V Nizozemsku zabavili 16 500 elektrokol z Číny. Po úpravách jezdila rychle jako motorky
Elektrokolo typu fatbike. Foto: Pixabay
Znepokojivá je podle úřadů snadnost, s jakou lze přeprogramovat rychlostní limit.
Znepokojivá je podle úřadů snadnost, s jakou lze přeprogramovat rychlostní limit.
Na běžném jízdním kole se z kopce dá jet i 60 (v Benešově třeba od Kauflavndu k nemocnici (než tam byly kruháky) nebo od mlýkárny do Konopiště). Elektrokolo je těžší, takže by mělo dosáhnout i větší rychlost. Samozřejmě čistě působením gravitace. Motor by do toho promlouvat neměl. A konstrukce kola by měla na takovou rychlost být stavěná. Software by ale měl přestat pohánět to kolo při dosažení 25 km/h to je jasné. Ale právě tím, že je to omezení softwareové, tak se snadno obejde nahráním alternativního sw. A s tím prostě nikdo nic neudělá (teda nějaké možnosti jsou, ale jsou… Číst vice »
Jenomže policie to kontroluje, dají zadní kolo na válečky a točí šlapkama. Jak by to udělali s poháněným předním kolem nevim. Pochybuju, že by se podařilo přeprogramovat řídící jednotku než mně stačí zkontrolovat.
Je úplně jedno, jakým postupem dosáhnu vyšší rychlosti než 25 km/h. Já mám elektrokolo s přívěsným nákladním vozíčkem, a z kopce naložená souprava jede 50 km/h, aniž bych zapínal motor. Podle téhle logiky by musel být odstředivý omezovač rychlosti na každém kole. 25 km/h jsem odblokoval hned po prvním konfliktu na křižovatce, když se mi nepodařilo křižovatku dostatečně rychle opustit, protože se mi vypnul pohon. Pohon není tak silný, při 35 km/h je už přípomoc skoro žádná. Ono taky záleží, kdo na tom kole sedí, nepojedu 40 po cyklostezce, pokud tam budou pěší a bruslaři, případně děti. Po dobré volné… Číst vice »
To vypadá že si vyloženě vymýšlíte – omezení na 25kmh že vám způsobilo problémy při rozjezdu?? Leda by bylo špatně implementované. To už spíš mohlo problém způsobit omezení VÝKONU, bylo by to zvlášť při takové těžké soupravě celkem logické – ovšem to je daň za to že nemusíte mít pojistku, nemusíte chodit na technické prohlídky. Chápu že se vám to tak líbí, ale mně se zase bude líbit až za to konečně dostanete pokutu. Zdůvodnit si umíme každý skoro všechno – já třeba při přecházení na červenou když široko daleko nic nejede taky vnitřní konflikt se svědomím nemám… a policie… Číst vice »
To vypadá na omezení výkonu na tu třetinu koně (250 W), ale prostě došlo k omezení. A pokud si pamatuju z hodin trakce, tak právě největší výkony vychází na akceleraci a na stoupání, odpor při jízdě dává menší výkony (teda aspoň pro kolo na kolejnici, pneumatika na silnici má odpor větší, ale pořád to nebude tolik jako na rozjezd).
Na tohle není slušná odpoveď.
Tohle je fakt absurdní svět EU. Bojujeme proti tomu, aby lidé mohli využívat svou věc pořádně. Přitom 95 lidi ze 100 má řidičák a na skútru bychom jim v té rychlosti nebránili a ani neexistují zakazove značky, pokud by někdo chtěl šlapat jako hurikán a jet vlastní silou po cyklostezce 40 a víc. Úplně absurdní boj proti něčemu, co nijak neškodí. Kde se nehodí vyšší rychlost lze dát značka a jezdit bez řidičáku má v první řadě být věcí konkrétních osob. Pokud někdo jezdí 20 let mezi vesnicemi bez řidičáku, je skoro nemožné na to přijít, protože patrat po takových… Číst vice »
Ne, toto je naopak absurdní svět vohnoutů, co potřebují každé pravidlo nějak ošulit, protože oni přeci jezdit umí, v autě to udrží bez pásů, ze zaplaveného domu se evakuovat nepotřebují a na červenou to přeci stihnou.
