomto a jiných železničních neštěstích by se mohla vyučovat teorie relativity.

hroch.obojzivelny

Jako, že když urychlíte RegioJet na rychlost světla, tak se v něm zastaví čas…? Nebo jak jste to myslel? Jsem zmaten…

Roman

Za relativně malou mzdu relativně velká škoda. Zde navíc ti čtyři nešťastníci.

Air Traveller

Doufam, ze po dnesku maj odpurci ETCS utrum a uz o nich neuslysime (a oni sami stahnou hlavu mezi ramena a budou zticha)

Michal M

Zcela jistě ne.

Honnzok

Jen je to strašidelně drahý a technicky obrovsky náročný a složitý zařízení, jinak proti tomu nic nenamítám. Bohužel to ale sežere hodně peněz, které pak budou zas muset chybět na něco jiného. Přínosné je o tom žádná, ale nejsem si jist, že se s ním nemělo začít jinak. Přeci jen hlavní trati jsou vcelku bezpečné a odpovídá tomu počet nehod. Pak je spoustu důležitých (i mezinárodních) tratí, kde je zabezpečení opravdu jen o lidech a tam se taky staly ty poslední nehody (Výhybna Radonice, Pernink). Na hlavní tratě je instalace nejnáročnější, hodně kilometrů a s tim úzce spojená potřeba velkého… Číst vice »

Honnzok

….logičtější, začít na důležitých tratích kde nic není, než prezabezpečovat alespon nejak zabezpečené…

Air Traveller

My ale zadne zabezpecene trate nemame. Zadne.

Prenos barvicek z navestidla neni zabezpeceni.

Franta

Ale je, pokud neděláte hlouposti, tak to zabezoečovač prostě je….

bkv

Předávání žezla nebo červený praporek před vozidlem je tedy taky zabezpečovač…

Y.K.

Nebyl. To je traťové zabezpečení, ne vlakový zabezpečovač.

Y.K.

Není to zabezpečovač. Úplně základní role ATP už století je vlak zastavit, pokud hrozí projetí stůj, bez ohledu na manipulace strojvedoucího.

Opakovač ano, zabezpečovač ne (i když se mu tak nesprávně říká).

Granja

Je to informační zařízení o tom, o bude na dalším návěstidle (pokud to kóduje).

M.Z.

Dává smysl cpát to na TEN-T, ale nedává smysl kvůli tomu vypínat existující zabezpečovač…

bkv

Jaký existující zabezpečovač máte na mysli?

bkv

A tady je ta bezpečná hlavní trať nebo důležitá trať se zabezpečením závislým na lidech?

Honnzok

Tady je to relativně bezpečná hlavní trať, kde je riziko nehody malé, minimálně jsou zde třeba ze hry chyby při ovládání infrastruktury. Bohužel po rekonstrukci zmizly některé bezpečnostní prvky, zajímavé by bylo zjistit reakci staničního zabezpečovacího zařízení, většinou nehody tohoto typu dost mírní na následcích protože zastavují provoz… Zda nastala reakce tady a byly jen vlaky natolik rozjeté nebo blízko k sobě zatím nevíme… To nám asi řekne až DI v závěrce

Ahr

Vy znáte nějakého odpůrce ETCS? Já ne. Jen odpůrce výhradního provozu. Jenomže včerejší Pardubice nemají s výhradním provozem nic společného. ETCS tam je, jenom bylo vypnuté takže se nabízí otázka, proč bylo vypnuté. Nejpíš proto, že se s velkou slávou zapne s výhradním provozem 1.1.2025. Požadavek na výhradní provoz tak maskuje stav, kdy Pardubice nemají žádné funkční zabezpečovací zařízení a jezdí se tam jak za c.k. monarchie.

Air Traveller

je ze bez ETCS se tam pojede uplne stejne, jako vcera.

Jiny zabezpecovac, nez ETCS jaksi nemame.

Air Traveller

Jenze to neni zabezpecovac

Y.K.

Když už odkazujete článek, tak si jej taky přečtěte.

Zhodnocení:
Vlakový zabezpečovač LS přinesl bezpochyby zvýšení bezpečnosti železničního provozu, avšak pouze na malé části sítě ČSD. Jeho sloučení s kontrolou bdělosti strojvedoucího však mělo za následek jeho znehodnocení. Pokud strojvedoucí pravidelně obsluhuje tlačítko bdělosti, nemá zařízení žádný vliv na jízdu vlaku.

Martin H.

Tak já třeba patřím k zastáncům ETCS, rok s tím jezdím, ale stejně si dovolím tvrdit, že i prostý přenos návěsti na HV by nehodě zabránil.

Velkej kocour

Právěže paradoxně kvůli dementnímu ETCS už tam SŽ nezapnula kód liniového zabezpečovače, který by nehodě zabránil taky :)) Hloupé zbožšťování ETCS lidmi, kteří o tom nic nevědí je k smíchu. Stejně budete překvapeni důvodem, proč ta nehoda vznikla. Určitě ne proto, že na mašině jsou takoví pitomci, že na zcela rovný stanici projedou stůj na odjezdu jen tak z ničeho nic

Indikátor idiotů

Kdyby tam byl kód, tak by ho MIREL na návěst stůj upozornil a nerozjel by to více jako 40. Jenže kód už tam nebudou zapínat, protože „tam bude ETCS“. Takže paradoxně ta nehoda vznikla kvůli ETCS. A kromě toho už se brzo zjistí, že máslo na hlavě a hlavní příčinu která spustila sled všech událostí má úplně někdo jiný…

Ing_kralik

V ČR by se mohl začít točit seriál „Vlakové katastrofy“. Materiálu je víc než bychom chtěli. Kdo ale viděl aspoň 1 díl „Leteckých katastrof“, tak ví, že jedna příčina neštěstí bývá málokdy.

MKzB

Jeden bývá vždy pouze spouštěč katastrofy. Další příčiny jsou kofaktory, bez nichž by ovšem ke katastrofě pravděpodobně nedošlo.

X 1

A kolikrát se po katastrofách v letectví měnili předpisy. Mnohokrát.
U nás na dráze katastrof mnohem více a ta snůška alibistických bludů, je furt stejná, ne li horší.

thebearspook

Mezitím v Rusku, jen tak pro porovnání: https://x.com/wartranslated/status/1798631620444139702

Matfyzák

Nehody se deji vsude…

thebearspook

To ano, ale selhání brzd u tramvaje si vzpomínám snad z 60. let.

Prngr

Nedávno se mě syn ptal, proč beru ty místenky do prostředního vagónu …

Průvodce původní Aleš

Mě dnes žena prosila, abych zkontroloval že nemáme na někdy místenky do prvního nebo posledního vozu. Dětský vůz je v railjetu ale bohužel právě tento…

Liposh

Jj, dětský oddíl v Railjetu. Vždy jsem měl husí kůži. Po dnešku mám ještě víc. Když vás v tom vagónu nepotká srážka, potkají vás tam děti. Naštěstí můžeme najít viníka – jsou to děti. Děti jsou zlo. Teda kromě toho mého. To je andílek :-D… To bylo na odlehčení.

lvy

Jsem laik, ale jakou logiku má to, že lze projet návěstí stůj a vlak sám nezastaví? Strojvedoucí přece může mít zdravotní problém, připadá mi zabezpečení na železnici na úrovni, kde byl letecký provoz tak před 70+ lety. Proč?

Starej

Ne jenom zabezpečení. Ale i myšlení odpovědných je na úrovni osmdesátek !

hroch.obojzivelny

Ale houby. Právě, že to s tím moderním myšlením přehnali. Kdyby si předávali kolík, tak se to nestalo.

JGR

ano a z Prahy do Brna 12 hodin

Petr

Logiku to má českou. Bohužel.

Huh

Lepši může být leccos, vždy otázka financí. ETCS stoji stovky miliard, takže napočkáni to nebude. A má fatální vývojové problémy a nekonzistenci verzí…

Y.K.

ETCS tam má být už letos na podzim výhradní. Takže se snad dočkáme (někteří se bohužel nedočkali).

Michal M

Bambiliony ziloojard.

