Doprava ve městě Tramvaje

V Ostravě už je všech 40 tramvají Stadler, dopravní podnik je s nimi spokojen

Tramvaj Tango NF2 "nOVA" od výrobce Stadler. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tramvaj Tango NF2 "nOVA" od výrobce Stadler. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dopravní podnik Ostrava (DPO) dnes převzal poslední, čtyřicátou tramvaj Stadler Tango NF2 „nOVA“ ze zakázky za více než miliardu korun. Díky těmto tramvajím výrazně obměnil svůj vozový park, který se podle DPO stal nejmodernějším v zemi. Tramvaje už v Ostravě najely téměř dva miliony kilometrů a jezdí bez poruch. Novinářům to dnes řekl generální ředitel DPO Daniel Morys.

„Zkušenosti našich řidičů jsou s nimi výborné, jsou spokojeni s jízdními vlastnostmi. Cestující kvitují vybavení tramvají. I naše údržba je spokojena s technickou úrovní, protože neevidujeme žádné zásadní technické nedostatky,“ řekl Morys.

Tramvaje speciálně pro Ostravu vyvinula švýcarská společnost Stadler. Vyráběla je na několika místech, například v polských Siedlcích. Zhruba 40 procent částí dodali čeští subdodavatelé. Podnik předpokládá, že 85 procent z hodnoty vozů zaplatí dotace.

Nízkopodlažní tramvaj může najednou přepravovat téměř 190 cestujících. Je plně klimatizovaná, včetně kabiny řidiče. Je vybavena kamerovým systém, USB konektory nebo moderními sedadly. Má několik bezpečnostních prvků, které chrání řidiče, ale také třeba chodce při sražení, aby nebyl vtažen pod vůz. Ve špičce v Ostravě nové tramvaje obsluhují 20 procent tramvajových spojů, o víkendech to jsou dvě třetiny.

Ředitel řekl, že v obnově vozového parku bude podnik pokračovat. „Máme uzavřený kontrakt se společností Škoda Transportation, která vyhrála soutěž na velkokapacitní tramvaje pro více než 200 osob. Hodnota tohoto kontraktu je téměř dvě miliardy korun,“ řekl Morys. První z těchto tramvají by se ve zkušebním provozu měla v ulicích města objevit na konci příštího roku.

ČTK

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiří
Host
Jiří

1.Cože?! Já snad nevěřím svým očím. Buď pan ředitel úmyslně lže nebo nedostává správné informace od svých podřízených. Z pohledu pravidelného cestujícího i slepý vidí, že je to aktuálně nejporuchovější typ tramvaje v ostravě (počet poruch na počet tramvají tohoto typu). Zajímavé je, že když se pokazí jakákoliv jiná tramvaj, tak je to hned uvedeno v mimořádných událostech, ale když se pokazí tahle, tak nikde ani zmínka ikdyž 45 minut stojíte na zastávce jak tydýti a pokažená tramvaj nepřijíždí. 2.Žádný zásadní technický nedostatek? Co to houpání? Vždyť to je už od základu špatný design podvozku a ať dělají co dělají… Číst vice »

jan
Host
jan

Tak měkký podvozek.. Zase lépe eliminuje nerovnosti.. Mě to nevadí.. Je to spíš takový tram2rail, jedoucí 80.
Škoda mi tehdy zarputile tvrdila na veletrhu, že tramvaj na 80 na co.. a že to nenabízí atd.
Podle mě naopak tahle tramvaj je schopna do Ostravské mhd natáhnout nějaké cestující s placením kartou.
Oproti tramvajím z 90 let s hroznýma sedačkama a ty různé přestavby s tvrdým podvozkem, které spíš cestující vyhánějí.

Jiří
Host
Jiří

Cestující vyhánějí hlavně hluční a smradlaví, které si DPO vytěžuje a nechce po nich při přepravní kontrole ani jízdenky – patrně aby byl ve statistikách vyšší počet přepravených cestujících… Osobně jsem to už viděl několikrát a dvě konkrétní stížnosti na pozitivní rasovou diskriminaci s přesným popisem situace byly uzavřeny s tím, že nic takového se nestalo. Takže okem nezaujatého nezmanipulovaného pravidelného cestujícího lidi spíš odpuzuje ten cirkus ve voze než jeho technický stav.

