V olomoucké MHD půjde platit kartou, DPMO podepsal smlouvu s dodavatelem
Validátory pro olomouckou MHD. Pramen: DPMO

Dopravce očekává pokles počtu nákupů v jízdenkových automatech.
Dopravce očekává pokles počtu nákupů v jízdenkových automatech.
Příjemně mě překvapily ceny čekal jsem je o řád vyšší.
Stejně si pořád myslím že v českých podmínkách (80% rozpočtu dopravních podniků tvoří dotace a příspěvky měst) by mohla být veřejná doprava zadarmo. Kolik z rozpočtu tvoří náklady na prodej a kontrolu lístků? Někdo by to mohl spočítat, zajímalo by mě jestli si lístky aspoň vydělají na svoji administraci.
MHD přece máme proto aby v ní jezdilo co nejvíce lidí a nejezdili po městě autem, a jak jich do MHD dostat víc?
Urcite ale do MHD nedostanete vic lidi (tedy tech, co maji na auto), kdyz tam nechate roztahovat beztrestne bezdomace, socky a fetky. Navic, vychova, ze NIC neni zadarmo je jen ku prospechu veci 😉. Myslim, ze napriklad 24 hodinova jizdenka v Praze za 120 Kc je krasny priklad toho, ze cena muze byt symbolicka a presto ucinna.
Zavádět možnost bezhotovostní platby ve vozidle bez současného zavedení „pípni a jeď“ je zase polovičatý řešení typický pro DPMO. Podobně jako ponechání žlábkových kolejnic na nedávno rekonstruované tram trati na Novou ulici, nebo stavba odstavné haly u nádraží místo stavby nové tramvajové vozovny.
Odstav u nádraží je naopak ukázka toho co umí DPMO skvěle – a to vystačit si s málem a udržovat obstojný provoz s minimálními investicemi. Nová vozovna za miliardu vzhledem na stav Olomoucké městské kasy nepřipadá v úvahu. I to poslední prodloužení trati na zastávku U Kapličky málem neprošlo, protože se radě města zdálo kofinancování té štědré 75% dotace příliš zatěžující. To, že se v rámci její výstavby podařilo postavit z evropské dotace v podstatě zadarmo i ten odstav je majstrštyk.
Spadá do výčtu majstrštyků i olomoucká praxe nákupu tramvají v akci “kup 1, zaplať 2”?
V Olomoucké MHD bylo možné platit i SMS (nevím současný stav), každopádně tvar a číslo SMS se ve vozidlech (zejména busech) nikde nedal pouhým mkrnutím oka najít….
Zaprvé, tohle ještě v nějakém krajském městě není? A zadruhé, jaký je rozdíl mezi šestou generací a třeba tou v Brně? Otázky, samé otázky… jinak jsem samozřejmě rád, že se to rozšiřuje, je to pohodlné
Na fotce vypadají stejně jako ty Brněnské
Má to vespod něco, co vypadá jak čtečka QR kódů. Design je taky trochu jinej…
Jo, dobrý postřeh
V Praze v trolejbusu z letiště jsem viděl ještě ty staré označovače.
Tak ty jsou v Praze vsude. Ty co i prodavaji jizdenky jsou jen u jednech/dvou dveri na vozidlo.
Je to moc super, ale nejlepší by bylo sjednocení metod v MHD
Tak kdyby Praha nelpěla na papírových lístcích, tak minimálně Brno a Ostrava mají Pípni a jeď na stejném principu. Předpokládám, že další města se vydají stejnou cestou
Já jsem naopak zastáncem vytisknutí jízdenky. U pípni-a-jeď nemáte žádnou kontrolu a ani žádný důkaz, že jste skutečně zaplatili.
Třeba v Táboře to hned strhne, takže to vidíte v bankovnictví, případně v peněžence na mobilu. Neřeší se tam cenový strop za den.
A k čemu přesně je takový důkaz potřeba? Respektive, stalo se Vám někdy, že jste musel s revizorem řešit nějaký problém? Mně tedy ne, a to jsem byl zrovna v Ostravě kontrolován vícekrát.
Já musel řešit s revizorem že nemám koupenou jízdenku na kartě (pipni a jeď).
Jeho čtečka říkala že jízdenku nemám, já tvrdil že mě validátor odbavil. Až jsem se před ním odbavil znovu a jeho čtečka stejně řekla že nemám jízdenku tak beze slova odešel.
Ale bylo to v Bratislavě, takže si myslím že ze mě chtěl vytáhnout 80 ecek než že to byla chyba v systému.
