V Nizozemsku zabavili 16 500 elektrokol z Číny. Po úpravách jezdila rychle jako motorky
Elektrokolo typu fatbike. Foto: Pixabay
Znepokojivá je podle úřadů snadnost, s jakou lze přeprogramovat rychlostní limit.
Znepokojivá je podle úřadů snadnost, s jakou lze přeprogramovat rychlostní limit.
Do takového elektrokola bych asi nešel, hlavně kvůli tomu, že je dost neskladné. Ale před pár týdny jsem přišel k silnější koloběžce a do města je to ideální prostředek. Na jedno nabití ujede 70 km, můžu s ní prakticky všude a dokonce ji složím do kufru v autě, kdybych ji potřeboval jinde. Pro jízdu si samozřejmě vyberu klidné boční ulice, když jedu po cyklostezce, tak se snažím neohrožovat pomalejší a zranitelnější – zejména bruslaře. A po pěší zóně nejezdím v časech, kdy je tam hlava na hlavě, i když má koloběžka tlačítko na rychlost chůze.A upřímně přiznávám, že když přepnu… Číst vice »
Když vidím, jak se sem pod pseudoekologickou dopravou dováží cokoliv, tak bych začal prosazovat snížení limitu pomoci pro šlapání z 25 km/h na 20. A kdyby to mepomohlo, tak pak vše co má motor, tak registrační značku a minimálně kategorie moto AM. Já nechci sdílet s těmito stroji cyklostezky!
to jste prošvihl, evropský volby už jsou za náma!
Tak jestli tohle má v pravomoci EU, tak radši pryč z EU!
Jistěže, důvod jak noha!
Proč, proboha?! Současný limit je naprosto v pohodě. Do kopce to pomůže a na rovině je 25 km/h rozumná kochací rychlost. Podprůměrně trénovaný cyklista na konvenčním kole dá po rovine 28-30 km/h s prstem v nose. Z jakého základu si někdo kolo ilegálně „naspíduje“ je irelevantní. Naopak, nesmyslně nízký limit dožene k podvádění daleko víc lidí, než doposud.
A co hmotnost toho vehiklu? Ta v případě srážky také hraje roli.
Bavím se o standardním elektrokole s přípomocí nastavenou v rámci současné legislativy. Tvrdím, že limit je nastavený rozumně. Pan Alibaba navrhuje dle mého nesmyslné přitvrzení na 20 km/h max.
Na něco by to nebylo špatné, ale nevýhody převažují… zaměřme se raději na ty co nešlapou vůbec a jezdí 40-50 (hacknuté koloběžky, fatbike/elektromotorky, monokola). Buď ať si vyřeší papíry sobě i stroji (včetně pojistky) nebo ať vypadnou na soukromé/vyhrazené dráhy…
Dokud zůstává výrazně nižší než hmotnost jezdce (který typicky mívá stejnou rychlost jako vehikl)… tak moc velkou roli nehraje.
Ano, pokud to jede přes 25 km/h, tak je to moped, ale proč proboha někdo řeší šířku pneumatik
Vono se jim to pak nevejde do držáčků ve vlaku a je to neekologické :))
Ano, je to obvyklá „zkratka“, nepřesná ale celkem výstižná…
Souhlasím, šířka pneu je irelevantní. A k tomu navrch: Proč se v článku řeší „síla“ baterie. Jednak nevím, co tím chtěl autor říci (kapacita, tunění na vyšší napětí, vybíjecí proud?) a pokud vím, legislativně se u kol řeší jen přípomoc do 25 km/h a (diskutabilní) maximální trvalý výkon. Možná z bezpečnostního hlediska max. napětí v systému do 48V.
Možná proto, že je nějaká hranice, jaká je rozumná využitelná kapacita baterie pro kolo provozovaný v souladu s předpisy. Mnohonásobně větší kapacita, byť není zakázaná, dost napoví, že kolo je zamýšleno pro načipování na dopomoc při vyšších rychlostech nebo jízdu pomocí „plynu“, bez šlapání…
Tomu rozumím, ale de iure mi to připadá na vodě. Osobně nefandím ani u nás rozšířenému měkčímu tunění, které je tady dost rozšířené, natož provozování 30-40 kilogramových monster popisovaných v článku, ale pokud je argumentem, že „je děsivé, jak snadno se dá ten systém přeprogramovat“, trochu se obávám, co bude úřady děsit příště.
… píši jako Tatar, rozšířenému-rozšířené 🙄. Pardon.
Na vodě by bylo, kdyby to byl jedinej důvod, to mi z článku nevyplývá, tam píšou, že to mělo i jiný úpravy a některá z nich asi byla nelegální. Ty silný baterky uváděj jen jako podpůrnej argument, což dává smysl.
Plus je to ČTK, u toho je dobrý nespoléhat na to, že to bude přesně odpovídat realitě.
Je fakt že kapacita aku jako taková by měla být „nezávadná“ (až pozitivní), ovšem co výkonová(proudová) zatížitelnost? Proč má mít možnost dávat >1kW když povolený příkon motoru je 400W?
Jsou to motorky, některé s omezovačem rychlosti . Nevím proč bychom to měli nazývat „elektrokolo“.
Tak správně, elektrokolo se to může nazývat jedině pokud to splňuje podmínky „pedelec“ mezi něž patří zejména „podpora motoru maximálně do rychlosti 25kmh“…
Limit 25 platí pouze na pozemních komunikacích, mimo ně můžete jezdit na čem chcete. A pro offroad použití se taky prodává většina výkonných koloběžek i v ČR.
Jo, oficiálně prodává. Realita je trochu jinde a spousta majitelů je bohužel na pozemních komunikacích používá.
Za mne by je klidně mohli pustit do provozu. Ale s homologací jako motorka/moped, pokud to bude splňovat technické parametry pro tuhle kategorii. Ale tu homologaci ať si zařídí dovozce.
To se i děje, nikdo nezakazuje prodávat kola kategorie „speedpedelec“. Samozřejmě se vším, co je pro provoz jako moped potřeba…
Neco takoveho bcyh klidne bral, porad se resi cista mobilita a toto je presne neco, na cem bych do prace klidne jel. Zaradte to zkratka dle nejakeho limitu baterie a vykonu do nejnizsi kategorie motorek, tzn. ridicak a povinne a neni se o cem bavit. Toto je spise dokonala ukazka toho, jak Evrope utika ve vsem svet. Cinan to vyrobi s prstem v nose, my nejen ze nejsme schopni neco takoveho levne vyrobit, my uz ani nezvladneme tu byrokracii okolo toho. Evropa je zkratka technolgicky mrtva.
Dekuji vam, nacelniku, ze jste se mne zastal 😀
….ted vidim, ze jsme napsali prakticky totez.
Se dvěma rozdílem: Vy se neohání zeleností a helmu nepovažujete za útok na osobní svobodu.
Tak jasně, jenže ono je nejlákavější tu „zbytečnou administrativu“ obejít, dovézt a prodat to jako elektrokolo s naprosto minimálními požadavky na stroj i řidiče, a pak to „přečipovat“ na stroj který dost možná překračuje i třídu oprávnění A1…
Jinak ať se na mně nezlobí ale ochranu jezdce před sebou samým bych rád viděl až na nejnižším místě, prioritu zajsně vidím v (ne)ohrožování jiných, například jízdou po chodníku (už obyčejné kolo tam nepatří, tím spíš těžší a rychlejší elektrokolo, no a o takovémto fatbike ani nemluvě)…
Jenze to je co pisu, v EU ale i u nas uz je jednodussi vse obejit, protoze ten administrativni moloch uz je natolik impotentni, ze by se tu jeden niceho nedockal. To je taky jedna z hlavnich pricin technologickeho upadku. Prostredi pro inovace uz tu zcela zamrzlo.
Houby, ta kategorie existuje, kola se vyrábí a prodávají. Administrativně to není problém. Jenže zákazníkům nevoní povinnosti s provozem kola, které bráno jako moped, spojené…
Co si tak zjistit fakta. Taková kola se v pohodě v Evropě i u nás naprosto legálně prodávají, mají právě jiná světla, držáky na značku atd. Jsou považována za mopedy se všemi povinnostmi z toho vyplývajícími. Moc jich u nás v nabídce neuvidíte, protože o ně není mezi zákazníky moc zájem, bohužel řada lidí si radši koupí běžné e-kolo a nechají si ho načipovat, aby nemuseli ty povinnosti spojené s jízdou na mopedu (včetně toho, že pak nesmí na cyklostezky) řešit a doufají, že jim to projde… Ale pokud máte zájem, ptejte se v obchodech s e-koly, nejspíš vám budou… Číst vice »
A není to jedno, jestli je v tom spalovák nebo elektromotor, nádrž nebo baterie? Obdobný výkon, obdobná rychlost odbodný přístup. Registrační značku pod sedlo, pokud to jede přes 50 km/h.
