V Ostravě začínají vozit cestující v MHD váleční uprchlíci z Ukrajiny

Řidič autobusu. Pramen: DPOŘidič autobusu. Pramen: DPO

V září otevře ostravský dopravní podnik kurz pro řidiče a řidičky tramvají z Ukrajiny.

Zpět na článek
72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
EC104

Dejte odpovídající plat a bude dělat celý národ, našinci už si nechtěji nechat s.át na hlavu. Ukrajinci ti budou mít plno práce doma na vybudování nové Ukrajiny.

Jana Šimová

Pokud mě dopraví z bodu A do bodu E,tak není promlém,je mi jedno kdo to řídí,nezáleží ani na barvě pleti,ale na zkušenostech co?

Stepan

No a právě ten cizinec nemusí mít moc zkušeností s českou mentalitou a českými zvyklostmi, i kdyby se všechny předpisy našprtal nazpaměť a prošel jazykovým kurzem na výbornou.

Chleba Nakup

Oj, četl jsem, že bude jezdit pod dozorem senilního řidiče, a on na něj bude dohlížet seniorní řidič.

Jarmila

Je to dobře, když lidé chtějí pracovat. Já to chválím. To u nás většina českých lidí pracovat nechce a jsou raději na úřadě práce. Všichni víme o koho jde

Daniel Jablonecký

Já to nevím. Kdo to je?

M.

Většina?

pracovník pošty

A v logistickém centru Č.pošty v Praze-Malešicích to rozjíždí také Ukrajinci. Češi přicházejí o práci.

Kevis

A divíš se? Čech Ukrajinci často dělají za míň peněz a tipoval bych, že na ně zaměstnavatel bere ještě nějaký příspěvek z úřadu práce nebo státu. Tudíž o hodně levnější pracovní síla

Daniel Jablonecký

Čech, který se nechá nahradit Ukrajincem, musí vykazovat skutečně extrémní nezpůsobilost pracovat. Jinak si to neumím vysvětlit.

pracovník pošty

Nemusí.

blue

Jestli to nebude tím, že se Čechům nechce makat, zatímco Ukrajinci za tu práci jsou rádi.
Navíc v téhle zemi stále chybí přes 300 000 pracovníků všemožných profesí, a tolik práceschopných Ukrajinců sem zase nepřišlo. Takže pokud Čech přijde o práci, bude to asi tím, že je to prostě líná lemra.

Zbyněk

Jo, ale více než 70 procent těch míst je za 16900 hrubého a méně. Živořte si za to sám.

Kevis

Já, když jsem dělal v DPO,jsem měl plno let za komplice Ukrajince a nikdo z toho nedělal vědu.
Ovšem tady si myslím, že než aby přidali pořádně svým kmenovým zaměstnancům a zlepšili jednání s nimi,budou raději vymýšlet,jak sehnat levné pracovní síly. Výsledek bude ten, že si oni udělají řidičák a profesak na úkor našich poplatníků a pak po čase se vrátí zpět na Ukrajinu. V životě už pak ty peníze za kurzy nikdo neuvidí a oni tak získají řidičák zdarma.

Zbyněk

Píše se že pán řidičák má. A když dopravce dá uchazeči kurz na autobus zdarma, musí se většinou dopravci upsat na několik let. Když uchazeč odejde dřív, kurz nebo jeho část platí.

Kevis

No, už vidím,jak lehce ty peníze pak od nich z Ukrajiny budou dostávat. A bránit odchodu zpět do jejich vlasti jim nemůžou.
Takže ano, při předčasném odchodu z firmy se jim uíšou, že mají dluh,pak odjedou a tím to skončilo. V životě neuvidí je a ani peníze

Kevis

A věřte, že se nejedná o malé peníze. Před pár léty se řidičák s profesakem pohyboval okolo 45000 a na tramvaj to bylo ve stovkách tisíc.
Pamatuji si,jak mi jeden kdysi říkal, že se rozhodl po čtvrt roce odejít, protože se mu nelíbily podmínky v této firmě a oni chtěli po něm náhradu kurzu na autobus a mzdu za první měsíc,kdy dělal ten kurz a byl vedený jako dělník v dopravě. Ve výsledku to dělalo necelých 70000. A to je pár let zpět. A jak víme,ceny rostou a tak kdo ví,kolik to je nyní.