Halamus
Host
Halamus

Revizoři potřebují vydělat, takže z lidí, ze kterých nevyrazí pokutu, nic nemají. K pozitivní diskriminace nedocházá, tuhle jízdné a pokuty neplatící minoritu vyhání asistenti přepravy.
Prro ty, co nejsou z OV a myslí si, že neplatiči jsou vyloučeni z dopravy a jedou dalším spojem, tak tomu tak není. Asistenti přepravy vystoupí společně s nimi „obtěžují“ je tak dlouho, dokud minorita neodejde ze zastávky pryč, tipuji, že se jsou schovat za nejbližší roh.

Jiří
Host
Jiří

Jako rodilý ostravák mohu potvrdit, že ikdyž používám 4 a více spojů každý pracovní den, tak tohle jsem ještě nezažil 😉 Chtělo by to jinou PR pohádku 😉

Jinak když po bílých je vyžadováno předložení jízdenky a po černých to není vyžadováno (prostě jen revizoři projdou okolo), tak se opravdu nejedná o pozitivní rasovou diskriminaci? Jaké mají k tomu revizoři důvody je docela jedno…

Ondřej
Host
Ondřej

Bydlím v ostravě a mám opačnou zkušenost. První jdou po Romech a bezďácích, naopak slušně vypadajícím cestujícím se omlouvají, že j taky musí kontrolovat, aby to „nebyl rasismus“. viděno opakovaně.

Jiří
Host
Jiří

Ondřeji, proč lžete? Máte za to peníze nebo náklonnost nadřízeného?

Ondřej
Host
Ondřej

Popisuju svoji opakovanou zkušenost. Je možné, že je to na jiných linkách, než jimi jezdím já jiné. Ale že by revizoři v Ostravě přehlíželi některé skupiny cestujících prostě nevnímám. Jezdím MHD denně několikrát, auto vůbec nemáme, tak si myslím, že mám docela dobrý přehled.

Jiří
Host
Jiří

Přece není možné, aby dva každodenní cestující měli tak zásadné rozdílné zkušenosti. Opravdu jste si jístý, že píšete o revizorech? To jsou ti, co chodí v civilu a mají většinou ve skupince stejné boty. Kdy Vás naposledy kontrolovali REVIZOŘI? Revizoři nejsou asistenti přepravy (ti v modrých vestách)…

Ondřej
Host
Ondřej

Ano mluvím o revizorech. Asistenti přepravy mě kontrolovali včera. Revizoři mě už nekontrolvoali dlouho, ale naposledy to byl oprávě na lince 54 někde kolem Mongolské, Řecké a nejdřív šli po bandě romů .

Ondřej
Host
Ondřej

A ještě bych dodal, že podobné chování naprosto chápu, protože předpokládám, že v dotaznícíh, které DPO řešilo, vyšlo, že lidi nejezdí MHD kvůli tomu , že se v ní necítí bezpečně a že nejsou čisté. Čistota dopravních prostředků MHD je aktuálně na dost vyskoé úrovni, a asistenti přepravy spolu s revizory poměrně aktivně pacifikují i různé živly. Sice to tím rasismem opravdu zavání, ale kdyby měli jízdenk ua dodžovali přepravní podmínky, tak jim Asistenti nic nemůžou. Horší je to v noci, protože ne každý řidič má odvahu, energii a chuť jít do konfliktu s lidmi, kteří přepravní podmínky porušují, přestože… Číst vice »

jan
Host
jan

A tím jsem myslel ty hranaté z ČKD Z 90. Hrozné sedačky. Neplynulé rozjezdy..