A proti tomu pak stojí reálná čísla, jak uvádí článek.
Jistě, je velmi nebezpečné, když nějakému pánovi s parkinsonem koupíte elektrotrikolku, protoze normální kolo nezvládne (stabilita) a odblokujete mu to do režimu, aby jezdila i sama. Protoze nějaká parta idiotu z EU si myslí, že buď musí šlapat nebo mít motorku. A pro vaši představu, to že podporují svobodu pro lidi bezbzvygecnych regulaci neznamená že sám mám elektrokolo. Nejsem tak tlustý jako vy na fotce, stačí mi normální.
Tenhle článek je o vozidlech pro lidi s Parkinsonovou chorobou?
Je o blokování elektrokola. To se týká i toho.
nemluvě o tom, že v Nizozemí, o které je tento článek se před několika lety poprvé stalo , že zemřelo víc cyklistů než řidičů aut a bylo z toho velký halas, tento halas vedl právě k zavedení a vymáhání kategorie speedy pedelec , tedy kola s vyšší rychlostí s přilbou, značkou a nutnými papíry . Tak bych prosím netahal do debaty o masovém zneužívání zákona lidi kteří elektrokolo v nějaké formě skutečně potřebují, Ostatně zase v Nizozemí je s elektrokoly tohoto typu ještě další problém. Jezdí na nich lidé, můžeme jim říkat lidé z jiné kultury chování když chceme ,… Číst vice »
Tyhle tříkolky a další speciální kola jsou kapitola sama pro sebe, zrovna v Nizozemí jsou poměrně rozšířený (díky síti cyklostezek, která je vhodná i pro lidi, kteří potřebují takové pomůcky) a očividně to reálně i administrativně uměj bez problému vyřídit i v rámci těch předpisů sladěných s EU
Pochybuju nicméně, že je seniorům s Parkinsonem hromadně odblokovávaj na to, aby jim to jezdilo přes 25.
Hm, z duše s ním nesouhlasím, ale tenhle jeden bod byl skoro určitě o tom že odblokovával chod motoru bez šlapání, nikoliv 25kmh…
Coz zcela jiste umej oficialne udelat i v ramci tech predpisu (protoze nektere ty trikolky ani nemaj pedaly). Nejspis to pak nehomologujou jako pedelec, ale jako invalidni vozik, atd.
Jak někdo dokáže navršit takovou kupu nesmyslů a urážek v tak krátkém příspěvku…?
Třeba jen poslechli zastánce green dealu, pořídili si elektromobil a ejhle nebylo jak se autem (narozdíl od naftového) evakuovat, protože nešel proud. Ještě, že hasiči a záchranka u nás podobné pošuky neposlouchají a nepřijede doktor na cargo kole…
Skútr je na rozdíl od přečipovaného elektrokola schválený pro takovýto provoz.
Pokud někdo takovéto elektrokolo schválí pro vyšší rychlosti, tak to bude velmi pravděpodobně elektrosútr, a pak tam budou i nějaké podobné podmínky provozu (řidičák, pojištění, zákaz jízdy po cyklostezkách) jako na tom skútru.
A vy ty cyklostezky budete hlídat osobně? Nebo vám jen dělá dobře, že je to papirove zakázané? Vy patříte k těm, co čekají na zelenou u prázdné silnice v noci, viďte?
Co to jsou za argumenty? Proč by někdo měl hlídat cyklostezky?
Ne, nebudu, tak jako dneska nikdo cyklostezky nehlídá před motorovou dopravou.
To že je něco zakázané má své důvody, tady to je zpravidla bezpečnost účastníků provozu.
Čekám, protože pitomci, co se v noci neřídí rychlostními limity, prostě jsou.
Pokud nekdo slape 40 km/h na silnicce, tak to kolo je vyrazne lehci a ovladatelnejsi. Navic z toho i logicky plyne, ze to je nekdo, kdo toho ma naslapano opravdu hodne a tim padem bude vedet, jak se chovat a ovladat dane kolo.
