V Nymburce má vzniknout terminál nákladní železniční dopravy, chystá ho ČD Cargo a Medlog

Terminál MošnovTerminál Mošnov

Terminál má umožnit přesun nákladní dopravy na železnici.

66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zbyněk

V České Lípě jeden takový terminál byl a zahálel, až je z něj sběrný dvůr.

Honza

Celkem mně zaráží to hejtování některých. Já jsem pro ať se takové terminály staví a to v každém větším dopravním uzlu. Třeba od roku 2020 je v Kolíně v provozu menší terminál kombinované přepravy, který spojuje lodní, železniční a kamiónovou přepravu. Provozuje ho odštěpená společnost od Českých přístavů. Tohle mně přijde jako dobrý nápad – se zaměřit i na něco jiného než na často nesplavné Labe.
http://www.terminalytport.cz/kolin/

Jarda

Víc takových nákladních terminálů, jen ještě přesvědčit firmy aby obnovily vlečky a kdo nemá tak zavedli.

Mimopražský

To by musely být hodně pádné argumenty. A ty dnes nikdo nemá.

Hala D.

Ale má. Např kolapsD1

M152

To by musel být absolutní na desítky hodin a opakovaně několikrát do měsíce.
Proti tomu mají nákladní vlaky kolaps při jakékoliv mimořádnosti na železnici, zpoždění osobních vlaků, kdy už neprojedou ve své trase. A to se děje v podstatě denně.

Hala D

No, pokud se tratě a odstavné koleje neustále ruší, tak bych si tím tak jistej nebyl. Většinou když jdu kolem koridoru, laickým okem usoudím, že by se tam ještě pár vlaků vešlo. A to nemluvím o vedlejších tratích, kde nejezdí lautr nic. Kdežto na dálnici valí kamion za kamionem. A není pravda, že denně stojí vlaky, ale denně je nehoda na některé z dálnic.

Mimopražský

Stačí jeden přejetý nebo výpadek napájení s vlivem na provoz. Nákladní doprava v tu chvíli končí na samém okraji zájmu v kopřivách.

Petr Šimral

Jestli si myslíte, že kvůli šesti hodinám na D1 se otočí svět, tak jsme na omylu…

Petr Šimral

Pochopil jste, o čem je řeč? Nákladní terminály právě zajišťují nepotřebu vleček pro jeden až dva vozy…

David Peca

Železnice dokáže vše. Rozhodne cena a čas přepravy.

Joker

Kontejnery se budou plavit po Labi z Hamburku?

Elb

Když bude vody, tak i takhle mohou..

Jouda

Myšlenka dobrá, volba místa skvělá, ale nedovedu si představit , co by se mělo přesunout ze silnice na železnici. Co vůbec bude železnice vozit, když tlak na ukončení fosilních paliv je enormní, jako uhlí, benzíny, nafta, oleje a podobně. S tím souvisí i vápence na odsíření. Dřevo po kůrovci dotěženo. Automobilový průmysl v nejistotě a tím i hutní výrobky. A nové přepravy těžko, když železnici stíhá jedna facka za druhou v podobě dalších a dalších povinností, které se logicky promítají do ceny a tím nemůže konkurovat. Přál bych tedy takový přesun, ale jsem realista a tím i skeptik.

Jarda

Já teda nevím co je ve všech těch kontejnerech na který teď tady koukám na Mošnově a který se sem už ani nevejdou a chlapy je ani nestíhají překládat ale pochybuju že jsou prázdný…

JiP

V tech kontejnerech je naprosto vsechno co vidite s napisem made in china. Proste vsechno.

Jarda

Je mi to jasný..To byla pouze řečnická otázka…Pak tu máme ještě návěsy..:-) Halt Jouda je jouda a úplně mimo..

Jouda

Taky jsem kontejnery nezmínil. Proč asi……nebo bude železnice už jen o kontejnerech ? Trochu málo, nemyslíte ??

Jiří Kocurek

Ze Zbýšova do Brna se uhlí už dávno vozit přestalo. Jinak ropné produkty jako hnojiva nebo suroviny pro další výrobu pojedou stále. Elekteroizolace, termoizolace, vodovodní trubky, gumárenské zboží vč. podrážek bot… ne Patriku, trafo se vodou chladit nedá

Teoreticky se dají na vlak naložit i mrazirenské kontejnery vozit tak i mořské ryby do velkoskladu. Kontejnery proto, že nikdo to nebude tahat do vagonu v pytlích na zádech, když je s paleťákem 20x rychlejší.

Granja

Právě že o kontejnerech je to především. Jedině kombinovaná doprava má pro železnici budoucnost, protože k tomu upravený automobil je schopen si i na malém nádraží ten kontejner sám vzít z vagonu (a pak jej vrátit zpět) a zavést jej v rámci poslední míle na místo určení zásilky. (Ale to není nic nového, takto to např. fungovalo ve Stanici Sliač u Banské Bystrice před cca 30 lety – známý mi ukazoval fotky, byla to obyčejná manipulační kolej a u ní zpevněný plac.)

PvvS

A jak jinak ? Nikdo nebude zbytečně překládat několikrát. Pokud pro firmu bude jedinej rozdíl v dopravě v tom že to místo na návěs naloží do kontejneru a jinak ta doprava bude časově a finančně stejná, nebo rychlejší/levnější, tak pak má železnice šanci. Ale jinak těžko.

Hala D

Pane realisto mimo realitu. Koukněte se kolik toho jede po dálnici a to je odpověď na vaši otázku co vozit. Dále kámen, štěrk, písek, cement, obilí, kukuřice, slunečnice, chemie, ocelové polotovary, cihly, betonové prefabrikáty, žel. ruda, bramy, plechy, drát, stavební ocel, strojní zařízení, drogerie, nápoje, atd.

Bohumil Pokorný

Tak na cihly Vám výrobce odpoví,že vlakem ne.Na pivo do velkoskladu pivovary odpovídají,že vlakem ne.Železná ruda se v Nymburce netěží ani nespotřebovává.Prefabrikáty na stavbu D 4 se všechny vozí po silnici,prý je to levnější. Všechny prefabrikáty na všechny novodobé haly byly přivezeny po silnici.Žádný velkosklad drogerie v ČR nic po železnici nevozí. Továrna na vagony v Nbk (ex ŽOS) má vlečku,takže plechy z válcoven,podvozky z Popradu a veškerý další hutní sortiment lze vozit bez překládky přímo do závodu.Brzdovou výstroj z DAKO Třemošnice by bylo možné vozit v kontejnerech,ale to by bylo jen po silnici,neboť v Třemošnici a okolí žádný terminál… Číst vice »

Jiří Kocurek

Tak cihly na stavbu? Že to pojede 10-50 km vlakem a pak se to na 0,5 až 15 km přeloží, protože stavba nemá vlečku … a navíc chtěla jenom 10 palet, ale zato v pondělí a pak za 14 dnů znova, protože na staveništi není kde vykladovat vagón. A vztekejte se, že kamión přijede až pod jeřáb. Stejně tak můžete požadovat, aby se to na stavbu plavilo lodí.

Bohumil Pokorný

Stavebninami se ve velkém zásobují prodejní velkosklady stavebnin.Teprve odtud se rozváží po jednotlivých stavbách.Tyhle velkosklady bývaly přímo ve stanicích u manipulačních kolejí.I dnes ještě existuje několik nádraží,zcela obležených stavebninami.Vše se tam ale přiváží po silnici.V nové době se tyto velkosklady umísťují zcela mimo železnici.V takovém případě lze sklad zásobovat pomocí překládaného kontejneru.

Hala D

Na zásobování prodejních míst, či měst z cihelen doprava vlakem lze zrealizovat. Ale nechce se. Na výstavby velkých developerských projektů se klidně dá zrealizovat nákup velkého objemu cihel, a z cihelny pak převézt do daného města kde se staví, kde může být dočasný sklad. A mezi skladem a stavbou může klidně pendlovat pár kamionů. Já mluvím o velkých stavbách.
Jenže vy jak magor, vždycky chcete dopravovat vlakem na stavbu 1 rodinného domku a to i malé dítě ví, že se nevyplatí.

Martin Verner

Nejde o „neche se“. Ono by se zatraceně rychle chtělo, kdyby se vyplatilo. Věřte tomu, že lidi umějí počítat, podnikatelé zvlášť.
Jenže ono se to nevyplatí. A pak je nesmyslné uvažovat o tom, jestli „lze zrealizovat“. Lze, stejně jako „lze zrealizovat“ dopravu člunem, vzducholodí, karavanou lam… ale není důvod.

Hala D.

A co ekologie? Náklady na zničené silnice a narušená statika okolních staveb?

Granja

Když se to tedy nemá vyplatit, proč budou v Nymburku tedy ten terminál stavět? Tamní lidé a podnikatelé neumějí počítat?

Hala D

Do takových podrobností tito lidé nezacházejí. Oni jen vědí, že to nejde. Říkal to přece Franta v hospodě. Příp. nějaký jiný soudruh.
Na rozumně položený dotaz odpověď nemají.

mgr.pavel

Veškerý náklad ze stavby a na stavbu vídeňského hlavního nádraží se prý vezl po železnici.

Když je (politická) vůle dělat věci dobře, jde ledasco.

(určitě neříkám, že se má vozit vše po železnici, jen ukazuji naprosto rozdílný svět – a to jen 250km od Nymburka)

Bohumil Pokorný

No vidíte,a např. na stavbu nových tram tratí v Praze se betonové pražce vozí zásadně po silnici.A betonové prvky mostů na stavbu D4 a konstrukce ocelových stožárů pro překládané vedení VVN tamtéž koleje nikdy neviděly.

Hala D

Vy to možná považujete za nesmysl, protože jste nekritický zastánce dopravy po silnici. Ale lidi jako vy jsou trochu mimo realitu. Hlavně s ohledem na zácpu na D1 tento týden. Naproti tomu já uvedu pár příkladů: Na modernizaci D1 se navážel vlakem cement k přilehlým úsekům, na stavbu Amazonu v Kojetíně jezdily denně 2 vlaky o 5-6 vagonech z Tovačova z Prefy, Do Prostějova se naváží vlakem svitky drátu, ze Ždasu se vlakem expedovaly Kaplanovy turbíny do Hamburku, Mattonka vozí1/3 produkce po kolejích, v Brně je v plánu projekt vlečky pro navážení odpadu do spalovny, Teplárny Brno řeší projekty pro… Číst vice »

Bohumil Pokorný

Škoda,že v této diskuzi není přítomen žádný přepravce a speditér.Aby nám věcně objasnil,co se bude v Nbk překládat.Pokud tuhle diskuzi čte někdo z vedení Česmadu,asi se tomu dost směje.Pokud se najde speditér,který dokáže převést nějaké zboží z Nymburska,které se dnes přepravuje po silnici,na železnici,bude mít u mě kromě úcty a obdivu taky flašku.

Hala D.

Česmad je za zenitem. Pokud si investor spočítal že se mu vyplatí postavit terminál, tak už asi ví co tam bude vozit. Ten určitě nebude brát ohled na komenty někoho kdo kritizuje každej nově postavenej metr kolejí.

Petr Šťástka

Všechny prefabrikáty pro novodobé haly se vozí po silnici…
A ty desítky vozů měsíčně s panely pro stavby hal ( parkovacích domů) ze Skovic trs. PPS Cheb , co vozíme na Nexech, to je asi přelud .Bohumile, Bohumile….

Bohumil Pokorný

Ano,ze Skovic a z Tovačova se prefabrikáty vozí.Ale podívejte se kam.Rozhodně to není na výstavbu parkovacích domů v ČR.

Hala D.

A kam se vozí víte to?

Bohumil Pokorný

Na to Vám odpověděl výše pan Šťástka,trs PPS Cheb.

Mimopražský

Spíše než ze Skovic to jezdí z Vrdů. Ale zde jde o dlouhodobé zavedené přepravy pokryté pravidelnými oběhy lokomotiv i čet minimálně do Kolína. Oba vlečkaři evidentně skousli i ZAN z důvodu rekonstrukce celé skovické stanice. To ale každý skousnout nemusí.

Elb

A nebude tou právě nesmysle z Číny z kontejnerů do Prahy, Pardubic,Hradce, Liberce? Z Hamburku sem a pak kontejnery po kamionech po okolí.

Bohumil Pokorný

Ale to už se dávno realizuje.Akorát to okolí má výrazně větší plochu,než si zřejmě představujete.

Jouda

Pane Halo D a že už to dávno tedy po těch kolejí nejezdí ??

Hala D

Že by někdo nadržoval silniční dopravě? Viděl bych to tak. S ohledem na to, že do nedávna tady měli svůj vliv ve fabrikách rusáci. A i s ohledem na to co jsme měli donedávna za prezidenta a předchozí supervládu.

Bohumil Pokorný

Veškeré zákony,předpisy a opatření jsou daleko náročnější vůči železnici.K tomu si ještě přidejte to,že někteří podnikatelé rádi přihrávají své přepravní zakázky spřáteleným silničním dopravcům,byť by v konkrétních případech byla železniční doprava výhodná.

Granja

Je to tak.

Hala D

Je toho dost.

Elb

Největší dopravní revoluci by způsobil přesun Čínského průmyslu z pobřeží, jejich ekonomických center a zón, odkud to lodí jde do celého světa, na jejich severní hranici. Pobřežní centra začínají být pěkně přelidněná, ohrozí je stoupající hladina moří a už teď část zboží jak do Evropy, Ruska, a jiných částech Číny tahají velké vzdálenosti přes hornatou Čínu, kde se překládá z úzkého na široký a pak třeba zase na úzký. Když by měli fabriky na severní hranici rovnou na širokém rozchodu a postavili by se koridory přes Mongolsko a Kazachstán, tak je to za chvílu ve Finsku nebo Ukrajině s jedním… Číst vice »

micat1

Pro všechny zde diskutující, zkuste taky popřemýšlet nad tím, co bude v budoucnu, ne jen co je teď. Jak se budou těžké betonové prefabrikáty, kamení, písek, i to dřevo (ne jen po kůrovci) vozit kamionem na baterky stovky kilometrů, to si moc nedokážu představit. Ve finále i běžné spotřební zboží ve velkém množství bude na víc než pár desítek km nereálné.

A to nehledě na problémy s dobíjením takovýchto baterií. Můžete buď dobít rychle (a dost draze, navíc si na to postavit novou rozvodnu), nebo pomalu, v řádu desítek hodin.

Marek Janík

zajímavé jak Cargo dokáže reagovat na měnící se trh a stává se důležitým hráčem v Evropě… zatímco osobka jde do kopru

noerf

Cargo se pohybuje v tržním prostředí, navíc musí umět konkurovat silniční dopravě. Osobní doprava má tržby za 70 % z dotací (stát, kraje) a konkurenci dosud řešit nemusela, natož uspět proti silniční dopravě.
Druhá věc je, že nákupy osobní dopravy jsou mnohdy dražší než u konkurence (WiFi ve vlacích, náklady na lokomotivy).

Elb

ČD nehrká cenami na trasách, aby konkurovala autobusům? Není u nás cena jízdného na ceně auta, i když třeba kde se jezdí tržně, jak v Německu, jsou dálkové vlaky dražší než auto?

Jiří Kocurek

Osobka jde do kopru jenom někde, jinde naopak roste. Různé Mochovy opravdu nejsou etalonem osobní železniční dopravy a ve velkém a daleko už vůbec ne.

Apollo 17

Do jakého kopru? Osobní doprava se opět dostává na počet přepravených osob a délky přepravy na úroveň před pandemií .

Jan

Stýká se tu tolik hlavních tratí, obchvat města a dálnice D11 že by to na málokterém místě v České republice dávalo větší smysl…

Couler

Naprostý souhlas ! 👍 Tomuto projektu fandím a to nejsem žádný zastánce nerealistické ideje “všechny kamiony patří na koleje”.

Hala D

Ono, pokud šlo zrealizovat princip, všechny vagony na silnice na kamiony, tak by to měli jít i obráceně.
Hlavní hybnou silou převodu na železnici nebude nějaká lobby, ale nedostatek řidičů tahačů, zničené silnice, neefektivita silniční dopravy, chybějící infrastruktura pro kamionovou přepravu (odpočívky, parkoviště), konec spal. motorů a konečně boj lidí vůči kamionům.

Jiří Kocurek

„neefektivita silniční dopravy“

Potřebuju ledničku. Nejbližší nádraží je 2 hodiny pěšky.

Hala D

Neefektivní spotřeba energie a zasekaný dálnice joudo

Bohumil Pokorný

Tak od výrobce do velkoskladu,odkud se teprve zásobují obchody,je z Vašeho pohledu zákazníka jedno,čím se to tam přiveze.Samozřejmě že do obchodu nebo přes e-shop přímo k Vám domů to pojede po silnici.Na to už ale stačí elektrické dodávky.

Jiří Kocurek

A jinak teda konec splovacích motorů znamená, že vy pomatení řidičobijci budete muset vzít motyky do ruky, jinak pochcípáte hlady. Protož to jídlo fakt nevzniká u výdejního okýnka…

Hala D

Motyčkovat budete vy, my řidičobijci budeme vozit autnomně vlakem a elektromobily na poslední míli.

Granja

…zasvěceně vysvětlil železničnobijec. Text jak od jednoho ze stavědla v Koryčanech.

Jouda

Téměř všechno co jde vyjmenoval , tu už opravdu roky je……a mýto je pomalu každý měsíc svým výběrem v rekordu. Tak to mi vysvětlete…..

Hala D

Tak asi jsme blbci, že tranzit se vyhýbá Rakousku a Polsku, protože u nás je levné mýtné. Jsme v ČR asi dost blbí, že nemáme na opravy dopravní infrastruktury, ale cizí přetížené kamiony tady vesele jezdí. Jenže Čecháček se bojí vybrat pokutu za přetížený kamion min. 80-100tis. Jako bychom nepotřebovali peníze na náš superobří dluh.

Bohumil Pokorný

A Vy pro rozvoz z terminálu po Nymbursku potřebujete dálnici D 11,která tudy kromě jiného ani nevede?