Doprava ve městě Tramvaje

V Ostravě školí řidiče tramvají nový simulátor od Stadleru

Simulátor tramvaje. Foto: DPO
Simulátor tramvaje. Foto: DPO
Nové zařízení je v Česku unikátní, věrně simuluje reálný provoz včetně pohybu tramvaje či zvuku.

Dopravní podnik Ostrava (DPO) zahájil ostrý provoz nového tramvajového simulátoru Stadler. Do jeho pořízení investoval 15 milionů korun. Má školit a připravit řidiče na situace, které dosud zaznamenali jedině v reálném provozu.

Možnost simulovat desítky reálných rizikových situací v tramvajovém provozu a naučit se, jak je co nejlépe zvládnout, je pro vyškolení každého budoucího řidiče k nezaplacení. S trochou nadsázky se dostáváme na úroveň výcviku pilotů letadel. Z hlediska dlouhodobé bezpečnosti je to velmi významný krok,“ říká generální ředitel DPO Daniel Morys.

Simulátor tramvaje. Foto: DPO
Simulátor tramvaje. Foto: DPO

Podobné zařízení není podle DPO dosud nikde v republice. Tramvajový simulátor je postaven podle vzoru tramvajového vozu Stadler Tango NF2 a byl dodán švýcarskou firmou Stadler a polskou firmou Simfactor. Dokáže věrně napodobit pohyb skutečné tramvaje. Je vybaven funkční reálnou kabinou, která odpovídá tramvajím Stadler. Grafika je ve 4K rozlišení s prostorovým zvukem. Simulátor pracuje s vizualizací ostravské tramvajové a uliční sítě. Budovy a silnice jsou zpracovány ve velkém stupni vykreslení, což velmi umocňuje dojem skutečného projíždění Ostravou.

DPO využije simulátor pro kurzy řidičů tramvají, školení řidičů nebo přezkoušení. Jeho přednost spočívá hlavně v možnosti simulace podmínek a stavů, které se v reálném provozu při jízdě simulují velmi obtížně nebo je nelze nasimulovat vůbec. Jde například o simulaci různých povětrnostních podmínek, snížené viditelnosti, poruchových stavů na výhybkách a dalších traťových zařízeních. Umí také simulovat hustý silniční provoz včetně chyb řidičů aut, například vjetí do průjezdného profilu tramvaje.

První řidiči se začnou na simulátoru školit 19. ledna a absolvují na něm celkem až 30 hodin výcviku z celkového počtu 80 hodin. Denně se na něm proškolí až čtyři budoucí řidiči.

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza

Polovicni cena nez CD simulator, ktery je staticky, hmmm.

Anonym03

Praha by se mohla inspirovat. Ale real tram je real tram.

Jaaa

Grafika je sice 4K, ale modely jak z nějaké devadesátkové hry. 🙂

A ta kastle je správně švihlá. 🙂

Jindra

Simulátor letadla také vypadá podobně, ne jak letadlo. Někdo je švihlej….

asdfasdfasdf

Ani jedno.

Kandelábr

Nikde nevidím, zda budou pronajímat čas na simulátoru pro jiné DP, ekonomicky by to dávalo smysl.

Kari

Ekonomicky to by zas nedávalo smysl pro ty jiné podniky. Zaplatit cestu (žádný DP provozující tramvaje není co by kamenem dohodil), zaplatit simulátor, zaplatit plat žákovi…

Jiří Kocurek

Tohle beru. Jedna správná natrénovaná reakce ve správný čas dokáže odvrátti škodu v řádech miliónů. Jen se nikdy neuvidí, že se to zaplatilo x-krát.
A nakonec… vždycky to můžou nabídnout jinému DP.

Ondra

Asi nebude existovat možnost si ho vyzkoušet mimo DPO, co?

Pavel Vavříček

Pokud nebude přístupný na nějakém Dni otevřených dveří, ale asi tam potom bude na něj řada.