Na tohle si muze sednout klidne kdokoliv. Proto by to melo byt schvaleno podobne jako treba moped.
Budete se divit, ale při sjíždění kopce se dá jet i na horském kole bez problémů 60. Tou regulaci stejně ničeho nedocilite, lidé to stejně obejdou.
Jenže ten kdo jede na kole z kopce 60 km/h zpravidla na tom kole umí, na rozdíl od člověka, kterého zmiňuje anonym před váma.
Jsem idiot
Uvádím další příklady „zbytečného omezování“ aby lidé své věci mohli „pořádně využívat“ – napřílad takové omezení rychlosti na silnici… většina aut je schopna dosáhnout až dvojnásobku maximální dovolené rychlosti. To je přeci nespravedlivé to zakazovat? Nebo řekněme takový zákaz automatických zbraní – jenom maličká úprava závěru střelné zbraně umožní střelbu dávkou – a my to zakazujeme a zabraňujeme je tak „pořádně využívat“…
Elektrokola nemají žádný rychlostní limit a žádná legislativa jej nevyžaduje. Kdo na to má výkonnost, může na elektrokole jet 40km/h a nic neporušuje.
Omezení spočívá ve snižování dostupného výkonu motoru tak, aby při 25km/h byl nulový. Jinými slovy nad 25km/h ten motor už pomáhat nesmí.
A proč by také měl? Logika spočívá v tom, že kolo má zůstat kolem a jeho vlastnosti by se přidáním elektrického >>pomocného<>>kam motorová vozidla smí a kam nesmí<<<.
Zaregistroval jsem v diskuzi otázky ohledně „velikosti baterie“ Dovolte mi tedy můj názor na pravděpodobně – zvýšenou kapacitu baterie (Ah, Wh, kWh) – zvýšené napětí baterie (V) – možnost dodávky většího proudu (A) Dva první faktory umožňují uložit v baterii větší množství energie (velikost „nádrže“), třetí faktor umožňuje tuto energii rychleji odebrat ( dřevoplyn versus nitrometan 😀 ). Každopádně všechny tyto faktory přispějí k tomu, že to „víc bouchne“ až to bouchne. Že baterie na tlustokole nebude vystavena hrubému zacházení a nárazům si nedělám iluzi, stejně jako že kolo všichni šťastní majitelé budou parkovat a nabíjet v nehořlavé garáži. A… Číst vice »
Rozumím snaze regulovat rychlost. Ale proč velikost baterie??? I malou rychlostí může být fajn delší dojezd nebo třeba schopnost jet do většího kopce, s větší zátěží apod.
Velikost baterie není AFAIK regulována. Ale jsou nějaké hodnoty, které se dají považovat za rozumné a pak jsou hodnoty, které dost napovídají, že kolo je zamýšleno na očipování (dopomoc při vyšších rychlostech nebo jízda bez šlapání samozřejmě žerou o dost víc). Ta kapacita není sama o sobě věc, která by byla jednoznačná, ale od určité hranice je to indikátor, který dost napoví (v kombinaci s dalšími faktory).
Do takového elektrokola bych asi nešel, hlavně kvůli tomu, že je dost neskladné. Ale před pár týdny jsem přišel k silnější koloběžce a do města je to ideální prostředek. Na jedno nabití ujede 70 km, můžu s ní prakticky všude a dokonce ji složím do kufru v autě, kdybych ji potřeboval jinde. Pro jízdu si samozřejmě vyberu klidné boční ulice, když jedu po cyklostezce, tak se snažím neohrožovat pomalejší a zranitelnější – zejména bruslaře. A po pěší zóně nejezdím v časech, kdy je tam hlava na hlavě, i když má koloběžka tlačítko na rychlost chůze.A upřímně přiznávám, že když přepnu… Číst vice »
Víte, to je dobře že se dobrovolně „rozumně omezujete“ ale ono by přecejenom bylo lepší kdyby se na to dalo spolehnout. Proto existují ta pravidla co byla ustanovena, a holt když je nedodržujete hrozí postih.
Anebo to udělejme tedy jinak – co třeba certifikovaná jednotka „black box“ se záznamem pozice a rychlosti v každý okamžik? Za účelem ověření že OPRAVDU majitel jezdí 45kmh jen po silnici… Nemusíme pak omezovat prakticky nic jiného, „jen“ to že majitel používá vozidlo „rozumně“.
Když vidím, jak se sem pod pseudoekologickou dopravou dováží cokoliv, tak bych začal prosazovat snížení limitu pomoci pro šlapání z 25 km/h na 20. A kdyby to mepomohlo, tak pak vše co má motor, tak registrační značku a minimálně kategorie moto AM. Já nechci sdílet s těmito stroji cyklostezky!
to jste prošvihl, evropský volby už jsou za náma!
Tak jestli tohle má v pravomoci EU, tak radši pryč z EU!
Jistěže, důvod jak noha!
Jenom další kapka.
Proč, proboha?! Současný limit je naprosto v pohodě. Do kopce to pomůže a na rovině je 25 km/h rozumná kochací rychlost. Podprůměrně trénovaný cyklista na konvenčním kole dá po rovine 28-30 km/h s prstem v nose. Z jakého základu si někdo kolo ilegálně „naspíduje“ je irelevantní. Naopak, nesmyslně nízký limit dožene k podvádění daleko víc lidí, než doposud.
A co hmotnost toho vehiklu? Ta v případě srážky také hraje roli.
Bavím se o standardním elektrokole s přípomocí nastavenou v rámci současné legislativy. Tvrdím, že limit je nastavený rozumně. Pan Alibaba navrhuje dle mého nesmyslné přitvrzení na 20 km/h max.
Na něco by to nebylo špatné, ale nevýhody převažují… zaměřme se raději na ty co nešlapou vůbec a jezdí 40-50 (hacknuté koloběžky, fatbike/elektromotorky, monokola). Buď ať si vyřeší papíry sobě i stroji (včetně pojistky) nebo ať vypadnou na soukromé/vyhrazené dráhy…
Naprosto souhlasím!
Dokud zůstává výrazně nižší než hmotnost jezdce (který typicky mívá stejnou rychlost jako vehikl)… tak moc velkou roli nehraje.
Ano, tu myslím taky.
28-30 že dá i podprůměrně trénovaný cyklista? Vykoukni z té bubliny, ve které žiješ a zjistíš, že ani náhodou.
on má v tomhle technickém detailu pravdu, papíry na auto mám přes 40 let , důchod na dohled a po Praze mám pořád na horském kole s naloženými brašnami průměrku kolem 24 km v hodině. Na silničce kolem těch 28-30 na výletech kolem Prahy v pohodě . Pokud pojedu “ rovinou“v Polabí tak ten průměr bude asi i vyšší, ale to mě nebaví. Přitom jsem podprůměrně trénovaný cyklista s nadváhou který si netroufá jezdit ani hobby závody typu kolo pro život… Nu a když vezmu na výlet manželku, tak jsou stejně úseky kde pojede rychle ve smyslu vítr v zádech,… Číst vice »
To záleží na čem. Na gravelu nebo silničce po rovině v pohodě. U MTB záleží na konfiguraci, na XC klidně, na enduru nejspíš ne, stejně jako na běžném “dopravním” kole, tam navíc dřív dojdou převody.
Do kopce pomůže i těch 20.
Nemyslím si, že by se někdo s elektrokolem měl kochat, hybnost (díky baterkám) je totiž oproti normálnímu cyklistovi větší, a člověk díky pomoci motoru přestává vnímat rychlost.
30 po rovině jsem jezdil možná ve 20 letech, nemyslím si, že je to běžné, běžných bude těch 25.
To s těmi 28-30 po rovině mám docela potvrzené, já sice nerad přicházím o podporu motoru, zato kolega z práce se v tom skoro vyžívá (ahoj Rome:) a to je nijak sportovní typ blížící se padesátce…
Ano, pokud to jede přes 25 km/h, tak je to moped, ale proč proboha někdo řeší šířku pneumatik
Vono se jim to pak nevejde do držáčků ve vlaku a je to neekologické :))
Ano, je to obvyklá „zkratka“, nepřesná ale celkem výstižná…
Souhlasím, šířka pneu je irelevantní. A k tomu navrch: Proč se v článku řeší „síla“ baterie. Jednak nevím, co tím chtěl autor říci (kapacita, tunění na vyšší napětí, vybíjecí proud?) a pokud vím, legislativně se u kol řeší jen přípomoc do 25 km/h a (diskutabilní) maximální trvalý výkon. Možná z bezpečnostního hlediska max. napětí v systému do 48V.
Možná proto, že je nějaká hranice, jaká je rozumná využitelná kapacita baterie pro kolo provozovaný v souladu s předpisy. Mnohonásobně větší kapacita, byť není zakázaná, dost napoví, že kolo je zamýšleno pro načipování na dopomoc při vyšších rychlostech nebo jízdu pomocí „plynu“, bez šlapání…
Tomu rozumím, ale de iure mi to připadá na vodě. Osobně nefandím ani u nás rozšířenému měkčímu tunění, které je tady dost rozšířené, natož provozování 30-40 kilogramových monster popisovaných v článku, ale pokud je argumentem, že „je děsivé, jak snadno se dá ten systém přeprogramovat“, trochu se obávám, co bude úřady děsit příště.
… píši jako Tatar, rozšířenému-rozšířené 🙄. Pardon.
Na vodě by bylo, kdyby to byl jedinej důvod, to mi z článku nevyplývá, tam píšou, že to mělo i jiný úpravy a některá z nich asi byla nelegální. Ty silný baterky uváděj jen jako podpůrnej argument, což dává smysl.
Plus je to ČTK, u toho je dobrý nespoléhat na to, že to bude přesně odpovídat realitě.
Je fakt že kapacita aku jako taková by měla být „nezávadná“ (až pozitivní), ovšem co výkonová(proudová) zatížitelnost? Proč má mít možnost dávat >1kW když povolený příkon motoru je 400W?
Rezerva a potenciální vyšší životnost. V autě taky máte klidně stovky kW výkonu, přitom pro jízdu maximální povolenou rychlostí (u nás) vám klidně stačí 40 kW. Zkuste ale 40 kW auto tahat denně 130 po dálnici, tím ho velice rychle zrušíte.
Hm, „stovky“ kilowat? Tak ano, někteří lidé i tolik považují za „rozumnou rezervu“…
Jsou to motorky, některé s omezovačem rychlosti . Nevím proč bychom to měli nazývat „elektrokolo“.
Tak správně, elektrokolo se to může nazývat jedině pokud to splňuje podmínky „pedelec“ mezi něž patří zejména „podpora motoru maximálně do rychlosti 25kmh“…
Limit 25 platí pouze na pozemních komunikacích, mimo ně můžete jezdit na čem chcete. A pro offroad použití se taky prodává většina výkonných koloběžek i v ČR.
Jo, oficiálně prodává. Realita je trochu jinde a spousta majitelů je bohužel na pozemních komunikacích používá.
Pak je třeba výrazně označit (neodstranitelně – např. ražením na rámu) „nepovoleno k provozu na veřejných komunikacích“ !
Aby se nehádal jak drak až ho zastaví policajt na silnici…
Případně nehrál divadlo „já to netušil, jsem to normálně koupil v obchodě“
Za mne by je klidně mohli pustit do provozu. Ale s homologací jako motorka/moped, pokud to bude splňovat technické parametry pro tuhle kategorii. Ale tu homologaci ať si zařídí dovozce.