Huh

Můžete rozbít prasátko, třeba by pak zbylo něco i na vozidla nebo opravy tratí. O stavbě nových lze teoreticky uvažovat jen v anarchistických kroužcích…

Michal M

Jo, tady jsem našel webové stránky jednoho anarchistického kroužku:
https://www.spravazeleznic.cz/vrt/
A jinak pokud chceš dělat chytrého, tak bys ty náklady měl dávat aspoň v řádech správně…

Vlastimil Kocurek

Tak hlavně abyste nepotřeboval nějakou operaci, ke které bude lékařský přístroj , který má „fatální vývojové problémy a nekonzistentní verzi“. :):):)

Huh

Tohle ale není experiment… To má fungovat a být kompatibilní.

Pražec

Toto bylo technicky zvládnuto už před 100 lety (ačkoli plošné nasazení v provozu přišlo až před těmi 70). Dodejme, že v Německu.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Indusi

Petr

Na školeních po tomto https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nehoda_u_Nov%C3%BDch_Kopist , se tvrdilo že do co nejdříve bude nasazen zabezpečovač.

Ruby

První ministr dopravy polistopadové vlády se svěřil, že si jako kluk rád hrával s vláčkama, tudíž se na tu funkci náramně hodí. Potom další, když jsme vstoupili do EU, tak se divil, že zahraniční dopravci ve větší míře využívají naše cesty k tranzitu a tim je přetěžují… atd atd atd.

Elvis

Za mě upřímnou soustrast obětím. Co se týče provozu bylo toho napsáno už dost. Co mě vrtá hlavou je, že jeto vedle hlavní silnice, v centru města a stejně ten přístup je za bariérou. Viděl jsem v záběrech, jak hasiči pochodují „kilometr“ kolem betonové PHS, aby se k trati dostali. Spíš je otázka z čeho ty PHS kolem trati dělat, tak aby bylo možné je v případě mimořádné události rychle destruktivně odstranit. Vím, že pár let na zpět na to HZS upozorňoval, že prořezávat se tím a překonávat je obrovská ztráta času. Problém je, že obecně máte 2 betonové PHS… Číst vice »

lvy

Doufám, že tato nehoda povede k přehodnocení staveb těchto betonových monster.

Dan

Jste uprostřed města v zástavbě, umístění PHS je zcela logické. Jsou v nich únikové východy, zároveň je místo přístupné skrz podchod. Takže rozhodně kilometr pochodovat nemuseli.

https://mapy.cz/s/hamegadazu

Elvis

Jasně, bylo to v uvozovkách, ale v těchto okamžicích pak rozhoduje každá minuta. Ty úniky tam jsou třeba po 150 m. Bavíme s v obecné rovině. Ale viděl jste v reálu kam vedou? Jak jsou udžované? Jak se tudy záchranáři dostanou k trati s technikou?
Tady máte názorně pár ukázek jak to pak v praxi vypadá.
https://www.koridory.cz/storage/phs/phs-uniky/page00004.htm

Vojtech

Cesta tam a cesta zpět plus tahat vyprošťovací techniku uprostřed noci. Já občas v lékařské první linii jsem a toto posuzování od stolu bych hodnotil ročním nasazením , aby se priste lépe konstruoval

Prngr

Už několik let si říkám, proč neexistuje (jen doplňkové) děsně levné a často účinné zabezpečovací zařízení ve stylu GPS+GSM modul na začátku a na konci vlaku. S nějakým propojením s informací, na jaké koleji je vlak, nebo dokonce s polohou návěstidel by to bylo děsně účinné.
Vlak má stůj a nezpomaluje? Okamžitý kontakt strojvedoucího plus další opatření …

Michal M

Hele tyhle nápady si nech do kroužku mladých techniků…

zdenek

No zato ty nápady z kroužku velkých techniků stojí neuvěřitelné prachy. A pak nikde nejsou. A jsou na.. zatím.

Y.K.

Jde o to, že naivní „určitě levná a jednoduchá řešení“ se nakonec ukáží být nereálná a ukazují jen na zkratkovité myšlení nad celou problematikou. Protože GNSS není vždy úplně přesné tak jak poznáte po jaké to jede koleji? A co když se nezorientuje? A jak se ty GPS GSM domluví kde je jaký vlak? Nějaký přenos ze zabzař. To asi bude muset být bezpečný přenos… A když to všechno složíte dohromady vyjde vám ETCS.

Prngr

Bylo by to levně funkční? Bylo.
Umělo by to zabránit této nehodě při napojení na návěstidla a hnací vozidlo? Umělo.

xmnovotny

Umělo by to každou chvíli zastavit vlak když se GPS o 3 metry netrefí? Umělo.

Prngr

On vlak tak nějak neumí měnit pruhy jako auto na dálnici, takže tohle by asi problém nebyl. Že vlak nebrzdí před Stůj by to ale (při napojení na návěstidla) poznalo lehce.

Y.K.

JAK by SE to poznalo? Zkuste se na tím zamyslet z programátorského hlediska. Jak ty informace získáte, porovnáte, jak zjistíte, že jsou validní nebo nevalidní?

Michal M

Pokud je víc kolejí vedle sebe, nejde z GPS spolehlivě poznat, na které se vlak nachází. V AŽD to zkoušeli.
Což případ, kdy strojvedoucí omylem odjede na volno z vedlejší koleje, úplně neřeší…

bkv

Jak to napojíte na návěstidla?

Premek

Když jste si tak jistej, jak je možný, že to ještě nevyrábíte ???

Michal M

Protože je to žvanil z internetové diskuse, který o věci ví houby…

Prngr

Dej kontakt na ředitele ČD, který to se mnou podepíše – a začnu to vyrábět.

kubi

Musíte identifikovat kolej (na to není ani kombinace GPS/Galileo dost přesné). Tzn musíte mít v kolejišti vysílače, které bude snímat vlak. Nemluvě o tom, že žijeme v době, kdy se signály globální navigace rutinně ruší. U nás zatím ne, ale v Pobaltí letadla už začínají létat podle map pěkně postaru. Železnice nesmí záviset na tom, že se Rusko rozhodne, že zrovna na nás bude hodné. Tzn. výsledek je, GPS je k ničemu, spolehnete se na pevné prvky v kolejišti na určení polohy i koleje (protože je stejně musíte mít přinejmenším na určení koleje – i kdybyste chtěl na polohu využívat… Číst vice »

Libor

Vždyť Vy ani nevíte k jakému řediteli jít. Takže ken obyčejný žvanil. Zajímat by Vás měl v první řadě ředitel infrastruktury, ne dopravce…

bkv

neumělo.

Air Traveller

Stavet jakekoli zabezpeceni na GPS je napeosty nesmysl. Je to nepresne, nespolehlive, kdykoli to muze na par sekund zacit ukazovat nesmysly.

V letectvi se na GPS jako “autorizovany” zdroj navigacnich informaci zacalo koukat az v poslednich letech, a to jeste s radou omezeni – a to se bavime o pozadovane presnosti prakticky v radu stovek metru.

U zeleznice, aby to melo smysl, se bavime o pozadavku na presnost jednotek metru … jste prakticky kandidat na nobelovku.

bkv

> S nějakým propojením s informací, na jaké koleji je vlak,
Pro zajímavost , jak si to „nějaké propojení“ představujete ve skutečnosti?

Prngr

Tak v článku už je zmíněn podezřelý – žlutý strojvedoucí.
Na iDnes byl jen náznak v tom, že Jančura zmiňuje odškodné.
Je to průšvih tak jako tak. Ale zajímalo by mě, jak se to dnes vůbec na hlavní trati může stát?
Sice jsem už z oboru a nemám aktuální přehled, ale měl jsem pocit, že to ETSC (nebo podobně) je na té trati už funkční.
Trochu drbat hlavu si budou asi i dispečeři (jinak samozřejmě nevinní), že žlutému neuvolnili trasu dříve …

Konyas

Traťová část ETCS vypnutá.

Prngr

No jo, o ETCS slyším už tak dlouho, že jsem myslel, že na tahu to je už funkční

Michal M

Od Nového roku.

Jaroslav Tyle

ETCS není v uzlu Pardubice dokončené a i na přilehlých traťových úsecích je ve výluce.

