lot
Infrastruktura Stavebnictví Železnice

V Pardubicích se klepalo na kolejnici, několikamiliardová přestavba uzlu začala

Uzel Pardubice po modernizaci. Pramen: Správa železnic
Uzel Pardubice po modernizaci. Pramen: Správa železnic
V Pardubicích začala velká přestavba hlavního nádraží.

V Pardubicích se dnes odehrál tradiční rituální tanec mužů (a jedné ženy) s kladívky kolem kolejnice, což znamená, že oficiálně začala jedna z největších železničních staveb současnosti. Tou je přestavba a modernizace uzlu Pardubice, kterou za 5,59 miliardy sdružení firem Eurovia, Chládek & Tintěra Pardubice, Elektrizace železnic a GJW. Správa železnic vypsala tendr s odhadem 4,423 miliardy.

Nádraží čeká zásadní proměna. Dělníci v Pardubicích přestaví podstatnou část kolejiště, prodlouží podchod a vybudují nové ostrovní nástupiště číslo 5. Kompletní modernizací projdou také všechna stávající nástupiště tak, aby umožnila bezbariérový nástup do nízkopodlažních vlaků. Osazen bude nový informační a orientační systém a zvukové majáčky pro nevidomé. V podchodech budou nově pojízdné schody.

Poklepání kolejnice v Pardubicích. Pramen: Správa železnic
Poklepání kolejnice v Pardubicích. Pramen: Správa železnic

Nově vznikne i lávka, která propojí severní a jižní části města a budou z ní přístupy na perony. Průjezdná rychlost se zvýší ze 100 kilometrů v hodině na 160 kilometrů v hodině. Bude položeno 24 kilometrů nových kolejí a sto nových výhybek.

Práce v uzlu Pardubice výrazně omezí železniční provoz, a to především ve druhém roce výstavby. Podle dřívějších informací Správy železnic bude zcela vyloučen provoz v úsecích Pardubice-závodiště – Pardubice-Rosice nad Labem i Pardubice hl. n. – Pardubice-Rosice nad Labem, a to zhruba na pět měsíců. Předtím i potom bude omezen provoz i v mezistaničních úsecích Kostěnice – Pardubice hl. n. a Pardubice hl. n. – Přelouč. Rovněž kapacita samotné stanice Pardubice hl. n. bude omezena.

V roce 2020 se počítá s přípravnými pracemi v takzvané nulté etapě s krátkodobými výlukami. Hlavní stavební činnost bude probíhat v hlavních výlukách od února 2021 do prosince 2023. Práce na úpravě ETCS pak budou probíhat až do prosince 2024.

175 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
whef

Tady jsem narazil ještě na video vizualizaci 🙂 https://youtu.be/0XXkup8oojw

Jirka

Jaké jsou naplánované odklonové trasy?

Martin

Stavba nebude rušit hlavní trať vždy bude jeden úsek otevřený stejně jako nástupiště

whef

No škoda se rozčilovat 🙁 Změna k lepšímu nebude moc odpovídat vynaloženým prostředkům a to budou ještě velké peníze za opravu dubovy atd. Tak alespoň, že vedle bude snad autobusák, to je jediné pozitivní. Nový market před nádražím je asi v současné situaci ve hvězdách. Pokud by tam byl, bylo by ideální, aby podchod byl od něj, přes terminál HD až na duklu 🙂 Stálo by to sice prostředky, ale jediné rozumné řešení. Jinak nadchod se bojím, že bude časem pro ostudu, pomalovaný špinavý a též se tam blbě chodí. 🙁 Bylo by to čisté řešení a né bludiště. Naposled… Číst vice »

Spálená tlumivka

Obchodní centrum před nádražím se začne stavět příští rok, investor má dost peněz a hlavně to nebudou jen obchody, ale taky kanceláře nebo doktoři, takže se nebojí, že by nesehnali nájemníky. Osobně si myslím, že mají docela slušnou šanci uspět, už proto, že před nádražím sice není dopravní situace úplně růžová, ale pořád se tam dá autem dostat podstatně lépe než do té plechové maxiboudy na Masarykově náměstí.

Libor

Ta původní pláovaná Nemošická spojka na Chrudim „ztroskotala“ na čem? Proč se ta varianta stala neprůchozí?

Nekdo

protože Ostřešanští…

milan

Proč je mi z těch klepačů, ale strašně špatně…

Marcel Pánek

Člověk jen žasne. Bezkoncepční, vše jen jako kdyby….totální populismus. Tohle by nadčasový odborník přece takhle nikdy neřešil. Dobrý hospodář. 6mld pryč, a jak tu někdo zmínil, jen leštění a konzervace. V Brně přesunem nádraží zničili město, místo aby narovnali oblouk na hl. nádraží místo dnešního Prioru. Stejný zmar i Pardubice. Dále úvrať v rosicich. Podle toho se řídí i výběrové řízení na rychliky do Lbc, že se musí spřahovat 🙂 Bože můj. Proč. Viníkem je ANO a jeho překotná touha za každou cenu populisticky proinvestovat. Kde jsou odborníci???

