V Ostravě školí řidiče tramvají nový simulátor od Stadleru
Nové zařízení je v Česku unikátní, věrně simuluje reálný provoz včetně pohybu tramvaje či zvuku.
Dopravní podnik Ostrava (DPO) zahájil ostrý provoz nového tramvajového simulátoru Stadler. Do jeho pořízení investoval 15 milionů korun. Má školit a připravit řidiče na situace, které dosud zaznamenali jedině v reálném provozu.
„Možnost simulovat desítky reálných rizikových situací v tramvajovém provozu a naučit se, jak je co nejlépe zvládnout, je pro vyškolení každého budoucího řidiče k nezaplacení. S trochou nadsázky se dostáváme na úroveň výcviku pilotů letadel. Z hlediska dlouhodobé bezpečnosti je to velmi významný krok,“ říká generální ředitel DPO Daniel Morys.
Podobné zařízení není podle DPO dosud nikde v republice. Tramvajový simulátor je postaven podle vzoru tramvajového vozu Stadler Tango NF2 a byl dodán švýcarskou firmou Stadler a polskou firmou Simfactor. Dokáže věrně napodobit pohyb skutečné tramvaje. Je vybaven funkční reálnou kabinou, která odpovídá tramvajím Stadler. Grafika je ve 4K rozlišení s prostorovým zvukem. Simulátor pracuje s vizualizací ostravské tramvajové a uliční sítě. Budovy a silnice jsou zpracovány ve velkém stupni vykreslení, což velmi umocňuje dojem skutečného projíždění Ostravou.
DPO využije simulátor pro kurzy řidičů tramvají, školení řidičů nebo přezkoušení. Jeho přednost spočívá hlavně v možnosti simulace podmínek a stavů, které se v reálném provozu při jízdě simulují velmi obtížně nebo je nelze nasimulovat vůbec. Jde například o simulaci různých povětrnostních podmínek, snížené viditelnosti, poruchových stavů na výhybkách a dalších traťových zařízeních. Umí také simulovat hustý silniční provoz včetně chyb řidičů aut, například vjetí do průjezdného profilu tramvaje.
První řidiči se začnou na simulátoru školit 19. ledna a absolvují na něm celkem až 30 hodin výcviku z celkového počtu 80 hodin. Denně se na něm proškolí až čtyři budoucí řidiči.