V Ostravě začali s modernizací starších tramvají. První ukázali týden po soutěži
Dopravní podnik Ostrava (DPO) začal s modernizací tramvají Vario LF, které vznikaly od roku 2005 přestavbou tramvají T3. Zakázku získala
Dopravní podnik Ostrava (DPO) začal s modernizací tramvají Vario LF, které vznikaly od roku 2005 přestavbou tramvají T3. Zakázku získala dceřiná společnost DPO Ekova. Průběh soutěže ale budí pochyby, Ekova ukázala poprvé hotovou modernizovanou tramvaj jen týden poté, co získala zakázku.
Cestující modernizované vozy poznají jednoduše: jezdí v novém tyrkysovém nátěru a s novými dveřmi. Nový nátěr mají dosud tramvaje od Stadleru a také několik vozů Vario LF bez modernizace. Za modernizaci celkem šesti tramvají zaplatí DPO 9,6 milionu korun bez DPH.
Její součástí je instalace klimatizace na stanoviště řidiče, prostor pro cestující bude osazen novými madly z nerezové oceli a 12 USB nabíječkami. Stávající výklopné dveře, které řidičům komplikují výhled kolem vozu, jsou vyměňovány za skládací (zalamovací). LED pásky umístěné na hraně křídla nových dveří upozorní cestující na jejich zavírání a otevírání. Při otevírání a po celou dobu, kdy jsou dveře otevřené, svítí zeleně, zavírání pak indikují červenou barvou.
Smlouva na takzvanou malou modernizaci byla podle profilu zadavatele podepsána 29. března, už 5. dubna ukázala Ekova Electric na svém facebookovém profilu tramvaj po modernizaci. O pár dní později firma fotku smazala, zveřejnila podobnou až v květnu, kdy je už reálné, aby modernizaci stihla. Pozůstatek tohoto statusu ale zůstal na facebookové stránce Tramvaje v České republice.
https://www.facebook.com/Tram.vcr/posts/10156364170665819
Dalším důkazem, že tramvaj byla hotová dříve, je instagramový účet Ekovy, kde se video s tramvají objevilo 26. dubna.
https://www.instagram.com/p/Bwr3KVzo08S/?fbclid=IwAR2IRAfGsf1Ruc8VzHH_6qz9nKclLTr3Dj5B48ogPX3huz2-m8lerPDgzeY
Redakce Zdopravy.cz má navíc k dispozici e-mail už ze srpna loňského roku, ve kterém se píše o přistavení vozu č. 1332 na modernizaci. Průběh prací tak nasvědčuje tomu, že Ekova práce na tramvaji začala dříve, než soutěž skončila. Ekova v ní byla jediným účastníkem, takže reálně žádná škoda nevznikla.
Mluvčí DPO Karolína Rycková ale nestandardní způsob soutěže odmítá. „Do zkušebního provozu první tramvaj vyjela 16. 5. 2019. Vzhledem k rozsahu prací je reálné tuto modernizaci v uvedeném období zvládnout,“ uvedla Rycková. Podle ní byl obrázek tramvaje z 5. dubna ilustrační. „Tramvaje v předešlém období prošly tzv. velkou prohlídkou, na kterou uskutečnění modernizace navazovalo,“ dodala. Tramvaj už ale byla v novém tyrkysovém nátěru po modernizaci. Velká prohlídka přitom většinou trvá běžně kolem dvou měsíců.