Nekdo

nové nádraží v Brně pro dálkovou dopravu je nejen nutný (kvůli kapacitě, zaústění tratí, přístupu, etc.), ale i plánovaný nejméně sto let. co s tím má ANO? nejedná se taky o žádný odsun, protože současné hl.n. zůstané jako místní nádraží pro příměsto i nadále – proč s tím pořád mají brblalové tolik problémů?

Pirátka

Nadpis článku by měl znít: „V Pardubicích se klepalo na čelo…“.

Pzaj

Podchod zařízla pardubická radnice, nebyl by prý bezpečný, musel by se lomit a co kdyby někdo číhal za rohem. Přímé napojení Chrudimi především expert na vše, pan Kolovratník, na zahájení stavby se ale vecpal.

Spálená tlumivka

1) Peníze – lávka je levnější, o dost peněz. 2) Bezpečnost – obavy z dlouhého lomeného podchodu, kde nevidíte na konec, hrály roli v mnoha diskuzích. Fakt je, že v Milheimově ulici se po setmění dá zažít leccos, je to průmyslová oblast, kde potkáte leda pár cyklistů a pár bezďáků. 3) Rozhodování mohlo mít politické pozadí. Z mého pohledu nejhlasitějším zastáncem podchodu byl pán z opoziční strany, která radnici kritizuje často a nahlas. Nedá se vyloučit, že právě jeho medializace podchodu jako lepší varianty byla posledním hřebíčkem do rakve podchodu.

whef

A co kamerový systém a ostraha na nádraží, nehledě, že tam jsou měšťáci, to je úplně zbytečná výmluva 🙁

Tomáš

To je těžký, tyhle úředníky bych poslal za stání peníze do Švýcarska na exkurzi, aby viděli svět né jen z jejich oktávky.

JMM

Opravdu nechápu „lávku“. Přeci podchod by byl lepší, že?A jak se bude řešit ta Chrudim….?

Stráťa

V čem by byl lepší podchod? Nenapadá mě žádná výhoda podchodu proti lávce, spíš se divím že se lávky pro přístup na nástupiště nepoužívají častěji.

Lech Malý

Hlavní výhoda podchodu je cca poloviční výškový rozdíl, který musí překonat.

qwasar

Prakticky ve všech ohledech – poloviční vertikální pohyb, z lávky k místu zastavení vlaků je to cca 200m, do haly ještě víc, problematické napojení druhého nástupiště a úplné vynechání toho debilního pátého – tam je to z Dukly fakt majstrštyk – nahoru na lávku, po lávce, dolů na 4. perón, 200m k podchodu, dolů, 30m pod pěti! kolejemi a teprve nahoru…

MlB

Bude se nějak řešit přímé napojení Pardubice hl.n.-Chrudim, aby vlaky nemusely zajíždět na zbytečnou úvrať do Rosic? Bohužel se mi zdá, že tu máme další rekonstrukci za miliardy, která akorát leští (a tím konzervuje) současný neoptimální stav.

Jan Hašek

Také si říkám, totéž jako modernizace nádraží v Kutné Hoře bez kutnohorského oblouku. Stavba sice menšího rozsahu, ale stejný princip.

Spálená tlumivka

Nebude se řešit, už není jak. Medlešická spojka zamítnuta, Jesenčanská spojka zamítnuta, Ostřešanská spojka zamítnuta. Teoretické obnovení přímé spojky z hlavního nádraží směr Pardubice-závodiště přesmykem přes silniční komunikaci není reálné – pozůstatek trati ve formě opuštěné vlečky do Benziny už neexistuje a v její trase stojí nové budovy. Objevila se myšlenka smyčky kolem Trojice, ale tuhle možnost jsem viděl jen v šotodiskuzích, takže se obávám, že ji v projektech nikdo neřešil a rekonstrukce hlavního nádraží s ní ani teoreticky nepočítá.

Inspektor státních drah

Se zaústěním případné Medlešické spojky se v nové konfiguraci kolejiště počítá.

Spálená tlumivka

Počítá, stejně tak je (zatím) v územním plánu města místo na přesmyk pod koridorem. Ale vzhledem k tomu, že SŽ zrušila EIA na Ostřešanskou spojku, je celkem jasné, že spojka v nejbližších letech nebude.

Radek

Buďte rádi. V Brně jsou u projektů už více než 15 let…

Modré zábradlí

No v Brně doufejme, že to tak ještě dlouho zůstane.

qwasar

Jenomže tohle je podobně pitomý projekt jako v Brně, bohužel už v realizaci.

Vladki

Jenom 15 let? V Brně se nádraží řeší už 100 let.

Milda

Klepat kladívkem a stříhat pásku to naši panáci umí, ale to je tak všechno.

Robert

Úlet je že se k té lávce z perónu nedostanete v dešti pod střechou. Když už neumí udělat podchod tak alespoň přístup k lávce mohli kompletně zastřešit.

robert

Ta stavba zacala driv. Uz 3x jsem byl na autorskem dozoru.

Tom

JJ. Už se kope 3 týdny(?) kolem obou podjezdů, jedna jakási kolej už je vytrhaná, pokácené stromy dnes řežou a drtí. Zbourali asi jedinou hrázděnou budovu v Pardubicích. Měla smůlu už když ji od lidí odřízla tzv. rychlodráha. Tak si ji budeme pamatovat ze starých fotografii se závorami a dragouny na koních.