Ondřej
Host
Ondřej

Já jako každodenní cestující jezdím Stadlerem nejraději, běžně sedím na 4 sedačce ve 4 lidech, a na těch max pár desítek minut mi to nepřijde jako nic hrozného. Astry jsou taky fajn, t3 už by měly jít do šrotu, tím jezdím fakt nerad (tak třetina mých cest je s kočárkem)

Jiří
Host
Jiří

Prosím tu fotku – já to ještě nikdy neviděl za celou dobu, co jsou v ostravě Stadlery…

liposh
Host
liposh

Z mé zkušenosti v Brně s Astrou/Anitrou, tak pro cestujícího fajn, asi není moc poruchová, ale ten hluk co to vydává od podvozku i na rovném úseku, to jsme tak někde v 50. letech minulého století. Je to nehlasitější šalina ze všech brněnských, co si pamatuju a to si pamatuju i T2 (a vše po ní)

A.R.
Host
A.R.

Párkrát jsem se novou tramvají při návštěvě Ostravy projel a nemám nic, co bych vytkl. Ale skutečně je to co do obsaditelnosti tramvaj, kterou Ostrava při takovém intervalu linek potřebuje?

IGCT
Host
IGCT

Tato tramvajka má trošku nešťastnou dispozici interiéru-úzká ulička, dost málo místa na nohy při sezení. Co se ale týče chodových vlastností, tak lepší tramvají jsem doposud nejel-až neuvěřitelné ticho v interiéru, minimální hluk a otřesy tramvají při přejíždění styků a výhýbek. Opravdu švýcarská kvalita 👍👍👍

Kubrt
Host
Kubrt

Stadler pro téměř 190 cestujících, Škoda pro více než 200. To je opravdu rozdíl, na nějž je třeba mit dva druhy tramvaji. Další vyberko bude na 220 cestujících?

Cyklista
Host
Cyklista

Bohužel, výběrko bylo napsáno špatně, nebo možná úmyslně špatně. Za necelé 2 m délky navíc u tramvaje od Škody zaplatí v přepočtu na jednu tramvaj DPO o cca 20 milionů Kč více, než kolik platí za jednu tramvaj od Stadleru.comment image

Martin
Host
Martin

Máte pravdu, výběrko bylo tak, jak DPO chtěl aby dopadlo. Hlavně, že tyto tramvaje pan ředitel chválí. Další tramvaje měly být velko kapacitní a budou středně…. Už jen to je porušení výběrového řízení. Ta cena za jednu je zarážející. Však se taky v minulé soutěži všichni v DPO divili, jak to že vyhráli Švýcaři a ne dohodnutá firma . Teď už nenechali nic náhodě…. .

X 1
Host
X 1

Martin
Tak přece je potřeba ty mechaniky nějak vytížit.
Dokážeš si představit že by Pantery, Elefanty, 380, vagóny z Parsu, Regionovy a tramvaje ze Škodovky byly spolehlivé jak Švýcarský hodinky?
Co by ty depa jinak dělaly, kdyby tam ten stroj přijel jen na předepsanou údržbu a nebylo co opravovat.
Manažeři si dají prémie a servisáci půjdou o žebrotě?
Kdepak!!! Takhle ekonomika možná funguje jinde ! U nás, teda rozhodně NE!
🙂 ;). 🙂

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Brno a 13T: „Podle ní by příští rok tramvaje stály zhruba 72 milionů korun (za jednu), my je nakoupíme za 58,5 milionu, což považuji za velice výhodné,“ řekl Havránek.

Zdroj: https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/brno-koupi-20-tramvaji-od-plzenske-skody-vyjdou-na-vic-nez-miliardu-1251034
Jsou ale tací, kteří by požadovali tramvaje od Národního Výrobce, ikdyby stály 2x tolik.

AAA
Host
AAA

No jo, klimatizace do Škodovek, to není žádná láce!

jan
Host
jan

Bohužel ty další už bude dodávat někdo jiný..

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Naštěstí je jich 40 (slovy čtyřiCET) a ne 4 (slovy čtyři) jako v jistém nejmenovaném výzkumném ústavu šalinovém.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince