V Olomouci začal provoz na nové tramvajové trati, cestující čekají ještě omezení
Zahájení provozu přinese změnu jízdních řádů tramvají i autobusů.
Tramvaje Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) začnou poprvé obsluhovat další část sídliště Nové Sady. Po dvaceti měsících od zahájení je nová tramvajová trať připravena k provozu.
Od úterý 1. listopadu po nové trati začnou jezdit tramvaje, které budou obsluhovat zastávky Zikova, Rožňavská a U Kapličky. Cestující musejí počítat s omezením tramvajového provozu kvůli napojení stávající tramvajové tratě na odstavy Jeremenkova, které bude ukončeno 16. 11. 2022. Do Nových Sadů budou jezdit tramvaje X3 a X5, detailně jsou změny v tramvajovém provozu popsány na stránkách DPMO. Změny se týkají i autobusové linky 10. První tramvaj s cestující má být X3 ve 4:35 ze zastávky U Kapličky.
Zahájení provozu oznámil olomoucký magistrát v tiskové zprávě. Tramvaj pojede přes tři zastávky centrem sídliště Nové Sady. Dnes skončilo kolaudační řízení samotné tramvajové trati. Ostatní komunikace, tedy silnice, chodníky a cyklostezka, byly zkolaudovány už v předchozích týdnech. V pondělí bylo schváleno zahájení provozu. „Po celou dobu stavby jsme kontrolovali, zda zhotovitelé zvládají termíny. Věděli jsme, že stavba je velmi náročná pro obyvatele sídliště a proto jsem moc rád, že vše skončilo v rámci dohodnutého harmonogramu,“ řek primátor Mirek Žbánek.
Úpravy okolí ještě během listopadu
Stavba 1,2 kilometru dlouhého úseku začala v březnu 2021. Zakázku za 469 milionů korun získalo sdružení firem IDS – Inženýrské a dopravní stavby a OHLA ŽS. Modernizovány byly inženýrské sítě v místě trati, vznikly nové chodníky, cyklostezky a přechody pro chodce a vytvořena byla také nová parkovací místa. V listopadu ještě musí dokončit terénní úpravy okolí a vysázet novou zeleň.
Trať je v Zikově ulici vedena středem vozovky, za křižovatkou u Billy pak ve Schweitzerově ulici pokračuje na pravém okraji blíže k poli. Zatímco Zikova ulice je hustě zastavěna a proto je z pohledu obyvatel panelových domů optimální vést trať středem ulice, co nejdále od bytových jednotek na obou stranách, ve Schweitzerově ulici je na pravé straně trati pole a navíc se zde v době stavby nenacházely žádné inženýrské sítě. V této ulici trať protazím končí zastávkou U Kapličky a technicky je vyřešena kolejovou úvratí, na kterou by uprostřed vozovky nebylo dost místa.
V Zikově ulici vznikly po obou stranách komunikace parkovací zálivy s legálními parkovacími místy, další nové parkoviště se šestadvaceti místy bylo vybudováno poblíž Trnkovy ulice, nová místa mají v nejbližších týdnech vzniknout ještě v Zikově ulici úpravou někdejších zelených ploch.
V okolí trati pak ale bude vysazen dvojnásobek nových stromů, než kolik bylo vykáceno. Vysadí také množství keřů. „Odborníci připravili estetické a pestré sadové úpravy z takových druhů, které se vhodně doplňují a navíc toho v městském prostoru hodně vydrží,“ dodal primátor. Část trati je pokryta zelení.
Druhá etapa tramvajové trati v číslech
Doba výstavby: 20 měsíců
Náklady: 469 milionů Kč
Tři zastávky MHD (Trnkova, Zikova, U Kapličky)
1 200 metrů tramvajových kolejí
Dvě nové světelné křižovatky Zikova – Rooseveltova a Zikova – Schweitzerova
92 nových stromů a 3 372 různých keřů, akáty besoniana, tremola erecta, lípy, jinan dvoulaločný
Nové chodníky, přechody, cyklostezka, 12 laviček