Dominik

Jsou vytrhané minimálně 3 koleje (elektrárna, a dvě ČD u myčky), do toho je ještě snesené Tv nad 19 až 23 SK.

Spálená tlumivka

Pracuje se na mnoha místech, zastřešení nástupišť 1, 1A a 1B už byste taky hledali marně. Včera to byla jen oficiální předvolební, pardon stavební, akce pro papalášstvo, se skutečným zahájením stavby to nemá nic společného.

Lech Malý

Hrázděné budovy je škoda, čest její památce. Možná šla nějak zakomponovat do zastávky Pardubice-centrum, ale už je to pryč.

Spálená tlumivka

Čekal jsem, že ten barák někdo zachrání podobně jako hradlo na Negrelliho viaduktu. Jenže magistrát ani památkáři zřejmě neměli zájem, i když je to hodně známá budova, která je na spoustě historických fotek města.

Lech Malý

No hlavně – na rozdíl třeba od stavědla na Karlíně nebo Ú/O – měla potenciál k využití, přece jen podjezd 17. listopadu je v Pardubicích centrum nejcentrovatější. Škoda.

pejan

Otázka, má Italoshit 680 schválení přes Vysočinu?

Georg

vole to je jedna z nejspolehlivejsich a nejkomfortnejsich rad cd.
jezdi si tornadem, kdyz ti pendolino nevoni, burane.

pejan

Za celou dobu, co ten předražený vícesystémový krám jezdí pod jedním systémem, jsem ho využil asi dvakrát a to jako poslední spoj směrem z Moravy na Prahu, protože nic jinýho nejede. Jinak jezdím EC a nebo Regiojetem.

Alibaba

Na plzeň, Vávro, na Plzeň jezdí i na druhý systém pravidelně. Jen ten německej už asi dlouho neviděl. 🙂

pejan

No, absolutní většina proběhů je Praha Ostrava, že, takže co si budeme nalhávat…
Já jsem se ptal, jestli TO může jet z Kolína přes HB do Brna…

pejan

Jinak si nechejte ta vaše oslovení pro členy vaší rodiny, kromě toho, my dva si netykáme. A teď běžte klidně onanovat s fotkou Pendolína. Já jsem chtěl jen vědět, jestli může jet Pendolíno přes Vysočinu, abych to nemusel hledat, bohužel tady se člověk dozví jen emoční výstřiky vymaštěných šotoušů…

Tomáš

Možná kdyby jste použil správný výraz pro daný vlak, dostala by se k Vám odpověď bez emocí.
Napadá mne jedno staré přísloví
„Kdo s čím zachází, s tím také schází“

pejan

Jo já jsem se dotknul šotouškova oblííbeného vláčku ajajajajaj, JE TO ITALOSHIT, nic víc, předraženej krám, jezdící pod jedním systémem z 90% a který do Německa nikdy nepojede.

Nekdo

ze slušné diskuse jsi se vykázal sám, primitive…

pejan

Nejkomfortnější TO určitě není, sedačky nejsou pohodlné a není tam místo na nohy. Nejkonfortnější co má ČD, jsou rakouské ojetiny Bmz a potom ještě Railjet. Italoshit určitě ne…

Tomáš

Je to bezesporu věc názoru.
Ale jsou tu i situace tzv. přepravní špičky. Kdy jsou 680 plné na 90%.
Stejně bych raději tuhle volbu, než bmz v 6.

pejan

Jsou plné, protože je to rychlé spojení a NIC jiného není na výběr, že? Ale určitě se v tom nesedí dobře, radši jedu Regiojetem, než tímhle sráčem a nebo normálním EC

Dušan

Ano má, dokonce bez jakéhokoliv papírového omezení rychlosti.

whef

Za ty prachy fakt hnus 🙁 Nic moc posun, oproti tomu co tam je 🙁 ten nadchod je úlet, když to stojí tolik peněz, měli udělat podchod, i když to třeba není tak jednoduchý to prodloužení. Kdyby to stálo 1/3 tak by se to dalo ještě pochopit. Tohle je fakt úlet.

Martin

Tam nebude podchod primo z budovy?

Flinta

Oba stávající podchody z budovy budou zachované, obnovené, u jednoho budou na jedné straně místo schodišť eskalátory, u druhého výtahy a oba budou prodlouženy k novému 5. nástupišti. Lávka bude primárně sloužit ke spojení přilehlých městských částí, ale zároveň umožní i příchod přímo na nástupiště a obchod z nich.

mezera

Na páté nástupiště (to nové) se buce chodit kudy? Prodlouží podchod?

mezera

Už vidím, oba prodlouží.

Pepík

Plete se do toho Kolovratník a ten to nadobro zazdívá. Sice má školy ale absolutně nechápe provoz. To jeho schvalování současné úvratě v Rosicích je pro provoz totalní blbost.

noerf

A vejde se někem ke krytému nástupišti vlak s 12 – 16 vagóny?

Flinta

Třetí nástupiště bude prodlouženo výrazněji. Stávající nástupní hrany délky 350 metrů se prodlouží až na 436 metrů.
Nástupní hrany čtvrtého nástupiště se prodlouží z dnešních 350 metrů na 434 a 427 metrů.
Nové páté nástupiště bude mít dvě nástupní hrany, obě o délce 250 metrů.