Samozrejme, ale nech to potom jazdí len po cestách, platí sa PZP, dodržujú sa predpisy, k tomu vodičák ….
Však ano, tak jsem to měl na mysli. Na elektrobus je taky potřeba Déčko. Tohle má řešit homologace typu, kam bude které přibližovadlo patřit.
A stejně tak ve skladu na vozík, tzv. ještěrku.
V Asii by nám to tom jezdil kde kdo a všude a rady najednou vadí, že to má trochu větší zrychlení a na cyklostezce ti zabírá místo úplně stejně jako kolo.
Jde hlavne o rychlost v kombinaci s hmotnosti.
Tohle proste patri na silnici (stejne jako v te Asii).
A pak, ze ve mestech je nizky zajem o hentu prostorove uspornou dopravu a zelenou mikromobilitu… Konecne neco s prijatelnou cestovni rychlosti a minimem vopruzu (kam taky pres den s helmou, zejo), akorat je to zariznuto. 🙁 Abych parafrazoval perex. Znepokojiva je podle p. mimochodem zejmena snadnost, s jakou lze vse omezovat a zakazovat i v kategoriich, kdy by clovek coby nejzranitelnejsi ucastnik provozu predstavoval riziko v prvni rade pro sebe sameho. Treba se nekdy spolecnost alespon trochu posune od stavu „zakazte mi to a dejte mi pokutu, jinak se na tom zrakvim!“ blize ke stavu „vim, co delam, jsem… Číst vice »
Elektrokolo, co jede 80, rozhodně není nebezpečné jen samo sobě!
Při 80 km/h je nebezpečných i těch 80 kg, co na něm sedělo. Vcelku jedno na čem těch 80 kg sedělo.
Dokazete nejak vycislit, o kolik je to pro okoli (pro jake okoli?) nebezpecnejsi, nez kdyz si tu sednu na kolo a sjedu si tady na Sumave s kopce dolu? Co tu mame v obci inforadar, tak na beznym horskym kole se kolem nej bezne jezdi pres 60 km/h. Na silnicce by to urcite slo jeste rychlejs, pokud by se toho jezdec nebal. A proc presne je problem neco, co jede 80? Predpokladejme, ze rychlost lze regulovat a tech 80 nemusi jet zrovna pesi zonou pred skolou, nybrz normalne mimo obec, coz odpovida bezne jizde prumerneho pana Klobouka. Tempo je plus… Číst vice »
„prumerneho pana Klobouka“
A odmítáte plnit požadavky i na takového klobouka kladené.
A propós v čem je teda nebezpečnější Java Pionýr, že je potřeba „malý“ řidičák a helma? Tím že se někdo možná spálí o výfuk?
Sjezd z prudkého kopce (a možnost dosáhnout nebezpečné rychlosti) je vyjímka která se udělala proto aby se nekomplikovala možnost používat relativně levná kola (obyčejná). Alespoň je to věc která existovala „odjakživa“ a normální člověk je na ni jakžtakž připravený. Neexistuje absolutně žádný rozumný důvod proč takové riziko rozšiřovat na všechna místa kdekoliv na zemi…
Protože kdo bude hlídat, že na té sdílené cyklostezce těch 80 nepojede..? On není zas takový problém, kolik na tom ten člověk jede, ale kde s tím jede.
Nojo, ale tak tu mame prave ilustrativni priklad toho, ze se tu system ponekud zacyklil a resime, proc to nelze provozovat (podle toho, jak to papirove identifikujeme), namisto toho, jak to zlegalizovat ( = udelat z toho treba neco jako motorku, nebo hentu homologovatelnou kolobezku na 80 km/h, ktera vyzaduje znacky, pojisteni a vsechnu bizuterii kolem). Jenze ono se nechce. To je to, co celej cas kritizuju. Cili tocime se na nepodstatnych papirovych detailech. Kvuli nesmyslnym predpisum na vsechno jsou naprosto bezne v provozu nakladaky, ktere jsou registrovany jako traktor, takze se na ne nevztahuji nektera omezeni. Bezne po Praze… Číst vice »
Viz výše. Předpisy taková rychlejší e-kola znají, není problém je vyrábět, prodávat, kupovat. Jsou rozumně z pohledu předpisů považovány za moped. Problém je v tom, že nemalé části zákazníků nevoní povinnosti s jízdou na mopedu spojené a tak si radši nelegálně dělaj moped z něčeho, co je prodávaný jako obyčejný e-kolo…
Problem neni legislativa, ta s tim pocita a umoznuje to. Problem je v zakaznicich – jako moped/motorku to nechteji kupovat, protoze nechteji mit znacky, pojisteni atd.
