Doprava ve městě Tramvaje

V Ostravě začali s modernizací starších tramvají. První ukázali týden po soutěži

Tramvaj Vario LF po modernizaci. Foto: Ekova
Tramvaj Vario LF po modernizaci. Foto: Ekova

Dopravní podnik Ostrava  (DPO) začal s modernizací tramvají Vario LF, které vznikaly od roku 2005 přestavbou tramvají T3. Zakázku získala dceřiná společnost DPO Ekova. Průběh soutěže ale budí pochyby, Ekova ukázala poprvé hotovou modernizovanou tramvaj jen týden poté, co získala zakázku.

Cestující modernizované vozy poznají jednoduše: jezdí v novém tyrkysovém nátěru a s novými dveřmi. Nový nátěr mají dosud tramvaje od Stadleru a také několik vozů Vario LF bez modernizace. Za modernizaci celkem šesti tramvají zaplatí  DPO 9,6 milionu korun bez DPH.

Její součástí je instalace klimatizace na stanoviště řidiče, prostor pro cestující bude osazen novými madly z nerezové oceli a 12 USB nabíječkami. Stávající výklopné dveře, které řidičům komplikují výhled kolem vozu, jsou vyměňovány za skládací (zalamovací). LED pásky umístěné na hraně křídla nových dveří upozorní cestující na jejich zavírání a otevírání. Při otevírání a po celou dobu, kdy jsou dveře otevřené, svítí zeleně, zavírání pak indikují červenou barvou.

Smlouva na takzvanou malou modernizaci byla podle profilu zadavatele podepsána 29. března, už 5. dubna ukázala Ekova Electric na svém facebookovém profilu tramvaj po modernizaci. O pár dní později firma fotku smazala, zveřejnila podobnou až v květnu, kdy je už reálné, aby modernizaci stihla. Pozůstatek tohoto statusu ale zůstal na facebookové stránce Tramvaje v České republice.

OstravaPrvní z tzv. “malých modernizací” byla aplikována na vůz Vario LFR.E č. 1332. V rámci modernizace byly…

Gepostet von Tramvaje v České Republice am Freitag, 5. April 2019

Dalším důkazem, že tramvaj byla hotová dříve, je instagramový účet Ekovy, kde se video s tramvají objevilo 26. dubna.

Redakce Zdopravy.cz má navíc k dispozici e-mail už ze srpna loňského roku, ve kterém se píše o přistavení vozu č. 1332 na modernizaci. Průběh prací tak nasvědčuje tomu, že Ekova práce na tramvaji začala dříve, než soutěž skončila. Ekova v ní byla jediným účastníkem, takže reálně žádná škoda nevznikla.

Mluvčí DPO Karolína Rycková ale nestandardní způsob soutěže odmítá. „Do zkušebního provozu první tramvaj vyjela 16. 5. 2019. Vzhledem k rozsahu prací je reálné tuto modernizaci v uvedeném období zvládnout,“ uvedla Rycková. Podle ní byl obrázek tramvaje z 5. dubna ilustrační. „Tramvaje v předešlém období prošly tzv. velkou prohlídkou, na kterou uskutečnění modernizace navazovalo,“ dodala. Tramvaj už ale byla v novém tyrkysovém nátěru po modernizaci. Velká prohlídka přitom většinou trvá běžně kolem dvou měsíců.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
nations112
Host
nations112

První Wana v tyrkysu i ledkama na dveřích a mluvčí prohlásí, že fotka byla ilustrační. Tak 😀

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

Svět pomalu ale jistě přechází na USB-C. Montují do tramvají oboje, nebo jenom USB-B? To „C“ má totiž tu výhodu, že je obousměrné 😉

Myslivec
Host
Myslivec

USB-B určite nie, zrejme myslíte USB-A. Každopádne, nepoznám nikoho, kto by pri sebe nosil USB-C/USB-C kábel, väčšina ľudí má bežný USB-A/USB-C kábel, pozrite sa napr. na bežnú USB-C nabíjačku na mobil. Montáž USB-A teda nie je žiadnou prekážkou, ba dokonca skôr výhodou. Ono totiž USB-C primárne ani nenahrádza USB-A, ale skôr Micro USB.

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

Moje chyba, mám na mysli prostě klasické USB 3.0. Kabely tu rozhodně jsou i ty na obou koncích stejné a rozhodně nejsou jen pro mobily, viz Thunderbolt, iPad Pro, aj. A v některých aktualizovaných modelech aut už „starou“ USB zásuvku nenajdete.

Myslivec
Host
Myslivec

Áno Macbooky a iPad Pro sú asi jediné zariadenia, ktoré na nabíjanie používajú USB-C/USB-C kábel. Tiež si nemyslím, že by niekto reálne potreboval nabíjať svoj MacBook v tramvaji, a pravdepodobne by to tá zrejme max. 2A USB zásuvka ani neutiahla.

Väčšina ľudí aj tak stále používa kábel, ktorý má na konci USB-A, preto montovať hoci čo iné ako klasické USB-A zásuvky je nezmysel.

Jan Pytela
Host
Jan Pytela
Romanero
Host
Romanero

Samozřejmě, že základ je standardní USB zásuvka, do které si každý narazí kabel dle libosti. Když už, tak by byla zajímavá informace o proudu, jestli port zvládne rychlonabíjení.

Jinak obousměrná může být možná tramvaj, ale ne USB-C port.. 😉

Jiří
Host
Jiří

Vcera jsem s ni jel na lince c. 11 🙂

Radek
Host
Radek

No, a není to prostě tak, že si velkou prohlídku s lakem realizuje DPO vlastními silami ? Pak dává perfektní smysl, poslat na doklimatizování vůz, který mám na dílně. Dosazení kontejneru s klimou nezabere tolik času.

nations112
Host
nations112

Všechno dělá Ekova. Dopravní podnik jako takový nemá prostředky ani místo na celolak a podobné náročnější věci.

Franta
Host
Franta

Zajímavé je, že tyto modernizované (po první modernizaci) T3 jsou pocitově lepší než nové tramvaje Stadler, které se při vyšší rychlosti vlní jak housenka.

Halamus
Host
Halamus

Nevím, kdo vám dal mínusy, zřejmě lidi co se ve Stadleru nesvezli, anebo seděli vepředu, kde je vlnění mnohem menší, než v zadní části vozu.

VímVšechnoNejlíp
Host
VímVšechnoNejlíp

Myslím, že lidi se nemusí podřizovat názorů těch, co si jen stěžují a že mají právo na vlastní názor.
Jezdím Stadlerem skoro každý den a nějakého výrazného vlnění jsem si nevšiml.
Pokud chcete pořádné vlnění, vlezte si do Astry/Inekonu. Mimochodem, i ty T3 a Varia se mezi Hranečníkem a Výstavištěm vlní.

jva
Host
jva

A není to nejlepší řešení – modernizovat tam, kde to postavili?

Jackub
Host
Jackub

Takto ale otázka nestojí…

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll