V Ostravě proběhl zátah na černé pasažéry, výsledkem týdenní akce je 1 255 pokut
Autobus Solaris Trollino v barvách DPO v ulicích Ostravy. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Během necelého týdne zkontrolovali v ostravské MHD 17 934 pasažérů, vyloučeno bylo 1 719 z nich.
Jen bych doplnil chybu u popisu fotky, bus je v popisku označeny jako Trollino (trolejbus), správně je Urbino.
Docela mne překvapuje, že musí děllat v Ostravě „zátahy“. Asi mají málo revizorů.
Třeba v Plzni potká člověk revizora při každé čtvrté nebo páté cestě a ve voze jsou vždy dva. Myslím si, že v Plzni už moc černých pasažérů není.
Dneska se uz nerika „cerny pasazer“? Byl by to prusvih?
Při posledním zátahu si ostravští Romové stěžovali, že prý je to rasismus, protože se revizoři zaměřili na linky, kde věděli, že jezdí hodně neplatičů.
Říká, ale je to slang, tak to nebude figurovat v tiskové zprávě DPO, kde mají nějakou úřední terminologii (což vychází z toho, že určitá část cestujících bez dokladu opravdu má platný jízdní doklad ale ne u sebe a mohou se prokázat dodatečně).
tak si lidi kupujdte lístky a revizoři nebudou mit co žrat 😀 (když nebudou provize z pokut atd).
A jinak ,jak se má dostat ožralej domů? řídit nesmí, na kolo, koloběžku atd, taky nesmí, do veřejne dopravy taky nesmí, někde nemuže ani nalitej pěšky jinak ho hned seberou. Asi aby měl teleport ze startreku. Hospody sou otevřeny dlouho, nekde možna i nonstop. a když si zajde člověk na „pár piv“ bez auta, protože řídit stejne nemůže, ale pak jak domů? Aniž by ho sebrali a oflastrovali?
Kdyby hospody dodržovali zákony nemělo by se to nikomu stát, neb podnápilím by nikdo neměl nalévat. Jenže to by většina hospod zkrachovala.
A napadlo te, ze neni treba se ozirat? Nebo to beres jako zakladni lidskou potrebu? Osobni zkusenost? 😉
Jaké je procento úhrady pokut? Vím o několika lidech co mají x exekucí a neřeší to. Funguje to tak, že dělají pod agenturou, mají minimální mzdu a zbytek na ruku. Že budou mít minimální důchod neřeší. Bydliště na úřadě a nebo „někde“ na druhém konci republiky, kde bydleli před 20 roky a už ten barák mnohdy ani nestojí.
Vymahatelnost je velice nízká. Pryč jsou ty časy, kdy se z pár stovek pokut dala vyrobit dvacka a kreativní advokát ještě vymáhal zvlášť jistinu, náklady a úrok, takže vlastně přes 40 000 z pár stovek.
Máte pravdu. Jinak místo důchodu dostanete hmotnou nouzi, příspěvek na bydlení a když si pár tisíc navíc vyděláte na černo, bude se mít úplně stejně jako normální důchodci.
Mohl by mi prosím někdo vysvětlit, jak to v té Ostravě vlastně funguje? Možná jsem něco nepochopil, ale nastoupil jsem, ve voze zvolil jízdenku, zaplatit platební kartou – a jak se pak prokážu? Platební kartou?
Ano
Děkuju
odevřete si bankovní aplikaci a podle transakce v bance, ale divim se že tam nepřijde nějaky email nebo tak neco.
Ale… Transakce se zaúčtuje později. Systém zaznamená číslo karty a při kontrole se karta načte, je-li v systému ve vztahu se zakoupenou platnou jizdenkou, tak se to revizorovi potvrdí na kontrolním terminálu. Vy jste to ještě v některém městě kde to funguje nepoužil?
když platím mobilní aplikací, tak se mi zaúčtují okamžitě, otevřu bankovní appku a je to, kreditku nepoužívám, když ji mam v telefonu, otevřu google pay a zaplatím. Akorat vždycky vyjel lístek ze strojku, defakto ani nepotřebuju peněženku, když vše mam v telefonu, takže defakto si beru jen malou na občanku, víc nepotřebuju. A taky powerbanku, když v busech ani v 21 století nejsou u každyho sedadla zásuvky, jako třeba v mnoha arriva vlacích.
jenom detail, v Ostravě nevolíte jízdenku systém ji zvolí za vás
Takto to funguje i v Českých Budějovicích a je to výborné. Jak už napsal Vojtěch, prokážete se tou platební kartou.
Pohodlné a bez problémů
když ji nemate fyzicky u sebe, jelikož máte „digitální“ verzi v telefonu? Tak pak stačí otevřít bankovní aplikaci, tam je to vidět okamžitě, pokud teda ze strojku nevyjede lístek, pokud zaplatíte jízdenku jejich odisappkou, tak tam lístek v ní je.
Co je to digitální verze? Plastová karta má NFC čip a při přiblížení k aktivní čtečce v ní zabudovaný čip předá bankovní informace o plátci.
V telefonu je také NFC rozhraní a Google anebo Apple pay vydá podobné informace uložené zřejmě někde v „secure enclave“. Obojí je digitální verze, rozdíly tam jsou, ale ne v „digitálnosti“.
Testoval jsem to v Ostravě pár let zpátky. Nastoupila parta ve vestičkách, ženské automaticky podávám občanku, ona mi ustrašeným hláškami povídá “musíte si vystoupit”. Přestoupím do druhého vozu a jedu dál. Nepřipadám si, že by mě to mělo přinutit si kupovat jízdenky 😳
To s tím nákupním vozíkem v trolejbusu je cool městská verze kombinované dopravy, ne?
žertuji
Ty seš tak vtipný lokotko axelíku…
💬 Profesí nejsem z oboru, ale téma mě zajímá. Kdysi jsem četl, že revizor má fixní plat a k němu „provizi“ z pokuty. Pokud víte, můžete mi pro představu napsat město a výši provize pro revizora z jedné pokuty? Díky. 😊
Kdysi to takhle bývalo v Brně:
4kč „na Tatranku“ – 4kč je za vypsání každé pokuty, bez ohledu na další postup
a pak asi 100/50/20, nebo nějak tak.
(zaplacení na místě/zaplacení na DP do 5 prac. dnů/zaplacení později)
Možná už to funguje jinak, a co město, to jiný systém…
ČD revizor má z pokuty ve snížené částce (pokuta za 400) provizi 80kč, z pokuty v plné výši (pokuta za 1000) provizi 100kč; viz příloha 7 PKS ČD.
Jeste je tady verze, pujdeme k bankomatu a tam si reknou o castku. Bezne najednou nevi jinak nez cesky, umi ukazat na nastenku v cestine, ktera je sice i v anglictine, ale maloktery turista ji cte a zna sva prava. Pak ma klidne 800-1000 do kapsy.
Dodnes jsem nepochopil k čemu se takový asistent hodí. Pokud se někdo dopustí prohřešku, je logické, že zaplatí pokutu, nikoliv, že ho pouze o 10 minut zdržíme.
Vy myslíte, to je pro vedení DPO drzost.
Samozřejmě že to je kravina. Neplatiči a jejich nekulturní chování patří k hlavním hlavním důvodem, proč místní nejezdí mhd. Ale hlavně, že platíme kartou q máme tyrkysovou barvu..
Není to logické. Určití lidé pokutu nezaplatí a dopravní podnik z nich nebude mít nikdy nic, ani když vyhraje soud a dá pak pohledávku do exekuce. Pokud oficiálně nic nemáte, tak vám může být nějaká pokuta nebo exekuce u zadku.
Tak vymysleli tyhle obskurní asistenty, jejichž hlavním popisem práce je znepříjemňovat cestování právě těmto lidem. Ti si prostě jen počkají deset, dvacet minut na další spoj. Počet asistentů je 45 a měsíční mzdové náklady na ně jsou v milionech. Větší nesmysl a neefektivní vyhazování peněz aby člověk pohledal.
Dopravní podniky si dotyčné proklepnou v Centrální evidenci exekucí a u těch s exekucí se nijak dál nevymáhá.
Promlčení u nepodepsané (tedy neuznané) pohledávky jsou 3 roky 😛
Zpočátku asistenti vystupovali společně s černými pasažéry a nenechali je nastoupit do dalšího spoje, dokud nebudou mít jízdenku.
Když jsem tam jezdíval, tak linka 33 jezdila v intervalech 20 minut a vyhození z BUSu místní (černé pasažéry 😀 ) fakt štvalo, protože pro většinu z nich bylo rychlejší jít pěšky. Nevím jak to funguje teď, ale kdysi to přechytračili jinak. Měli prostě v kapse neoznačený (ale jinak platný) zakoupený papírový lístek. Normálně ho neoznačili a jeli zadarmo, ale když přišli asistenti tak to označili a v pohodě mohli jet dál, jen byli naštvaní, že za cestu museli zaplatit. Výsledkem tedy byl pro dopravní podník přínos. Pořád jejich chování nebylo úplně ok, ale když aspoň jednou za měsíc označí… Číst vice »
Opravdu jsem v Ostravě nevšiml žádného jásotu nebo radosti od “platících” zákazníků.
Ale co už 😄
Když to byla novinka, tak se lidé skutečně s pobavením dívali, jak černí pasažéři musí ven. Teď už to je pro všechny rutina.
Ten nadpis se opravdu povedl. V připadě linky 33 projíždějící Přivozem se skutečně jednalo o zátah na černé pasažéry. Místní vědí, oč jde. Alespoň bude v MHD konečně bezpečněji
opravdu trefné,nejsem sice přímo z OV,ale i tak chápu oč běží,jelikož Přívoz je asi to samé jako Šumbark
To jsou horníci 😉🙃
Ve slově „mladíci“ máte překlepy.