V nigerijském Lagosu vyjelo dieselové metro. Elektrické napájení se nestihlo dokončit
První úsek "modré linky" měří 13 kilometrů a má pět stanic.
Už druhé slavnostní zahájení provozu zažilo metro v nigerijské pobřežní metropoli Lagos. První otevření úvodní „modré linky“ se uskutečnilo už v prosinci 2021, žádné vlaky s cestujícími však poté nevyjely.
Nyní guvernér Lagosu Babajide Sanwo-Olu spustil provoz „doopravdy“, nicméně prvním zájemcům o veřejnou dopravu se naskytne ve stanicích unikátní pohled. Soupravy metra jsou totiž taženy dieselovými lokomotivami.
Spuštění elektrického napájení z třetí kolejnice se totiž nepodařilo zatím dokončit, podle úřadů by se to mělo napravit do čtyřech týdnů. Dopravní podnik nicméně upozornil obyvatele, že přítomnost naftových lokomotiv neznamená, že trať není pod proudem.
První úsek „modré linky“ měří 13 kilometrů a má pět stanic. Celkem bude mít 27 kilometrů a v budoucnu propojí městské části Marina a Okokomaiko.
Magazín Metro Report International upozornil, že původní projekt lagoského metra vznikl už v roce 1983. Tehdy představitelé města podepsali smlouvu s konsorciem 19 francouzských firem, plány však ukončil státní převrat.
— Lagos MetropolitanArea Transport Authority LAMATA (@Lamataonline) September 5, 2023
Myšlenku na městskou dráhu se podařilo obnovit v roce 2003, kdy vznikla koncepce sítě sedmi linek.
Samotná stavba nyní otevíraného spojení začala před 11 lety, projekt za 1,5 miliardy dolarů získala čínská CCEC. Číňané dodali i samotné soupravy, 15 čtyřvozových jednotek vyrobila společnost CRRC, na dalších 14 získala opci.
Soupravu tvoří dva hnací a dva vložené vozy, maximální rychlost je 100 km/h.
Metro má pomoci zprůjezdnit chronicky ucpané ulice, za 20 minut má překonat vzdálenost, kterou trvá běžně projet dvě hodiny.
Druhá budovaná „červená linka“ propojí město od severu k jihu. Její stavba začala v dubnu 2021 a podle guvernéra je už z 95 procent hotova. Dokončení avizoval na konec roku.