dkv_obrazok

V Ostravě to opět zkouší s vodíkem. DPO má zájem o dva autobusy

Autobusy Solaris Urbino 18 CNG IV. generace. Zdroj: DPOAutobusy Solaris Urbino 18 CNG IV. generace. Zdroj: DPO

Oproti minulým pokusům jsou plány tentokrát střídmější.

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karela

Vzpomíná si ještě někdo na plány získávat vodík z přívozské koksovny? To byl pěkný příklad greenwashingu, kterému asistovali místní politici, zejména krajští… Výsledek: koksovna ničí zdraví Ostravanům dál…

Miky

Někdo to totiž vyzkoušet musel. Někdo musel slepou uličku lidského poznání ohledat a ohlásit světu: Tudy ne, přátelé! Dá se říci, že pravým pionýrem slepých uliček byl Jára Cimrman.

LCP

Vydrží vodíkový bus jezdit celý den bez tankování?

Pavel Vavříček

No budou jezdit v Porubě, tak se uvidí na jaké linky je nasadí, když plnička bude na Studentské

duch

Jestli bude na Studentské (blízko VŠB, tedy pravděpodobné) tak se nabízí 47/58 – 5 kurzů.

Kubrt

Ano.

LCP

Pak by to mohlo dávat smysl. Pčeci jenom busy vyjedou ráno z garáže a navečer až v noci se tam vrací (mimo dělených směn) a v provozu pak celý výkon nevydrží. Musí tedy odstavit na nabíjení nebo dokonce dojet do garáže na nabíjení. Celková turnusová spotřeba vozidel je pak logicky vyšší. A cena těch el. busů je také vyšší než nafty.
Kdysi se hodně mluvilo o vodíku zejména pro kamiony a busy, ale elektrika to převálcovala.

eLzyx

proto existují elektrobusy s nabíjecím sběračem, aby bylo možné nabíjet na některé ze zastávek.
A pokud to dopravní podnik s elektrobusy myslí vážně, měl by mít nabíjecí stanice na konečné. V průběhu pauzy řidiče by se bus mohl dobíjet.
Vodík je ekonomický, ale i bezpečnostní nesmysl.

Jindrich Kuchar

Vodík je jen o něco větší ekonomický nesmysl než elektřina a baterie. Obojí spoléhá na technologie, které zatím na svůj objev čekají (např levné baterie a přebytek el proudu) a na finanční pobídky (daně a dotace)

eLzyx

baterie jsou levné už nyní, ale proč by výrobci autobusů zlevňovali, když to zaplatí městské pokladny z celé Evropy?
Přebytek proudu je prozatím jen od března do listopadu. Na zimu chybí přebytek kogeneračních stanic.
300kWh si dnes koncový uživatel dokáže koupit za 20k euro. Kvalitní LFP články od EVE. Ano, něco sežere zakázková BMS, chlazení, ohřev, ale to jsme na milionu Kč. Ty další miliony jsou jen marže výrobce.

LCP

V průběhu pauzy řidiče ve městech, kde je provoz vyšší, na bus nastoupí jiný řidič a původní odchází na pauzu do místnosti k tomu vybudované na té konečné. Nový řidič si upraví stanoviště, počká na čas odjezdu a odjíždí. Opravdu není efektivní, aby bus stál celou dobu s řidičem kvůli jeho přestávce na konečné. A to ani u dieselu, natož pak u dvakrát a více dražší elektriky. Takže na konečné čas na nabíjení není, nehledě na to, že ne všude máte dostatek příkonu na výkonnou nabíječku. Někde v Evropě jsem viděl nabíjet busy na konečných, ale běžné to není. Běžný… Číst vice »

Pavel Vavříček

Do toho počítejte ještě s přesunem Porubských garáží

Petr

Ta kasa se zdá být bezedná.

lvy

Aneb jak utratit miliony za nesmysl.

omar

Tady není důležitý smysl/nesmysl… Tady jde hlavně o to, že PRVNÍ ! A to je balzám pro ego pana Moryse (ředitel DPO).

Pavel Vavříček

Budeme první v MHD v Česku s vodíkem, pokud se nějak Ústí nevzpamatuje. Ale celkově s vodíkovými busy bude první v Česku Martin Uher.