Dušan

To je super, minimálně by se tam měly vejít dva spřažené Raijety jak na Hauptbahnhofu ve Vídni – není normální, aby se vešly je v Praze a Břeclavi na tuším jedinou nebo dvě dlouhé koleje !! Čili minimum 400m, spíš ale ještě víc.

Dominik

Vizualizace pěkná, ale nikoho netrápí, že bude méně odjezdových kolejí v nákladu (minimálně na Přelouč a HK) a i méně kolejí pro manipulaci, ale hlavně, že bude zbytečný 5 perón, když se spojka nestaví. Vím, že v osobním je občas plno, ale na kolejích nejezdí jen ta. A třeba pro Hradečáky by se mohla využívat i 16 kolej (nástupiště 1b), holt parkoviště budou mít jinde.

Vašek

I v Bohušovicích nad Ohří právě zmizela jedna manipulační kolej. Prosím o minutu ticha za zadlážděnou kolej. Výpravní budovu nyní odděluje od kolejí nově vysazené křoví, v životě jsem nic takového neviděl.

Dominik

Jenže v Pardubicích nejde jen o jednu kolej a taktéž tam není zrovna nejmenší provoz, co se týče nákladů.

Vašek

Při každé přestavbě ubyde kolejí, odvratných výhybek, z některých průběžných kolejí jsou kusé koleje. Ne, že bych to schvaloval, je to smutné konstatování faktů.

Ponov

Každá modernizace znamená sniženi počtu kolejí pro nákladní dopravu.

Dominik

Já vím, jen jsem nato upozornil, všichni akorát řeší, Chrudim, nadchod, atd…, ale na náklady se zapomíná. Jediným opakem je Kutná Hora, tam se i staniční koleje prodlužují.

Martin

No ja take nechapu, proc nekdy az zbytecne zmizi dulezite krizeni, kolej, atp., kdyz se bezproblemu vejde… Zajimal by me duvod?

asdfg

Kdyby si ČDC nezasíralo ranžír správkama, resp. šrotama, tak je tam místa dost. Včera sem jel přes Pardubky a najednou je ranžír tak prázdnej, když se to všechno odvezlo.

Dominik

To není jen o správkách, navíc problém nezmizí tím, že to odvezete o 2 stanice dál, nevím v jakém přesně stavu ty vozy byly, zas tak do detailů jsem se o to nezajímal, vím jen, že šlo asi o 2 koleje. Ale i předtím se našli dny, kdy byl ranžír poloprázdný a pak zas dny, kdy byl úplně plný a v noci to nádraží bývá taky slušně obsazené. Navíc 4 dopravní koleje budou znamenat, že přijede vlak a urychleně se bude muset přestavovat někam do ranžíru, nebude to tam moct zůstat stát jako dnes, to bude taky lahůdka, k tomu… Číst vice »

asdfg

Správky stály 35-41. 39 a 41 to byla téměř celá kolej, vozy ještě s logy ČD a několik let propadnutými revizemi. Vozy se odvezly „kam se dalo“. Část do HK, vlak asi o 30 Easech na Slovensko (asi na ty opravy u SMK), zbytek jel snad někam na Kolín. Teď jde vjet do nákladního jen na koleje 7-15. Z toho 7 a 9 mají sotva 500 metrů. Pro dobíračky se používá 11-15, a taky se to zvládá. A dobíraček jezdí dost málo. Pokud počítám dobře, tak přes noc tam manipuluje 60200, 60201, 60100, 60101, 60102, 60105, a nesjíždí se najednou.… Číst vice »

Dominik

Jenže 35 a 37 šli z kraje použít, z 35 jsem dokonce jednou odjížděl na Moravany. Tak záleží odkud vjíždíte do stanice, ze všech směrů to je 5, 7,11(9 v těch místech vůbec není), 13, 15, 17, 23. Odjíždět lze oběma směry z výše zmiňovaných kolejí, do Přelouče/HK ještě z 21, 27, 31 a na Moravany 19, 25, 33, 35, tudíž jedním směrem 11 odjezdových kolejí, druhým 10, po rekonstrukci to budou 4. Ty krátké se dají použít právě pro šoupáky (5, 7 po staru), když přijede Chrudim a má do těch 500 metrů, tam to ničemu nepřekáží, když má… Číst vice »

Libor

Ta přeložka trati na Chrudim je úplně odpískaná? Při této modernizaci neproběhne ani vybudování nových vlakových zastávek „nad 17.listopadu“ a úprava odbočky na současnou vlečku k Černé za Bory za zastávkou Pardubičky?

Lech Malý

Ano, ne, ne.

Libor

Děkuji za odpověď. Tak věřil jsem v „ne, ano, ano“, páč jsem to bral jako příležitost v smysluplném posunu využití železnice cestujícími.

Majkii

Ale příprava pro zastávku Pce-centrum ve stavbě je a snad se má i prověřovat, jestli by ještě nešla doplnit rovnou při stavbě – zajížděly by tam vlaky od Hradce a Chrudimi.