Poudy

U vás dneska otvírá hospoda až po obědě xenofobe?

Vojtěch

Proč hned xenofobie? Znám případ otce se synem ze Slovenska, oba si udělali papíry a v den získání řidičáku prostě zdrhli. Hotovo, už je z firmy nikdy nikdo nedohledal.

A není to žádná JPP, skutečně se to stalo 😉

Daniel Jablonecký

To fakt není vaše starost. Podnik určitě ví co dělá a proč to dělá.

M.

To jsou ti praví co ví… To jako vážně? 😀

Zbyněk

Přesně, byl jsem svědkem, jak ukrajinka v bance chtěla půjčku na svou babičku. Proč asi? Nikdo je na Ukrajině nedohledá a nic z nich nedostane, jako tady z většiny co žijí trvale zde a mají zde své zázemí a čím ručit.

Zbyněk

Upravte si trochu prosím svůj nick, ať ho nemáme stejný, dík 😉

Zbyněk

A dostal avizovaný náborový příspěvek 100 000 Kč?

Stara skola

Tomu nerozumim. Valecni uprchlici jsou preci zeny, deti a nemohouci, zatimco mladi, zdravi muzi brani s nasi vojenskou pomoci svoji zem pred Ruskou agresi. Nebo mi neco uniklo?

Air Traveller

hybaj do kremlu.

Petr

A ty do Kyjeva,můžeš tam nahradit právě toho,co tam má bránit svou zemi.

Stepan

I ty ženy si tu hledají práci, pokud se jim má kdo starat o děti nebo pokud jde o starší děti, které se o sebe pár hodin postarají samy. Ten pán z článku, co má 40 let praxe na autobusu, zase nejspíš bude věkem lehce nad 60 let, na válku moc starý, ale na práci možná ještě dobrý. A pak ještě myslím byla nějaká výjimka pro otce více nezletilých dětí, která asi taky není podmíněná tím, aby byl dotyčný mužem v domácnosti. Ještě by připadali v úvahu ti Ukrajinci, kteří zde pobývali už před vyhlášením zákazu vycestování a dosud nedostali… Číst vice »

Jaroslav Večeřa

Ano. Znám případ, kdy pustili z UA tatínka dvou pubertálních kluků a malé holčičky.

Jiří

Tak nevím, zda jste jen internetovým štváčem, co chce rozdělovat společnost, nebo jednoduše primitiv. Nikdy do žádné války nenarukovali všichni „bojeschopní“, ale ti co to měli za povinnost, ti co chtěli, případně ti co dostali zaplaceno. Tento pán nemusí splňovat ani jedno. Myslíte, že při napadení naší země by bylo odhodlání jí bránit větší, než u ukrajinského národa, že tomuto pánovi to zazlíváte?

Ondra

V Událostech v regionech (včerejší z Ostravy) zaznělo, že je mu 62 a že se na Ukrajině sice „do zbraně“ hlásil ale nevzali ho – mají mobilizaci pro lidi 18 – 60 let…

Paolo

Muzi nad 60 let,nebo pecujici o 3 a vice deti mohou utect take.. takze je to v poradku..

navratp

Uniklo vám kolik let má praxe………..A podle toho se dá odhadnout věk.

Martin

Uniklo.Vis hovno a meleš nesmysly.Pokud muž měl 3 deti mohl opustit Ukrajinu.To mu tu práci závidíš.Muzes taky jezdit a ne jen mlít o něčem čemu nerozumíš.

Zbyněk

Já bych ten nadpis změnil namísto:
V Ostravě začínají vozit cestující v MHD váleční uprchlíci z Ukrajiny

V Ostravě začínají tlačit na mzdy MHD, váleční uprchlíci z Ukrajiny zastaví jejich růst

Peeetr

Pokud nebudou dostávat Ukrajinci speciální dotace jako na jaře, tak nemůžou žít levněji než Češi vlastnící místní bydlení.
Největší tlak na mzdy kromě plýtvavých neefektivit vytváří hypotékáři.

