V Olomouci začnou v pondělí stavět novou tramvajovou trať

Vizualizace nové tramvajové trati v Olomouci. Foto: Olomouc.euVizualizace nové tramvajové trati v Olomouci. Foto: Olomouc.eu

Cestující se mají po 1,2 kilometrů dlouhé trati svézt na podzim příštího roku.

Sedm let po dokončení posledního nového úseku tramvajové trati v Olomouci na Nové Sady po Trnkovu ulici začne v pondělí stavba dalších kolejí. Pokračování na Schweitzerovu ulici bude dlouhé 1,2 kilometru, hotovo má být na podzim příštího roku. Během stavby musejí počítat cestující se změnami v MHD.

„Stavbu trati považujeme za podstatný krok k rozšíření kvalitní ekologické městské hromadné dopravy v Olomouci. Od počátku bylo zřejmé, že tramvajová trať z centra na Nové Sady bude plně funkční až po prodloužení do centra sídliště, což se právě touto stavbou stane,“ řekl primátor Mirek Žbánek (ANO 2011).

Plány na prodloužení tramvajové trati prošly v Olomouci v posledním roce velkými zvraty, radnice kvůli obavám z nedostatku peněz původně zamýšlela stavbu odložit. Nakonec ale získala evropskou dotaci a město se rozhodlo pro celou investici.

Už první etapa přitom získala mezi cestující veřejností oblibu, sčítání cestujících ukázalo, že zájem o jízdu na této trati postupně rostl,“ dodává primátorův náměstek Martin Major (ODS)

Podle informací z Dopravního podniku města Olomouce jezdí novou tratí tramvajemi s čísly 3 a 5 přibližně dva miliony cestujících ročně. V prvním roce fungování ji využilo 1,7 milionu cestujících, už za dva roky to bylo přes 2 miliony lidí.

Lepší obslužnost Nových Sadů

Celkové náklady na stavbu tramvajové trati budou 469 milionů korun včetně DPH. Zakázku na stavbu získalo sdružení OHL ŽS a IDS. „Investice je rozdělena do dvou let, město na ni bude čerpat také dotaci téměř 346,6 milionu korun,“ dodal Major. Souběžně bude dopravní podnik budovat nový odstav a servisní středisko pro tramvaje ve Fibichově ulici.

Po dokončení druhé etapy trať a její tři nové zastávky obslouží hustě osídlenou část Nových Sadů, kde žijí tisíce lidí. Tramvají se do práce svezou třeba i profesionální hasiči, kteří sídlí na rohu Zikovy a Schweitzerovy ulice nebo zaměstnanci tří supermarketů. Stavba potrvá dvacet měsíců, skončit by měla příští rok v říjnu. Součástí celé investiční akce je i archeologický průzkum, který může harmonogram stavby ovlivnit.

Tramvajová trať budě dvojkolejná. Z dosavadní konečné zastávky Trnkova pojedou tramvaje dále na nové zastávky Zikova, Rožňavská a U Kapličky, kde vznikne nová dočasná konečná s kolejovou úvratí. Kromě tramvajových kolejí projekt počítá i s výstavbou komunikací, chodníků, cyklostezek, nových parkovacích stání, přechodů pro chodce, zastávek MHD, semaforů a s překládkou kanalizace a inženýrských sítí. Kvůli výstavbě dojde k pokácení celkem 54 stromů, místo nich bude vysazeno 92 nových stromů a přes tři tisíce keřů.

Větší omezení od dubna

V pondělí převezmou stavební firmy staveniště a začnou s přípravou zázemí na zelené ploše mezi ulicemi Rooseveltova a Zikova. Následovat bude kácení stromů a demolice starého domu v Rooseveltově ulici. Jediné omezení pro veřejnost bude v průběhu března spočívat v krátkodobých uzavírkách parkovišť v místech, kde se bude kácet. Půjde vždy o dva až tři dny.

Od dubna do července bude úplně uzavřena část Zikovy až k Werichově ulici. Stavební firmy začnou překládat kanalizační a inženýrské sítě z trasy budoucí tramvajové trati. Objízdné trasy jsou stanoveny tak, že na Rožňavskou, Werichovu a Trnkovu se ve směru od Velkomoravské pojede po Schweitzerově a Zikově. K prodejně Albert bude zachován příjezd autem přes parkoviště Penny Marketu.

Od dubna do září bude částečně uzavřena Rooseveltova ulice mezi zastávkou Trnkova a ulicí Zikova, zůstane v ní ale zachován obousměrný provoz. Úplně uzavřena pro dopravu bude ulice Trnkova v místě výstavby parkoviště. Tam budou pokračovat přeložky kanalizace a inženýrských sítí, výkop a betonáž základových patek pro stožáry trakčního vedení, položení tramvajové trati a úprava silnice i chodníků.

Od dubna do listopadu budou probíhat stavební práce i na Schweitzerově ulici od Zikovy po Družební. V tomto případě se ale vše obejde bez dopravních omezení, protože se práce budou odehrávat mimo silnici. Město kvůli stavbě zřídilo speciální webové stránky tramvaj.olomouc.eu.

Výstavba ovlivní autobusové linky 10, 16 a 29. Linka 10 bude vedena po trase Albertova, Velkomoravská a Tovární, takže neobslouží zastávky Povel – škola, Zikova a Trnkova. Nově bude zastavovat na zastávkách Zenit a Velkomoravská. Linka číslo 16 bude ve směru na Nové Sady vedena po náhradní trase ulicemi Schweitzerova, Velkomoravská, Rooseveltova a Střední Novosadská, takže neobslouží zastávky Povel – škola a Zikova. Bude zastavovat na zastávkách Zenit a Trnkova. Ranní spoj linky 29 bude vyjíždět až ze zastávky Trnkova.

Vizualizace nové tramvajové trati v Olomouci. Foto: Olomouc.euVizualizace nové tramvajové trati v Olomouci. Foto: Olomouc.euVizualizace nové tramvajové trati v Olomouci. Foto: Olomouc.euVizualizace nové tramvajové trati v Olomouci. Foto: Olomouc.euVizualizace nové tramvajové trati v Olomouci. Foto: Olomouc.euRozšiřování tramvajové trati na jih Olomouce. Foto: Olomouc.cz
Tagy Dopravní podnik města Olomouce DPMO IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc ohl žs Olomouc rozšíření tramvajové tratě Povel - Nové Sady
15 komentářů