Pepík

Pardubice -centrum je podle mne celkem zbytečné. To zastávla na přeložce u zastávky Pardubičky pod nemocnicí a pod Fosconem, by měla větší význam pro jízdu od Chrudimě ……

robert

Ta nova zastavka se jmenuje Pardubice centrum a stavet se bude.

Marcel Pánek

Může mi někdo vysvětlit proč není možné zaústění tratě od chrudimi k tomu patemu peronu?? kvulí křižení koridoru??

Spálená tlumivka

Protože nebude žádná nová trať od Chrudimi, bude se dál jezdit přes Rosice.

Marcel Pánek

technicky nemožné?

Jan

Znamenalo by to znepoužiteľnenie nákladnej časti stanice, kde by sa nedalo posunovať, lebo by do toho furt jazdili vlaky. No a napokon fungel novo opravený prieťah Pardubicami by kvôli tomu prišlo znovu zbúrať a urobiť inak pri nákladoch možno presahujúcich aj Ostřešanskú spojku…

Alibaba

Spíš územně neprůchozí. Vhodná trasa přes Ostřešany snad není v územním plánu a trasa okolo Dražkovic (ta tam asi je) nepřináší zkrácení jízdních dob.

K.S.

Mě se asi nejvíc líbil něčí návrh kterému říkal Brusio – nížinná varianta. Mělo to jít nějak takto: mapy. cz/s/kanomedufo

MRC

Čistě teoreticky, nešlo by to vést tudy? https://mapy.cz/s/hanujufuca

Martin V.

A koně budou místo přes Taxis skákat přes trať? 🙂

K.S.

Skákat? Se tam udělá přejezd se závorama 🙂 Výhodou je že půjdou rychle dolů, stačí počítat s délku nejdelšího koně a ne traktoru s májkou.

Alibaba

Paramem by to bylo dost náročný, ale asi ne nemožný. Ale přes Závodiště si to teda nedovedu představit. To by muselo SŽ při příležitosti krachu (a o tom se furt v Pardubicích spekuluje) závodištní firmy ji (tu Firmu) okamžitě koupit a zrušit.
Sice nejsem příznivce koňských dostihů, ale nejsem ani odpůrce a k Pardubicím koně patří, takže jsem si krásně zaspekuloval. 🙂

Pišta

Ano

Alibaba

Jestli myslíte přibližně takhle: https://mapy.cz/s/lozuvucuru ?
Tak letos tam zrovna postavily novou halu stavebniny DEK a silnice I/37 jr taky nová. Takže leda nějak poddolovat halu a silnici a i kolej do Rosic.

Martin V.

Takže návrat ke kořenům? https://mapy.cz/s/fuzehopape

Alibaba

Tak ono se s tímhle kouskem počítalo hodně dlouho, v 80 letech byla u závodiště složená výhybka pro napojení v případě války (vlečka na letiště) a zničení mostu přes trať 010.

Franz

Jsem zvědav, jak se provede přístup z lávky na 5. peron.

Spálená tlumivka

Z lávky na 4. nástupiště a podchodem na 5.

Jiří Kocurek

Po schodoch, po schodoch poznávám poschoďák, poznám po schodoch, po zvukoch, čo sme to za ludia!

DOMČA

Ne „poschoďák“ ale „poschodia“…

pejan

Ten pátý peronek, odskočený přes x koleji vpravo má být jako k čemu?

Pišta

Měl být pro vlaky na Chrudim přes Ostřešanskou spojku. Ale spojka nebude

BND 30

Tuším že na k-reportu někdo prezentoval velice zajímavý návrh této spojky. Lokálka by podjela spolu s kolejemi na Kolín (vedle nich v pravo) pod mostem trati a silnice I/37 a táhlým pravotočivým obloukem o 270* by k ní vystoupala. Obkroužila by vlastně svatou Trojici. Podle mě super nápad.

Radek Janata

Ovšem nebyl by to průjezdný model pro spoje Chrudim-HK a ani by to nebylo příliš rychlé. Vlastně by to mělo jen výhodu odstranění úvrati v Rosicích.

Ostřešanská nebo Medlešická spojke by byla ideální, ale naráží na NIMBYsmus a malý zájem veřejnosti, které by to zlepšilo spojení („vždyť tím vlakem nikdo nejezdí“ – co na tom, že po takovém zrychlení by lidi jezdit začali) .

Alibaba

Ano, smyčka by byla taková z nouze cnost, ale úvrať v Pardubicích by nemusela vadit, protože se dá očekávat, že tu vlaky postojí déle. Dále to naráží na problém elektrifikace trati okolo letiště. Nikdo neřešil, jestli by se dalo jezdit setrvačností, kdyby byla elektrická trakce. Letiště by se dalo určitě podtunelovat v původní trase tratě.

Jiří Kocurek

Při dnešních možnosti si dovedu představit i jízdu na baterii. Tu minutu kolem ranveje nebude problém vydržet. A náklad holt v naftě, nebo s naftovým postrkem.