Vojtěch

Takže se mám přestěhovat i s rodinou na ubytovnu, abych nemusel chtít tolik peněz a mohl jsem dělat práci, která mě baví?

Bergham

Ano. Nebo dělat to, co uživí rodinu. Mě by taky bavilo celý den lepit modely, ale těžko by mě to uživilo. možná na té ubytovně…

Vojtěch

Vážně srovnáváte lepení modelů s prací řidiče autobusu?
Jaká je podle vás profese, kde má člověk šanci si vydělat alespoň takový příjem, aby zabezpečil rodinu? A kolik takových pracovních míst je, aby většina naší populace nežila z dávek?

Vojtěch

Co takhle napsat článek o tom, že někde je řidičů dostatek? Přeji DPO, aby nacházela nové řidiče, na druhou stranu se na to lze divat tak, že tam nejsou schopní zajistit lidem adekvátní podmínky, takže to nikdo nechce dělat. A právě to, že někde je řidičů dost (Plzeň) a jinde se alibisticky ohánějí jejich nedostatkem by mělo novináře vést k logické otázce: Jak je to možné? A ano, chápu, že je to jen přepsaná tisková zpráva. Ale věřím, že důkladnější rozbor a hledání odpovědi na výše zmíněnou otázku by dalo vzniknout obsáhlému článku a možná by to bylo přínosné i… Číst vice »

ArabelazBrtníku

Dost o tom vypovídá i to, že Transdev v Ostravě a na Hlučínsku má taky dost řidičů (shodné oblasti s DPO) a hlavně tam hodně lidí z DPO uteklo.

Kevis

Tak tak. Dělám tam a nějak je mi tam líp. Nikdo mně třeba nebuzeruje za to, že přijdu do práce v civilní bundě,jak se to kdysi dělo v DPO,i když jsem měl pod ní uniformu. Musel jsem ji před okénkem sundat a pak mně teprve výpravčí pustil na směnu.

Poskok

Tak všechny ty elektrobusy a podobně jsou nakupovány s pomocí evropských dotací. Kdyby tomu tak nebylo, tak DPO nemá prachy ani na klasické diesely…

DPO je naleštěné ho…

Adamgolias

Třicet let nam lide z Ukrajiny pomahaji budovat republiku. Jejich podpis je pod kazdym bytovym domem co v teto dobe vyrostl. Kazde reko nemocnic , zeleznice , … . Jsou jich plne fabriky. Pracovity narod . Vzpomente na okamzik kdy jste se s jejich praci dnes potkali. A ted hledejme kde jsou ekonomicti vyzirci z asie a afriky . Na vaclavaku prodavaji heroin. Na ceste do zapadni evropy bo vyssi davky. A jejich počeštělý příbuzni se potuluji po mestech a rozhlizeji se co kde s firmou dežodemont odvezt do sběrny nebo zastavarny.

Nováček

Nesmíte to tak žrát. Ty lidi tady nic nebudujou. Oni se jenom úplně obyčejně chtěj mít líp, jako nakonec každej.

Adamgolias

Děkuju za radu.

Nováček

Neberte si to ve zlým.

Původní Pražák

To je sice pravda, ale na druhou stranu je přeci jen drobný rozdíl, jestli se někdo chce mít líp díky práci, nebo díky dávkám.

Zbyněk

Dávky jsou u nás už tak velmi nízké, nedá se za ně ani pomalu přežít, natož důstojně žít. Navíc spousta těch lidí má zdravotní problémy a nemohou si příjem zvýšit vlastním přičiněním.

Kevis

Tak na Ukrajině jsou dávky ještě nižší. Nedávno v televizi jeden říkal, že v přepočtu na měsíc dostává 1100 Kč. Takže za dávky, které dostávají u nás,se cítí jako boháči

Zbyněk

Ana, ono je to 2,5x více a Vám to přijde, že se někdo cítí jako boháč? Víte Vy vůbec, kolik času a úsilí musíte vivinout, aby jste v tíživé životní situaci na ty dávky dosáhl?