Okolo openkrad to občas bývalo, že revizor nebo průvodčí neviděl kupony. Tehdy ještě v předprodejích to na tu účtenku tiskly, od kdy do kdy platí, a to revizorovi stačilo (i když předpisově by to uznat neměl). Teď už na té účtence je jenom položka typu kupon a žádné upřesnění.
Já stejně mám radši papírový kupon a pořídil jsem si ho hned jak to opětovně šlo.
Myslím si, že důležitější je možnost přestupu na příměstské spoje, které asi ten PaJ mít nebudou.
Mají, minimálně v Brně
Osobně mám sice k systému pipni-a-jeď výhrady, protože v případě když validátor nefunguje je poměrně obtěžující snažit se protlačit k jinému, ale pokud systém funguje tak minimálně brněnská varianta umožňuje kontrolu.
Jo v Ostravě to dělá náhodným jedoucím trochu bor… v platbách…
Někdy se odečte větší částka, než kolik se mělo atd….
Nemá papírový lístky ještě pořád Rittig?
pípni a jeď je za mě v pražských podmínkách podle mě nepoužitelné. Mnohdy jsou autobusy a tramvaje tak plné, že možnost se protlačit k jakékoliv validatoru je prakticky nemožná. V metru navíc už vůbec nepoužitelné bez existence turniketů jejichž zrušení považuji za největší chybu pražského metra. V centru mají občas i cizinci problém si ve voze stihnout zakoupit jízdenku ihned po nástupu do vozidla, protože “automat” je ve voze jen jeden a za druhé se k němu mnohdy ani neprotlačí. V Praze to tedy opravdu nevidím jako použitelný způsob. Ale papírové jízdenky jsou sice přežitek, nicméně i zahraničí stále mnohdy… Číst vice »
Proč se někam tlačit? Ve slušně navrženém řešení je validátor u každých dveří, u středových obvykle i dva. Navíc většina pravidelných cestujících ho nepotřebuje, protože mají předplaceno na celý rok.
No přesně. To snad v Praze mají jen jeden validátor na karty v celém voze? A kolik tam je strojků na papírové listky? I v zatáčce před Vídní to zvládli spojit do jednoho přístroje a jsou u každých dveří.
A i v mezimestu dokážou zkontrolovat co jsem si na kartu napipal
ano, v současné době je jeden validator na celý vůz, například u 15T je pouze jeden v druhém článku u třetích dveří. V kloubovém autobusu je v prvním článku u druhých dveří a i tříčlánkový trolejbus má validator pouze jeden v prvním článku. Takže ano, v Praze to takto je, nejsou navíc hned u dveří (i označovače papírových jízdenek nejsou v Praze u dveří ale vždy jsou umístěny směrem do středu vozidla). V přeplněné tramvaji si prostě jízdenku v Praze nekoupíte i přes veškerou snahu se k validatoru protlačit. a jak říkám, ten nikdy není u dveří, snad jedině u… Číst vice »
Proto jsem psal o slušně navrženém řešení, viz třeba Ostrava.
ano, Ostrava to má velmi dobře ale zase jsem nikdy v Ostravě nezažil tak plnou tramvaj že už do ní máte problém nastoupit
Proč by musely být v metru turnikety? Prostě si pípnu u čtečky (pokud potřebuju) a projdu. Souhlasím že pro Prahu by to neměla být ta přednostní varianta, protože je podstatné i
příměsto, spoje co pokračují mimo PID, časové jízdenky (a jejich kombinace s jednotlivými v jiných pásmech), zlevněné… ale zavést jako další možnost by to šlo. Klidně místo těch SMS jízdenek co neplatí ve vlaku protože PID.
Stávající turnikety ve spojení s papírovými předplatními jízdenkani představovaly obrovský únik tržeb bez možnosti následné kontroly. Probíralo se tu už mnohokrát.
takže co funguje v 99 procentech provozů metra na světě, včetně Ruska i Běloruska, v Praze nemůže fungovat i když i v těchto provozech mají ještě papírové jízdenky (Londýn , kdy vložíte lístek a na druhé straně turniketu vám vyjede) a zároveň předplatné kupony. Nacestoval jsem se toho fakt hodně abych mohl tvrdit, že tento argument je zcela lichý. Sice se to možná probíralo ale to neznamená, že je to skutečnost a ne naopak pouze “výmluva” že to prostě nejde. a k těm validatorum – automat na jízdenky je v tramvajích pouze jeden, stejně jako v autobusech a není až… Číst vice »
V Londýně funguje pipni a jeď (oyster karta). Pipnu a otevře turniket
to tak úplně není, Oyster card funguje v principu pay as you go (něco jako pípni a jeď) a travelcard (jako pražská Lítačka) – bohužel s tím jak je nastaven tarif a jeho počítaní, není vždy pípni a jeď nejvýhodnější a nebo naopak travelcard. Týdenní je třeba výhodnější travelcard než týden platit každou jízdu. Nezapomeňte, že pokud se oyster cars zapomeneme “odhlásit” z přepravy, naúčtuje vám nejdelší a nejdražší cestu, což si třeba pří počtu keců pražanů například na čas do aktivace elektronické jízdenky nedokážu představit.