Martin

Tam je obrovska skoda, ze terminal letiste nevznikl na druhe strane, blize k trati… mohla by tak vzniknout zastavka u terminalu v dosahu i zavodiste,… Elektrifikace be nemela vadit,… pak jsou dalsi reseni, jako navrat trati do puvodni stopy a pod letistem, cimz by se trat zahloubila a mohla mit i dve koleje… Nadrazi neni od Chrudimske trati nijak zvlast daleko, cca 500m, neni to uplne pohodlne, ale podchodem nebo nadchodem, pripadne s travelatorem to je cca za 5min., pokud by zastavka vznikla na moste nad koridorem… je to ale otazka prostoru… Jinak si myslim, ze uvrat by nevadila, vetsinou… Číst vice »

Alibaba

Terminál na druhé straně by měl problémy s vojákama a asi i sklady PHM.

Jiří Kocurek

Ta smyčka vycházela zhruba na asi 1 minutu jízdy a jste nahoře na mostě. Úvrať by nevadila, beztak bude pobyt v Pardubicíh nejmíň 3 minuty a při provozu jednotek se to za 3 minuty bez problému stíhá.
Největší výhodou je potom bezkolizní křížení s tratí Praha-ČT, kde by osobáky do Chrudimi dávaly přednost ledasčemu, což jakoukoliv minutovou úsporu spolehlivě zabije. A mimoúrovňový přesmyk pod/nad tratí jako v Suezu, Třebové apod. vyjde sakramentsky draho.

Pišta

Možná se dříve, než zrychlení vlaků, dočkáme toho, že do Chrudimi bude zajíždět pardubická MHD. Což by bylo asi nejlepší.

Spálená tlumivka

Nebylo, ve špičce je stará i nová silnice zasekaná a kolony jsou i na trase přes Ostřešany. Možná se to zlepší s dokončením JV obchvatu, jenže ten bude kdovíkdy, už 30 let se o něm jen planě mluví. Lidé, co dneska jezdí z CR do PA vlakem, to dělají z nemalé části proto, že úvrať v Rosicích je sice opruz, ale zato vlak až na výjimky dodržuje jízdní řád. Zatímco busem je to jedna velká nejistota, jestli úsek Dražkovice – Pardubice centrum projede za 10 nebo 40 minut (obojí se tam dá v ranní špičce běžně zažít). O zasekaném centru… Číst vice »

Alibaba

Má být i k tomu, že v liché skupině prostě chybí nástupištní hrany.

Dominik

Do liché skupiny nelze přidat další perony, už ten zbytečnej 5. Perón stačí, kvůli nákladům. Po novu méně kolejí pro manipulaci a jen 4 odjezdové koleje směr HK a Přelouč.

qwasar

Ale nechybí a už vůbec ne v podobě toho debilního pátého perónu.

Roman Svačina

Hlavně ať vymění ten otřesný výtah. Protože tohle svět neviděl. (To stejné Choceň)

Tom

Stisknout a držet…Jinak nejedeš! Sahat, natož zavírat za sebou dveře, které se sami zavírají „100let“? Nepřípustné…Narušíš systém a nehneš se vůbec. Původně nákladní výtah na konci nástupiště využívají převážně senioři, ZTP, po úrazu, se zavazadly atd. To aby vyrazili půl dne předem…To nevymyslíš…!

Jan Schmidt

Nic moc přínosy za to co to bude stát. Impérium nezklamalo. Ale hlavně, že čerpáš, viď Svobodo?

Rusnak Bojek

čekal jste zastřešení nebo klenbu po vzoru Wien HBF, Katowic, nebo Chemnitz?

David

Za 5.56 mld možná i jo.

Otto

Přesně, jako skoro 6 mld. je šílená cifra…

Lech Malý

Šílené je, že to vlastně nic neřeší.

qwasar

Neřeší a ještě zhoršuje – zacpat schodiště eskalátory, které výrazně sníží propustnost… už se nemůžu dočkat těch ujetých přípojů kvůli tomu, že budu stát ve frontě…

Adamgolias

Myslím , že je škoda nevystavet bezuvratovou kolej na Chrudim , když už do vezmou tak zgruntu.

Oldřich Sládek

Odpor dotčených municipalit.

Alibaba

Tam prý sedí na pramenu, teda na územním rozhodnutí obec Ostřešany, které se nelíbilo vedení trati okolo obce.

Spálená tlumivka

Ostřešanům nikdo nedokázal vysvětlit, proč se místo původně plánované Medlešické spojky má stavět jiná trasa, která by znamenala vysoký násep na kraji jejich obce. Plus samozřejmě hraje nemalou roli fakt, že pro Ostřešany nemá vlak žádný přínos (kromě pár lidí, co odsud jezdí do Chrudimi). Napříč obcí totiž projíždí pardubická MHD, tak na co by jim byla vlaková zastávka někde na náspu za vesnicí.

Pepík

Já tedy vůbec nechápu, proč vůbec někdo plánuje spojku kolem Ostřešan. Proč se to nepostaví v původní navrhované trase z 50-tých let. Místo tam pořád je „rezervované“.

Alibaba

Protože okolo Dražkovic to nic nepřinese. Hlavně jízdní doba se nezkrátí, kdyby se to podařilo nacpat mezi Mikulovice a Blato (asi pomocí hloubenýho tunelu), tak by směrové poměry a zkrácení bylo výhodnější. Jenže do těch míst se už nacpaly baráky.

Marcel Pánek

a to by šlo jak??

K.S.

Nevypadá to špatně.

Romanero

Vypadá

Petr 78

Dotaz na někoho znalého, jak se musí přestavět nástupiště, které je 550mm nad TK, aby bylo pro nástup považováno za bezbariérové? Doteď jsem žil v domnění, že nástupiště s uvedenou výškou, vybavené výtahy, bezbariérovost splňuje.

Martin V.

Porovnáním fotek to vypadá, že nástupiště zůstanou na svém místě a jen se prodlouží. „Krabice“ na zastřešení nad výtahy budou pořád na stejném místě. Nebo se pletu?

Alibaba

Nástupiště 1. + 1A + 1B přímo přiléhající k výpravní budově má výšku 500mm a rozpadá se (ještě nebylo opraveno).

Dan

Ano, ale první je jediné ještě neopravené. U ostatních důvod opětovné rekonstrukce zatím nikdo oficiálně nevysvětlil.

Alibaba

Myslím si, že 3. a 4 budou prodlužovat na 400m a při té příležitosti to asi celé sjednotí.

pzag

To jsou tak pokrokoví, že lávka bude i pro další část města? Aby ji záhy nezavřeli, až se budou divit, že lidi jenom prochází.

Pody

Ta lávka vypadá otřesně, ach jo..

Richard

To neni lavka,to je hyperloop pro linku Hradec Kralove – Chrudim. ( Na vystup/nastup v Pardubicich se nepocita,protoze projektova dokumentace s tym nepocita)

Vašek

Nesmíte nad ní lítat. Ze země bude třeba vypadat lépe.

Rusnak Bojek

Co ja ni špatného?)

Dom

Jestli to zastřešení bude „typicky“ sudpovské/kotasovské (vít co tím myslím), tak to za pár let bude odpudivé jako onen Černý most.

Pody

Chápu, že na to je vždy subjektivní pohled, ale toto mi opravdu připomíná nevzhledný tubus metra, podobně jak píše níže Dom a bude to vyžadovat pravidelnou údržbu, která bývá u veřejných staveb obecně špatná. Za mě bych se nebál udělat i lávku nezastřešenou, jak například v Horním nádraží v Karlových Varech (jen bez toho oblouku).

Kazisvět První

Skvěle, hlavně co nejvíc zkrátit nástupiště a posunout podchody co nejvíc na kraj, aby to měli lidi co nejdál. Zkrátit zastřešení a odstranit lavičky na kterých se dá sedět a nahradit je nějakým předraženým drátěným šmejdem, na který se nedá ani dívat. A bude to perfektní rekonstrukce à la dobrá správa… A ještě nezapomenout na nepřehledný les cesťáků a maximálně padesátkové výměny, víc není určitě potřeba…

Jan Schmidt

Pevně věřím, že to Luděk S. zařídil.

Luděk S.

Volal mě někdo?

Rusnak Bojek

Opravdu je tohle v kompetenci Luďka Sosny?

Luděk S.

Samozřejmě není.

pedro74

Nemluvíte o rekonstruovaném Berounu, ať dosud či v dalších etapách? :o)) Když přijedu zpožděným vlakem (pokud vůbec jede) na 3., 4. nebo další vzdálenější nástupiště (jako by se vlaky z obou stran končící v Berouně alespoň někdy nevešly na 1. nebo alespoň na dvě strany jednoho nástupiště ale blíž k podchodu), vystoupím na konci nástupiště skoro v zatáčce u Srbska (protože dělená nástupiště), jdu v dešti (protože střecha krátká), o berlích sejdu schody (protože výtahy často nejezdí a eskalátor na čidlo jsou pro SŽ v 21. století další miliardy), vyjdu polo schodiště do haly (protože umístit podchod přímo vstřícně k… Číst vice »

Pks

Jo jo…
Protože jsme v Böhmen, a jedno z největších hesel zní: „To stačí“…
I když to „Pravda vyděsí“ také není špatné…

Kazisvět První

Cestující nejsou a nebudou zákazníky SŽ. Vlastně oni nemají žádné zákazníky, protože jsou jim všichni ukradení, je zajímají akorát dotace a jejich správné směřování… Děsí mě jen, kolik tu mají fanoušků, kterým zřejmě jejich rekonstrukce vyhovují…

Big Fat Fabulous Woman

Moc nerozumím tomu, proč tam zvyšují traťovou rychlost na 160 km/h, když stejně v Pardubicích, pokud vím, všechny vlaky stejnak zastavují.

Jan Pytela

Protože se pak nemusí kolem toho uzlu všichni plahočit tou stodvacítkou? A co nákladní vlaky?

ene bene

Nákladní vlaky normálka. Nejrychlejší jezdí 120.

Jiří Kocurek

Spíš jde o to, že na průjezdných kolejích se nepojede do odbočky. A výhybka levnější nebude, když do přímé větve bude 120 místo 160 km/h.

Jirka

V současné době jsou zakázky na železnici předražené. Je to dáno pravděpodobně tím, že jsou kapacity firem vytížené hlavně z důvodu železničních zakázek v okolních zemích.
Naopak silnice se stavějí levněji. Mělo by se tedy stavět více silnic a méně železnic.

