V okamžiku se změní celý život. Odškodnění mohou nově žádat i příbuzní obětí nehod

Nehoda na obchvatu Chýnova. Pramen: Policie ČRNehoda na obchvatu Chýnova. Pramen: Policie ČR

Ústavní soud otevřel cestu k širšímu odškodnění sekundárních obětí, například po dopravních nehodách.

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Skládaný

Krásné ilustrační foto – jedna z dopravních nehod na nově otevřeném obchvatu Chýnova. Zároveň názorný příklad vysvětlující podstatu bezpečnostních rizik. Všechno je zde podle normy, ale přesto zde k první nehodě došlo už několik minut po přestřihnutí pásky panem ředitelem. Další desítky nehod následovaly. Provedení bezpečnostního auditu identifikujícího faktory přispívající k nehodám (bez ohledu na to, zda zároveň jde či nejde i o rozpor s normou), by bylo velice užitečné.

Petr

V Česku nepoužitelné.Tady jsou lidé vychytrálci a chtějí na všem ihned zbohatnout.Budou po nehodě dělat ze sebe debílka jen aby nemuseli pracovat a mohli pobírat doživotní rentu.NE,tady se slušnost neujala a žádné odškodné bych nikomu nedával!

superhero

Nebylo by od věci, aby do spoluúčasti byly výrazně zahrnuté i automobilky. Možná by je pak přešly blbosti jako dotykové displeje ve středovém panelu, handsfree, soupeření o výkon motoru a nesmyslné hmotnosti aut, redukce edicí jako SuperSport, RS, Monte Carlo apod.

Jiří Kocurek

A máte alespoň statistiku nehod dle výkonu motoru na 1000 registrovaných vozidel v oné kategorii?

Nejvíc smrťáků bylo v dobách Embéček a to dokonce v absolutních číslech bez započítání hustoty provozu. https://www.czrso.cz/clanek/vseobecny-vyvoj-nehodovosti-na-pozemnich-komunikacich/?id=1090

superhero

Ano, na toto téma už byla kdysi zpracována bakalářka nebo diplomka (už si přesně nepamatuji). Závěr té práce byl, že vyšší výkon motoru má negativní dopady na následky dopravních nehod. Ostatně podle toho vyhodnocují rizika i pojišťovny a na základě výkonu motoru je dražší povinné i havarijní pojištění. Snad to nechcete rozporovat. Omlouvám se, že Vám k tomu nejsem schopný dodat konkrétní odkaz. Doložit odkazem Vám mohu vliv dotykových panelů: https://www.cdv.cz/tisk/fyzicka-tlacitka-predci-dotykove-obrazovky-v-novych-autech/ A pokud k získání 5 hvězdiček EuroNCAP bude potřeba mít tlačítkové ovládání a ne vše na dotekovém displeji, tak to není nic z moji hlavy: https://etsc.eu/cars-will-need-buttons-not-just-touchscreens-to-get-a-5-star-euro-ncap-safety-rating/ Problematika volání za… Číst vice »

pěškobus

Pojďme zakázat výrobu Octavii s Fábií a zabráníme naprosté většině nehod.
Děkujeme za názor dne a posíláme klíčenku.

IGCT

Očekávám, že dle tohoto judikátu nyní spíš nastane množství případů, které na tomto budou chtít vydělat balík peněz, nikoliv zaplatit nejnutnější výlohy vzniklé nehodou.

Pavel P.

Balík peněz na to vydělají hlavně pojišťovny, bude to skvělá záminka opět zdražit POV.

superhero

Na povinném ručení se ročně vybere 30 miliard Kč, na havarijním dalších cca 30 miliard Kč. Ročně jsou ztráty z dopravních nehod vyčísleny daleko přes 100 miliard Kč. V roce 2023 to bylo 143 miliard Kč. Těch minimálně 80 miliard Kč, co je ten systém v mínusu doplatí občané přes stát prostřednictvím zdravotního a sociálního systému (vdovské, sirotčí, invalidní důchody, nemocenské, soudy, výpadek daně z příjmu, výpadek příjmu na zdravotním a sociální zabezpečení apod.)
A to vše velmi často jen kvůli nezvládnutému egu za volantem.