V dnešním hustém provozu a 80 km bez helmy? Výkon, hmotnost a rychlost je jako ČZ 125/150 a na tom se teda jezdilo s helmou už před … natočením Easy Rider.
Jistě nebudete mít porblém tento přístup zapracovat do systému pojištění – zdravotního a odpovědnosti za způsobenou škodu.
Zcela jistě taky nebude mít problém získat řidičské oprávnění. Když ví co dělá a je s riziky srozuměn, tak to bude formalita, nikoliv těžké učení.
Jestlize by ted spravne mel mit POV kazdej zahradni trachturek, kterej prejizdi z baraku na pozemek pres ulici…. v cem presne spociva problem toto aplikovat i na tato vozidla?
Pointa komentare vejs byla: je jednodussi vsechno smahem zakazat, nez se pokusit to nejak vymyslet, aby to mohlo fungovat.
Prikladmo, takovy paternoster. Evropske predpisy ho jako vytah neuznavaji, takze je na Slovensku zakazali. U nas se uredne soupnul do „ostatnich zdvihacich zarizeni“ a provozuji se nadale. Kde je vule…
Tak kritizujete snahu šmahem všcko zakázat a pak jako argument vytáhnete „kazdej zahradni trachturek“ zregulovat.
Tak předevěším jste ukázal, že NEvíte, co na silnici děláte, když chcete jezdit 80 km/h na něčem bez helmy a vaším argumentem je stroj s 15 km/h.
Jsem zmaten, rozumime si vubec?
Rec sla o zacleneni techto vozitek do pojisteni odpovednosti.
Nedavno doslo k rozsireni okruhu vozidel, ktera musi mit pri provozu na verejnych komunikacich uzavrene POV, i o tyhle zahradni trakturky.
Ve svetle absurdnosti pozadavku na POV u zahradnich trakturku (nehod temito zpusobenych bylo zcela neunosne mnozstvi… 🙂 ), proc by mel byt problem pozadovat uzavrene POV i pro fatbike?
To už lovíte argumenty ze dna žumpy, traktůrek právě nesmí mít vysokou rychlost a na veřejné kominukaci má též problémy… ale není to ani jeho cílem, stejně ho každý raději na delší transport naloží na vozík, stačí když smí přejet z jedné strany silnice na druhou pokud má člověk pozemek po obou sranách…
On to nikdo nezakazuje, jen je na to požadavek odpovídající parametrům které to má.
Také z Číny nrdovezeme autobusy bez homologace a nevydáváme je třeba za invalidní vozík.
https://www.harley-davidson.com/cz/cs/products/bikes/electric-bikes.html
Následky nehody opravdu nezávisí na způsobu pohunu stroje.
Přílba je už to naprosto poslední… například na ilustračním foto ji jezdec má…
Přílbu (respektive její nepoužití) může maximálně pokutovat policista na ulici, pokud se raději nerozhodne řešit to domluvou. Důležité je zda jezdec/řidič neohrožuje ostatní účastníky dopravy, zejména chodce.
Někteří lidé jsou celí žhaví hlídat si aby JE samotné nikdo neomezoval a pokud možno ani omezovat nesměl, zatímco vesele omezují a ohrožují jiné…
Tohle přečipované na cyklostezku nepatří, protože ten kdo si to přešipuje s tím jezdí pak jak prase. To je normální (elektro)motorka, takže řidičák, helma ručení a na silnici.
Tohle vypadá jako boj s větrnými mlýny (stylově holandsky i když Cervantes byl Španěl). Skoro z toho kouká dlouhodobě, že jezdec na daném stroje bude muset dodržet povinnosti týkající se bezpečnosti (typu přilba, max rychlost apod. ).