Starej

Stát se to může velice rychle. Dnešní způsob řízení dopravy je poněkud chaotický. A jsou fáze jízd kde má vše na hrbu JEDEN JEDINÝ strojvedoucí. V kabině není jediný záchytný bod, systém který by zasáhl v případě ,že si fíra nečeho nevšimne nebo špatně vysvetlí. Takže životy lidí, miliardové majetky má na hrbu jeden jediný človíček který je na šichtě už bůhví jak dlouho a valí si to kilem o půlnoci skrze republiku. Ale v předpisu a na obrazovkách CDP vše krásně ladí. Dokonce i barevně !

Michal M

Co s tím má společného CDP?

pzag

Dovolili si hodit mu tam stůj, že jo…

Starej

Třeba to, že mají tu dopravu altivně řídit? Předvídat, nevytvářet zbytečně potencionálně kolizní situace? Rozpohybuju rychlík a za kilometr STŮJ? Kde to jsme ?

platamond

U posunu je to již zakázané, ale vliv na pravidelné vlaky (zpoždění, díky uvolnění koleji pozdě vyváží bezpečnost). Odjet osobním vlakem od peronu je stále povolené běžně, velmi často potřebujete uvolnit hranu pro další vlak.

Michal M

A na jakém návěstidle to Stůj bylo?

Dan

Prý tam jsou dvě nová návěstidla kvůli nové zastávce (z diskuse na idnes). Prý na prvním byla zelená. A hned za ním bylo druhé a na tom byla červená. To prý mohl strojvedoucí přehlédnout.

Kaštánek

Já sice nejsem z oboru, ale že by mezi návěstí volno a stůj chyběla výstraha se mně moc nezdá.

Cikcak

Tak to mě taky napadlo. Ta stanice byla tak plná, že náklad stál proti rychlíku?

Dan

Nelze spoléhat pouze na strojvedoucího, každý děláme chyby, s chybami se přeci musí počítat. Zabezpečovací systém musí být plně funkční, strojvůdci nepřetěžovaní a také se nesmí vytvářet potenciálně nebezpečné situace při stavění vlakových cest (tím spíše, když nádraží plně nefunguje). Málokterá nehoda má jednu jedinou příčinu. Většinou se sejdou různé rizikové faktory najednou (a kdyby jeden z nich nebyl, nehoda by se nestala). Tím horší pak je, když jsou ty rizikové faktory podle předpisů. Tahle nehoda je podle mě selháním mnohem širším, než jen pouhým projetím návěsti stůj. Doufám, že tentokrát dojde na mnohem větší změny na dráze. Jinak se… Číst vice »

pzag

Strašlivě vtipné, jak najednou nehoda nemá jednu příčinu nebo za to strojvedoucí vlastně vůbec nemůže. Ale když se to otočí a někdo s autem skončí pod vlakem, tak to je najednou nadávek od místních modrých gum, že přece debil, neví, že má zastavit.

Dan

Různé příčiny a rizikové faktory mají při nehodě různé procentuální zastoupení svého vlivu na nehodu. Dělají se na to analýzy. Tady bude zavinění strojvůdce nejspíše jasné, pokud opravdu projel návěstí, protože prostě proto, že se tak jezdí a případná přehlédnutí se nijak nehlídají automaticky. Tohle je hodně špatné. Vy jste zřejmě v klidu, protože asi máte práci, v níž chyba nic moc neznamená, ale strojvůdcům jejich práci nezávidím. Mělo by se to konečně začít řešit v širším pojetí, aby se bezpečnost na železnici zvýšila. Např. ETCS aby už konečně fungovalo všude.

pzag

Jakožto adorovaný autobusák nebo špatný kosmonaut v jednom si to nemyslím. Pilot. Na druhou stranu poukazuju na to, že železnici není pomoci. Ti lidi jsou mentalitou naprosto jinde. To co říkáte je pravda, vlastně i to, co říkají oni. Ale je tam taky vidět to pokrytectví, arogance a alibismus. Pokud strojvedoucí může udělat chybu a má k tomu rizikové faktory, tak to platí pro všechny. I pro řidiče aut, co skončí na přejezdu. Pro ně dokonce mnohdy víc, protože často jsou to amatéři. Pokud budou strojvedoucí přemýšlet alibisticky já za to nemůžu, protože, ale všichni okolo jsou dementi, co neví,… Číst vice »

Pavel

To nás ty ušetřené peníze za kódování vyšly draho.

Jan

Že jo.
Přitom v té samé době se spustilo Su Vo a Plana Sobeslav až s 185, a jezdit tam bez kódu 100 by asi neprošlo.

Koduje to tam.

A Radotín a Malešice nic, nic.

Hodně zajímavé.

Prngr

Nechápu, že na iDnes stále píší, že se neví, proč se to stalo. Zúčastněným to musí být jasné do 30 vteřin.
Tak se jdu podívat sem, jestli najdu info v článku nebo v diskuzi

Aussiger

Bod za ironii..

Igor Mauricio

No vidíte, a drážní inspekce to bude vyšetřovat určitě v řádech měsíců. Přitom je to jasné do 30 vteřin.

Prngr

Umím si představit, že to budou vyšetřovat a psát zprávu měsíce.
Zároveň je to projetí stůj a pokud nedošlo ke zdravotní indispozici strojvedoucího nebo k nějaké absurdní technické závadě, tak je to opravdu jasné za pár minut. Pak už stačí sepsat zprávu a připsat do ní, jaká zabezpečovací zařízení a proč nefungovala a kdy už fungovat budou. Případně vydat doporučení, že nemá být vypraven vlak, který má za pár set metrů (?) před sebou Stůj.

zdenek

Sorry, jako pokud je pravda, že v Pardubicích je vyplé ETCS.. Tak co vlastně po kom kdo chce. Nová stanice, Nová divná předzastávka. Pokud mu dali zelenou na hlavním, (možná tam svítí ta předzvěst)nebo nevím jak je to signalizováno) a hned na dalším semaforu na nové zastávce červenou.. Do toho pustí na pravou kolej proti tomu nákladní vlak. (Někde z CDP z kanclu) kontejnerovým, do křížení, který pokud to chápu dobře měl asi vjet někam k budově nádraží. Když tam teda není zabezpečovač a je to nové místo. Jezdí se tam plnou rychlostí? Tak nevím. Regiojet má x let novou… Číst vice »

Starej

Naprostý souhlas. Osobně jsem zažil hodněkrát , že dispečer vytvořil potencionálně kolizní situaci. V daný okamžik už nezbejvá než doufat že si tu lest strojvedoucí všimne. Argumentace ale je: vše bylo v souladu s předpisem ! To že je to profesní selhání dispečera , který místo toho aby potencionální hrozby eliminoval tak je vytváří je OK. Viz rušivý posun před odjezdem pendolina v Bohumine ŽE JO !

pzag

Tohle je alibismus nejhrubšího zrna. Postavili mu stůj, no to je strašná drzost, dovolit si chtít po strojvedoucím, aby zastavil, že jo.

Jarda Š.

Když fíra nemá přenos kódu do opakovače v kabině a nemá dokonalé poznání, snadno dojde k tomu, že si splete návěstidla a jede v přesvědšení, že má zelenou, která ale platí pro sousední kolej.

Premek

Když si nejsem jistej, tak jedu max. tolik, abych stačil spolehlivě zastavit. Taky mám možnost si to ověřit, v roce 2024 je několik možností (MT atd.)

Y.K.

Hele klid, máte nějak tendenci to hrotit. Strojvedoucí má rozhodně zastavit, ale nevytvářet situace, které při selhání jednoho člověka vedou ke katastrofě by měla být součástí dobré bezpečnostní kultury. A pokud je taková situace provozně nevyhnutelná, použít další prostředky, aby se pokud možno selhání předešlo (informovat).

pzag

Žádná bezpečnostní kultura vám na železnici fungovat nebude. Ne s těma lidma, co jsou tam teď. Na to poukazuju.

Y.K.

S tím bohužel souhlasím, takové myšlení tam nedorazilo.

Y.K.

