Dopravci Železnice

V Norsku vyjely nejrychlejší vlaky v zemi, španělské jednotky se testovaly v Česku

Jednotka CAF Oaris pro Flytoget. Foto: CAF
Jednotka CAF Oaris pro Flytoget. Foto: CAF
Dopravce nakoupil nakonec méně jednotek, než původně plánoval. Neví, jak se vrátí poptávka po létání.

Společnost Flytoget zahájila ve čtvrtek provoz nových elektrických jednotek CAF Oaris, které nasadí na vlaky mezi letištěm Gardomoen u Osla, hlavním nádražím Oslo Central a městem Drammen. Půjde o dosud nejrychlejší vlaky na norské železnici.

Nové jednotky vyjely šest let poté, co si je Flytoget objednal u španělského výrobce CAF. Jezdí rychlostí až 245 kilometrů v hodině. Jednotky mají celkem 236 míst, jsou 102 metrů dlouhé. Jednotky jsou vybaveny automatickými sčítači cestujících, ti tak uvidí ještě před nástupem, jak je souprava plná. Detailněji jsou nové jednotky popsány na stránkách výrobce. Nahradí starší jednotky od AdTranz, které začaly na trati na letiště jezdit v roce 1998.

Celkem si dopravce pořídil osm těchto jednotek. Flytoget původně plánoval větší nákup těchto jednotek, nakonec ale kvůli nejistotě z vývoje počtu cestujících v letecké dopravě už první jednotku prodal norské společnosti Norske Tog.

Jednotky mají i českou stopu: v roce 2018 probíhalo jejich testování na železničním zkušebním okruhu ve Velimi.

https://www.youtube.com/watch?v=vA9lQkuJYJo

Odebírat
Upozornit na
guest
12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miroslav Zikmund

Jenže Drammen – Oslo S – Oslo Lufthavn není VRT trať.
Jízdní doba Flytogu Oslo S – Oslo Lufthaven se zastavením v Lillestroem je 22 minuty, osobák NSB (VY) systému S-Bahn Oslo (příměstská doprava) tak jede po téže trati 23 minuty …

Kubrt

V norských poměrech to VRT je -cca 50% mezi Oslo S a letištěm je novostavba na 210 km/h – a jezdí po ní i „osobáky“. Co bychom za takovou trať na letiště a do Kladna dali..

Miroslav Zikmund

Vy jste tam jel ? Na mně to jako VRT nepůsobilo. Nová trať do Eidsvoll mimo Dal.
Jel jsem i tou předchozí verzí EJ , nic moc …

Kubrt

Ano, jel jsem tam mnohokrát, 4 roky jsem žil v Norsku. Jasně, že třeba japonským VRT se to charakterem neblíží, na druhu stranu, od ostatních norských tratí je ten rozdíl značný.

AVE

Víc jak 220 km/h se na té trati stejně nesmí.

Vladimir

Je zvlastni ze vmax je 220kmh, jeste nedavno tvrdili vsechny Skandinavske staty, ze 200kmh je idelani pomer vykonu/spotreby/mnozstvi zasahu do krajiny.

Harry

reálně se tam jezdí 200 km/h max.

zyx

Tak to mozna prezentuji toto nyni, ale co ja jsem cetl primo ze svedkych pamenu, tak max 220 km/h (v SE je to pokud vim i maximalni rychlost jejich zabezpecovace) byla zvolena v 60-tych letech jako konkurencni k automobilove doprave (vcetne casu na/z nadrazi – kolem 50 km) pro obvykle cestovni vzdalenosti 300 – 500 km. Nemela konkurovat letecke, protoze ta se ve Skandinavii pouzivala zcela bezne a velmi casto pro vnitrostatni lety.

***** Petr

A jakou rychlostí tedy budou jezdit?

svojsin

102 metrů a jen 236 míst??

kakov

asi jedou na pohodlí…. a nechtějí se mačkat

Karl vB.

Že by odkládací prostory? Pokud je to uvedené jako spojení na letiště, tak se počítá s tím, že cestující mívají zpravidla objemnější zavazadla, nebo více zavazadel.