V Olomouci vyjede první tramvaj s aktivním antikolizním systémem, z 95 % ji tvoří české komponenty
Nová tramvaj EVO1/o pro Olomouc (DPMO). Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Za devět nových tramvají zaplatí DPMO 314,5 milionu korun.
Barevné provedení interiéru stávajících vozů s červenou podlahou a modře čalouněnými sedadly mi připadá mnohem lepší. Tohle je taková nudná univerzální šedo-šedá.
Chci se Pavla Zatloukala zeptat jestli zadní čelo je na opačném konci tramvaje než přední…, no raději toho nechme.
Gratuluji digitálním zombíkům v Olmiku..
Cozeto?
Zajímavá technologie, ale plně autonomní tramvaj (bez řidiče) je pořád hudbou vzdálené budoucnosti. Byť pokusy firmy Siemens v Postupimi jsou na světové úrovni.
tak 💯 % to tramvaj neochrání ale občas to asi fungovat bude. Nicméně vzhledem k tomu že velká část nehod je že vedle jedoucí auto náhle odbočí rychle doleva přímo před tramvaji, tak ani antikolizní systém dle mého nepomůže. Co jsem viděl testy, tak to umí reagovat na překážku v cestě před sebou ale nepočítá to s tím, že někdo pošle zprava auto přímo před čumák tramvaje. Navíc v té rychlosti ani tramvaj sama nedokáže tak rychle zastavit. Takže dle mého úspěšného na tom nebude zhola nic i když to zní hezky. Stačí se podívat na videa třeba na youtube… Číst vice »
Jistě, většina nehod vzniká tak, že „kolizní partner“ zkříží cestu bezprostředně a střet nelze odvrátit ani rychlobrzdou. Leč jako „první dětské krůčky“ pro vyzkoušení technologie jinak užívané na autech, proč ne.
mě spíš vadí to jak se to prezentuje, že to zabrání nehodám, což z pohledu toho jak většina nehod vzniká to není ani fyzikálně možné. Jedině to dokáže zabránit najetí do stojící tramvaje vpředu, protože do akorát detekuje právě překážku před vozidlem a to prý ještě navíc ve většině případů stojící. Stejně to nezabrání aby v zastávce vlezl přímo před před tramvaj. Protože to jsou věci co se dějí v okamžiku a nikoliv že to lidar dokáže identifikovat s předstihem a ještě tramvaj zastavit. Prostě to funguje trochu lépe než adaptivní tempomat. když se postavím na koleje a z dálky… Číst vice »
vlastně je to dobře vidět na videu v článku, tramvaj zastaví ale jen v tomto případě, kdy překážka (auto, tramvaj, člověk, letadlo, vzducholoď, ponorka) stojí přímo na kolejích a ještě to musí být už zaznamenáno lidarem z větší vzdálenosti aby stihla tramvaj zastavit protože fyzika funguje i v antikolizním systému. Jasně, chválím že Škoda tohle vyvíjí a že je to náš český produkt, který budou mít i tramvaje od Škody pro Kassel, ale je to jen první krůček a zatím moc funkční řešení to není, Siemens je s tím systémem v Postupimi o dost dál a co jsem mohl vidět… Číst vice »
Já v článku vidim akurat 9s zachycujíci jednu situaci.
Trošku se ztrácím ve vašem tvrzení. Aktuální systém je na hraně svých možnosti ale Siemens děla lepší?
JInak oponuji v tom , že system výrazně nepomuže.
Tyhle systemu reaguji v milisenkundach, zatím co řidič 0,5-2s, příčemž ujede vzdálenost 5-25m což je dost…. i tohle někdy stačí k zabranění nehody.
to vidíte v článku správně, jenže ono se to ani na jiné situace netestuje. Kamera i lidar je umístěn pouze vpředu, a systém umí reagovat pouze na překážku před sebou a ještě z 99 procent stojící, pobyt to prý zaregistruje málokdy a vůbec to neumí odhadnout jestli je ta tramvaj před Vámi cíleně nebo ne. Stejně tak to nerozlišuje, jestli auta po kolejích jezdí cíleně a nebo je to překážka. Co jsem slyšel, tak to občas tu práci řidiče přesně kvůli tomu umí dost znepříjemnit. Siemens v Postupimi testuje téměř autonomní provoz, ten jejich systém už umí některé uvedené situace… Číst vice »
Otázka co se pod pojmen testuje myslí. Někdy je to že už je to hotovy produkt, doladuji se detaiily a zkouší se vicekrát situace a někdy (to bych řekl že je to situace tady) se instaluje Lidar, kamery a ziskaji se prvotní data.
Jinak ty situace, co popisujete, se řeší změnou infrastruktury, virtuální mapy, polohy vozidel atd, tohle pouhy LIDAR neošefuje.
V Ostarvě Stadler tohle umí řešít….
To máte pravdu, ale všechny firmy používají ve vyjádřeních tak trochu „marketing“ zahrnující nadsázku, aby veřejnost užasla. Odborníci si to přeberou selským rozumem.
Zkušený řidič, což může být i autopilot, umí vyhodnotit rizikové situace a předvídat, tedy když před sebou vidí někoho, kdo vypadá, že chce odbočovat doleva, tak preventivně zazvoní a trochu přibrzdí, děje se tak denně po celém městě. Výhoda je v tom, že autopilot umí reagovat okamžitě, takže začne brzdit hned jak vyhodnotí, že to auto nezastavuje před kolejema nebo se naopak rozjíždí pod tu tramvaj. Střet nemusí vždy odvrátit, ale zmírní následky jak na lidech, tak na materiálu. Podobně je to při střetech s chodcem, kde autopilot umí pozorovat celé okolí tramvaje a vyhodnotit, pokud se nějaký chodec vyskytne… Číst vice »
Zamyslete se nad tím, jak to bude fungovat v oblouku. Nejspíš nedostatečně, takže v tramvaji bude muset stále být řidič, který do řízení bude moc zasáhnout. Řidič bude mít ale značně usnadněnou práci. Ale u vozidel pro městskou hromadnou dopravu to tak bude muset být nejspíš navždy, u vlaků snad ne (vyjma posunu) a v metru už to zařízeno je (tam se lidé v průjezdném profilu během jízdy díky stěnám s dveřmi na nástupišti nevyskytují, tak tam strojvedoucí nemusí být vůbec) a mnohé trasy metra v celém světě tak i fungují. Ale opět vyjma posunu v depu, to zařídit nejde…
Přesně takhle při asi 3. nasazení bourala stejně antikolizně vychvalovaná 124 – na Envelopě o fous vepředu jedoucí auto zahlo vlevo…
no přesně tak! má to antikolizní systém a po třetí jízdě to má nehodu s autem protože systém na nic nereaguje, jen na překážku v dráze a ještě stojící. Jasně, super že se to vyvíjí, navíc je to systém Škoda, ale za ty peníze co to teď stojí to podle mě vůbec není. Na stojící překážky před tramvaji podle mě řidič dokáže reagovat také, i když třeba ne tak rychle á chápu že vteřiny jsou ujetá vzdálenost. Ale fakt se mi líbí jak se to “prodá veřejnosti jako má antikolizní systém co zabrání nehodám” a hned při třetím nasazení hle… Číst vice »
Osobně se domnívám, že hlavním účelem podobných systémů je zejména minimalizovat najetí jedné tramvaje do druhé, což jsou ty nejdražší nehody.
Konečně to někomu došlo 🙂
Nehody mezi vlastními vozidly jsou v podstatě nepojistitelné. Takže antikolizní systém je vlastně náhrada takového pojištění.
Nehody s osobními automobily jsou ve většině případů cizí vina, takže platí pojišťovna. A ten zbytek obvykle řeší tmel + štětka, občas nějaké ty lamináty. Finančně žádná tragédie.
Nehody s chodci… no to nebudu rozebírat, nebylo by to úplně etické. Ale asi si umíte představit čistě ekonomický pohled na věc vzhledem ke způsobeným škodám na vlastním majetku. No a u nehod, kde je zavinění na straně DP, problém řeší povinné ručení s vhodným nastavením.