Zejména pokud v úseku nefunguje ani moderní zabezpečovač, ani barvičkování…

Michal M

Barvičkovač měl stejně takovou fíčuru, že se ve stanicích vypínal (po relativně krátké době), pokud tam vůbec byl.

Pavel Skládaný

Pokud mu postavili „Stůj“ v místě, kde měl tisíckrát předtím „Volno“, pak to nemusí být moc očekávané a dle psychologa je riziko chyby v takové situaci dost vysoké. Stačí kombinace s dalším faktorem, např. únava či čtení rozkazu a je to.

Michal M

A v jakém místě mu to Stůj postavili? Nebylo to náhodou hned u peronu?

pzag

Když řidič vjede na přejezd, kde měl tisíckrát předtím volno, protože četl to nebo ono, bude to taky ok?

bkv

Takže dneska cestou z práce mám na prvním semaforu čekat zelenou, protože tento týden tam pokaždé byla?

Martin

Jak vysvětlíte vaše obvinění dispečera v Bohumíně ve světle toho, že zemřelému strojvůdci pendolina – viníkovi, byl pitvou zjištěn stav střední opilosti, tj. 1,5 – 1,99 promile alkoholu v krvi?

Buď jste troll, abstinent nebo prachsprostě neznáte fakta!

Konyas

RJ pravděpodobně nemá zacvičené strojvedoucí.

Konyas

Pardon, doplňuji: „Strojvedoucí zacvičené na ETCS. „

Y.K.

A tam funguje stacionárka ETCS? Nebo je ve výluce?

Konyas

Myslím, že momentálně tam ani není.

Y.K.

Jo, později se to vyjasnilo, je ve výluce.

Avlaky

TEN STROJVEDOUCÍ JE VE SLUŽBĚ 10 LET….

Avlaky

pardon minimalně 10 let

Franta

A právě! Z mé zkušenosti jsou to největší machři. Jezdím 10 let, vše vím a znám, mně se nemůže nic stát…. to je pouze moje letité poznání.

Konyas

A? I kdyby třicet. Když nemá zaškolení tak ETCS nemůže používat.

bkv

Tak u vypnutého ETCS je mu zaškolení víte k čemu…

Konyas

ETCS je vypnuté v celé republice?

Karl vB.

Divizna velkokvětá…
Když už tady o ETCS s takovou vervou diskutujete, což kdybyste si nejdříve přečetl, od kdy začne v Česku fungovat?

libor

taky bych čekal, že v těchto místech je již etcs v provozu..

Urban

Ty nic nevis… prispevek o nicem… pokud vim, zeleznice je hlavne o nevestidlech. Tvoje nevim je fakt mimo

zdenek

No, ale vlaky se srazily..

Tom Pet

Asi by bylo dobré napsat pro nás laiky, co brání provozu vlaků přes nádraží, kde nejsou jen 2 koleje, proč vlaky nehodu prost neobjedou přes jinou kolej.

JanO

Srazily se tam, kde se ty koleje sbíhají. Předpokládám, že teď už se místo objíždí dozadu k 5. nástupišti.

František

V daném místě jsou ty koleje 4, nicméně vlaky, které se střetly, zasahují do výhybek a do širé trati (v případě nákladního vlaku). Současně s tím vykolejené vozy zasahovaly do průjezdného průřezu sousední koleje.
Nyní je již provoz obnoven maximální rychlostí 10 km/h (v okolí nehody se v kolejišti pohybují osoby pracující na vyšetřování a odstranění následků nehody)

Aussiger

Nejdříve upřímnou soustrast pozůstalým obětí a přání brzkého uzdravení zraněným…K věci: Z vyjádření p. Jančury k události se mi zdá jakoby RJ cítil vinu…Ale nedpředbíhejme..

Avlaky

Jančura jel na místo osobně, ať má nazor na RJ kdokoli jakykoli, tak si myslim ze mu to fakr jedno není

Aussiger

To jsem taky nenapsal..Jen z toho vyjádření cítím pocit viny..nic víc nic míň..

Peeetr

Strojvedoucí 50%, dispečer 25%, nová zastávka 25%.
Za rok až tam bude fungovat ETCS, by to tam mělo být bezpečné už dostatečně.

Bohumil Pokorný

Nechci působit jako pan chytrý, ale nemůžu se zbavit dojmu, že existuje systémová chyba v oblasti odstraňování následků nehod. Vždycky mě zarazí, že po několika hodinách od okamžiku nehodové události sdělovací prostředky přinesou zprávu „čeká se na příjezd těžké techniky“. Zrovna před chvílí na ČT 24 reportér říkal, že policie již povolila manipulaci s vozidly, ale čeká se na příjezd hnacího vozidla. V dobách před restrukturalizací železnice bylo zcela běžné, že každé hlavní i pobočné depo mělo svůj nehodový vlak, který okamžitě po ohlášení nehody vyjížděl na místo se vším potřebným. Zaměstnanci, kteří pracovali u tohoto nehodového vlaku měli pohotovost… Číst vice »

vlachjan

Při tom množství nehod, které se poslední dobou na železnici rojí, vám nemohu než dát za pravdu.

Jan

Tak já se zeptám opačně.
Proč Porodnice, neboli Nehodové pomocné prostředky nevlastní logicky Správa železnic?

Proč tuhle nutnost vlastní jeden dopravce, a třeba i s pozemky pod nádražími…

Tohle dělení majetku jednou někdo napadne.
A bude veselo.

Pár lidí tu píše garážovky.

Ani hovno.
Ta služba tu má být od poskytovatele dopravní cesty.
Nikoli od jiného dopravce.

On o tom drobně psal jeden bývalý odborář,
Co asi nechtěl propisku mezi půlky

Johny Guza

Servery CD pretizeny, aplikace Můj Vlak běží jen v režimu Offline. Další tragicky den na české železnici. Regiojet má na svém Webu zprávu o tragické události, ale jízdenky nabízí nadále.

Prngr

A měl by je přestat prodávat? Nepřeskočilo ti?

Peeetr

Rozhodně by měl přestat prodávat ten zdemolovaný vlak na Ukrajinu.

Patrik

Já teď jedu z Poděbrad do Prahy. 8:54 odjezd R 923. Vlakvedoucí nám sdělil, že kvůli nehodně v Pardubicích chybí jedna souprava. Takže jsme čekali na vlak od Prahy a pojedeme zpět. Minimálně 20 minut zpoždění. Předchozí Ř z odjezdem z Poděbrad v 7:54 má podle GRAPP 27 minut zpoždění.

bkv

A že ČD jízdenky také prodávají vám nevadí?

Krachbumente

Je to tragédie. Člověk má dojem, že se v České republice stane železniční nehoda téměř každý den. To není reklama na celosvětově bezpečný systém.

Tomáš R.

Odpovídáte si sám. „Člověk má DOJEM….“

Krachbumente

Nemluvím sám se sebou. A ani jsem se na nic neptal.

Tonik

Samozřejmě je to vaše subjektivní vnímání – o tisících vlaků, které v pořádku dojedou do cíle, se totiž nepíše, 😉

Starej

Promluvil zaměstnanec SŽ… amen

Michal M

Ty se tu nepředstavuješ celým jménem, ty jseš totiž Starej Frustrát, viď…

Starej

Argumentovat tím, že preci tisíc vlaků projelo v pohodě s jenom jeden se vykydal je fakt HNUS ! Ale tato názorová myšlenka zapadá do úřednického nádražáckeho myšlení.

Y.K.

No ještě aby nedojely. Faktem však je, že železnice má technické možnosti aby se katastrofy tohoto typu nestávaly, tedy nelze argumentovat tím, že většinou to přežijete a je to celkem OK.

Tonik

Já tím neargumentuji, já tím reaguji na dojem entity Krachbumente

Jan

Stará Blažková má taky ten dojem… říkali to na TV Barrandov.

Petr

Záleží co zařadí do pojmu železniční nehoda.MU jsou opravdu každý den.

percula

Je to jen dojem.

Premek

Když do kategorie ,,železniční nehoda,, zahrnujete i vjetí silničního vozidla na přejezd v době výstrahy, sebevrahy skákající pod vlak atd., pak máte základní neznalosti.