Peeetr

Jenže v EU bude nejméně dalších pár pětiletek upřednostňována železnice, takže teď je potřeba prostě i v Česku pořádně zvednou kapacity u železničních stavitelů.

Jackub

No se Sovětským Svazem to na „věčné časy“ taky nějak rychle uteklo… 😉

Adamgolias

To je nápad! Mě se zdá předražena svíčková . Asi začnu kupovat rohlíky .

...

Jak je ctěná libost. A pokud se vám čerstvé zdají taky drahé, určitě seženete se slevou nějaké tvrdé a oschlé.

...

To je sice pravda, ale problém je, že díky ekonomickému boomu a nedostatku stavebních dělníků jsou v současnosti předražené úplně všechny stavební práce.

Greta

Když je něco předražené, tak to nemá kupce, když to někdo koupí, není to předražené, ale nabidka se setkala s poptávkou, vznikla tržní cena.

standa

jojo .. a proto se v práci ( svařuji mostní konstrukce – zrovna teď třeba soběslav – doubí estakáda) nebojím otevřít hubu na špacír….. proto teď beru víc než pilot letadla….. nelítá se tak hold piloti musí slevit s požadavků … je potřeba stavět mosty? prosím …… máte lidi? ne? přitlačte …. …

Kryštof

Ví někdo, proč bude nové nástupiště tak daleko?

Alibaba

Pravděpodobně z důvodu toho, že mezi 4. nástupištěm a 5. novým budou dlouhé předjízdné koleje pro nákladní vlaky. A kdyby se to 5. nástupiště přirazilo ob 2 nebo 3 koleje, tak by koleje pro nákladní dopravu v potřebné délce nevyšly.

David

A jak se plánuje využít to 5 nástupiště?

Alibaba

Vzhledem k délce očekávám, že tam budou jezdit osobáky Kolín – Třebová, když bude u 4. nástupiště plno.

Ingot

Údajně to mělo být pro vlaky na Chrudim, ovšem za předpokladu, že by se realizovala Ostřešanská spojka.
Takže podle mě (ale to je má osobní dedukce) bude využíváno na osobáky Kolín – Třebová a možná pro ty krabičky do Holic.

Dominik

Do Holic jede přímý motor 3 krát denně v 7 ráno a pak až v 8 a v 11 večer, takže tam moc toho využití není, když je dost místa i u ostatních perónů.

Lech Malý

A v případě jakékoliv verze nemošické spojky by tam pro průběžné vlaky z Hradce asi od Rosic stejně nešlo postavit, nebo ano?

Ingot

Myslím, že postavit od Rosic k tomu pátému nástupišti půjde, prospojkované to pravděpodobně bude, ale pochybuji, že by to tam pouštěli pravidelně, neboť by to muselo projet přes celé zhlaví a to dost trvá a ostatní koleje to blokuje.
Takze ať se spojkou nebo bez ní, využití pro přímé vlaky z Hradce to mít asi nebude.

Lech Malý

No toto měla řešit prapůvodní vize, na Chrudim kolej na východ severně od koridorových, a u Pardubiček podjezd pod koridorem, čili první a druhý perón by byl hradecko-chrudimský. Na nadjezdu přes Anenskou a nad podchodem u nemocnice je pro tuto kolej místo.

Aleš M.

lávka měla z estetického hlediska vést pod kolejemi. škoda, že to neprošlo.

Alibaba

O tom se v Pardubicích vedla velká debata. Jestli dlouhý (asi zalomený) podchod, o kterém si spousta lidí myslí, že je to i bezpečnostní riziko. O nadchodu se uvažuje jako o prosvětleném vzdušném řešení, takže sám jsem zvědavej, jak to bude město udržovat.

Jan Pytela

Vzhled toho podchodu dle vizualizace je skutečně vzdušný, skoro bych řekl až do nebe volající.

Alibaba

Myslíte současného podchodu?
Já se obávám, že pokud by se prodlužoval, tak určitě ne v současným profilu. Uvidíme, jaký profil bude mít prodloužení na 5. nástupiště.

Spálená tlumivka

On je trochu problém v místě, kam by podchod ústil. Je to odlehlá část města, kde sice přibude (možná) parkovací dům a malý terminál pro příměstskou dopravu, ale jinak to dál bude průmyslová zóna, kde je po většinu dne liduprázdno. Navíc se v této oblasti hojně vyskytují místní obyvatelé sociálně slabšího typu a trousí se tam i klienti nedalekého azyláku. Z psychologického hlediska se nedivím, že lidé radši chtějí nadzemní lávku než tunel v zemi.

Alibaba

Tak nějak…

qwasar

Ta lávka snad bude ústit jinam?

Alibaba

Bude ústit cca na konec ulice K Vápence (Hroši tam maj barák). Kdyby tam měl ústit podchod, byl by hodně šikmý pod kolejemi, zalomený a dlouhý.
Je plánováno tam postavit část autobusáku, P+R a dokonce jsem slyšel o trolejbusové smyčce. Na jedné twitrové fotce od generálního řiditele je to trochu vidět. Jen ale mate, že ta nová stavba ke zamontována do starší fotky. Hroši mají ty nové bílé baráky a za nimi je hala stavebnin.

None

😀