V Ostravě spolu začínají „mluvit“ tramvaje, osazeno už je 95 procent vozidel
Dopravní podnik Ostrava potvrzuje roli technologického lídra v tuzemské MHD, když v těchto dnech završuje loni započatý projekt osazení vozidel
Dopravní podnik Ostrava potvrzuje roli technologického lídra v tuzemské MHD, když v těchto dnech završuje loni započatý projekt osazení vozidel inteligentním komunikačním systémem. Tramvaje, trolejbusy a autobusy tak budou moci komunikovat mezi sebou, s infrastrukturou i ostatními vozidly. Potřebnou jednotku už má 95 procent vozidel.
„Úspěšně proběhly první testy komunikace vůz vůz či vůz infrastruktura v omezeném lokálním režimu. Teď připravujeme plné nasazení ve vozech, abychom testování zintenzívnili,“ uvedla mluvčí podniku Karolína Rycková. Klíčová je pro podnik pro začátek komunikace vozidel navzájem, která nalézá využití například při dobržďování na zastávkách. „V rámci testů jsme s fungováním celého projektu spokojeni, dělali jsme několik zátěžových testů, abychom zjistili stav. Uvidíme, jak vše bude fungovat při plném zatížení,“ doplnila Rycková.
Vozidla budou komunikovat nejen mezi sebou navzájem, ale i s dispečinkem, zařízením na dopravní cestě a cestujícími skrze aplikaci na mobilním telefonu. Cestujícím instalovaná jednotka ve voze nabízí i wifi.
Akce navazuje na evropské projekty C-Roads a C-ITS (kooperativní inteligentní dopravní systémy), jejichž cílem je zvýšit bezpečnost provozu. Řidiči by díky tomu mohli být v budoucnu varováni před nebezpečím střetu s projíždějící tramvají či před cestujícími vystupujícími z tramvaje do vozovky v zastávce. Výměna dat mezi tramvají a silničním vozidlem se testuje na technicky nezabezpečeném úrovňovém tramvajovém přejezdu na lince číslo 5 Poruba, smyčka – Budišovice, Zátiší.
Projekty zaštiťuje ministerstvo dopravy, které v rámci nich buduje například i takzvané inteligentní dálnice.
Projekt DPO má tři části
i. Komunikační jednotky s WiFi a V2X* pro naprostou většinu vozů DPO
ii. Datovou platformu pro sběr dat z vozů a mobilní aplikace
iii. Mobilní aplikace navázaná na komunikační jednotku
* Vehicle-to-everything (obecně komunikace vozidla s čímkoliv, co může ovlivnit jeho provoz)