Krachbumente

Dochází k nehodám a incidentům. Obojího je v České republice příliš mnoho.

Starej

Vše je jenom důsledek toho v jakém stavu se nachází CELÁ Česká železnice. NÉ jenom RJ. Tragicky málo lidí, absence kvalitního výcviku a vůbec OSNOV pro výcvik ! Naprosto strašná skladba šichet, přebujelé předpisy které kombinují osmdesátky a dnešní chaotickou dobu, neschopnost dispečerů / výpravčích vžít se do provozu ( jen si tam hrají tu svoji počítačovou hru) a v neposledné řadě POLITIKA! Neschopnost řešit stav infrastruktury a zabezpečení.

Franta Chcípák

Plus vydatné penězotoky z rozpočtů Holdingu ČD i SŽ na konta kamarádů z České Třebové, Žiliny a Pardubic, případně z golfu.

Pavel Skládaný

Kdyby existoval reálný zabezpečovač, který dokáže zastavit vlak, tak by tolik nevadila ani skladba šichet.

Liposh

Prosím o vysvětlení té dynamiky srážky, protože ty lokomotivy v místě společného střetu vypadají, že do sebe ťukly v nulové rychlosti, ale za nima je apokalypsa. Vidíte to taky, že ?

hsnm

Fyzika. Vozy mají slabší konstrukci než lokomotivy. Dejte mezi dvě ocelové čelisti skořápku ořechu. Co povolí? Už je vám to jasné?

Liposh

Noo jasně, ale zas… nejsem odborník na lokomotivy, ale neměla by mít lokomotiva čelo, které má deformační zónu, nebo něco takového? Koukněte na zadní část Traxxu, co se zjevně potkala se svým vagónem… A pár škrábanců.

Primářek

„neměla by mít lokomotiva čelo, které má deformační zónu“
Měla a z fotek v článku to jde i celkem dobře vidět. Traxx to přežil z obou stran celkem dobře. U Esa měl strojvůdce štěstí, že mašina šla mírně nahoru takže náraz byl do rámu a jako deformační zóna pak posloužila zadní třetina lokomotivy.

Petr

Přesně tak to zafungovalo. Lokomotiva je tank. Obdobně nové automobily.

Tonik

A co přesně potřebujete vědět? Že moderní lokomotiva má větší tuhost, než starý vůz za ní? Že se kinetická energie přenesla rámem lokomotivy dál? Že vozy RJ nebyly v ose lokomotivy a tedy srážky?

nowas

To cdc eso není zrovna moderní lokomotiva

Kaštánek

Eso má podle fotek rám trochu výše než Traxx. Tam bych hledal vysvětlení, proč ta přední kabina zůstala vcelku.

JanO

Žlutý vagón nebyl v ose za lokomotivou a tak se o roh lokomotivy zlomil. A do modré lokomotivy se zezadu zařezal plošinový vůz, být tam něco bytelnějšího, tak se spíš zlomí.

DjDD

Ale jak to, že nebyl v ose, vždyť trať v tom místě je přímá, ne?

tom28

Hodně zafungovaly protišplhy…

SYN

Jo no, crash zóny lokomotiv zafungovaly dobře, teď ještě zapracovat na crashzónách osobních vagonů… (u nákladních to takto asi může zůstat). Pokud se takhle destrukce jen přesune „o vagon dál“ tak to nebylo dobré řešení. Místo jednoho šlověka jich je na životě ohroženo 100 🙁

Petr

To máte stejné na silnici. Osobní automobily mají lepší ochranu než autobusy.

watslaw

A i v těch osobních autech má lepší ochranu řidič, než cestující v zadní řadě.

Y.K.

Tak ony ty deformační zóny tam nejsou primárně kvůli čelní strážce vlaků, na to je vlakový zabezpečovač. Ty chrání spíše při najetí do vozidel.

Při čelní srážce dlouhých vlaků je té energie tolik, že vždy něco povolí a nelze stavět vlaky jako soustavu tuhých těžkotonážných lokomotiv.

hroch.obojzivelny

Nebo jako první za mašinu zapřáhnout „deformační vagón“, ve kterém nikdo nepojede.

Vezmete mě taky do kroužku mladých vynálezců?

Konyas

Nemůže to být tím, že vozy RJ v okamžiku srážky nebrzdily. Vypadá to, že většinu kinetické energie pobral první vůz.

bkv

Tak snad už jsou ti co čekali na proslov spokojení…

Jan Hašek

Na stránkách Správy železnic žádná aktualita.
Ironický je baner Pardubicemi 160 km/h…..

Johny Guza

A nemělo této nehodě zabránit to úžasné vsespasne ETCS???

Míra

Ne všichni strojvedoucí mají zkoušky

mlokXCM

Trapné

MTl

A zabrání opravdu ETCS tomu když jede vlak po postavené cestě a fira se v ten sami moment rozhodně projet kolem stůj? Odpálí se generál stop, ale stihne to zastavit?

Stráťa

ETCS ho nenechá projet stůj.

M.Z.

Ovšem až v lvl4. První tři levely ETCS jsou návratem do roku 1985

Y.K.

Prosím vás, musíte plácat kraviny při takovéto události?

SYN

No i kdyby nestihlo, tak bych řekl že líp to moc nejde…

Filip Jirsák

Nesmíte si to představovat jako současné „zabezpečovače“ z předminulého století používané v ČR, které se snaží něco řešit teprve v okamžiku, když už se nějaká chyba stala. Moderní zabezpečovače chybám předchází, takže třeba sledují zábrzdné vzdálenosti a brzdné křivky, takže nedovolí projet stůj (pokud strojvedoucí vědomě neřekne, že někde něco nefunguje a zabezpečovač nemá návěsti řešit).

Spokojenec

Koukám do kalendáře, stále rok 2024, co tam máte vy? Už 2025?

panZdenda

Regiojet nejezdí pod dohledem ETCS.

Filip Jirsák

Aby ETCS mohlo něčemu zabránit, musí se nejdřív používat.
Ano, i tato nehoda je (tragické) připomenutí toho, že je potřeba ETCS co nejdříve zprovoznit především na hlavních tratích, ne to bojkotovat a snažit se to co nejvíc odsouvat.

Petr

Bohužel jsou tací, kteří se ještě soudí.

Michal M

Souhlas, a ne sem dávat interview s garážisty, kteří se spuštění ETCS snaží oddálit…

vjkm

ETCS už spuštěn je, teda ne v Pardubicích, a ČDC na něj pokud možno jezdí. Garážisti se snaží oddálit výhradní provoz, nejsou proti ETCS jako takovému. Koneckonců i Jančura by měl s ETCS jezdit, pokud má zájem na své vlastní bezpečnosti. No ale podívejte se, jak se mu daří soutěžit ETCS na peršingy (chce to za levno, ale stát mu víc nedá).

M.Z.

To by to nesmělo být o řád až dva předražené. Je nutné zaplatit prvotní SW vývoj, nějaký bakšiš za adaptaci… Jinak ale sorry, dva typy čtečky balíz, modem a tahle bedna https://www.clearsy.com/en/offers/ertms-etcs-obu-test-bench/ dohromady nestojí desítky milionů na vozidlo…

Filip Jirsák

> Garážisti se snaží oddálit výhradní provoz, nejsou proti ETCS jako takovému.

To je ovšem styl Chytré Horákyně. „Nemáme nic proti ETCS, teda když ho nebudeme muset používat.“ Z reálně dostupných možností by té včerejší nehodě zabránilo jedině to, kdyby ten RJ jel pod ECTS. Kdyby všechny ostatní vlaky jely pod ECTS a ten RJ ne, tak by se ti stalo také. Tak k čemu nějaké „ECTS ano, ale ať ho používá někdo jiný“?

Tomas

To co by mohlo zabránit neštěstí je systém PZB.

Konyas

Já bych radši použil ETCS, které už máme.

Panvicka965

I PZB dovolí v některých případech projet stůj. Samozřejmě se ihned poté aktivuje rychlobrzda.

Y.K.

Nebo ETCS. A dokonce se u nás, na rozdíl od PZB, zřizuje, světe div se.