To se i děje, nikdo nezakazuje prodávat kola kategorie „speedpedelec“. Samozřejmě se vším, co je pro provoz jako moped potřeba…
Neco takoveho bcyh klidne bral, porad se resi cista mobilita a toto je presne neco, na cem bych do prace klidne jel. Zaradte to zkratka dle nejakeho limitu baterie a vykonu do nejnizsi kategorie motorek, tzn. ridicak a povinne a neni se o cem bavit. Toto je spise dokonala ukazka toho, jak Evrope utika ve vsem svet. Cinan to vyrobi s prstem v nose, my nejen ze nejsme schopni neco takoveho levne vyrobit, my uz ani nezvladneme tu byrokracii okolo toho. Evropa je zkratka technolgicky mrtva.
Dekuji vam, nacelniku, ze jste se mne zastal 😀
….ted vidim, ze jsme napsali prakticky totez.
Se dvěma rozdílem: Vy se neohání zeleností a helmu nepovažujete za útok na osobní svobodu.
Tak jasně, jenže ono je nejlákavější tu „zbytečnou administrativu“ obejít, dovézt a prodat to jako elektrokolo s naprosto minimálními požadavky na stroj i řidiče, a pak to „přečipovat“ na stroj který dost možná překračuje i třídu oprávnění A1…
Jinak ať se na mně nezlobí ale ochranu jezdce před sebou samým bych rád viděl až na nejnižším místě, prioritu zajsně vidím v (ne)ohrožování jiných, například jízdou po chodníku (už obyčejné kolo tam nepatří, tím spíš těžší a rychlejší elektrokolo, no a o takovémto fatbike ani nemluvě)…
Jenze to je co pisu, v EU ale i u nas uz je jednodussi vse obejit, protoze ten administrativni moloch uz je natolik impotentni, ze by se tu jeden niceho nedockal. To je taky jedna z hlavnich pricin technologickeho upadku. Prostredi pro inovace uz tu zcela zamrzlo.
Houby, ta kategorie existuje, kola se vyrábí a prodávají. Administrativně to není problém. Jenže zákazníkům nevoní povinnosti s provozem kola, které bráno jako moped, spojené…
Co si tak zjistit fakta. Taková kola se v pohodě v Evropě i u nás naprosto legálně prodávají, mají právě jiná světla, držáky na značku atd. Jsou považována za mopedy se všemi povinnostmi z toho vyplývajícími. Moc jich u nás v nabídce neuvidíte, protože o ně není mezi zákazníky moc zájem, bohužel řada lidí si radši koupí běžné e-kolo a nechají si ho načipovat, aby nemuseli ty povinnosti spojené s jízdou na mopedu (včetně toho, že pak nesmí na cyklostezky) řešit a doufají, že jim to projde… Ale pokud máte zájem, ptejte se v obchodech s e-koly, nejspíš vám budou… Číst vice »
Doplnění: co jsem našel, tak u nás je zřejmě výjimka a nemusíte mít na speed-pedelec povinné ručení (pokud přejedete přes hranice do Rakouska či Německa, tak už ale ano). Nicméně další omezení oproti kolu (včetně základního pedelecu s omezením na 25 km/h), od prkotin typu klakson místo zvonku a stále svítících světel (možná i s indikací brždění) přes ta více omezující (povinná helma s certifikací na moped (cyklo nestačí), přihláčení, registrační značka, papíry na moped) po pro většinu lidí značné míry deal-breakery jako zákaz vjezdu na cyklostezky… Stále však platí, že pokud chcete takové rychlé e-kolo do běžného provozu legálně… Číst vice »
A není to jedno, jestli je v tom spalovák nebo elektromotor, nádrž nebo baterie? Obdobný výkon, obdobná rychlost odbodný přístup. Registrační značku pod sedlo, pokud to jede přes 50 km/h.
Samozrejme, ale nech to potom jazdí len po cestách, platí sa PZP, dodržujú sa predpisy, k tomu vodičák ….
Však ano, tak jsem to měl na mysli. Na elektrobus je taky potřeba Déčko. Tohle má řešit homologace typu, kam bude které přibližovadlo patřit.
A stejně tak ve skladu na vozík, tzv. ještěrku.
V Asii by nám to tom jezdil kde kdo a všude a rady najednou vadí, že to má trochu větší zrychlení a na cyklostezce ti zabírá místo úplně stejně jako kolo.
Jde hlavne o rychlost v kombinaci s hmotnosti.
Tohle proste patri na silnici (stejne jako v te Asii).
V Africe taky jezdí všecko co má kola, jděte tam a užívejte si nelimitovaného pokroku…
A pak, ze ve mestech je nizky zajem o hentu prostorove uspornou dopravu a zelenou mikromobilitu… Konecne neco s prijatelnou cestovni rychlosti a minimem vopruzu (kam taky pres den s helmou, zejo), akorat je to zariznuto. 🙁 Abych parafrazoval perex. Znepokojiva je podle p. mimochodem zejmena snadnost, s jakou lze vse omezovat a zakazovat i v kategoriich, kdy by clovek coby nejzranitelnejsi ucastnik provozu predstavoval riziko v prvni rade pro sebe sameho. Treba se nekdy spolecnost alespon trochu posune od stavu „zakazte mi to a dejte mi pokutu, jinak se na tom zrakvim!“ blize ke stavu „vim, co delam, jsem… Číst vice »
Elektrokolo, co jede 80, rozhodně není nebezpečné jen samo sobě!
Při 80 km/h je nebezpečných i těch 80 kg, co na něm sedělo. Vcelku jedno na čem těch 80 kg sedělo.
Dokazete nejak vycislit, o kolik je to pro okoli (pro jake okoli?) nebezpecnejsi, nez kdyz si tu sednu na kolo a sjedu si tady na Sumave s kopce dolu? Co tu mame v obci inforadar, tak na beznym horskym kole se kolem nej bezne jezdi pres 60 km/h. Na silnicce by to urcite slo jeste rychlejs, pokud by se toho jezdec nebal. A proc presne je problem neco, co jede 80? Predpokladejme, ze rychlost lze regulovat a tech 80 nemusi jet zrovna pesi zonou pred skolou, nybrz normalne mimo obec, coz odpovida bezne jizde prumerneho pana Klobouka. Tempo je plus… Číst vice »
„prumerneho pana Klobouka“
A odmítáte plnit požadavky i na takového klobouka kladené.
A propós v čem je teda nebezpečnější Java Pionýr, že je potřeba „malý“ řidičák a helma? Tím že se někdo možná spálí o výfuk?
Sjezd z prudkého kopce (a možnost dosáhnout nebezpečné rychlosti) je vyjímka která se udělala proto aby se nekomplikovala možnost používat relativně levná kola (obyčejná). Alespoň je to věc která existovala „odjakživa“ a normální člověk je na ni jakžtakž připravený. Neexistuje absolutně žádný rozumný důvod proč takové riziko rozšiřovat na všechna místa kdekoliv na zemi…
Protože kdo bude hlídat, že na té sdílené cyklostezce těch 80 nepojede..? On není zas takový problém, kolik na tom ten člověk jede, ale kde s tím jede.
Nojo, ale tak tu mame prave ilustrativni priklad toho, ze se tu system ponekud zacyklil a resime, proc to nelze provozovat (podle toho, jak to papirove identifikujeme), namisto toho, jak to zlegalizovat ( = udelat z toho treba neco jako motorku, nebo hentu homologovatelnou kolobezku na 80 km/h, ktera vyzaduje znacky, pojisteni a vsechnu bizuterii kolem). Jenze ono se nechce. To je to, co celej cas kritizuju. Cili tocime se na nepodstatnych papirovych detailech. Kvuli nesmyslnym predpisum na vsechno jsou naprosto bezne v provozu nakladaky, ktere jsou registrovany jako traktor, takze se na ne nevztahuji nektera omezeni. Bezne po Praze… Číst vice »
Viz výše. Předpisy taková rychlejší e-kola znají, není problém je vyrábět, prodávat, kupovat. Jsou rozumně z pohledu předpisů považovány za moped. Problém je v tom, že nemalé části zákazníků nevoní povinnosti s jízdou na mopedu spojené a tak si radši nelegálně dělaj moped z něčeho, co je prodávaný jako obyčejný e-kolo…
Problem neni legislativa, ta s tim pocita a umoznuje to. Problem je v zakaznicich – jako moped/motorku to nechteji kupovat, protoze nechteji mit znacky, pojisteni atd.
