V obří soutěži na automatické metro pro Prahu jsou dva uchazeči
Odhadovaná cena zakázky je 83 miliardy korun.
O výrobci nových vozů pro pražské metro se rozhodne nakonec jen mezi dvěma nabídkami. Do stanovaného termínu pro žádost o účast v největší zakázce v historii Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) se přihlásili jen dva zájemci.
Jedním je sdružení Siemens Mobility a Škoda Group, druhým Alstom. Oproti původním očekávání se nepřihlásil Stadler Rail. O žádostech informoval DPP v tiskovém prohlášení. „V další fázi veřejné zakázky probíhající formou soutěžního dialogu DPP posoudí podané žádosti z hlediska splnění kvalifikačních kritérií a vyzve uchazeče, kteří se kvalifikovali k účasti na jednací fázi. Průběh veřejné zakázky monitoruje, na otevřenou soutěž a transparentní výběr dodavatele dohlíží nevládní protikorupční organizace Transparency International,“ uvedl DPP v tiskové zprávě.
Termín pro podání žádostí posunul DPP na žádost Stadleru až do 18. prosince. Stadler se nakonec nepřihlásil, napadá ale některé podmínky tendru.
Odhadovaná hodnota zakázky je téměř 86 miliard korun. Kromě dodávek vozů pro metro D a C je součástí automatizace linky C a dodávka kompletního dopravního systému nově budované linky D. Zajistí plně automatizovaný provozu metra v nejvyšším stupni automatizace GoA4, tj. bez provozního personálu na palubě.
Dopravní podnik poptává nejen výrobu vlaků metra, ale i jejich údržbu, servis či vybudování automatických nástupištních stěn. Bude se tak jednat o navržení a dodávku celého systému včetně zabezpečovacího zařízení využívajícího technologii CBTC (Communications-Based Train Control).
V první kvalifikační fázi musí uchazeči prokázat profesní způsobilost a ekonomickou a technickou kvalifikaci. DPP je poté vyzve k účasti samotnému soutěžnímu dialogu. Jeho cílem je seznámit účastníky tendru se zamýšleným řešením požadavků DPP a následně upřesnit technické, finanční a smluvní podmínky.
Výsledkem soutěžního dialogu bude zadávací dokumentace včetně kritérií hodnocení a závazného vzoru smlouvy, na jejichž základě budou uchazeči vyzváni k podání nabídek.
Soutěž prozatím poptává dodání 69 plně automatických vlaků bez strojvedoucích, součástí bude vybavení depa a dispečinku pro obě linky. Údržba bude na 35 let, u nástupištních stěn a dopravního systému po dobu 25 let. Podle DPP automatizace umožní navýšit přepravní kapacitu na nejzatíženější lince C až o 20 procent. Roční úspora provozních nákladů má být ve vyšších stovkách milionů korun. Umožní také včas modernizovat vozový park vlaků 81-71M, které v současnosti jezdí na linkách A a B.