Ivan

V první řadě je mi líto obětí i utrpení zraněných. V druhé řadě vyhoďte na hodinu člověka, který je zodpovědný za nickolejný provoz Vlkov u Tišnova – Křižanov.

Kubíq

Pokud to stůj skutečně projel strojvedoucí RJ, rozhodně částečnou vinu nese skladba směn, tahle konkrétní dvoudenka je celkem nepříjemná. Vezou vlak 1018, následně ráno vyváží vlak 1041 z Malešic na hlavní nádraží (v té noci dělají posun a přípravu lokomotiv) a kolem třetí odpoledne nástup na dispečerskou zálohu a vlak 1021 do Havířova. Nic moc…

Marek Janík

Web RJ o takové velké události mlčí, info si musíte najít schované a stejně jsou tam 4 věty. A úplně v klidu dál prodávají lístky třeba Brno – Praha. Nic se nestalo, všechno je v pořádku, nebudeme si přece kazit pověst, pěkně všechno schovat.

none

Jak jsi přišel na to, že se něco stalo, když to je schované?
Mají vrátit licenci nebo co?

Marek Janík

Protože jsem to cíleně hledal. Sorry jako, ale u jízdenek ke koupi není ani červený trojúhelník, že se něco děje.
A mimochodem, nevím o tom, že bychom si tykali.

ovi1

Janíku ty seš kus hovězího…

Y.K.

Proč by měli přestat prodávat jízdenky na vlaky které jedou? To mi nějak uniká. Ještě jsem neviděl dopravce, který by se takovou událostí prezentoval na prodejním webu a že se to bohužel stává všem.

Filip Jirsák

Asi jako formu pokání. A za trest si po obědě nedám viržinko. Neplačte, sami jste si to zavinili.

Marek Janík

Všechno k tomu směřovalo s tím jak jde RJ do kopru, první se začne kašlat na hygienu a čistotu, pak se začne kašlat na servis a pak i na bezpečnost a předpisy. „Nepořádkem na pracovišti to začíná, srážkou vlaků to končí.“

Jožka

Nepřihlásíte se k Drážní inspekci, s takovými schopnostmi odhalovat příčiny MU? 😉

Verunka

Když ale vysoká škola je podmínkou 😭😭😭

Szony

Tak ta vysoká škola není problém, ale dělat na DI vyšetřovatele v Praze za 27 tisíc hrubého? Ani náhodou

Tonik

Proč? Tenhle by to mohl dělat distančně a třeba že záchodu – už má jasno, případ je vyřešen.

Vojtech

To ke za 1MD ?

Franta Chcípák

Jsou lidé, kteří umějí báječně kontrolovat, zda mají ostatní správně vyleštěné boty a stojí v zákrytu.

Peeetr

Jenže to většinou bývá aplikované v kasárnách atd, kde nemají mladí nabuzení vojáci co jiného na práci a příliš volného času, takže buď můžou „nesmyslně“ leštit boty, nebo vymýšlet hovadiny, které vedou k šikaně a nehodám včetně smrtelných.

Franta Chcípák

„Disciplína musí bejt, vy kluci pitomí, jinak byste lezli po stromech jako opice.“

Michal M

Jak génius jako ty vysvětluje Milavče?

Prasator

Tak půl roku až rok máme od siláckých žvástů pana majitele největšího kosmického dopravce klid.

bkv

Jasně do švestek nevydrží. A co si říkal třeba po nehodě na hlavním nádraží v Praze?

Avlaky

Zajimave bude jak RJ bude dnes stíhat obraty když jednu lehatkove soupravu má defakto zrušenou a jedna sedačkova bude chvili mimo kvuli vyšetřování a všechny ostatní bude vysoce spozdené

Faktem je že RJ nemá žádné náhradní soupravy takže asi všichni si umíme představit jak to dnes bude

Marek Janík

A kdyby je měl, tak kudy by jely?

Avlaky

Dobře tak po skončení uzavření

Aleš

Praha – Velký Osek – Hradec Králové – Choceň

Radek

Má Regiojet pojištění?

Prasator

Co na to mužík, Augusta, hruška, a další odmítači ETCS???

Vid

Větší argument pro výhradní provoz pod ETCS bohužel zaznít nemohl.

Ludva

Na vaší otázku je velice jednoduchá odpověď. V případě, že by vlak RJ byl vybaven systémem AVV, jak by asi celá událost vypadala? RJ vypravený od peronu postavením cestového návěstidla by sám bez jakéhokoli zásahu strojvedoucím po rozjetí plynule zastavil u odjezdového návěstidla, které nedovoluje jízdu. Stalo by se to samé, co v případě ETCS. K žádné nehodě by nedošlo. Jen to ETCS je násobně dražší. Nemusím to asi již dál rozvádět, doufám.

Marana_CZE

Opravdu srovnáváte AVV vůči ETCS? To je jako srovnávat adaptivní tempomat s držením jízdy v pruzích vůči plně funkčnímu zabezpečovači…

zdenek

Ano klidně. A obávám se, že na Ostrava Opava už není ani to AVV,.

Vojtech

Ale v tomto případě by byl výsledek stejný . A kdyby jela stará 162, tak by to tak i dopadlo.

Kuba2

Raději to nerozvádějte. Do klasického AVV se návěsti ládují ručně. Kromě toho to není zabezpečovač – nedá a nesmí se na něj spoléhat.

Tomáš

Ano nerozebírat, nicméně není pravda, že se musí barvy ládovat ručně. Pokud funguje kód, tak si to AVV přebere samo. V Pardubicích by to po reko nešlo, protože tam i na jiných tratích, kde proběhla v nedávné minulosti reko prostě kód není. Jo holt příprava na ETCS…..

Konyas

Jak a odkud si avv přebere například návěst šedesát a očekávej čtyřicet?

AVV jistě snižuje riziko projetí navesti zakazující jízdu, ale je to pouze režim jízdy. Pokročilý tempomat. Nikoliv zabezpečovač.

zdenek

🙂 zoufalost:-)

SYN

Perfektní, takže místo zabezpečovače nařídíme výhradní provoz s AVV… nařídíme ho též projíždějícím cizozemským vlakům… to bude žůžo, zase jednou další „jakozabezpečovač“ do čerta s pokusy o unifikaci 🙁

Jeffer

Pokiaľ nefungoval prenos kódu na HV (ako napríklad na trati Opava–Ostrava), tak by fíra na pulte odmačkol, že na ďalšom návestidle je voľno a to AVV by ho plynulým rozjazdom poslalo do toho esa úplne rovnako.

A to je presne ten rozdiel medzi AVV (riadenie) a ETCS (zabezpečenie).

Y.K.

A že to AVV už zabránilo tolika nehodám, že jo… Nebo vlastně vůbec.

ETCS je dražší, ale taky je to konečně vlakový zabezpečovač. Už aby to muselo být zapnuté.

hroch.obojzivelny

Jestliže strojvedoucí projel stůj úmyslně, protože mu nedošlo, že stavba skončila a tentokrát k tomu nemá rozkaz, tak nevím, co řešíte s nějakým AVV.

Filip Jirsák

> V případě, že by vlak RJ byl vybaven systémem AVV, jak by asi celá událost vypadala?

Na odpověď se zeptejte třeba toho Ešusu, co na Masně navštívil stánek s limonádou. Ten AVV také měl (ten Ešus, stánek ne).

xyz

P. Hruška – šéf firmy, která u ÚPDI prosadila, že Vlkov – Křižanov nesmí být „nickolejně“.

A stejně si Dobrá správa prosadila svou.

SYN

Ale tak žejo, tam to přece dělali proto aby chránili pracovníky provádějící práci na trati… a fungovalo to. Ještě až si dají za cíl chránit i převážené cestující, tak to už bude skoro ono! Ale chápu, cestujících je jak s…..

