V nigerijském Lagosu vyjelo dieselové metro. Elektrické napájení se nestihlo dokončit
Otevírání první linky metra v nigérijském Lagosu. Foto: LAMATA
První úsek "modré linky" měří 13 kilometrů a má pět stanic.
První úsek "modré linky" měří 13 kilometrů a má pět stanic.
To by se mohlo zkusit i v Praze dieselové metro. To by byla bžunda. By přišla paní v bílém kostýmku a vycházela by z metra v jiné barvě. Takové tmavší.
No a! Když se otvíralo londýnské metro, tak byly tehdejší vlaky poháněny párou… Po 160 letech je to pokrok…
Již brzy na letiště.
Mnoo kdejaký … ublíženec by tam nejraději jezdil se Sergejem, aby se pomstil Praze 6 radnálem, protože kvůli obytné čtvrti musí vlaky do tunelu.
Aby se pomstil lidem, ktery si postavili baraky u trati, a ted se divi, ze jim tam jezdi vlaky?
Podle fotek to nevypadá jako metro, ale spíše jako jakási nadzemka. Představa, že by v Praze jezdilo metro na naftu…nevím,nevím. Kdo někdy nechal nastartovaný studený …třeba bus v hale bez toho, aby nasadil na výfuk odsávání a vyhodil hadici ven před vrata ví co mám na mysli.
Metro může být i nadzemní.
Já měl na mysli tak jak ho známe třeba v Praze. Prostě v tunelu. A s tím souvisí ten zbytek. Ten při provozu tak jak je tady padá ;- )
No jo no, chybkou zde bylo posuzovat věc podle toho, jak jí znáte z vlastní hroudy. Mějte otevřenou mysl a uvidíte, že se Váš život zlepší 😉
Hezký den 🙂
Definice metra přece není tunel. Co takový Dubaj nebo Bangkok? (i když zrovna BKK má dva nezávislé systémy, a v Dubaji se zas jezdí i kousek pod povrchem)
Tak v pražském metru se na naftu samozřejmě jezdí (v noci pracovní vozidla). A jo, dokážou ve stanici celkem zasmrdět (nebo zavonět, podle preferencí).
Zatím tedy jen dost skromné začátky, 5 spojů za den jednou trojvozovu jednotkou (taženou lokomotivou).
Tak snad to dopadne lépe, než „metro“ v hlavním městě Abuja. Tam jezdily tři spoje za den mezi nádražím a konečnou (mezistanice nejsou otevřené), dva spoje za den pak pokračovaly na letiště. Elektrifikováno není vůbec, takže jezdila trojvozová jednotkou tažená lokomotivou (v Lagosu se tedy měli čím inspirovat). Druhá linka byla postavená, ale nikdy nebyla zprovozněná. První linku zavřeli začátkem roku 2020 kvůli Covidu a od té doby je zavřená. Celá ta legrace stála 500 mil. dolarů půjčených od čínské banky.
„500 mil. dolarů půjčených od čínské banky“
Zeptejte se v Řecku na přístavy v majetku Číny. A vyvarujete se takového financování.
Vyhostit!
Zajímalo by mne, zda mají metro na letiště.
– Ano, mají. V prosinci. 🙂
To by mě zajímalo, zda se dožiji toho, že tato otřepanost z diskusí zmizí. Spíš ne.
No, já nemůžu za to, že to schválili v roce 1999.
To bude na svatýho Dyndy, stejně jako #svobodaven a Františkovo železniční hořekování.
Nigérie je budoucí tahoun západní Afriky a jedním hlavních hráčů v celé Africe.
Myslite tahoun,ktery je zavisly na fosilnich palivech bez dalsiho zpracovani v miste tezby a jimz hybe nepotismus a klanove valky trech hlavnich etnik? OK.
To myslíte tu zemi, která má takřka neomezené přírodní zdroje, na kterých vydělává enormní peníze, a přesto v ní, těsně vedle těch rafinerií, žijí lidé v naprosté bídě a bez naděje na lepší budoucnost?