David

„Budovy a silnice jsou zpracovány ve velkém stupni vykreslení“… Tak proč ta fotka ukazuje grafiku z 90. let. Doporučil bych autorům této věty podívat se například na hru Assetto Corsa, jak vypadá vypadá v 21. století grafika simulátoru. K čemu je dobrý 4K rolišení, když ty textury jsou optimalizovaný tak na VGA rozlišení.
Jinak simulátor kvituji, ale nepoužíval bych tak silná slova, s tou fotkou to působí jak pěst na oko.

XXXD

Tak dobré simulátory z pohledu grafiky obvykle nebývají nic moc, protože to u nich nehraje až zase tak zásadní roli. Samozřejmě velkohubé řeči o grafické kvalitě tohoto simulátoru zcela nekorespondují s úvodním fotem.

asdfasdfasdf

to bude patrně protože to prohlášení dělal úředník, který patrně nikdy neviděl moderní hru/simulátor. Jeho odhad kvality grafiky se tak zakládá čistě na srovní s grafikou solitaire.

Jiří Kocurek

Kvalitou mi to přijde jako Operace Flashpoint. Což teda nejsou devadesátky.
Problém je cena. Zaměstnejte 10 grafiků a 5 programátorů pro 1 zakázku. Her se prodají desítky tisíc kusů, tam se to schová. Prostě vzali 3D data od seznamu, google, kohokoliv a osekali rozlišení, aby se to vešlo na disk.
PS: Která hra má tak velký herní svět, že bude trvat 3-4 hodiny, než ho člověk přejde pěšky?

O.K.

Pane Kocurku, která hra má *takhle* velký svět? No, dnes už opravdu leckterá: https://en.wikipedia.org/wiki/Open_world

Samostatnou kapitolu tvoří samozřejmě i železničních simulátory (hry). Např. https://store.steampowered.com/app/861889/Train_Simulator_LGV_RhneAlpes__Mditerrane_Route_Extension_AddOn/

To máte bratru 280 km vzdušnou čarou (jedná se o jednu vygenerovanou mapu, žádné „loadingy“ mezi levely). No a pěšky? Podle map.cz prý 86 hodin. Nemáte zač, příště už budete vědět lépe.

O zaměstnaných graficích a tak se s Vámi samozřejmě nedohaduji, ale velké světy dnes už ve hrách opravdu nejsou nic výjimečného.

asdfasdfasdf

Zrovna včera vyšlo DLC s TGV pro novější generaci toho simulátoru, kde je grafika ještě mnohem lepší https://store.steampowered.com/app/1418842/Train_Sim_World_2_LGV_Mditerrane_Marseille__Avignon_Route_AddOn/

Jaaa

Tak ono se to cacheuje postupně . 🙂

Danek

Jak chcete porovnávat pane O.K. 280 km vlakem, kde se renderují neurčitá poleloukylesylány s modelováním městské tramvajové sítě? plácnout ornou a kus trávy nebo lesa umí asi každý. Tohle je napodobení města a funkce tramvaje. Pan Kocurek bude mít pravdu. Kolik se prodá her, toto je ojedinělá zákázka – ne na hraní.

asdfasdfasdf

I ten starší Tran Simulator i novější Train Sim World vypadají dost dobře (a podstatně líp než ten simulátor na obrázku v článku) jak přirychlosti 5 km/h, tak i 280 km/h.

vesos

Proč furt motáte dohromady hru, i když je to simulátor, kde nároky na shodu s realitou jsou nulové, se simulátorem reálné tramvajové sítě ve reálném městě?

Honza

Pěkné zařízení. Naštěstí to není 4DX. Taková simulace poruchy výhybky v průtrži mračen by nemusela být vůbec příjemná 😉

Jiří Kocurek

To se dá zařídit jednouše: Zajdete mezi Baníkovce a zařvete SPARTÁÁÁ. Strkanici máte zajištěnou 😉

roman

spíš bude pít brčkem polívku

Dom

Radost pozorovat činnost DPO, jen tak dál.

Jaaa

Jj, to není jak moje autoškola, hned první den hups do provozu.

Šulu

„Kolikátou jízdu máš?“
„První.“
„Tak jeď jako sedumnáctka na Dubinu!“

První jízda na trenažéru by sotva byla nezapomenutelná tak jako poprvé venku v odpolední špičce s dvojčetem zrychlových T3. 🙂