Jiří Kocurek

Ano, klasika: Externality připočítáme jen na tu stranu, kam chceme váhy převrátit.

Určtitě jste započítal i nehody při nákladní dopravě, žejo? Jaké budou výpadky daně, pokud zrušíte i tohle?

Jaaa

On chce něco rušit?
Nechte si ty slaměný panáky někam jinam.

superhero

V roce 2016 bylo povinné ručení 2 mld. v mínusu.
https://www.epojisteni.cz/aktuality/povinne-ruceni-pojistovny-zdrazovani/

jirka

Jakoze postup pro to vydelani baliku je nechat si nekoho v rodine zabit? To je docela chytry.

superhero

Několik odkazů, které se mohou hodit lidem, kterých se to týká: https://www.ponehodovapece.cz/
Databáze judikatury k náhradě újmy na zdraví
https://www.datanu.cz/

fofoformanek

Takáto nehoda musí byť hrozný šok a ĺudsky by si pozostalí zaslúžili odškodnenie. Ale, pri všetkej úcte k pozostalým, nemyslím si, že je správne vyplácať plat, „stratený“ kvôli psychickým následkom nehody. Je to veľmi subjektývna vec. Takáto situácia sa nedá spravodlivo ohodnotiť, reálne to nejde, ak sa takto bude od teraz riešiť každá dopravná nehoda. Obeť môže mať viacero príbuzných a neviem si predstaviť, podľa čoho súd určí rôznym príbuzným odškodnenie.

Martin

Zítra bych mohl přijít s tím, že rozhodnutím soudce jsem přesáhl hranici strachu, abych někdy někomu náhodou nezpůsobil újmu, nejsem kvůli tomu schopný pracovat a chci, aby mi tedy doživotně platil on. Zítra by se mohl přihlásit obyvatel Bangladese, jehož pravnuka málem zasáhl kamínek, který odlétl od mé boty, když jsem šel s odpadky a minul ho jen o 20 tisíc kilometrů, což celé jeho rodině způsobilo újmu a pracovní neschopnost do konce života, tím pádem po mě chce, abych nyní živil všech jeho 1731 vnoučat..

Pavel P.

To asi ne, ale je to dobrá palebná příprava na zdražení POV. Když teď přece musí vyplácet ty psychické újmy. Za pár let po tom neštěkne pes a vyšší cena zůstane.

Jaaa

„rozhodnutím soudce jsem přesáhl hranici strachu, abych někdy někomu náhodou nezpůsobil újmu“

Pak bohužel máte psychickou poruchu způsobenou nikoli soudcem, když nedokážete akceptovat základní životní riziko, že za chyby se platí.

Jaaa

„Takáto situácia sa nedá spravodlivo ohodnotiť, reálne to nejde,“

Ústavní soud má za to, že jde. A celá řada lidí, včetně odborníků na psychiku poškozených, si to myslí taky.

Tomáš

Pokud díky šoku někdo není schopen do konce živoat pracovat, ať je to druhotné odškodnění rovné celému výdělku, který by poškozený mohl výdělat, kdyby byl zdravý. Že by to běžně byly miliony nebo desítky milionů, tak ať. Povinné ručení by to zaplatilo, ale zločinec už by nikdy žádné povidnné ručení nedostal, takže by nikdy nemohl provozovat auto.

Michal M

Zločinec je i člověk, kterému před auto vběhne srna a strhne řízení do protisměru?

David

Je třeba tu srnu srazit ve svým pruhu… Pokud kvůli tomu vyjedete do protisměru je to na vás.

Když jen srazite srnu, tak policie tu srnu označí za viníka nehody:)

Pavel P.

Vaše skálopevné reflexy bych chtěl mít. Buď nemáte vůbec ŘP, nebo se vám ještě nic ani vzdáleně tomu podobného ještě nestalo.

