V Německu se srazily dva nákladní vlaky, z cisteren unikl propan

Srážka vlaků v Dolním Sasku. Foto: BundespolizeiSrážka vlaků v Dolním Sasku. Foto: Bundespolizei

Při nehodě byl lehce zraněn strojvedoucí, důležitý koridor bude uzavřen nejméně den.

63 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
SHawk

Čepiga s Myškinem se přesunuli za plynem. Pardon, za teplem…

Jzms

Zeptám se jinak .Spousta diskutujících tu tvrdí že u nás není žádný zabezpečovač,pouze barvičkovač, a jak mají v Německu dokonalý systém
PZB/LZB. Tak jak je možné že se něco takového stalo

Pajoš

Co to píšete za nesmysl. Teď je tu 11 příspěvků včetně toho Vašeho a o nějakém barvickovaci tu není ani slovo 😀

Martin V

Jzms Pajoši myslel narážky diskutujících na český zabezpečovač v mnoha různých diskuzích v tématech zveřejňovaných na serveru Zdopravy. A má naprostou pravdu. Zahraniční zabezpečovače jsou vnímány jako dokonalé, za to náš systém se dehonestuje.

Ex ČD

Však je to pravda, v zahraničí (+ETCS) jsou zabezpečovače. Návěstní opakovač je jen barvičkovač.

Martin V

I tehdy, že je vlakový zabezpečovač napojen na systém TRS a dojde k zastavení vlaku zcela automaticky v případě projetí návěsti zakazující jízdu, pokud pokyn rdst k aktivaci funkce STOP vydá samo traťové zabezpečovací zařízení ??? Radiostanice je včleněna do obvodu vlakového zabezpečovače na lokomotivě či motorovém voze. Sám osobně jsem zažil tuto aktivaci na trati 173 odhadem před 6 lety, kdy rydhlík z Prahy do Č. Budějovic projel o pár metrů návěst zakazující jízdu v výhybně v Praze Hlubočepích a zastavily se automaticky ( pokyn vydalo RZZ ) všechny vlaky naladěné na 64 kanálovou skupinu za pomoci TRS a… Číst vice »

Petr Šimral

A kde máte dnes systém TRS? Jaký rozsah provozu pokrývá?

Martin V

Hezký večer, pane Šimrale … existuje neveřejná mapa M10 Základní traťové rádiové spojení, které vyobrazuje veškeré rádiové sítě na tratích SŽ. … tedy i sítě SRD v pásmu 450 MHZ, což je TRS. Tato síť v současnosti na koridorových tratích ustupuje modernější síti GSM-R a nově se již legislativních důvodů nezřizuje ( nově se smí budovat GSM-R, na sítě SRD se neposkytují možné dotace z EU. ). Ale jak koukám na aktuální mapu, je pokryto tímto systémem hrubým odhadem zhruba 1/2 území ČR, mimo koridorových tratí ( zde tento systém SRD již ustoupil systému GSM-R). Například je pokryta trať celá… Číst vice »

Dušan

Jako myslíte tuto ? Tak ta je tak neveřejná, až se na ni veřejně může kouknout úplně každý:-))

https://provoz.spravazeleznic.cz/Portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/radia.pdf

Martin V

Hezký večer … ano, tuto mapku. O tomto odkazu jsem nevěděl. Takže mapka už je veřejná, v minulosti ale k dispozici veřejnosti nebyla. Děkuji za info.

G....

VNPN se postupně propojuje i s GSM-R

Petr Šimral

Nicméně VNPN není zabezpečovač. To je právě pouze následek toho, že u nás nemáme zatím nic hodného jména „zabezpečovač“, od kterého si slibujeme to hlavní, tedy zajistit, aby se vlak vůbec nedostal za návěst zakazující jízdu nebo pokud se za ní musí dostat, pak za velmi omezujících podmínek (nízká rychlost, definovaná prokluzová vzdálenost).

Y.K.

VNPN, že tohle vždycky někdo vytáhne, když je řeč o zabezpečovači. Snažit se zastavit bez jistoty vlak po rádiu po té co profrčel stůj.

To je způsob jak nenechat jet vlak kamsi do obsazeného oddílu, poslední možnost, není to zabezpečovač, který má situacím předcházet, ne se snažit hasit něco co se stát vůbec nemělo.

MTl

Němci nemají generál stop to je česká specialita, takže jejich vlak nezastaví povelem přez TRS jen dostane výzvu vlak ten a ten stop.

Petr Šimral

Nebojte, já to vím 🙂

qěcy

To není žádný zabezpečovač, to je vnpn napojena na trs. A když si fíra zsprmr přeladit kanál trs,vtak jede dál, úplně v pohodě projede červené a ani ho výpravčí nemůže zastavit generálním stopem ručně.

G....

viz MU Řehlovice 2015, kde se výpravčí snažil vlak zastavit generálním stopem, ale strojvedoucí nebyl naladěn

Jiří Kocurek

Dokonce mu zkoušeli volat na mobil, ale v systému bylo špatné číslo.

Martin V

Ano, vysílač TRS je napojen na RZZ přes VNPN. A co na tom je špatně ? Nějak zabezpečovací a sdělovací technologie propijit musíte. Pravdou je, že pokud strojvedoucí na rdst nenaladí příslušnou kanálovou skupinu, kterou mu na trati nařizuje příslušná návěst ( Rádovník ) je nazastavitelný. Navíc porušuje další ustanovení, kdy při přeladění MUSÍ provést tkzv. D Test ve směru na výpravčího a dispečera. Tím se kontroluje automaticky funkce vysílání a příjmu radiostanice na nově zvolené kanálové skupině. Nepřeladění rdst. byla příčinou nehodové události v Úpořinách, kdy zemřel strojvedoucí po nárazu do konce stojícího nákladního vlaku. ( viz. Závěrečná zprava… Číst vice »

MTl

No v Německu generál stop nemají.

Leinad

Ne. TRS je ze svého principu nespolehlivé rádio, které občas nechytne signál. (Bezpečnější by bylo, kdyby se každou sekundu odeslal paket „GS funguje“ a sekundu trvající nepřijetí by taky způsobilo zastavení)
Nebylo zaručeno, že je v mašině TRS naladěno správně, ani omezená rychlost projíždění.

Martin V

Ale vozidlová radiostanice VS47 vždy chytne a vyhodnotí signál SVK, pokud je trať DOSTATEČNĚ signálem SVK ( Signál volného kanálu – 2280 Hz ) v předepsané úrovni pokryta. Tratě pravidelných intervalech projíždí i měřící vůz SŽ a vykrytí jednotlivých traťových úseků signálem SVK prověřuje. Pravdou je, že mohou být na trati nedostatečně vykrytá místa signálem SVK z různých důvodů – většinou členitý terén či překážky bránící šíření VF signálu. Třeba mosty, kovové haly a podobně. Je povolené určité procento traťového úseku, který nemusí být dostatečně vykrytý v předepsané úrovni. Na ztrátu signálu rdst. strojvedoucího upozorní. Případné nedostatečné vykrytí tratě se… Číst vice »

vbb

Máte v tom chaos.
Na trati jsou buď kolejové obvody, pak tam může být LVZ, ale nemůže tam být VNPN.
Nebo tam jsou počítače náprav, pak tam může být VNPN, ale nemůže tam být LVZ.
Oboje zároveň nelze, což znamená, že VNPN a LVZ jsou dvě disjunktní množiny, a tedy VZ není na žádnou TRSku funkčně připojen (za účelem zlepšení svých užitných vlastností). TRSka jen využívá společného ventilu, protože ten tam už prostě je a je zbytečné kvůli TRSce přidávat ventil další.

Martin V

Hezký den … já s Vámi souhlasím – RZZ vysílá pokyn k provedení STOP, pokud je vybaveno VNPN. Co se týče napojení VZ na TRS – tento rádiový systém se skládá z traťové a vozidlové části. Pokud neaktivujete radiostanici, tak s HV neodjedete, protože je odpadlý ventil. ( za předpokladu, že nevyužijete zkratovací konektor, který přemostí funkci radiostanice ). Takže VZ v tomto smyslu je plně propojeno se systémem TRS prostřednictvím VS47 či VS67.

vbb

VZ s TRSkou nijak propojen není, obě zařízení pouze využívají společnou periferii – ventil na hlavním potrubí.
Funkčním propojení by bylo, kdyby TRSka posílala do VZ nějaké informace, což ale nedělá.

Leinad

Proč by někde nemohlo být zároveň kódování signálu a čitač náprav? Kromě paragrafu 1?

Dušan

Není vyloučeno použití/doplnění venkovních detekčních prvků vyhodnocujících směr jízdy kolejových vozidel, které
budou sloužit pouze pro funkcionalitu VNPN, v konkrétních detekčních místech – čili je minimálně teoreticky možná i doplňková instalace ve stanicích s kolejovými obvody.

Vašek

Řekl bych, že je předčasné hodnotit zabezpečovače, když zatím nevíme nic jiného, než že jsou tam poházené vozy a mašina křížem krážem po kolejích.

Ex ČD

Jednoduše. Pochybení strojvedoucího nebo vypravčího nebo obou. Popř. technická závada.

Jzms

I to je možné, ale zastanci toho německého systému v různých diskuzích tvrdí, že projet cervenou nejde 🤥

Jiří Kocurek

Pokud někdo v soupravě zavře kohouty, a brzdí mu tak jenom mašina… tak to při rozjezdu nepozná.
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nehoda_na_Lyonsk%C3%A9m_n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD_v_Pa%C5%99%C3%AD%C5%BEi

Ex ČD

Projet samozřejmě jde na PZB/LZB/ETCS legalně i nelegálně (jak jinak by se řešili např. poruchy), před vlastním projetím je zde řada restrikcí, které přes červenou pustí omezenou rychlosti.

Leinad

Jde taky o poměr zastavení u stůj versus projetí. A co všechno je potřeba udělat k projetí. A co se děje po projetí (i na LS lze naroubovat třeba zastavení při ztrátě signálu stůj, na mirelu není potřeba režim man,…)
Když stačí v polospánku či při nevolnosti mačkat živák, tak holt občas k projetí dojde.

Jaroslav

Přesně to jsem chtěl napsat

Jiří Kocurek

Vy už znáte příčinu, že do toho taháte zabezpečovač?

Jzms

No neznám, ale pokud vlak narazí zezadu do druhého, tak v 99% případů projel odborně nazvano náměstí stůj

Jzms

Ne náměstí, autodopravy to je děs, ale navěstí

Jzms

Udělám že sebe vola, jak vypnu ty blbé autoopravy?

Honza

V klidu, nejste první ani poslední, kdo se s tím pere 🙂
Záleží na tom, jaké zařízení a SW používáte pro vkládání příspěvků. U mobilů a tabletů to bývá v nastaveni klávesnice, případně v obecných nastaveních (auto korektura, automatické opravy apod.).

zdenek

S propanem mohla být možná celkem sranda. Pokud se sejde série nepříznivých okolností, jako třeba v happy tree friends se setkává.

M19

Happy tree friends jsou sranda, protože je pro každého zřejmé, že je to nadsázka, která je satirou na některé celospolečenské klišé. Jsou kreslení, tak i malé děti rozpoznají rozdíl mezi realitou a fikcí, i když pro ně určený není. Vybuch propanu v praxi pro zúčastněné moc sranda nebývá.

dzejejc

Na této trati není ETCS?

Ex ČD

Není, je tam PZB/LZB

Leinad

Což taky nerado projíždí stůj.

ABC

maximálně jednou za deset let!

Jiří Kocurek

Počkal bych na podrobnosti. Jsou věci, kterým PZB zabránit nedokáže, v ČR si jeden fíra neotevřel brzdový kohout. Měl štěstí, skončil ve šturcu.
Tady je to taky se štěstím, je to jsou „jenom plechy a modřiny“.

Jirka

Jestli myslíte toho s laminátkou z HB do Jihlavy, tak ten se ale nadřel než to s těma zavřenejma kohoutama celý odbrzdil a uvedl do pohybu 😅

Vašek

Na Slovensku bylo také pár tragických případů se zavřenými kohouty a záměnou žlutých a červených.( Dnes už to naštěstí nejde).

Jiří Kocurek

Ano toho. Chcete mi tvrdit, že se to nestalo?

Jirka

Ale vůbec ne!
Poukazoval jsem na to, kolik práce ten chlap vynaložil k tomu, aby sám sebe dostal do průseru a kolik šancí přitom měl aby mu to došlo. Vždyť ještě na odjezdu z HB mu to prásklo, v mžiku to měl zpátky dofoukany a furt nic.
Vůbec nic jsem tím nechtěl zpochbnit. To jste si to špatně vyložil.

Ex ČD

Ale není to nemožné.

Ryk Mat

Může tam být buď PZB nebo LZB. Oboje fakt ne.

Petr Šimral

Oboje klidně ano a je v Německu zcela běžné.

X 1

Na trati Berlin – Wolfsburg – Lehrte (- Hannover) je v celém úseku LZB. PZB je ve stanicích a výhybnách. Trať je vybavena vyšším levelem LZB CE. Na trati jsou v mezistaničních úsecích virtuální návěstní body. Fyzická návěstidla nikoliv. LZB Vás dokáže před tímto virtuálním návěstidlem zastavit, jakožto i udělit svolení k další jízdě, s vyznačenou/omezenou rychlostí a vzdáleností volného úseku. Pokud je v dlouhém úseku více vlaků a je volný kratší úsek, tak se zapojí tzv. Dunkelschaltung. Tedy, fyzická návěstidla jsou zhaslá. Typicky, do úseku 28,5 km dlouhého lze povolit pohyb více vlaků, které však musí splnit podmínku jízdy… Číst vice »

Ex ČD

Oboje fakt ANO

M19

Pro redakci (Jan Sůra): V poslední větě zřejmě vypadlo třetí slovo od konce. Místo „…stovek trakčního vedení“ má být zřejmě „…stovek metrů trakčního vedení“, případně „…stovek sloupů trakčního vedení.“

Tipuji, že redakční šotci asi oslavují státní svátek prací. 🙂

Tonda Sehnal

Velmi se něj těšíme :⁠-⁠)

Lukáš Chytil

Tondo, ty jezdíš v Německu, jak se dá legálně projet stůj na PZB/LZB?

Urban

Obslouzis packu Befehl

Karel

Prosím, po použití „Befehl“ se neomezuje rychlost?

asdasdfsdfasd

jenom v době, kdy projíždíte stůj. Po projetí už ne.

Martin Liška

Tak to vysvětluje i federální policii a jednoucí nákladní vlak…