dkv_obrazok

V Ostravě už do MHD s elektrokoloběžkou nenastoupíte. DPO argumentuje bezpečností

Tramvajová zastávka Václava Jiřikovského v Ostravě. Zdroj: DPOTramvajová zastávka Václava Jiřikovského v Ostravě. Zdroj: DPO

Zákaz platí i pro elektrokola.

Odebírat
Upozornit na
guest
20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mgr.pavel

Jakákoliv změna politiky by měla vycházet z analýzy přínosů a nákladů a jejich rizik. Existuje nějaký výzkum odhadující riziko takového požáru? Jde o jeden případ z 100 nebo z milionu nebo z miliardy jízd MHDs elektrokoloběžoku? A jaké následky průměrný požár měl? TAKOVÝM rizikům ten zákaz předchází. Jaký je dopad na cestující? Jak moc se zhorší mikromobilita a možnost kombinovat druhy dopravy? Jak moc to lidi odradí od využívání služeb MHD? TOTO jsou náklady té změny. Má DPO (či DPMB či kdokoliv další kdo to zakazuje) analýzu takových přínosů a rizik, aby mne přesvědčil, že zavedením toho zákazu bude celkově… Číst vice »

Karl vB.

Očekával bych, že k tomuto obecnému jevu/problému zaujme jednotné stanovisko Sdružení dopravních podniků ČR na základě autorizovaného vyjádření GŘ HZS a ne že to bude lokálně různé podle osobních sympatií/ antipatií, nebo chuti to řešit, nebo neřešit.

qwertz

Trošku bulvární článek s názorem jednoho hasiče. I kdyby byla pravda, že od prvních projevů je dostatek času koloběžku vyhodit (což pochybuji že platí vždy), je zde zcela opomíjena skutečnost, že řada koloběžek má nelegální úpravy (pak se chovají zcela nestandardně) a zapomíná se na lidský faktor, tj. že majitel může jednoduše (v panice) utéct a koloběžku naopak nechat ve vozidle.

Vzhledem k množství požárů je skutečně z předběžné opatrnosti tyto elektrická vozidla do MHD nebrat (zakázat).

Modré zábradlí

A kolik už takových případů bylo? Máte nějakou zkušenost? Odkaz na relevantní studii? Hasiče s jiným názorem než s tím citovaným v článku?

Y.K.

Vzhledem k možství požárů… A že jich je. To že jste někde četl někaý případ v novinách ještě neznamená, že to je typický jev a není to zkreslené zarámováním. Podle mě by se to mělo opírat o reálná data a ne o pocity a podezření (tedy názor jinými slovy). Protože hořet může lecos, baterie se spontálně zase až tak nevzněcují, nejčastěji při mechanickém poškození nebo při nabíjení (nějaké horší články).

Hoří mimochodem i mobily. Schválně kolik už jste jich viděl. 🙂

Dominik

Další důkaz toho, jak se veřejná doprava v posledních letech odvrací od cestujících a vymýšlí se víc a víc zákazů. Díky za to vyjádření od hasičů.

K těm kecům, že elektro má jet, a ne zavazet v tramvaji: Ti lidi si našli nějakou optimální kombinaci rychlosti tramvaje a rychlosti pohybu na poslední míli. Možná v celé trase nemají dostatečnou cykloinfrastrukturu, možná by cesta bez využití tramvaje byla pomalejší. Tímhle přístupem je z veřejné dopravy akorát vyštípeme.

MrMarkus

Vím, že je článek o Ostravě a tímto se omlouvám, ale tohle je zajímavé téma pro metro, protože minimálně v tom pražském elektrokola i elektrokoloběžky běžně potkávám. To prostředí je o hodně více rizikové a případná evakuace komplikovaná. Navíc mi přijde, že když jsem byl teď v létě Londýně, tak jsem tam viděl u vstupu do podzemky zákazy mikromobility s bateriemi.

MrMarkus

Tak je to tak jak píšu.

Transport for London (TfL) has announced that all non-folded e-bikes will be banned on parts of London’s transport network from 31 March to ensure the safety of customers and staff.

https://tfl-newsroom.prgloo.com/news/tfl-announces-safety-ban-of-non-folded-e-bikes-on-its-transport-network

pavelvyrubal

Ostrava není jediná.
Třeba v Brně tento zákaz mají již několik let. Předpokládám, že důvod bude stejný: obava z požárů.
A navíc, když máš elektrověc, tak můžeš jet na ní a nestojí tě to žádné úsilí, jede to samo. Proč by taková věc měla překážet v šalině?
Ovšem aby nebyli naštvaní jen elektromajitelé, i obyčejné kolo už v Brně zpoplatnili, musíš za něj zaplatit, jako by to byl tvůj dospělí spolucestující.

Luděk

Jestli si to dobře pamatuji tak v Brně byl hlavní argument aby MHD nepoužívali rozvozci jídel na koloběžce s obřím batohem.

mgr.pavel

Což bylo vylití vaničky i s dítětem.

Já jako cestujicí s elektrokolem nemůžu do prázdné šaliny, protože jiný člověk měl velký batoh (nebo protože používal MHD pro svůj byznys?).

Buď DPMB:
– lhal ve svém zdůvodnění, a je pokrytecký
– nebo nedokázal pokutovat lidi s velkým batohem (přepravní podmínky stanovují max.rozměry)
– nebo se nedokáže domluvit s byznysem na férovém užití MHD (pokud tedy fakt je problém, že někdo s šalinkartou používá MHD dvacetkrát denně)

Caprad

Jaký je postih za nerespektováni? Vzhledem k nízké vymahatelnosti (musí vás chytit revizor) bych očekával odstrašující trest – v tomto případě konfiskaci koloběžky/kola bez náhrady.

182-097

To bych byl klidný. V Ostravě nejsou schopni vyřešit v MHD ani černé cestující nebo bezdomovce, tak tohle bude asi podobné.

Honzík

Postih je jednoduchý, zvednu se z kabiny a vyloučím vás z přepravy.

Ostrava není první město, kde se to zavedlo.

A k názorům pana hasiče: V roce 2022 chytla elektrokoloběžka ve vlaku v Barceloně, viz odkaz, je tam i pěkné video: https://www.catalannews.com/society-science/item/e-scooters-banned-from-public-transport-in-barcelona-from-february-1?utm_source=chatgpt.com

A stačí chvilku hledat a těch případů napříč Evropou najdete víc.

Hanz

A kolik to je v poměru k celkově provozovaným/přepraveným koloběžkám? Letadla taky občas padají a nebudeme tvrdit, že jsou nebezpečná, že?

Hanz

Mimochodem 20 litrů nafty (na topení) je v pořádku vozit? A co zakázat výkonné powerbanky, ty taky můžou hořet…

Marťas

„Za svou třicetiletou kariéru v Praze, kde je koloběžek mnohem víc, nepamatuje…“. Že by v Praze byly elektrokoloběžky už třicet let…? No, možné to je…