Hasler

Co jsem se zatím potkal s nehodou kde figurovala zvěř tak to z 90% bylo tak, že řidič než vůbec stihl sešlápnout brzdu/zatočit, tak se ozvala rána.

Ano někdy je zvěř vidět a stihne se zastavit, ale z většiny je to leknutí-náraz-řešení situace (brzdy, točení volantem atp.)

Vít Jůza

Z většiny se stihne zabrzdit, ale řeší se přirozeně ten zbytek.

David

Vas nekdo na nejakym zavadnickym kurzu uci vyhybani? Nebo se koukate na video losiho testu a rikate si, ze to zkusite taky?

Pokud vam neco vbehne do cesty, tak prvni co zabere je detekce prekazek a nouzove brzdeni (=auto samo). Nemate cas vubec na nic.

hroch.obojzivelny

Nechápu ty mínusy, vždyť je to jedna ze základních pouček v autoškole. To, že se to snadno řekne a hůře udělá, je jiná věc.

Xena Warrior

Základní poučka v autoškole je nebrzdit. Ale už dvakrát jsem brzdila. V obou případech pak se mnou policajti sepisovali protokol. Poprvé jsem to ubrzdila, takže viníkem jsem byla já. Podruhé jsem o druhé auto naštěstí lehce zavadila, tak to bylo na něj, kdyby ne, zas bych to odnesla já. Baba mi nedala přednost, ale nebyla by účastníkem nehody, mohla by pokračovat a mně by zůstali zranení mým bržděním. Srně jsem se stihla vyhnout se slabým kontaktem 2x.

Jan Sova

Ne zločinec ale ten, který už by nikdy neměl řídit, protože upřednostňuje vyhnutí se zvířeti místo vyhnutí se protijedoucím vozidlům s mnohem závažnějšími následky. Jako fakt nechci přijít o příbuzného, že se nějaký neumětel vymluví že objížděl kočku nebo zajíce a srazí mi člena rodiny v protisměru.

Herold

Možná vás to překvapí, ale pojištění odpovědnosti se váže na auto, ne na řidiče.

Dejf

ano, ale řečnická otázka: je to správně? samozřejmě natáhnout „pražáka v bavoráku do 40 let“ je legitimní výdělek pojišťovny, ale nebylo by na čase, aby takhle pohodlně začala problémové jedince ze silnice odstraňovat komerční sféra prostě cenou jejich povinného pojištění? jo, kdo má 20 zákazů, pika pod kůží co se vejde to asi nezastaví, ale na takový selhání státu už by musela být na každém druhém kopci na pojišťovnu provozovaná šibenice….

Frantisek

Malusy/bonusy si s sebou clovek nese porad – se to zohlednuje. Nicmene, porad muzete ridit cizi autou. Navic BMW ridici a nebo cestaci s bilou oktavkou co neznaji strach maji auta na operak – tam se bohuzel jede na portfoliovy cisla pojisteni a neni to individualne podle ridice.

superhero

to, že to tak je u nás, ještě neznamená, že je to dobře.

hroch.obojzivelny

Ale bonusy/malusy si nesete s sebou, ne?

hroch.obojzivelny

Vaše úvaha je vadná snad po všech stránkách. Předně, jak moc lidé umí být „postiženi“ dlouhodobě či do konce života, vidíme na absenčních pracovních úrazech. Jakmile z toho kouká náhrada a bolestné, dostaví se vždy okamžitě šok, bolest hlavy a zad, která se nedá znalecky prokázat ani vyvrátit (a soud pak vždy chrání slabší stranu). Povinné ručení se nepřiznává či neodmítá podle toho, jaké plnění bylo vyplaceno dříve a za co bylo vyplaceno. Za způsobenou nehodu dostanete pouze předepsáno zvýšené pojistné. Obdobně zvýšené pojistné dostanete i za jiná životní „provinění“, např. když se narodíte jako muž a přihlásíte si pobyt… Číst vice »