Avlaky

1000 Ukrajinců do Košic ve vlaku který má kapacitu cca 500 míst? Vy jste se fakt pomátl

Avlaky

Patřilo to ke komentáři který byl smazán

Dan

Doteď jsem si myslel, že když fíra projede na návěstidlu stůj, že ho to zastaví automaticky, ale při rychlosti, jakou RJ v tu chvíli jel (musela být docela velká, jinak by se to takhle jak harmonika nesešrotovalo, čtyřicítka to asi nebyla) se to asi nestihlo. Díval jsem se do mapy a sice jsou tam staré letecké snímky, ale místo zastávky Pardubice – centrum je hodně komplikované, co se vlakových cest týče. Škoda, že se asi už nedozvím, jak přesně k tomu došlo a proč nebyla vlaková cesta postavená jinak, nebo snad RJ projel zavřenou výhybku? Přeci neměli oba vlaky proti… Číst vice »

Honza

Na webu OpenRailwayMap obsahuje dobré schéma

Dan

Díky za tip. Tam jsou koleje dobře vidět – já se předtím díval na ještě rozestavěnou trať. Nezbývá než si počkat na víc informací a na vyšetření nehody (kde který vlak stál či jel a kdo co porušil). Snad se tomu některý novinář bude věnovat podrobněji. Je to hrozné neštěstí.

Dan

Ty minusy jsou za co? Za co se mnou nesouhlasíte?

Petr

Hned tím začátkem…. Žádný automatický systém, který by v případě projetí návěstidla zakazující jízdu, momentálně neexistuje😉
Čistě teoreticky, ale to nemám ověřené, ve stanicích, kde je VNPN (výstraha při nedovoleném projetí návěstidla) automaticky aktivuje G-STOP, jinak musí tuto funkci použít výpravčí/výpravčí DOZ/traťový dispečer.

Petr

***Doplnění předchozího***
Žádný automatický systém, který by v případě projetí návěstidla zakazující jízdu, zastavil vlak momentálně neexistuje😉

Dan

Děkuji za vysvětlení. Moc jste mě ale neuklidnil, zejména pro situace, kdy jako cestující jedu s vlakem v protisměru (třeba abychom předjeli pomalejší vlak). Na koridoru se to stává relativně často.

Jiří

Ale existuje…na Jopce už ho tady máme a je aktivní…když chci posunovat na vlečku proti stůj tak musím dát staniční úseky do výluky jinak General Stop…

X 1

Ale existují.
V ČR je to ETCS, když jsou teda v činnosti obě části. Jak traťová, tak i na mašině.
V zahraničí, v několika zemích Evropy, je to již stoleté PZB, které je opravdu funkčním zabezpečovaným.
Když u výstrahy nepotvrdíte kolébkovým přepínačem, že ji bereš na vědomí, tak se automaticky vypustí vzduch a stojíš. Když od předvěsti nedodržíte brzdnou křivku, tak se vypustí vzduch a stojíte. Když cca 200m před hl. návěstidlem “Stůj”, nemáte předepsanou sníženou rychlost 45,35,25 km/h, tak se automaticky vypustí vzduch a stojíte. Když projedete hl. návěstidlo “stůj”, tak se automaticky vypustí vzduch a stojíte.

Y.K.

Neexistuje? ETCS nic?

Radim Škopec

Ale existuje, jmenuje se ETCS… To tak nenáviděné a drahé zařízení, na které kdejaká garážovka nadává… Před nedávnem škoda za 100 mega, teď čtyři mrtví, hmotná škoda taky jako kráva, ale ETCS je drahé a stejně je na hovno…

Jaaa

Problém je úroveň řízení toho projektu (a jeho technická zastaralost).

Aleš

Zastaralost? Nic novějšího, než GSM-R standardizované není. Modernější FTRMS se na papíře teprve dodělává.

watslaw

No právě, to je ta zastaralost (Ve smyslu zastaralosti standardu ETCS oproti technické úrovni bežně používané komerční technologie).

Y.K.

Vy to nepřestanete opakovat do zblbnutí. Zajímavé je, proč má takový „zastaralý“ zabezpečovač úspěch mimo Evropu? Ve světě zabezpečovačů je to totiž to nejmodernější co je. Opravdu to nemá smysl srovnávat se smartfounem.

Pavel Skládaný

Ono by bývalo stačilo, kdyby se už v 90.letech doplnil starý dobrý systém LS 90 bodovým zabezpečovačem a la PZB. Na spoustu těchhle smutných krváků jsme se za ta léta nemuseli dívat. Ale my stále plánujeme a plánujeme, jak budeme evropští. Ale kdy?

Petr

Jenže se čekalo na Godota a přeci nebudeme brát něco z Německa. 🙁

Y.K.

S tím by se dalo naprosto souhlasit, ale to už je minulost, kterou nezměníme.

Lepší by bylo opravdu se soustředit na současnost a budoucnost a to ETCS konečně dotáhnout. Když se za do daly velké prachy tak to také pořádně využít.

M.Z.

Sjednotit zabezpečovače je myšlenka dobrá, ale ten projekt je zároveň také o dva řády předražý bordel. Mobilní část byla neschopná stabilně fungovat ještě v roce 2022. Je to „německy“ složitý paskvil, který kromě nákladů v nižším úrovních nepřináší naprosto nic nového. Nechci tady obhajovat absurdní snahy AŽD jezdit podle GPS na tratích s D3, kde se po deseti letech vývoje zjistí, že si nejsou 100% jisti, na které z kolejí vlak stojí… …nadruhou stranu ARR a AVV umožňuje prakticky autonomní jízdu posledních 20 let… A programovatelné balízy s dynamickou konfigurací se tu zkoušely na trati do Kutné Hory už v… Číst vice »

František

ono by stačilo hlavně houfně nevypínat národní zabezpečovač… Vždyť celé Pardubice teď jezdí fakt jenom na fíru, ani ten opakovač mu nefunguje

Y.K.

Ono to není v tom že by se vypínal. On se prostě nově nebuduje pro nové konstrukce a nové zabezpečovačky, což má logiku, když tam za chvíli bude ETCS. Jeho složitost (kolejové obvody) bohužel brání to zbastlt nějak provizorně.

Kromě toho stejně na většině tratí v ČR nikdy nebyl. 🙁

Franta Pepa Jednička

Ne, nebuduje se, protože dotace a tak SŽ raději tvrdí, že ho budovat nesmí.

hroch.obojzivelny

To je asi zcela opodstatněné, nebudovat něco, co by mělo životnost půl roku.

Jenže to „něco“ nahrazovalo pomocníka strojvedoucího… a ten jaksi také doplněn nebyl…

Huh

Nesouhlasíme, jsou to řeči jak z hospody. Je vidět, že vůbec netušíte jak to funguje, tak proč o tom plkáte?

Dan

Třeba abych se dozvěděl, čemu nerozumím? Tady na webu zdopravy.cz jsou někteří přispěvatelé, kteří problematice zjevně rozumí. A i strojvůdci, zdá se. Kde jinde bych se asi tak měl ptát? Však píši, že jsem laik. Doufal jsem, že tu budou diskutující, kteří mi to osvětlí.

negattor

Na tomto webu šotomamlasů Vám nikdo nic nevysvětlí. Naopak. Ještě vás zpraží za neznalost. Je to velmi smutné.

Sycek

Co je to zavřená výhybka?

Dan

Použil jsem toto spojení (možná ne zcela správně) pro situaci, kdy výhybka uzavírá vlakovou cestu ve směru po hrotu výhybky, to znamená, že bez přestavení nedovoluje další jízdu. Nejsem z oboru, takže nedokážu posoudit, zda si vlak v takové situaci svým dvojkolím násilně odlehne jazyky výhybky (a poškodí tím výměnový uzávěr), nebo dojde k vykolejení. 😉

Prngr

Rozříznutí výhybky – pro vlak je to taková námaha, jako když kamionu postavíš do cesty prázdnou papírovou krabici.
Hypoteticky by mohlo dojít k poškození výhybky a následnému vykolejení některých vagónů – v praxi nevím, jestli se to někdy vůbec stalo

Y.K.

K vykolejení nedojde. Jak vlak jede po tom odlehlém jazyku, tak koná rozřez, násilně ji přestavuje tím že odlehlý jazyka jízdou přitlačí do pojížditelné polohy, přitom se tímto pohybem odemknou zámky, takže k vykolejení nedojde. K poškození dojde nebo nedojde, to záleží na konstrukci, určitě se střihne čep pohonu.