Zbyněk

To není o pracovitosti, je to o tom, že prostě jdou tam, kde práce je a je o trochu více zaplacená, češi také berou práci v zahraničí, např. ve zdravotnictví, službách, nebo řemeslníci či v dopravě… Taky tam jdou, stejně, jako Ukrajinci sem. A takoví lidé jsou všude.

Cestující

Ano, tak proč jsou proti nim někteří lidé tak vysazení? Metrostav rovnou řekl, že by bez Ukrajinců stavět v ČR bytové domy nemohl.

blue

Protože jim Lobotomio nakukal, jak jim migranti vezmou práci, a domy, a byty, a budou je tu podřezávat, a krást… A oni to prostě vztáhli na všechny bez rozdílu. A je třeba dodat, že Lobotomio v tom vytrvale pokračuje dál…

David

Tak schválně, jestli z důvodu podmínek, které tento DP nabízí, utečou i tito řidiči.

Nováček

To záleží, co dostanou jinde a jinak. Obecně jsou ale tyhle lidi zvyklý dělat.

Nováček

Jak říkal náš okrskář: „Kluci si tu po deseti letech konečně zlegalizovali pobyt…“

Jan

Jak by tu žili 10 let nelegálně? A jak by je pouštěli na hranicích?

Nováček

Tak děje se leccos, tohle ale bylo spíš asi o těch pracovních povoleních. To není nic proti těm lidem. Já jich spoustu znám a vesměs jsou ty příjemný typy, krom těch dvou, co na mě teda tahali nůž. To já jen, aby vašnostové tady nepodléhali zas tak úplně různejm těm novinářskejm vyprávěním. Ono to taky vždycky není takový růžový, jak se píše.

navratp

Povídejte, přehánějte…

Apollo

Prosím vás jede tenhle autobus k Avionu ? ….. Nepaňemaju

Nováček

To se naučí

Bus Driver

Tak to si snad cestující dokáže přečíst v JŘ a nemusí se ptát řidiče.

Stepan

Tohle asi zvládnou po pár dnech. Horší by to bylo s nějakými složitějšími diskusemi o tarifních pásmech nebo přepravních podmínkách.
Nicméně v MHD se samoobslužným odbavováním cestujícím se už moc nepočítá s tím, že by řidič sloužil jako informační kancelář pro cestující. Je dost vytížen svou prací řidiče. Kdo se nevyzná v jízdních řádech, zeptá se spíš zkušených spolucestujících.

Kevis

Asi nejste řidič MHD. Tyto otázky padají často, ptají se na to,co by klidně mohli vyčíst na ceduli vozidla. Jenže oni místo toho čumí do mobilu a pak se zeptají řidiče,jestli jede třeba do Ostravy uan a přitom to má na ceduli

Stepan

Ptají se vás, a pokud budete zavřený v nepropustné kukani, jako je tomu v moderních vozidlech MHD, tak se budou ptát někoho jiného, koho budou mít poblíž. Tak to funguje.

Patrik

Tak to teda nefunguje. Interakci s cestujícím mám snad na každé směně, pokud jezdím NAD, tak snad každý spoj. A nejde tady jen o diskuzi s cestujícími, ale taky s dispečery, výpravčími, čtení služebních příkazů na výluky, omezení, změny tras, přemístění zastávek či další vnitřní pokyny (myčka, plnicka atd)

Stepan

Tu specifickou terminologii můžou zvládnout za dvě tři lekce v rámci vstupního školení. A spousta Ukrajinců už z Česka pracovní zkušenost má a aspoň pasivně česky rozumějí.

Erik

Hodne stesti preji bez nehod a mili lidi.

Nováček

Jako chápu, že názory můžou bejt různý a někdy i hrůzný, ale kdo teda nepřeje jízdu bez nehod, to mně fakt hlava nebere.

Jiří Kocurek

Když je pro nácka důležitější sundat tu nečeskou svini, než češi jedoucí v tomtéž autobusu… prý za národ.

Nováček

Vy to koukám, taky teda umíte fest hrotit.