Proč do toho taháte Rusko? 😎
Proboha, nemelte! 🤦♂️
A o tomhle mluvím…co je mi platný, že jezdím v autě s motorem 1,2 TSI abych šetřil CO2 , třídím plasty, můj mobil je dodávanej bez drátů, aby se neznečistila příroda a i jinak tady v evropě blbnu, když v africe smaží všechno na naftovejch generátorech apod. :-/ 😀
Na naftě budou fungovat jenom dočasně než dokončí třetí kolej. A i kdyby jezdilo ono metro na naftu tak to pořád bude efektivnější a zelenější, než když by každý z cestujících jel svým autem s motorem 1,2 TSI.
A budou v Lagosu platit za emisní povolenky?
Nevím, jak to souvisí. Fakt, že v patnáctimilionové metropoli otevřeli metro, i když dočasně bude jezdit na naftu, uleví emisím CO2. Spousta lidí se dostane kam potřebuje bez auta, které není na dopravu po městě, kde spousta lidí jede stejným směrem, efektivní.
Za svícení petrolejkama nejspíš nikoliv. Viz odkaz, 40 % populace nemá přístup k elektrické energii.
https://www.statista.com/statistics/1307416/total-population-access-to-electricity-in-nigeria/
Otázkou je, zda se vyplatí stavět Metro do všech míst, kam jezdí lidé Fabií. Odpovědí je: Nikoliv, na vesnicích v řídce obydlených oblastech se Metro nikdy nevyplatí. Ani emisemi – toho betonu… eletkrobus.
Logicky se metro vyplatí pouze v hustě zalidněných oblastech. Pro vesnice či jiné řídce obydlené oblasti je většinou nejvýhodnější autobusová doprava. Ovšem to už záleží na místních poměrech.
Jistě, někdy to může být přívoz a jinde zase lanovka. Jinde se nevyplatí ani ten autobus a lidé jsou tam zvyklí a tak širokou silnici nikdy nepotřebovali.
Jen tam nějak nechápou, proč by měli platit emisní povolenky z koně, který žádná fosilní paliva nespotřebovává.
Ale zase takový volský povoz produkuje metan. 🙂
Ale můžete za ním sbírat hnojivo zdarma po kbelících 😀
V emisích CO2 na hlavu: ČR 9,9 tun/rok. Laos 1,3 tuny/rok. Takže asi tak.
A jak to souvisi s clankem o metru v LaGosu, nigerijskem meste?
PS: A v tom Laosu, i pres tenhle hezky udaj o produkci neskodneho plynu, je na nekterych mistech dost problem s kvalitou vzduchu.
Průměrné emise CO2 na jednu osobu byly v roce 2020 8,3 tuny. V Nigérii pak 0,5 tuny. Celkem tedy ČR s 10 mil. obyvatel vyprodukovala 88,8 mT CO2 a Nigérie s 200 mil. obyvatel 112 mT. Takže kdopak blbne?
Vždyť je to jen dočasné
A co akumulátor? Máte ho v mobilu vestavěný a nebo je vyměnitelný? Příroda se kabelem přiloženým k telefonu neznečistí. Navíc mobil bez kabelu a nabíječky je nanic a kdo chce takový mobil používat musí si to dokoupit. Je to akorát další zbytečný výdaj navíc.
Opravdu potřebujete ke každému telefonu novou nabíječku, když vsechny budou kompatibilní?
Budou. Ale ještě nejsou ;- ) Je to mimo diskuzi, ale jsem zvědavý na to jak všechny budou kompatibilní a budou akumulátory rozdílných parametrů nabíjet stejně. I stejný konektor je riziko pokud použiji nabíječku s větším počtem mA na akumulátor, který bude vyžadovat pomalejší nabíjení.
Ne, to opravdu riziko neni. Neco si o tom prectete.
Hmm, tak to chci ukázat.. Pročpak ani starýmu tlačítkáči nevadí napojení na 5A nabíječku a nabíjí se stejně dlouho jako s originální 1A ? Že by třebas ty mobily měly něco jako nabíjecí obvod, kterej si to sám reguluje ? On ten akumulátor není napojenej přímo na konektor.
Já mám nabíječku co pozná kolika mA má nabíjet. A měním jen kabely. Technické řešení existuje.
Mění se i vestavěný akumulátory… Pokud se to vyplatí. Každej akumulátor je vyměnitelnej, jen některý může měnit uživatel.