Takže do toho 1 % provozů metra na světě, kde nejsou turnikety, se vejdou všechny systémy v Německu, Skandinávii, dále třeba Varšava, Budapešť, Porto, Lausanne…?
to jedno procento bylo obrazně. Nicméně : ## Počet provozů metra na světě Podle nejnovějších údajů Mezinárodní asociace veřejné dopravy (UITP) bylo ke konci roku 2020 na světě 193 měst s provozovaným metrem[3]. Tato čísla potvrzuje i další zdroj, který uvádí přibližně 180–193 systémů metra ve 178 městech 56 zemí světa[2][3]. ## Kolik procent z nich má turnikety u vstupu Přesné globální statistiky o podílu systémů metra s turnikety nejsou veřejně dostupné, ale lze vycházet z dostupných informací a obecných trendů: – **Většina světových metropolí s metrem používá turnikety**. Turnikety najdeme například v Londýně, Paříži, Miláně, Moskvě, Tokiu, Pekingu, Šanghaji,… Číst vice »
Skvělý to bylo v Miláně. Tam jsme se na nádraží Centrale normálně ček-inovali před tím, než jsme (s kufry) prošli širokorozchodným turniketem. Ale čekaut na Lampugnane byl jen na jednu jízdenku, to jsme prošli všichni (proč znova otevírat bránu, když se ještě nezavřela). No ale pak jsem pípnul svojí jízdenkou (no ještě pár minut platit měla) někomu, kdo nestihnul projít, když byl turniket otevřený a nechtělo ho to pustit (asi protože už je vevnitř). Takže dodnes asi podle jejich systému bloudíme někde chodbami nebo vozidly milánského metra. A asi ne jediní, když jsem viděl, jak to tam s těmi turnikety… Číst vice »
Mícháte dohromady dvě věci: Turnikety jako takové a zrušení turniketů v Praze v roce 1985. Tehdejší sovětské turnikety fungovaly na korunovou minci, toť vše. Takže kdo měl předplatné nebo právo na bezplatnou přepravu nebo jel s kočárkem atd.atd., chodil vedle turniketů, na což měl dohlížet dozorčí. K tomu si lidi zvykli nechodit turniketem, ale házet peníze do kasičky v tom průchodu. Nebylo to v tom množství lidí uhlídatelné, takže spousta lidí prošla zadarmo nebo třeba za dvacet halířů. V tu chvíli byla jediná možnost tento systém nahradit lístky a označovacími strojky. Nyní samozřejmě teoreticky není problém totálně překopat systém placení… Číst vice »
Ty papírové předplatní jízdenky na sobě mají čárový kód, kde je napsané od kdy do kdy, kolik pásem a všechno co je tam i natištěné, možná o něco málo víc. Zkuste si ten kód na kuponu rozluštit a uvidíte (teda jsou tam dva, jeden s výrobním číslem, tam nic neni (ale je registrovaný v systému, tak i na něj by se dalo jezdit) a druhý 2D kde je všechno). Docela mě překvapuje, že si tyhle kódy nenačítají průvodčí. Horší by byly papírové jízdenky, kde je to jen natištěné, že se to kolikrát nedá rozluštit, ale to by se nějak vyřešilo.… Číst vice »
Turnikety se rušily v roce 1985, tenkrát byly předplatní kupóny jen takové známky. Čárové kódy se tenkrát používaly snad jen v družstevním obchodním domě na rohu Václaváku a Jindřišské, nikde jinde v republice 🙂
Na podzim jsem v Nizozemsku jezdil na pípni a jeď v podstatě všude, meziměstké vlaky a autobusy nevyjímaje. By i krajští organizátoři mohly najet na tento způsob namísto obstarožních kartiček.
Proboha proč? Každé město a kraj je jiný. Je to lokální doprava. Tak základ je platba kartou, to že to někde dá papírovou jízdenku a někde ne, to už je buřt.