regio-vlak

V Olomouci vyjede první tramvaj s aktivním antikolizním systémem, z 95 % ji tvoří české komponenty

Nová tramvaj EVO1/o pro Olomouc (DPMO). Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýNová tramvaj EVO1/o pro Olomouc (DPMO). Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Za devět nových tramvají zaplatí DPMO 314,5 milionu korun.

Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) představil svou první tramvaj s aktivním antikolizním systémem. Vůz EVO1/o pochází z objednávky na devět tramvají podepsané v prosinci roku 2023. Zbylých osm vozů má dorazit v průběhu letošního roku.

První tramvaj z dodávky vyjede do provozu začátkem února. Ve výbavě vozu nechybí klimatizace, USB zásuvky, automatický systém sčítání cestujících nebo vyhřívané sedačky. Ty byly v Olomouci dosud jen v některých tramvajích Vario.

Kapacita plně nízkopodlažních vozů EVO1/o je 27 sedících a 85 stojících cestujících. Interiér chrání nástřik nanotechnologií proti zápachu a bakteriím a ochranné fólie proti vandalismu.

Tramvaje EVO už cestující v Olomouci znají. Vozy EVO1/o nabízejí oboustranné odbavování cestujících. Mají proto sedm dveří: čtyři na pravé a tři na levé straně tramvaje s možností otevření ve směru jízdy pouze na pravé straně.

„V Olomouci nemáme obousměrné tramvaje. Na konečné zastávce trati na Nové Sady však není klasická smyčka, ale kolejová úvrať. Potřebu obousměrnosti jsme vyřešili tak, že stále držíme koncepci 15metrových vozů dovybavených dveřmi na obou stranách. Toho, že je souprava obousměrná, dosáhneme spojením dvou tramvají zadními čely k sobě. Na úvrati pak řidič jen přejde do druhé tramvaje a vrací se zpátky,“ vysvětlil deníku Zdopravy.cz místopředseda představenstva DPMO Pavel Zatloukal.

Nová tramvaj EVO1/o pro Olomouc (DPMO). Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýNová tramvaj EVO1/o pro Olomouc (DPMO). Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýNová tramvaj EVO1/o pro Olomouc (DPMO). Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýNová tramvaj EVO1/o pro Olomouc (DPMO). Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýNová tramvaj EVO1/o pro Olomouc (DPMO). Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýNová tramvaj EVO1/o pro Olomouc (DPMO). Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýNová tramvaj EVO1/o pro Olomouc (DPMO). Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýNová tramvaj EVO1/o pro Olomouc (DPMO). Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýNová tramvaj EVO1/o pro Olomouc (DPMO). Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýNová tramvaj EVO1/o pro Olomouc (DPMO). Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýNová tramvaj EVO1/o pro Olomouc (DPMO). Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýNová tramvaj EVO1/o pro Olomouc (DPMO). Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Aktivní antikolizní systém dodala k tramvaji už z výroby společnost Škoda Group. Systém sleduje prostor před tramvají na vzdálenost 100 metrů, pracuje na bázi laserového senzoru „lidar“. Cílem je zabránit střetu primárně s velkými objekty, jako jsou tramvaje či osobní automobily, ale také co nejvíce zabránit kolizi například s chodci.

„Pokud systém vyhodnotí nějaké riziko, akusticky a vizuálně s předstihem varuje řidiče tramvaje s tím, že hrozí kolize. Řidič může zareagovat sám. Pokud tak neučiní, vůz před překážkou zastaví nouzovým manévrem,“ uvedl technický ředitel Škoda Group pro digitalizaci Jan Hušák s tím, že systém lze nainstalovat i na starší tramvaje, a to bez ohledu na jejich výrobce.

Společnost Škoda Group systém poprvé osadila ve finském Tampere, budou jím vybaveny i nové tramvaje pro Prahu. Olomoucká tramvaj EVO1/o je první, která je předána se systémem již z výroby.

Pořizovací cena nových tramvají je 314,5 milionu korun, 81 % pokrývá dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) EU. Jde o maximální možnou část. Tramvaje vyrábí Pragoimex v Krnově, 95 % komponent je českých.

Tagy EVO1/O Olomouc Pragoimex škoda Škoda Group
19 komentářů