V dnešním hustém provozu a 80 km bez helmy? Výkon, hmotnost a rychlost je jako ČZ 125/150 a na tom se teda jezdilo s helmou už před … natočením Easy Rider.
Jistě nebudete mít porblém tento přístup zapracovat do systému pojištění – zdravotního a odpovědnosti za způsobenou škodu.
Zcela jistě taky nebude mít problém získat řidičské oprávnění. Když ví co dělá a je s riziky srozuměn, tak to bude formalita, nikoliv těžké učení.
Jestlize by ted spravne mel mit POV kazdej zahradni trachturek, kterej prejizdi z baraku na pozemek pres ulici…. v cem presne spociva problem toto aplikovat i na tato vozidla?
Pointa komentare vejs byla: je jednodussi vsechno smahem zakazat, nez se pokusit to nejak vymyslet, aby to mohlo fungovat.
Prikladmo, takovy paternoster. Evropske predpisy ho jako vytah neuznavaji, takze je na Slovensku zakazali. U nas se uredne soupnul do „ostatnich zdvihacich zarizeni“ a provozuji se nadale. Kde je vule…
Tak kritizujete snahu šmahem všcko zakázat a pak jako argument vytáhnete „kazdej zahradni trachturek“ zregulovat.
Tak předevěším jste ukázal, že NEvíte, co na silnici děláte, když chcete jezdit 80 km/h na něčem bez helmy a vaším argumentem je stroj s 15 km/h.
Jsem zmaten, rozumime si vubec?
Rec sla o zacleneni techto vozitek do pojisteni odpovednosti.
Nedavno doslo k rozsireni okruhu vozidel, ktera musi mit pri provozu na verejnych komunikacich uzavrene POV, i o tyhle zahradni trakturky.
Ve svetle absurdnosti pozadavku na POV u zahradnich trakturku (nehod temito zpusobenych bylo zcela neunosne mnozstvi… 🙂 ), proc by mel byt problem pozadovat uzavrene POV i pro fatbike?
To už lovíte argumenty ze dna žumpy, traktůrek právě nesmí mít vysokou rychlost a na veřejné kominukaci má též problémy… ale není to ani jeho cílem, stejně ho každý raději na delší transport naloží na vozík, stačí když smí přejet z jedné strany silnice na druhou pokud má člověk pozemek po obou sranách…
On to nikdo nezakazuje, jen je na to požadavek odpovídající parametrům které to má.
Také z Číny nrdovezeme autobusy bez homologace a nevydáváme je třeba za invalidní vozík.
Tak hlavní příčinou všeho toho nařizování helem je právě stávající socialismus ve zdravotnictví.
Zrušme zdravotní daň a není pak důvod doplácet nezodpovědným nápravu škody na jejich zdraví.
https://www.harley-davidson.com/cz/cs/products/bikes/electric-bikes.html
Následky nehody opravdu nezávisí na způsobu pohunu stroje.
Přílba je už to naprosto poslední… například na ilustračním foto ji jezdec má…
Přílbu (respektive její nepoužití) může maximálně pokutovat policista na ulici, pokud se raději nerozhodne řešit to domluvou. Důležité je zda jezdec/řidič neohrožuje ostatní účastníky dopravy, zejména chodce.
Někteří lidé jsou celí žhaví hlídat si aby JE samotné nikdo neomezoval a pokud možno ani omezovat nesměl, zatímco vesele omezují a ohrožují jiné…
Tohle přečipované na cyklostezku nepatří, protože ten kdo si to přešipuje s tím jezdí pak jak prase. To je normální (elektro)motorka, takže řidičák, helma ručení a na silnici.
Tohle vypadá jako boj s větrnými mlýny (stylově holandsky i když Cervantes byl Španěl). Skoro z toho kouká dlouhodobě, že jezdec na daném stroje bude muset dodržet povinnosti týkající se bezpečnosti (typu přilba, max rychlost apod. ).