Žádný významný odpor to neklade, existují samovratné výhybky, které se rozřezávají provozně a samy se vrátí do výchozí polohy.

Dan

Platí to prosím i pro výhybky konstruované na odbočování při 160 km/hod? U nich jsem si všiml, že jsou přestavníky celkem tři, aby tak dlouhé jazyky vůbec „utáhly“. A možná jsou na nich také i tři zámky, netuším, ale nemám to jak zjistit.

Y.K.

Detailní znalost nemám, ale předpokládám, že ano. Jsou i výhybky se stavitelnou srdcovkou a tam to je ještě složitější.

Kuba2

Asi dozvíte, od toho máme drážní inspekci. Do té doby, prosím, s vaší erudicí raději nespekulujte.

Dan

Popsat pravděpodobnou příčinu nehodového děje z pozice vozidel, jejich polohy na trati a z aktuálních informací (s využitím videa ukazujícím jedoucí nákladní vlak a kde je slyšet i brzdění vlaku včetně srážky) jistě zvládne každý trochu zasvěcený, tím spíše fíra. Je v tom určitá míra pravděpodobnosti, ale mě jako technicky vzdělaného laika by to uvedlo do obrazu o nehodě mnohem víc, než vaše doporučení čekat na závěry a dál si spekulovat „ve svém hospodském stylu“ (čili laickými, a mnohdy zcela scestnými, úvahami), jak jste to tady nazvali.

Ludva

Dane, místo dávání minusů se vám to pokusím trochu vysvětlit. Podle fotek po nehodě, vše nasvědčuje tomu, že RJ byl vypraven postavením cestového návěstidla u peronu, ale odjezd byl na stůj, protože v opačném směru měl vjíždět nákladní vlak do liché skupiny. Asi se za ním tlačil nějaký R nebo EC. Pak stačí, aby vlak RJ projel to odjezdové návěstidlo řízl jen jednu výměnu a je prakticky ve vlakové cestě toho vjíždějícího nákladu a jede proti němu. Ke srážce bohužel došlo právě když první vůz byl ve výměně a proto došlo prakticky k jeho zlomení. Byl totiž mimo osu lokomotivy… Číst vice »

Dan

Moc děkuji za vysvětlení. Jste jeden z mála tady, kteří jsou ochotni to vysvětlit laikovi, mimochodem velmi skvěle. 🙂 Většinou je to od ostatních jen opovržení a poučování, nebo pouhé mínusy.

Jirka

Nic si z toho nedělejte. Lidi jsou bohužel dost často EQ a IQ tykve.
Bohužel i zde, na tomto webu.

Jaaa

“ Podle fotek po nehodě, vše nasvědčuje tomu, že RJ byl vypraven postavením cestového návěstidla u peronu, ale odjezd byl na stůj”

A existuje i vysvětlení, proč se takto hloupě vlaky vypravují?

Filda

Protože je to ušetření času nebo v případě Pardubic uvolnění koleje u peronu pro další vlak.

Sudá skupina je napěťově vyloučená, celý koridor jezdí/jezdil po liché. To je i duvod, proč jel první náklad křížem před RJ – aby nemusel stát u vjezdu před stahovačkou, do které by se pak musel rozjíždět.

Honza Vrba

Hm, do liché skupiny…No, být to jinde, tak je na takovém nádraží typu Pardubic mimoúrovňový křížení. Jenže…my ho nemáme ani v Libni, že…

Dan

Lichá skupina je jižní část nádraží? Pokud ano, je v Pardubicích tohle křížení protisměrů asi zcela běžné, protože severní část je část s nástupišti a tam by nákladní vlak asi neodstavovali, pokud by jen neprojížděl. Takže oni udělají kompletní rekonstrukci nádraží za miliardy a tohle křížení provozu tam nechají? Nebude do budoucna zdržovat provoz?

Knížecí rada

Větší bezpečnost přinese až ETCS. Co na to teď ti, kdo si myslí, že jde o diktát z Bruselu?

Libor

Jojo, on se mi totiž na lokálce srazí 13vozový rychlík s nexákem a každý z nich pojede okolo kila. 😉 ETCS co nejrychleji i na vlečky – co kdyby to mělo zachránit jediný život? 😉 😀

Filip Jirsák

Jenže tohle se nestalo na vlečce a 13vozový rychlík s NEXem tam byly.

František

A víte co tam (bohužel) nebylo? Jakékoli jiné zabezpečení krom lidských očí. ETCS kvůli rekonstrukci vypnuté, LS snesená. To bohužel pardubický uzel co do bezpečnosti teď dává na úroveň právě té zmíněné lokálky…
(není to proti vám, to je spíš takový povzdech do vzduchu)

SYN

Ale prd, oni se ho nesnaží tlačit na lokálky, bohužel ty VLAKY (HV) co mimo lokálky najíždějící i na koridory ho pak musí mít taky, ale NENÍ to kvůli lokálkám…

Miroslav

Protože celou dobu stačilo doladění Mirelu a povinnost ho mít na všech mašinách, což mohlo zabránit i nehodě v Bohumíně.
Jinak díky Bruselu budou strojvedoucí muset používat jiné rozkazy, tzv. „pokyny“ které se budou vztahovat na všechno, nejenom na samotnou jízdu pro vlak.
Hip hip hurá…

Radim Škopec

Jak chceš odladit Mirel nebo cokoliv na náš LVZ, když to nezná polohu návěstidel?

Pavel Skládaný

Připomínka stručná, ale klíčová.

M.Z.

Ono to nakonec bude jedno. Jestli se to udělá zase „napůl“, tak bude ETCS stejně k hovnu jako ten Mirel…

Samozřejmě že by to šlo i pravěkou technologií… …odometrie, počítadlo náprav, synchronizace polohy projetím 75Hz KO… Jenže tady se vždy udělá 90% práce za 100% ceny a výsledkem je 50% funkcionalita a to ještě jen někde… Klasika https://xkcd.com/927/

Martin Zahrádka

Odstavec z Hospodářských novin. Uvidíme, co z toho ješě vyleze.

Srážce nezabránil ani vlakový zabezpečovač ETCS, který je na trati nainstalován a pro všechny vlaky na koridorech by v Česku měl být povinný už od ledna 2025.

Koleno

Jeli pod zapnutým ETCS obě lokomotivy?

Kuba2

V Pardubicích je výluka ETCS. Škoda, že Jan Beránek, který je určitě dostatečně erudovaný, píše o ETCS tak tendenčně. Takhle to vyznívá, že ETCS je krám, který ani neumí zabránit velké nehodě.

Jaaa

ETCS v současné podobě je krám předraženej.

Současná nehoda na tom nic nemění.

Stejně tak nic nemění na tom, že naše tratě potřebují zabezpečovač.

Ale tvrdit, že optimální řešení je ETCS tak, jak je dnes zaváděno, z dnešní nehody opravdu nevyplývá.

SYN

Potřebují kvalitní zabezpečovač, to už víte. A jasně, úplně klidně jsme si v čr mohli (zase jednou) zavést vlastní speciální vlakový zabezpečovač, a zase jednou vynalézat kolo…
Nebylo by nakonec nejlepší bymyslet vlastní rozchod?? Aby se to úplně „pojistilo“ že nám tu žádný cizák jezdit nebude (ale ani my jinam).

Víte, tohle myšlení je celkem ukázka toho proč vlaky stojí a auta jedou… v náklaďáku nic nepřepínáte od Španělska po Finsko….

Y.K.

Tolik rozporů v jednom příspěvku.

Co je teda podle vás realisticky optimální řešení?

– potřebujeme zabezpečovač (čistě ČR).
– potřebujeme interoperabilní na TEN koridory (EU)
– potřebujeme ho hned a ne 20 lety vývoje a zkoušení a zavádění

Ne že by zavádění ETCS probíhalo hladce a bez potíží, ale že by pro dané potřeby byla lepší varianta, to se zdráhám uvěřit.

Michal M

Na to vám šotoušek Jááá neodpoví, protože na to překvapivě odpověď nemá.
Řešení „v 90. letech se mělo zavést Indusi&#